LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen hulp bij zoeken stage, wel schoolnota van 2600 euro

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
16again
Berichten: 16402
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Geen hulp bij zoeken stage, wel schoolnota van 2600 euro

Ongelezen bericht door 16again »

Op deze manier wordt het wel erg lonend om meer studenten te laten instromen, dan dat er stage-plekken zijn. Ik vraag me echt af of dat nu de bedoeling was van die "langstudeerboete."

Moiseule58

Re: Geen hulp bij zoeken stage, wel schoolnota van 2600 euro

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

shanetjuh1 schreef:Klopt, zo makkelijk is het niet als men hier schrijft. Tevens gaat het hier om een eerstejaars stage van ik geloof 250 uur. Deze stagairs hebben het nog moeilijker dan 3e/4e jaars stagiairs want een stagair voor 1,5 maand heb je weinig aan plus je kunt ze ook niet aannemen want ze moeten nog 3 jaar studeren.
Maar ach, of er wel of niet genoeg moeite gedaan blijkt te zijn is subjectief. De 1 vind 10 briefjes en 4 belletjes zat de ander 200. Maar goed even ter zake:
Waar het om draait is: de school eist stage voor behalen studiejaar. Stage word niet gevonden en hulp krijg je niet van school. Kunnen zij dan nog die 2600 euro eisen?
Wat staat er op de website van de school? Daar moeten toch ook de voorwaarden terug te vinden zijn? Vraag in ieder geval om een schriftelijke specificatie van het bedrag. Bel anders eens een andere school met dezelfde opleiding en vraag om advies? Of misschien het ministerie van onderwijs? Als je ergens begint met informeren word je over het algemeen vanzelf verder geholpen.

Moneyman
Berichten: 31180
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geen hulp bij zoeken stage, wel schoolnota van 2600 euro

Ongelezen bericht door Moneyman »

shanetjuh1 schreef:Waar het om draait is: de school eist stage voor behalen studiejaar. Stage word niet gevonden en hulp krijg je niet van school. Kunnen zij dan nog die 2600 euro eisen?
Kort door de bocht: ja. Even los van de boete: de school levert datgene wat zij moet leveren, waarom zou de school dan niet betaald hoeven worden als de student er niet in slaagt een stageplek te vinden? De verantwoordelijkheid van de student zou dan ineens de verantwoordelijkheid van de school worden, en daar is geen legitimatie voor. Tenzij de school stageplekken gegarandeerd zou hebben, maar dat is niet het geval.
16again schreef:Op deze manier wordt het wel erg lonend om meer studenten te laten instromen, dan dat er stage-plekken zijn. Ik vraag me echt af of dat nu de bedoeling was van die "langstudeerboete."
Het één is niet het gevolg van het ander. De langstudeerboete beoogt een heel ander probleem op te lossen.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Geen hulp bij zoeken stage, wel schoolnota van 2600 euro

Ongelezen bericht door kokka »

shanetjuh1 schreef: Lees mijn vergelijking met de verhuurder nog maar eens of is de huurder in die situatie dan ook onvolwassen want ja dan had je maar een aggregaat moeten huren, water bij de buren moeten vragen of desnoods zelf een schoonmaakploeg moeten inhuren? Nee dan vind je dat ook niet kunnen.
jouw verhuurder is niet verantwoordelijk voor de levering van energie en water, dus je vergelijk gaat niet op. Of ze nu wel of niet heel hard haar best heeft gedaan, of dat ze bij elke solicitatie als een mud aardappelen haar verhaaltje ging doen, doet er niet toe. als ze een contract ondertekend waar in staat dat dat eigen verantwoording is en als je je studie niet afmaakt er een kostenpost aan hangt, dan lijkt me dat bindend. er zijn een aantal juristen op dit forum die je misschien kunnen helpen.

Moiseule58

Re: Geen hulp bij zoeken stage, wel schoolnota van 2600 euro

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

@Moneyman, met alle respect,maar TS zal toch eerst moeten uitzoeken waar het bedrag op gebaseerd is en waar voor getekend is. Zonder deze gegevens kan niemand oordelen of het bedrag/bedragen terecht zijn.
TS geeft hier gewoon te weinig informatie. "Een contract" kan alles zijn, dat moeten ze eerst uitzoeken en een kopie opvragen, en als het bedrag voor de praktijklessen is, moet ook dat ergens terug te vinden zijn. Zodra ze dat gedaan hebben is alles duidelijk of zullen ze verder moeten gaan informeren.

Moneyman
Berichten: 31180
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geen hulp bij zoeken stage, wel schoolnota van 2600 euro

Ongelezen bericht door Moneyman »

Moiseule58 schreef:@Moneyman, met alle respect,maar TS zal toch eerst moeten uitzoeken waar het bedrag op gebaseerd is en waar voor getekend is. Zonder deze gegevens kan niemand oordelen of het bedrag/bedragen terecht zijn.
TS geeft hier gewoon te weinig informatie. "Een contract" kan alles zijn, dat moeten ze eerst uitzoeken en een kopie opvragen, en als het bedrag voor de praktijklessen is, moet ook dat ergens terug te vinden zijn. Zodra ze dat gedaan hebben is alles duidelijk of zullen ze verder moeten gaan informeren.
De meeste scholen sturen niet zomaar een rekening en geven niet zomaar les - daar ligt uiteraard een overeenkomst aan ten grondslag. Los daarvan is dit duidelijk genoeg:
shanetjuh1 schreef:Vooraf heeft zij een soort van contract moeten tekenen dat wanneer zij de opleiding niet afrond dat de school dan de kosten voor de practica in rekening brengt.
De vraag van TS gaat er veel meer over of de school dit mag rekening nu er geen stageplaats is.

Moiseule58

Re: Geen hulp bij zoeken stage, wel schoolnota van 2600 euro

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

Moneyman schreef: De meeste scholen sturen niet zomaar een rekening en geven niet zomaar les - daar ligt uiteraard een overeenkomst aan ten grondslag. Los daarvan is dit duidelijk genoeg:
shanetjuh1 schreef:Vooraf heeft zij een soort van contract moeten tekenen dat wanneer zij de opleiding niet afrond dat de school dan de kosten voor de practica in rekening brengt.
De vraag van TS gaat er veel meer over of de school dit mag rekening nu er geen stageplaats is.
En dat is nu juist wat duidelijk omschreven in de voorwaarden van het contract moet staan. Zolang TS daar geen kopie van heeft kan hij niet beoordelen of de factuur juist is, of het wel of niet vinden van een stageplaats deze financiële gevolgen heeft. En uiteraard sturen de meeste scholen niet zomaar een rekening, maar ik zou toch uitzoeken of deze terecht is en dan worden als het goed is alle vragen beantwoord.

shanetjuh1
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 aug 2017 19:28

Re: Geen hulp bij zoeken stage, wel schoolnota van 2600 euro

Ongelezen bericht door shanetjuh1 »

Het lijkt me toch wel afhankelijk van of er van te voren voldoende is geinformeerd? Als ik de brochure lees staat er wel dat er in het derde kwartaal een stage gelopen wordt maar nergens dat je het zelf moet regelen of dat de school het regelt. Ik weet ook niet of dit in het contract opgenomen is. Als dit niet in het contract staat en niet in de brochure etc dan is er toch onvoldoende geinformeerd vanaf hun kant?
Ik zal mijn vriendin vragen een kopie van het contract op te vragen en een specificatie van de kosten.
Het schoolgeld is wel betaald, dit is zeg maar een soort van gift/kosten. Wanneer je het eerste jaar haalt dan is het een gift, haal je het niet dan moet je het betalen.
Ik heb geen moeite met iets betalen maar vind 2600 euro wel erg veel en dan er ook bij zetten binnen 14 dagen betalen anders een verhoging van 500 euro. En ik zou er ook minder moeite mee hebben als de school behulpzaam was geweest met de stage ipv tegen de leerlingen zeggen zelfverantwoording en dan wel ff cashen als het een aantal niet lukt.

Har45
Berichten: 512
Lid geworden op: 24 dec 2010 13:59

Re: Geen hulp bij zoeken stage, wel schoolnota van 2600 euro

Ongelezen bericht door Har45 »

Zomaar gelezen op website van een willekeurige academie welke de opleiding verloskundige onderricht.....

Het collegegeld wordt jaarlijks vastgesteld door het Ministerie van OCW. Voor het studiejaar 2017-2018 bedraagt het collegegeld € 2.006,-. Over de hele opleiding komen de totale kosten voor studiemateriaal op ongeveer € 2000,-. Deze kosten bestaan onder andere uit boeken en vaardigheidsmateriaal.

Uiteraard spelen stages een belangrijke rol tijdens de opleiding. Zo’n 35 procent van de gehele opleiding bestaat uit stages en daar begin je gelijk aan het begin van het eerste studiejaar al mee. Naarmate de opleiding vordert, ga je steeds langere periodes stage lopen.

Stage-ervaring doe je vooral op in de eerstelijns praktijk, maar ook in andere takken van het beroep, zoals in een ziekenhuis op de afdeling verloskunde en de couveuseafdeling, bij de kinderarts, op de gynaecologische polikliniek en de operatiekamer. Realiseer je dat je al meteen in het eerste jaar aan een stage begint!

16again
Berichten: 16402
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Geen hulp bij zoeken stage, wel schoolnota van 2600 euro

Ongelezen bericht door 16again »

Har45 schreef:Realiseer je dat je al meteen in het eerste jaar aan een stage begint!
DIt was duidelijker geweest:
"Realiseer je dat indien je zelf geen stageplaats kan bemachtigen, we 2600,- euro in rekening brengen"

Har45
Berichten: 512
Lid geworden op: 24 dec 2010 13:59

Re: Geen hulp bij zoeken stage, wel schoolnota van 2600 euro

Ongelezen bericht door Har45 »

door 16again » 28 aug 2017 19:56

Har45 schreef:
Realiseer je dat je al meteen in het eerste jaar aan een stage begint!

DIt was duidelijker geweest:
"Realiseer je dat indien je zelf geen stageplaats kan bemachtigen, we 2600,- euro in rekening brengen"
16 again ...je heb gelijk maaaaaaar......

Deze zinsnede zal vast in dat contactje staan in het kader van begrijpendlezen les 1 :)

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Geen hulp bij zoeken stage, wel schoolnota van 2600 euro

Ongelezen bericht door crazyme »

16again schreef:
Har45 schreef:Realiseer je dat je al meteen in het eerste jaar aan een stage begint!
DIt was duidelijker geweest:
"Realiseer je dat indien je zelf geen stageplaats kan bemachtigen, we 2600,- euro in rekening brengen"
Wanneer je start aan zo'n opleiding kom je niet uit een ei hoor, dan begrijp je echt wel wat je ondertekend.

16again
Berichten: 16402
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Geen hulp bij zoeken stage, wel schoolnota van 2600 euro

Ongelezen bericht door 16again »

crazyme schreef:
16again schreef:
Har45 schreef:Realiseer je dat je al meteen in het eerste jaar aan een stage begint!
DIt was duidelijker geweest:
"Realiseer je dat indien je zelf geen stageplaats kan bemachtigen, we 2600,- euro in rekening brengen"
Wanneer je start aan zo'n opleiding kom je niet uit een ei hoor, dan begrijp je echt wel wat je ondertekend.
Vooralsnog heeft Har45 voorwaarden gezien van een dergelijke opleiding....en uit zijn quote blijkt niets van die 2600 euro meerprijs.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Geen hulp bij zoeken stage, wel schoolnota van 2600 euro

Ongelezen bericht door moederslink »

Har45 schreef:Realiseer je dat je al meteen in het eerste jaar aan een stage begint!
Ik vind dit toch wel een erg belangrijke zin :
kijk.... als 1e jaars massaal ergens in het 1e les kwartaal ( sept--dec ) op zoek gaan (of per januari) stromen de lege stageplekken al gauw vol natuurlijk met dit massale aanbod van stagiaires.
Dan zou je denken : begin dan in de zomer voor de 1e lesdag al met zoeken :idea:
Desalniettemin, als er nergens een clausule over een boete ad € 2600 , bij het niet vinden ve stageplek , in het contract wordt vermeld , vraag ik me serieus af of de school dit dan nu wel per direct kan eisen en dan ook nog binnen 14 dagen en wordt er niet betaald dan komt er pats €500 bovenop :shock:
Dus ik ben nu wel benieuwd naar " het soort van contract waarin dan wel wordt vermeld dat de school kosten berekent voor de practica bij het niet afmaken vd studie.
Welke practica :?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Geen hulp bij zoeken stage, wel schoolnota van 2600 euro

Ongelezen bericht door crazyme »

@16again.

Van een willekeurige aanbieder. Staat er notabene boven.

Je kijkt toch ook niet naar de voorwaarden van kpn wanneer je een internetverbinding hebt met Ziggo ?

En daarbij zijn ook nog niet eens de voorwaarden gequote, maar een deel van de website.

16again
Berichten: 16402
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Geen hulp bij zoeken stage, wel schoolnota van 2600 euro

Ongelezen bericht door 16again »

Het blijft me ontgaan waarom is er dan iets ge-quote is, en waarom er zelfs een deel vetgedrukt gemaakt is.

stofzuigertje

Re: Geen hulp bij zoeken stage, wel schoolnota van 2600 euro

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Zoals ik de aanvullende info lees van topic starter......

Je ging eerst met studie beginnen en niet vooraf reeds Stage gezocht....
Als je iets later komt zit je in de grote bulk van die opleiding en word het inderdaad moeilijker.

Ook pakken ze vaak vlakbij de opleiding de stage eerste en later verder weg.
Voor je een brief schreef eerst bij ziekenhuis of zelfstandige verloskundige langs gaan is slimmer....
Dan heb je al contact en ben je een gezicht en persoonlijk jou CV inleveren kan ook.

De CV, niet de ketel op zolder maar die brief, een goede korte duidelijke brief en laat andere die beoordelen.
Een werkloze oudere 50+ kreeg vrijwel altijd cursus en die erbij halen is slim voor goede sollicitatie brief.
Ik weet dat je niet solliciteerde maar stage vraagt maar de brief moet aan dezelfde eisen voldoen om kans te maken.

En hoe was haar kleding en houding?
Na afwijzingen van vele vorige zal dit ook minder worden, en dat is ook een groot probleem.
Je houding en vooral langs gaan aan begin studie of vlak voor begin werkt vaak beter.
En had je geen relatie, zwangere familie die contact had met iemand...?

En heb je gekeken hoeveel Verloskundige er nodig zijn en hoeveel er opgeleid worden?
Dat kan per regio verschillen en soms is elders in Nederland die studie en stage doen beter of andere medische opleiding kiezen als je niet ver weg wilde...
Vooral ziekenhuizen weten waar hun tekort is en kunnen je vaak een andere studie adviseren en gelijk de stage is dan geregeld terwijl je nog moet inschrijven.
Vooral op open dagen die enkele ziekenhuizen houden kun je al voor je studie dus nog niets ingeschreven al een stage plek regelen.....
Er zijn er die naast stage vergoeding ook de opleidingskosten vergoeden als je de door hun gewenste studie zou volgen....
Dus jammer maar verkeerde volgorde en zo werkt het nu eenmaal het beste!

RinaR
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 aug 2017 16:39

Re: Geen hulp bij zoeken stage, wel schoolnota van 2600 euro

Ongelezen bericht door RinaR »

Als je een beroep wilt gaan uitoefenen, heb je behalve goede schoolcijfers ook een juiste instelling nodig. Als je gaat solliciteren terwijl je al voor jezelf bepaald hebt dat je er toch eigenlijk niet in wilt verder gaan, wat straal je dan uit? En hoe graag willen ze je dan nog hebben?
Als je vooraf iets ondertekent waaruit blijkt dat bij mislukken van de studie, om welke reden dan ook (ziekte bijvoorbeeld, of een onverwachte verhuizing), een flink bedrag moet betalen, dan lijkt het me verstandig om alvast dat bedrag bij elkaar te sparen. Mocht het niet nodig zijn, dan heb je een mooi spaarpotje voor jezelf. Je hoeft dan in ieder geval niet 'plotseling' een groot bedrag op te hoesten.

Gesloten