Niet helemaal, want tegenover het geld dat wordt geleend staan dingen van waarde die niet verdwijnen en die zijn nog steeds geld waard. Geld is slechts een ruilmiddel.
Uiteindelijk zullen dingen zoals huizen ook hun waarde verliezen, al is dit wel over een hele lange periode. Grond behoud wel zijn waarde.
Het klopt dat geld slechts een ruilmiddel is. Dit heb ik ook nooit bestreden. Ik heb in een ander draadje ook duidelijk uitgelegd hoe er van ruilen geld is ontstaan. Geld is dan ook eigenlijk niks anders dan een ruilhandel waar we aan het ruilmiddel ( het papiertje dat we met elkaar uitwisselen) een bepaalde waarde hebben toegekend om de ruilhandel tussen meer personen mogelijk te maken.
Maar dit doet er eigenlijk niet toe. In mijn stelling heb ik het zuiver over geld. Maar ook als je denkt dan grondbezit voor nieuw geld kan zorgen, blijft mijn stelling nog steeds van toepassing. De grondbezitter kan alleen zijn bezit van grond in geld omzetten door een lening aan te gaan met de bank en de grond als onderpand aanbieden. Natuurlijk kan hij dit ook doen met iemand anders van de samenleving die bestaand geld uitleent, maar dit heeft geen invloed op de totale hoeveelheid geld in omloop. We kunnen echter in het algemeen wel stellen dat de dingen die jij noemt die nog geld waard zijn ook een bepaalde hoeveelheid geld in omloop vertegenwoordigen.
Je kan ook stellen dat er honderden jaren geleden blijvend geld in omloop is gebracht door bv de goudstandaard en dat dit geld nooit verdwijnt. Dit klopt gedeeltelijk. Maar de geldhoeveelheid uit deze periode valt in het niets met de hoeveelheid geld nu in omloop. De werking hiervan valt dus te verwaarlozen.
Het huidige financiële systeem van fractional reserve banking bestaat al zo lang dat we de periode hiervoor kunnen verwaarlozen. In het huidige financiële systeem komt (nieuw) geld in omloop door leningen en verdwijnt weer als de lening afbetaald is.
16again, het klopt dat de rente niet gelijk verdwijnt. maar omdat de rente ook deel uitmaakt van het eens gecreëerde geld zal het uiteindelijk ook moeten verdwijnen omdat al het geld gecreëerd geld is.