LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] vakantiegeld en in natura betaald salaris.....

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
cobies

vakantiegeld en in natura betaald salaris.....

Ongelezen bericht door cobies »

Weet iemand bij wie ik het volgende na zou kunnen vragen?
Mijn dochter werkt als medewerkster op een handelsstal. Zij krijgt het minimum jeugdloon en afgesproken is dat de werkgever een x bedrag van het salaris inhoud voor kost en inwoning + stalling voor 1 paard. Dat is bijelkaar 450 euro... Vakantiegeld wordt altijd berekend over het bruto jaarsalaris, dus ik dacht dat het bruto jaarsalaris van een 21-jarige is 943,10 p.m en voor het gemak is dat dan op jaarbasis 11.317 euro, dat over dat bedrag 8% vakantiegeld wordt berekend.
Maar volgens het de werkgeefster is dat niet zo. Het vakantie geld wordt berekend over 943,10 - 450 (kost en inwoning opgevoerd als loon in natura) = 493,10 bruto per maand, dat is op jaarbasis 5.917 euro en daar wordt dan 8% vakantiegeld over betaald.. Ze krijgt dan dus 473 euro bruto aan vakantiegeld... Ze werkt fulltime >40 uur per week...overwerk wordt nooit uitbetaald. Mijn vraag is in dit geval klopt het dat dat loon in natura niet meeteld voor de berekening van het vakantiegeld? :?
Ik hoop dat iemand mij dat kan vertellen....

groet Cobie

kweenie

Re: vakantiegeld en in natura betaald salaris.....

Ongelezen bericht door kweenie »

Nee, dat klopt in dit geval niet. Het minimumjeugdloon is 967,90 per maand en verder geldt dat iedere werknemer met een arbeidscontract, recht heeft op minimaal 8% vakantiebijslag (van het brutoloon), hetgeen één keer per jaar wordt uitgekeerd. Er moet dus minstens over het minimumloon 8% vakantiegeld worden uitgekeerd.

Het zou iets anders kunnen zijn als het bijvoorbeeld zo was dat het loon eigenlijk 1500 was en de huur 500, en dat daarom het brutoloon in het contract op 1000 was gezet. Dan zou er wel 8% van 1000 betaald kunnen worden. Maar omdat de werkgever bruto minimaal het minumumloon moet betalen, gaat die vlieger hier niet op. Er moet gewoon per jaar minstens 12543,98 betaald worden, waar dan die 12 keer 450 vanaf getrokken kan worden.

(Je betaalt normaal je huur toch ook niet dubbel in de vakantie? Dat is wat de werkgever hier probeert)

cobies

Dit gaat dus al 3 jaar zo. Werken in het paardenbedrijf is echt niet lonend hoor..... Nee die 450 euro gaat gewoon van het bruto salaris af..... ik heb al kontakt met het kantoor gehad die de administratie doet, en die beweert dat dit goed is zo...... Ik denk er over om de belastingdienst maar eens te vragen hoe dit zit, maar weet niet echt of dat de juiste weg is.....

gravedigger

Ongelezen bericht door gravedigger »

En ze krijgr dus ook nooit een loonstrookje? Hoe fout kan een werkgever nog meer zijn?

cobies

Inderdaad, er wordt dus volgens mij geen loonbelasting betaald over het hele bruto inkomen. Zij zeggen dus dat het bruto maandsalaris minus de kost en inwoning(= salaris in natura) haar bruto maandsalaris is en daar wordt dan belasting over ingehouden. Geen idee of dat uiteindelijk veel verschilt, maar ja, als ik hier mee naar de belastingdienst ga, moet mijn dochter dan niet nog achterstallig belasting betalen? En maar zien dat je dan krijgt wat je eigenlijk meot hebben..... Wat een toestand, wat heb je toch rare werkgevers. Het lijkt wel haast slavernij.......werken voor een stuiver of zo...... :(

kweenie

Dat is helemaal mooi, want als zij beweren dat het bedrag ná inhouding het brutosalaris is, dan zou het bedrag ná inhouding dus ook minstens zo hoog moeten zijn als het minimumjeugdloon. En dan kan zij dus met terugwerkende kracht 450 euro bruto per maand tegemoet zien. Betalen ze dat niet, dan kunnen ze inderdaad flinke problemen krijgen met fiscus en uwv.

citroencx20tre

Ongelezen bericht door citroencx20tre »

waarom laat je de zaken niet scheiden?

dus laat ze normaal loon betalen en laat je dochter dan gewoon huur betalen via een overeenkomst?

cobies

Hoi Kweenie, ja zoals jij het omschrijft zo dacht ik ook, maar die vlieger gaat niet op ben ik bang.... Inmiddels is mijn dochter voor zichzelf begonnen en proberen we nu alles rond te krijgen. Ze wil geen "gedoe" eigenlijk omdat ze helemaal klaar is met deze mensen, maar ik vind dat ze recht heeft op dat geld, daar heeft ze keihard voor gewerkt, veel overuren gemaakt die nooit zijn uitbetaald en volgens mij dus gewoon uitgebuit. Die 450 euro daarvan was 150 euro voor de stalling van haar paard en 300 euro kost en inwoning. De inwoning bestond uit een caravan die zonder toestemming op hun terrein stond (caravan is eigendom van werkgever) en sinds 1,5 jaar moest ze van haar salaris zelf haar eten kopen, want die kost is er eenzijdig (zonder overleg) afgegaan. Het eerste halfjaar woonde ze bij werkgever in en at gewoon met hun mee, maar na een half jaar vonden ze dat ze geen privacy meer hadden, toen kwam dus die caravan..... Die zogenaamde huur zullen ze wel nooit opgegeven hebben bij de belastingdienst........

citroencx20tre , ik dacht toen mijn dochter daar ging werken dat die afspraak ook zo gemaakt was. Gewoon loon betalen en dat zij dan weer die 450 euro aan hun betaalde. Maar volgens het adm. kantoor die de salarissen regelt voor dat bedrijf, hield mijn dochter op deze manier meer netto salaris over......

kweenie

Bij inhoudingen op het bruto salaris moet je nog altijd uitkomen op een bedrag dat minstens zo hoog is als je minimumloon. Dus de werkgever is hierin niet echt goed bezig geweest.

Je kunt hem dus nog een laatste keer vragen om het vakantiegeld over te maken, en anders de fiod/uwv/... inlichten. Dan krijgen ze een hoop gedoe over dingen die er waarschijnlijk niet kloppen. En lopen ze het risico dat ze je dochter een hoop achterstallig salaris moeten betalen plus een fikse boete. Dus als de werkgever slim is, kiest hij eieren voor zijn geld.

(Aanvulling:
Bij veel bedrijven kun je tegenwoordig een deel van de arbeidsvoorwaarden zelf kiezen. Dan kun je bijvoorbeeld meer vakantiedagen 'kopen' in ruil voor een deel van je salaris, of een hogere woon-werkvergoeding, of een fiets. Maar ook bij deze uitruilmogelijkheden geldt altijd dat je salaris niet onder het minimumloon mag komen.

Zou je bv. een fiets voor het woon-werk verkeer willen kopen en daar elke maand 20 euro voor van je bruto loon moeten betalen, dan zou je, als je het minimumloon verdient, door die 20 euro aftrek onder het minimumloon komen en dat mag niet.

Volgens mij is een vergelijkbare situatie bij je dochter het geval.)

cobies

Dat klopt dat ze onder het minimum loon komt door die uitbetaling in natura.... Ik heb een uitdraai liggen van de loonwijzer en daar staat met koeieletters dat het salaris ONDER het wettelijk minimum komt.... maar die werkgeveri reageert daar niet op..... ik ga inderdaad maar eens bij het uwv langs vanmiddag met die gegevens....

bedankt voor de hulp allemaal en de handreikingen..

groet
Cobie

Gesloten