LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] loonbeslag bij werken in het buitenland

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
s-tertje

loonbeslag bij werken in het buitenland

Ongelezen bericht door s-tertje »

Sinds 2008 is er loonbeslag gelegd, echter ben nu van plan om in belgie te gaan werken. Wat houdt dit in voor het loonbeslag. Om onzin reacties te voorkomen mijn bedoeling is niet om onder het beslag uit te komen, wil alleen weten wat voor consequenties dit heeft, alvorens een baan te accepteren in belgie

JtC

Re: loonbeslag bij werken in het buitenland

Ongelezen bericht door JtC »

Het oude beslag zal komen te vervallen en er zal mogelijk opnieuw beslagd gelegd worden. Hoe dat met een buitenlandse werkgever gaat dat weet ik dan niet. Maar zie het ook zo, misschien is het het juiste moment om de beslaglegger een betalingsvoorstel te doen. Want een beslaglegging bij een nieuwe baas lijkt me nou ook niet heel prettig. Daarnaast kost opnieuw een beslaglegging weer geld, welke voor jouw rekening komt (verwacht ik).

jolanda77

Ongelezen bericht door jolanda77 »

Loonbeslag in de praktijk

Sinds invoering van de wettelijke bevoegdheid dat de gerechtsdeurwaarder elektronisch bij het UWV kan informeren naar de inkomensverstrekker van een schuldenaar is het aantal gelegde loonbeslagen gestegen.

Het loonbeslag (ook wel beslag onder derden) is een beslag dat door een gerechtsdeurwaarder, in opdracht van de schuldeiser, wordt gelegd op het salaris van de schuldenaar of diens uitkering. De gerechtsdeurwaarder die met de uitvoering van het loonbeslag is belast komt bij de werkgever of uitkerende instantie langs om een executoriaal (nadat er door de rechter een vonnis gewezen) of een conservatoir (bewarende maatregel) beslag te leggen.

In de praktijk wordt een opdracht tot het leggen van loonbeslag veelal verstrekt als een schuldenaar niet langer zijn financiële verplichtingen kan of weigert te na te komen. Het loonbeslag is een effectief inningsmiddel nu de schuldenaar, na het gelegde loonbeslag, niet langer zelf de beschikking heeft over een gedeelte van zijn inkomen of uitkering.

Welke bedragen vallen onder het loonbeslag?
De hoogte van het loonbeslag is per geval verschillend. De wet bepaalt dat voor iedereen een beslagvrije voet (niet te verwarren met de belastingvrije voet) geldt. Deze beslagvrije voet wordt gezien als het minimum inkomen waar de schuldenaar zijn vaste lasten, zoals huurpenningen, ziektekostenverzekering van moet betalen. Op dit gedeelte van het salaris kan geen beslag worden gelegd. Op welke wijze deze beslagvrije voet berekend wordt, is nauwkeurig omschreven in de wet. De hoogte van de beslagvrije voet is onder meer afhankelijk van de burgerlijke status (getrouwd / alleenstaand met of zonder kinderen) en het eventuele inkomen van de partner. Naast het reguliere maandsalaris vallen ook het vakantiegeld, bonussen en een dertiende maand onder het loonbeslag. Daarentegen vallen onkostenvergoedingen buiten de beslagvrije voet .

Voor schuldenaren die niet in Nederland wonen geldt geen beslagvrije voet. De achterliggende gedachte is dat iemand in het buitenland ook inkomen kan hebben en dat wij onze behoeftigheidsnormen niet zomaar naar een ander rechtstelsel kunnen overzetten. Indien de schuldenaar kan aantonen dat hij, buiten de bestaande vorderingen, onvoldoende middelen van bestaan heeft kan de kantonrechter op zijn verzoek een beslagvrije voet bepalen.

Een werkgever of uitkerende instantie is verplicht uitvoering aan het loonbeslag te geven. De werkgever ontvangt van de gerechtsdeurwaarder het beslagexploot alsmede een uitgebreide vragenlijst betreffende het inkomen van de schuldenaar. De werkgever of uitkerende instantie is verplicht deze vragenlijst binnen vier weken ingevuld en ondertekend te retourneren aan de gerechtsdeurwaarder. Wordt de gestelde termijn overschreden dan wel de werkgever of uitkerende instantie blijft weigerachtig de stukken te retourneren dan loopt deze het risico zelf te worden gedagvaard en aansprakelijk te worden gesteld voor de gehele vordering.

De werkgever heeft de plicht om het deel van het salaris, dat onder het beslag valt, in te houden. Dit bedrag dient dan periodiek naar de rekening van de gerechtsdeurwaarder overgemaakt. Indien de werkgever in gebreke blijft het loonbeslag na te leven en salaris toch maandelijks aan de schuldenaar uitkeert, dan is deze betaling niet van waarde. De werkgever zal nogmaals moeten uitbetalen aan de beslaglegger.

Bor Komorovski

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Ik sluit me aan bij JtC. In Europees verband bestaan verschillende afspraken inzake erkenning van elkaars vonnissen en beslagen, dus ook bij een Belgische werkgever zal een Nederlandse schuldeiser uiteindelijk beslag kunnen leggen.

Ik sluit me dus aan bij JtC's advies om met de schuldeiser te overleggen en voor te stellen op vrijwillige basis door te gaan met betalen. Ik neem aan dat je er financieel op vooruit gaat door de baanwisseling, dus je kan voorstellen wat meer af te betalen zodat ook je schuld sneller afgelost zal zijn. Leg een en ander wel duidelijk (schriftelijk!) vast zodat je later kan aantonen dat je de schuldeiser een redelijk voorstel hebt gedaan, hem op de hoogte hebt gesteld, en niet 'onder het beslag uit probeert te komen'. Blijf ook vooral doorgaan met afbetalen, want zolang de geldkraan open blijft staan zal de schuldeiser ook geen enkele prikkel hebben om een beslag in Belgie te leggen.

Mocht de schuldeiser hier niet mee akkoord gaan en alsnog een tweede keer beslag willen leggen, dan kan je wellicht verzet aantekenen met een beroep op het feit dat het niet redelijk is dat je zelfs na een redelijk voorstel en terwijl je blijft betalen nog een keer beslag legt en hier kosten voor rekent. Hoe je zoiets moet aanvechten weet ik niet uit mijn hoofd want dat ligt in een internationale situatie gecompliceerder. Me dunkt dat je je daarover goed moet laten informeren, echter, zolang je blijft betalen lijkt het me niet waarschijnlijk dat er een tweede beslag komt.

Kiesto

Ongelezen bericht door Kiesto »

Maar wat als bijvoorbeeld de werkgever wel in Nederland zit maar werkt en betaald wordt bij een buitenlandse entiteit van het bedrijf, bijvoorbeeld in China. Is de werkgever dan nog steeds verplicht dit geld bij de buitenlandse zusterorganisatie vandaan te halen?

Bor Komorovski

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Kiesto schreef:Maar wat als bijvoorbeeld de werkgever wel in Nederland zit maar werkt en betaald wordt bij een buitenlandse entiteit van het bedrijf, bijvoorbeeld in China. Is de werkgever dan nog steeds verplicht dit geld bij de buitenlandse zusterorganisatie vandaan te halen?
Je bedoelt de werkNEMER die in Nederland zit en door de buitenlandse entiteit in dienst is genomen?

Die buitenlandse entiteit zal dan waarschijnlijk aan een aantal voorwaarden moeten voldoen om in Nederland mensen aan te nemen. Je zal je in ieder geval aan de Nederlandse regels moeten houden (niet alleen civiel- en arbeidsrechtelijk maar ook administratieve- en belastingregels) dus een dergelijk beslag moeten gedogen. Zoniet dan is het al vrij snel exit voor deze onderneming. Bovendien lijkt me dan er wel een Nederlands kantooradres moet zijn, dus dan kan het beslag daar betekend worden zonder naar China te moeten. Als je in het buitenland bij een dergelijke entiteit werkt dan zal dat je ook niet helpen want dan wordt gewoon beslag gelegd in dat buitenland.

Ik blijf bij mijn eerdere beweringen; werk gewoon mee en betaal vrijwillig door, dan is het ook zo snel mogelijk opgelost.

Gesloten