LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] IB-groep achterstallige schuld

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
troma78

IB-groep achterstallige schuld

Ongelezen bericht door troma78 »

Hoi allemaal,

Wellicht dat hier iemand advies heeft. Ik ben een aantal jaar naar Ierland verhuisd waar ik druk bezig was een kind te krijgen en daardoor eigenlijk niet aan de studieschuld heb gedacht. Bovendien verdiende ik daar niet veel en kon ik met dat loon mijn gezin net onderhouden.

Nu ben ik terug naar nederland verhuisd, en uiteraard stond de IB-groep direct op de stoep om de niet betaalde termijnen maar een te betalen. Allemaal erg logisch, maar het bedrag dat ze wouden hebben was astronomisch (in mijn ogen) nml ongeveer 13.000 euro.

Uiteraard ben ik naar de IB-groep gestapt om een betalingsregeling te treffen. Hierop werd mij medegedeeld dat het bedrag te hoog was om in 3 jaar af te betalen met mijn inkomen, en ik het dan maar via het incasso bureau moest regelen.

Zo gezegd zo gedaan, maar dan komen er natuurlijk een paar duizenden euro's incasso kosten bij...

Ik heb met ze een betalingsregeling getroffen, echter ging dit al snel een keer mis (doordat ik ook nog geen bankrekening had) en direct hierna ging met over op een loonbeslag.

Wie kan mij uitleggen hoe het mogelijk is dat de IB-groep mij kan vertellen dat ik te weinig verdien om de achterstallige schuld te betalen binnen drie jaar, maar dan stug blijft volhouden dat het bedrag niet aangepast kan worden naar het inkomen over de jaren dat er betaald had moeten worden? En dat ze adviseren om een betalingsregeling te treffen met een uiterst onvriendelijk incasso/deurwaarderskantoor (Swiers en van der Weijden. Amsterdam)

De grootste vraag is natuurlijk of het nog nut heeft om de IB-groep te vragen om alsnog hierop terug te komen, of dat er nog een andere optie is om niet in de schuldsanering te belanden.

Ter verduidelijing: Ik verdien 30.000 euro bruto p/j en moet daan mijzelf, mijn partner en mijn kind van onderhouden. De schuld bedraagt ong. 17.000 euro.

Mendoza

Re: IB-groep achterstallige schuld

Ongelezen bericht door Mendoza »

Achterstand in betaling
Als u het maandbedrag te laat, onvolledig of niet heeft betaald, krijgt u een eerste aanmaning toegestuurd. Betaalt u deze aanmaning niet, te laat of onvolledig, dan krijgt u nog een laatste aanmaning. Als u de laatste aanmaning niet op tijd betaalt, dragen wij de inning van uw schuld aan de deurwaarder over. Hier zijn extra kosten aan verbonden.
bron:
http://www.ib-groep.nl/particulieren/st ... etalen.asp

Achterstallige schulden worden nooit kwijtgescholden
Het deel van een schuld dat achterstallig is door te laat of onvolledig betalen, wordt na vijftien jaar niet kwijtgescholden.
bron:
http://www.ib-groep.nl/particulieren/st ... schuld.asp

Ik denk dat je nu nog 1 optie hebt, namelijk zo snel mogelijk afbetalen. Wellicht is het een optie dat je partner aan het werk gaat om zo sneller te kunnen aflossen.

troubleshooter

Ongelezen bericht door troubleshooter »

Schuld aan IB-groep.

Uw heb een studieschuld aan IB-groep en kunt deze niet betalen.
Vraag een draagkrachtmeting bij de IB-groep aan. Zij stellen uw betalingsverplichting dan aan op basis van uw huidige inkomen.
Verdient u te weinig om terug te betalen dan zal IB-groep u voor de duur van een jaar met rust laten. Vraag dan wel weer aan het einde van het jaar een nieuwe draagkrachtmeting aan.
Dat deel der schuld welke reeds aan een deurwaarder uithanden is gegeven zult u respectievelijk uw beslagvrijevoet moeten betalen.

troma78

Ongelezen bericht door troma78 »

Hoi Mendoza,

Bedankt voor je antwoord. Het geen wat je aangeeft had ik natuurlijk al op de website van de IB-groep gevonden. Ik heb echter de betalingsherinneringen niet gezien door mijn verblijf in het buitenland, dus dat is wel leuk en aardig van ze, maar daar heb ik echt helemaal niets aan.

Om eerlijk te zijn was ik al bang dat schuldsanering op dit moment de enige optie was, maar ik hoopte dat iemand wellicht nog een andere optie wist.

Ik snap er overigens nog steeds niets van dat de IB-groep aan de ene kant wel een draagkracht meting wil uitvoeren, maar je wel naar de deurwaarder stuurt als je inkomen niet hoog genoeg is op de achterstallige schuld af te betalen binnen drie jaar tijd.

Kaldra

Ongelezen bericht door Kaldra »

Beste Troma,

Helaas is schuldsanering voor een schuld aan het IBG geen optie. Deze studieschuld valt namelijk helaas buiten de schuldsanering. De invordering wordt hooguit stil gezet tijds de periode dat iemand in de schuldsanering zit.

Het is zelfs zo dat het IBG als je wel in de schuldsanering zit na die periode alsnog weer komt.

Je heb aan gegeven dat er inmiddels beslag is gelegd op je inkomen. Het enige wat je nog kunt doen is kijken of de beslag vrije voet verhoogd kan worden. Dit kan alleen als de vaste lasten hiervan niet kunnen worden betaald (dit moet wel worden aangetoond) Tevens zijn er verschillende hoogtes voor de beslag vrije voet, afhankelijk van de gezinssituatie.
Of kijken of deze schuld met een lening valt af te lossen.

Helaas heb ik geen beter nieuws voor je, maar ik kan je verzekeren dat het helaas zo werkt. Ik heb zelf tot voor kort bij een deurwaarders kantoor gewerkt, en dit helaas meer dan eens voorbij zien komen.

Groet
Kaldra

Gesloten