LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Navordering door fout Brabant water, moet ik als nog alles betalen?
Navordering door fout Brabant water, moet ik als nog alles betalen?
Ik heb een mail ontvangen van Brabant water met hierin de volgende opmerking "Helaas is gebleken dat uw voorschotten en jaarafrekeningen sinds 2013 via een machtiging zijn betaald met IBAN NL05 RABO **** ***9 38. Dit is niet uw rekeningnummer en de eigenaar van dit IBAN ontvangt het totaal onterecht afgeschreven bedrag uiteraard weer terug".
Ik ben nu een aantal weken verder en heb volgens mij het plaatje helder.
Ik heb altijd de rekeningen van Brabant water betaald met acceptgiro's. Eind november 2008 heb ik een brief gekregen van Brabant water met "Uw gegevens bij Brabant water". Hierop staat bij betaalwijze vermeld Automatisch bank en bij het rekeningnummer staat een rekeningnummer wat niet van mij is en ook nooit van mij is geweest. Het voorschotbedrag staat op € 0 en de betaaltermijn is maandelijks.
Ik vermoed dat men toen is overgeschakeld op een nieuw software systeem en daar de gegevens niet juist ingevoerd zijn.
Ik heb namelijk nooit een machtiging afgegeven voor een automatische incasso en het betreffende rekeningnummer is ook nooit van mij geweest.
Ik heb netjes altijd alle meterstanden doorgegeven en ook alle jaarafrekeningen ontvangen. Op al deze rekeningen stond vermeld dat het automatisch afgehouden zou worden van dat rekeningnummer. Ik heb daar nooit echt goed naar gekeken en dus ook nooit iets van gehoord.
Nu krijg ik een naheffing van € 2.328,95. Dus door een fout, die zij gemaakt hebben, moet ik nu ineens dit bedrag gaan betalen.
Is dit terecht?
Ik ben nu een aantal weken verder en heb volgens mij het plaatje helder.
Ik heb altijd de rekeningen van Brabant water betaald met acceptgiro's. Eind november 2008 heb ik een brief gekregen van Brabant water met "Uw gegevens bij Brabant water". Hierop staat bij betaalwijze vermeld Automatisch bank en bij het rekeningnummer staat een rekeningnummer wat niet van mij is en ook nooit van mij is geweest. Het voorschotbedrag staat op € 0 en de betaaltermijn is maandelijks.
Ik vermoed dat men toen is overgeschakeld op een nieuw software systeem en daar de gegevens niet juist ingevoerd zijn.
Ik heb namelijk nooit een machtiging afgegeven voor een automatische incasso en het betreffende rekeningnummer is ook nooit van mij geweest.
Ik heb netjes altijd alle meterstanden doorgegeven en ook alle jaarafrekeningen ontvangen. Op al deze rekeningen stond vermeld dat het automatisch afgehouden zou worden van dat rekeningnummer. Ik heb daar nooit echt goed naar gekeken en dus ook nooit iets van gehoord.
Nu krijg ik een naheffing van € 2.328,95. Dus door een fout, die zij gemaakt hebben, moet ik nu ineens dit bedrag gaan betalen.
Is dit terecht?
Re: Navordering door fout Brabant water, moet ik als nog alles betalen?
Je kunt proberen te stellen dat rekeningen ouder dan 2 jaar zijn verjaard.
Zonder die fout van tegenpartij had je overigens evengoed 2300 euro moeten betalen. Alleen niet in een keer
Zonder die fout van tegenpartij had je overigens evengoed 2300 euro moeten betalen. Alleen niet in een keer
de auditu
vindt dit leuk
Re: Navordering door fout Brabant water, moet ik als nog alles betalen?
Wie heeft eigenlijk de rekeningen tussen 2008 en 2013 betaald? Of begint Brabant water daar niet over, omdat die rekeningen mogelijk wel verjaard zijn?
-
- Berichten: 5921
- Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
- Locatie: Nederbelg!
Re: Navordering door fout Brabant water, moet ik als nog alles betalen?
2008? Ik vermoed dat iemand vanaf 2018 voor deze persoon betaald heeft.
Maar dit is wel een vrij stevig bedrag.
Mensen die via Accept giro betalen hebben telkens een voorschot + 1x per jaar een eind afrekening met afwijkende erbij.
Dus daarmee zou je het juiste bedrag mee overgemaakt hebben.
Kijk eerst of deze factuur wel voor jou is, kijk naar klant nummer en zo.
Maar dit is wel een vrij stevig bedrag.
Mensen die via Accept giro betalen hebben telkens een voorschot + 1x per jaar een eind afrekening met afwijkende erbij.
Dus daarmee zou je het juiste bedrag mee overgemaakt hebben.
Kijk eerst of deze factuur wel voor jou is, kijk naar klant nummer en zo.
Re: Navordering door fout Brabant water, moet ik als nog alles betalen?
Ik verwacht, dat Brabantwater in zijn recht staat om het hele bedrag te vorderen.
Wanneer ze deze vordering naar de rechtbank zouden brengen staat u erg zwak.
In 2008 stuurt Brabantwater kennelijk geen acceptgiro’s meer, u vraagt zich niet af waarom niet, u zegt zelf dat u nooit een machtiging hebt afgegeven.
Elk jaar de standen netjes doorgegeven waarop u natuurlijk een jaarafrekening ontvangt met verbruik, betaalde voorschotten en of u terug krijgt of moet bijbetalen.
Nooit opgevallen dat u al die jaren geen voorschotten hebt betaald, denk niet dat een rechter dat gelooft,
In de brief van Brabantwater uit 2008 die u ontvangen hebt met uw gegevens zal wel ingestaan hebben om die gegevens te controleren en bij onjuistheden contact op te nemen met Brabantwater.
Wanneer Brabantwater niets hoort mag deze ervan uitgaan dat de gegevens incl. het rekeningnummer kloppen.
Wanneer ze deze vordering naar de rechtbank zouden brengen staat u erg zwak.
In 2008 stuurt Brabantwater kennelijk geen acceptgiro’s meer, u vraagt zich niet af waarom niet, u zegt zelf dat u nooit een machtiging hebt afgegeven.
Elk jaar de standen netjes doorgegeven waarop u natuurlijk een jaarafrekening ontvangt met verbruik, betaalde voorschotten en of u terug krijgt of moet bijbetalen.
Nooit opgevallen dat u al die jaren geen voorschotten hebt betaald, denk niet dat een rechter dat gelooft,
In de brief van Brabantwater uit 2008 die u ontvangen hebt met uw gegevens zal wel ingestaan hebben om die gegevens te controleren en bij onjuistheden contact op te nemen met Brabantwater.
Wanneer Brabantwater niets hoort mag deze ervan uitgaan dat de gegevens incl. het rekeningnummer kloppen.
moederslink
vindt dit leuk
Re: Navordering door fout Brabant water, moet ik als nog alles betalen?
Lees eerst eens de OP; daarin staat duidelijk wat er aan de hand is en sinds wanneer.Komkommertijd schreef: ↑28 dec 2019 15:592008? Ik vermoed dat iemand vanaf 2018 voor deze persoon betaald heeft.
Fvestjens, ik verwacht dat u gewoon moet betalen. Weliswaar heeft Brabantwater ooit een fout gemaakt, maar u hebt zelf de bankgegevens ook nooit gecontroleerd; dat kunt u uzelf ook verwijten.
Als de hoogte van het bedrag een probleem is, kunt u proberen een betalingsregeling af te spreken.
moederslink
vindt dit leuk
-
- Berichten: 5921
- Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
- Locatie: Nederbelg!
Re: Navordering door fout Brabant water, moet ik als nog alles betalen?
Vanaf 2013 is er blijkbaar niet betaald en;
Eind november 2008 heb ik een brief gekregen
Dan twijfel ik aan de betrouwbaarheid van die 2008!
Eind november 2008 heb ik een brief gekregen
Dan twijfel ik aan de betrouwbaarheid van die 2008!
Re: Navordering door fout Brabant water, moet ik als nog alles betalen?
Zo te zien is er al meer dan 10 jaar niet betaald voor water (TS wist dat natuurlijk). Nu Brabant Water haar fout ontdekt heeft, vordert ze alsnog betaling over de laatste 5 jaar (terwijl 10 jaar mogelijk te verdedigen zou zijn geweest, ook juridisch). Nog steeds een behoorlijk voordeel.
-
- Berichten: 3493
- Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20
Re: Navordering door fout Brabant water, moet ik als nog alles betalen?
TS voldoet ook niet aan de voorwaarden die een bank stelt voor het gebruik van een bankrekening....
-
- Berichten: 32272
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Navordering door fout Brabant water, moet ik als nog alles betalen?
Toch wel apart dat de eigenaar van dat IBAN nummer zelf ook niet in de gaten had dat er 6 jaar lang geld van de rekening is afgeschreven.fvestjens schreef: ↑28 dec 2019 13:56Ik heb een mail ontvangen van Brabant water met hierin de volgende opmerking "Helaas is gebleken dat uw voorschotten en jaarafrekeningen sinds 2013 via een machtiging zijn betaald met IBAN NL05 RABO **** ***9 38. Dit is niet uw rekeningnummer en de eigenaar van dit IBAN ontvangt het totaal onterecht afgeschreven bedrag uiteraard weer terug".
Er waren er dus drie die niet op hebben zitten letten. En het is wel heel vreemd dat dit zomaar kon.
Overigens vind ik het terecht dat de ander het geld gewoon terug krijgt.
Cornelis7
en moederslink
vinden dit leuk
Re: Navordering door fout Brabant water, moet ik als nog alles betalen?
Wie wil dat nou niet, je rekeningen jaarenlang door iemand anders laten betalen..
En komt het dan toch nog uit, twijfelen of je je eigen rekening nou wel moet gaan betalen.
En komt het dan toch nog uit, twijfelen of je je eigen rekening nou wel moet gaan betalen.
Re: Navordering door fout Brabant water, moet ik als nog alles betalen?
Ach, er zijn kennelijk nogal wat mensen die brieven (of topics ) niet goed lezen of hun bankrekening niet controleren.
Anderzijds valt een niet-verrichte betaling natuurlijk minder op dan een extra of veel te hoge afschrijving.
Anderzijds valt een niet-verrichte betaling natuurlijk minder op dan een extra of veel te hoge afschrijving.
Bob Schurkjens
, tttlocke
en alfatrion
vinden dit leuk
Re: Navordering door fout Brabant water, moet ik als nog alles betalen?
Kan begrijpen dat TS schrikt van zo,n naheffing.
Maar misschien één keertje het bankrekeningnummer over het hoofd zien zou nog kunnen , maar al tien jaar lang??
Op elk jaaroverzicht staat onder de kop verrekening het nieuwe voorschotbedrag wat berekend gaat worden voor het komende jaardat bankrekeningnummer vermeld!!
Deze info staat ook op de Mijn Brabant Water omgeving in één oogopslag te zien.
Dus ja, TS zal deze vordering moeten betalen , even contacten met BW voor een betalingsregeling in termijnen mogelijk is.
Het bedrag van 2328 euro voor vijf jaar vind ik wel hoog , komt neer op +/- 300m3 water per jaar.
Maar misschien één keertje het bankrekeningnummer over het hoofd zien zou nog kunnen , maar al tien jaar lang??
Op elk jaaroverzicht staat onder de kop verrekening het nieuwe voorschotbedrag wat berekend gaat worden voor het komende jaardat bankrekeningnummer vermeld!!
Deze info staat ook op de Mijn Brabant Water omgeving in één oogopslag te zien.
Dus ja, TS zal deze vordering moeten betalen , even contacten met BW voor een betalingsregeling in termijnen mogelijk is.
Het bedrag van 2328 euro voor vijf jaar vind ik wel hoog , komt neer op +/- 300m3 water per jaar.
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 02 okt 2019 10:55
- Contacteer:
Re: Navordering door fout Brabant water, moet ik als nog alles betalen?
Ik denk dat het gewoon wel goed was voor TS dat een ander haar/zijn rekeningen betaald en dat ze dit nu bij Brabant Water gezien hebben.
Als ik steeds een voorschot en een jaarafrekening moet betalen en ik zie dat niet van mijn bankrekening af gaan dan ga ik toch zelf eens bellen en niet 7 jaar wachten.
Als ik steeds een voorschot en een jaarafrekening moet betalen en ik zie dat niet van mijn bankrekening af gaan dan ga ik toch zelf eens bellen en niet 7 jaar wachten.
U dient er zelf voor te zorgen dat deze gegevens juist zijn.Nu krijg ik een naheffing van € 2.328,95. Dus door een fout, die zij gemaakt hebben, moet ik nu ineens dit bedrag gaan betalen.
-
- Berichten: 32272
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Navordering door fout Brabant water, moet ik als nog alles betalen?
Iemand heeft dat verkeerde rekeningnummer ingevuld, en dat zal toch echt niet Brabant water geweest zijn. Dat lijkt me onwaarschijnlijk.
-
- Berichten: 32272
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Navordering door fout Brabant water, moet ik als nog alles betalen?
Ik hoop dat het minder helder is dan wat ik er uit haal.
Eind 2008 heb je een brief gekregen waarin expliciet staat dat de betaalwijze automatisch wordt, inclusief een rekeningnummer dat niet van jou is.Ik heb altijd de rekeningen van Brabant water betaald met acceptgiro's. Eind november 2008 heb ik een brief gekregen van Brabant water met "Uw gegevens bij Brabant water". Hierop staat bij betaalwijze vermeld Automatisch bank en bij het rekeningnummer staat een rekeningnummer wat niet van mij is en ook nooit van mij is geweest. Het voorschotbedrag staat op € 0 en de betaaltermijn is maandelijks.
Ik vermoed dat men toen is overgeschakeld op een nieuw software systeem en daar de gegevens niet juist ingevoerd zijn.
Als het voor jou net zo helder is als dat ik het lees, weet je dus al 11 jaar lang dat een ander jouw nota's betaalt. En dan durf je hier nog te vragen of ze het terug mogen halen?
-
- Berichten: 12013
- Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30
Re: Navordering door fout Brabant water, moet ik als nog alles betalen?
Eind november 2008 , dus 11 (!) jr geleden , had u dit rekeningnummer gelijk moeten en kunnen corrigeren . U heeft dus 11 jaar niets betaald aan Brabants Water.fvestjens schreef: ↑28 dec 2019 13:56(...)
Ik heb altijd de rekeningen van Brabant water betaald met acceptgiro's Eind november 2008 heb ik een brief gekregen van Brabant water met "Uw gegevens bij Brabant water". Hierop staat bij betaalwijze vermeld Automatisch bank en bij het rekeningnummer staat een rekeningnummer wat niet van mij is en ook nooit van mij is geweest.
(...)
Dat is u nooit opgevallen?
U heeft wel jaarafrekeningen ontvangen en niet gezien dat het eea niet van uw rekening is afgegaan?
Het was u niet opgevallen, schrijft u
Het lijkt mij onwaarschijnlijk toe dat men dat niet in de gaten heeft.
U zegt dat BW een fout heeft gemaakt en vraagt daarbij of ze terecht nu navorderen.
Wat denkt u zelf ? U bent toch zelf ook nalatig/fout geweest?