Ik heb een, in mijn ogen, nogal vreemd conflict met webhosting bedrijf PC Extreme. Ik heb bij dit bedrijf webhosting afgesloten, aanvankelijk voor €10 p/m (looptijd 3mnd) en vrijwel direct verhoogd naar €20pmd. Na ongeveer een maand had ik de hosting niet meer nodig maar omdat het voor drie maanden zou lopen liet ik het rustig doorgaan, in afwachting van een herhinnering na de drie maanden. Ik was er nog niet helemaal uit of ik na verloop van het abonnement naar een klein pakket toe wilde of helemaal mee stoppen.
Tot mijn verbazing ontvang ik geen herhinnering in de trant van; "Uw abonnement loopt binnekort af. Als u door wilt gaan met onze webhosting kunt u zo en zo aafschaffen/verlengen etc." Maar ik kreeg een nieuwe factuur, voor nog eens drie maanden. Gezien ik van de hosting af zag, stuur ik direct een email waarin ik dit vermeld. Ik word gewezen op de AV waarin staat dat er een opzegtermijn van één maand van kracht is.
Leuk, die AV, maar ik heb nooit expliciet toestemming gegeven voor een periode langer dan drie maanden. De eerste factuur / overeenkomst betrof drie maanden. Alle hosting bedrijven (veelal buitenlandse) waar ik tot nu toe zaken mee heb gedaan beindigen de SERVICE na het niet verlengen van deze. Dit bedrijf laat mij echter betalen voor iets waar ik helemaal geen gebruik (meer) van maak en niet van wens te maken. Wanneer ik mijn water niet betaal dan krijg ik geen water meer. Wanneer ik mijn webhosting elders niet meer betaal, word deze ook afgesloten. Waarom werkt dit zo vreemd? Dit bedrijf wil op een slinkse manier klanten laten betalen voor service waar zij geen gebruik van wensen te maken.5.3 De Overeenkomst wordt na afloop van de overeengekomen periode telkens van rechtswege stilzwijgend verlengd voor een periode van 12 maanden, tenzij schriftelijk of elektronisch per e-mail anders wordt overeengekomen.
5.4 Beide partijen kunnen de Overeenkomst tegen het einde van een overeengekomen of stilzwijgend verlengde periode opzeggen bij aangetekende post of elektronisch via het WSCP Controle Paneel met inachtneming van een opzegtermijn van tenminste één maand. De opzegtermijn vangt aan op de dag volgend op die waarop de opzegging door PCextreme is ontvangen. Bij opzegging per aangetekende post dient de Klant zijn persoonsgegevens te vermelden.
Mijn concrete vragen:
1) Kan dit bedrijf zomaar mensen aan nog eens de looptijd (in AV staat zelfs een jaar) binden? Ik meen dat de grote telekom bedrijven dit ook niet mogen toepassen. Hierbij geldt 'stilzwijgend verderlopen', niet 'stilzwijgend een volledig jaar er aan vastplakken'.
2) De opzegtermijn en stilzwijgend verleng regels staan in de AV. Echter heb ik hiervoor geen EXPLICIETE toestemming voor gegeven. Mijn contract was voor drie maanden en ik heb dus ook drie maanden ingecalculeerd, geen zes.
3) Ik heb nooit een herhinnering ontvangen betreffende het stilzwijgend verlengen / opzegtermijn. Zodra ik plots een nieuwe factuur ontving heb ik direct een mail verstuurd waarin ik duidelijk aangaf geen behoefte te hebben aan hun service. Is het wettelijk gezien niet mogelijk dit alsnog af te dwingen? Ik zit immers met iets wat ik helemaal niet wil.
Alvast bedankt voor alle antwoorden.