LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Abonnement plots nogmaals looptijd, incasso bureau

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
xdream

Abonnement plots nogmaals looptijd, incasso bureau

Ongelezen bericht door xdream »

Goedemiddag,

Ik heb een, in mijn ogen, nogal vreemd conflict met webhosting bedrijf PC Extreme. Ik heb bij dit bedrijf webhosting afgesloten, aanvankelijk voor €10 p/m (looptijd 3mnd) en vrijwel direct verhoogd naar €20pmd. Na ongeveer een maand had ik de hosting niet meer nodig maar omdat het voor drie maanden zou lopen liet ik het rustig doorgaan, in afwachting van een herhinnering na de drie maanden. Ik was er nog niet helemaal uit of ik na verloop van het abonnement naar een klein pakket toe wilde of helemaal mee stoppen.

Tot mijn verbazing ontvang ik geen herhinnering in de trant van; "Uw abonnement loopt binnekort af. Als u door wilt gaan met onze webhosting kunt u zo en zo aafschaffen/verlengen etc." Maar ik kreeg een nieuwe factuur, voor nog eens drie maanden. Gezien ik van de hosting af zag, stuur ik direct een email waarin ik dit vermeld. Ik word gewezen op de AV waarin staat dat er een opzegtermijn van één maand van kracht is.
5.3 De Overeenkomst wordt na afloop van de overeengekomen periode telkens van rechtswege stilzwijgend verlengd voor een periode van 12 maanden, tenzij schriftelijk of elektronisch per e-mail anders wordt overeengekomen.

5.4 Beide partijen kunnen de Overeenkomst tegen het einde van een overeengekomen of stilzwijgend verlengde periode opzeggen bij aangetekende post of elektronisch via het WSCP Controle Paneel met inachtneming van een opzegtermijn van tenminste één maand. De opzegtermijn vangt aan op de dag volgend op die waarop de opzegging door PCextreme is ontvangen. Bij opzegging per aangetekende post dient de Klant zijn persoonsgegevens te vermelden.
Leuk, die AV, maar ik heb nooit expliciet toestemming gegeven voor een periode langer dan drie maanden. De eerste factuur / overeenkomst betrof drie maanden. Alle hosting bedrijven (veelal buitenlandse) waar ik tot nu toe zaken mee heb gedaan beindigen de SERVICE na het niet verlengen van deze. Dit bedrijf laat mij echter betalen voor iets waar ik helemaal geen gebruik (meer) van maak en niet van wens te maken. Wanneer ik mijn water niet betaal dan krijg ik geen water meer. Wanneer ik mijn webhosting elders niet meer betaal, word deze ook afgesloten. Waarom werkt dit zo vreemd? Dit bedrijf wil op een slinkse manier klanten laten betalen voor service waar zij geen gebruik van wensen te maken.

Mijn concrete vragen:

1) Kan dit bedrijf zomaar mensen aan nog eens de looptijd (in AV staat zelfs een jaar) binden? Ik meen dat de grote telekom bedrijven dit ook niet mogen toepassen. Hierbij geldt 'stilzwijgend verderlopen', niet 'stilzwijgend een volledig jaar er aan vastplakken'.

2) De opzegtermijn en stilzwijgend verleng regels staan in de AV. Echter heb ik hiervoor geen EXPLICIETE toestemming voor gegeven. Mijn contract was voor drie maanden en ik heb dus ook drie maanden ingecalculeerd, geen zes.

3) Ik heb nooit een herhinnering ontvangen betreffende het stilzwijgend verlengen / opzegtermijn. Zodra ik plots een nieuwe factuur ontving heb ik direct een mail verstuurd waarin ik duidelijk aangaf geen behoefte te hebben aan hun service. Is het wettelijk gezien niet mogelijk dit alsnog af te dwingen? Ik zit immers met iets wat ik helemaal niet wil.

Alvast bedankt voor alle antwoorden.

BBCS
Contacteer:

Re: Abonnement plots nogmaals looptijd, incasso bureau

Ongelezen bericht door BBCS »

xdream schreef: 1) Kan dit bedrijf zomaar mensen aan nog eens de looptijd (in AV staat zelfs een jaar) binden? Ik meen dat de grote telekom bedrijven dit ook niet mogen toepassen. Hierbij geldt 'stilzwijgend verderlopen', niet 'stilzwijgend een volledig jaar er aan vastplakken'.
Ik ben blij dat het wel zo is.
Anders gaat de hosting dicht totdat je toestemming hebt gegeven voor verlenging.
Daarbij valt hosting niet onder de telecomwet, omdat het hier niet om een provider gaat.

xdream schreef:2) De opzegtermijn en stilzwijgend verleng regels staan in de AV. Echter heb ik hiervoor geen EXPLICIETE toestemming voor gegeven. Mijn contract was voor drie maanden en ik heb dus ook drie maanden ingecalculeerd, geen zes.
Je hebt de AV gelezen en je bent ermee akkoord gegaan. En als de AV geheel volgens de wetgeving is, dan zit je eraan vast.
xdream schreef:3) Ik heb nooit een herhinnering ontvangen betreffende het stilzwijgend verlengen / opzegtermijn. Zodra ik plots een nieuwe factuur ontving heb ik direct een mail verstuurd waarin ik duidelijk aangaf geen behoefte te hebben aan hun service. Is het wettelijk gezien niet mogelijk dit alsnog af te dwingen? Ik zit immers met iets wat ik helemaal niet wil.
[/quote]

Je had gelijk moeten opzeggen en niet afwachten todat je een nieuwe factuur kreeg.
Doordat je het contract niet gelijk hebt opgezegd is het logischerwijs verlengt.
De degene die fout is ben jezelf en niet de hosting. Dan vind ik het flauw dat je nu alle schuld op de hosting schuift en die zelfs nu zwart maakt.

sephora30

Ongelezen bericht door sephora30 »

De voorwaarden zijn duidelijk.

Henri42

Ongelezen bericht door Henri42 »

De looptijd was je bekend, je had op kunnen zeggen, niet gedaan tja:) :mrgreen:

Pindakaaspotje

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 08 jan 2012 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.

BBCS
Contacteer:

Pindakaaspotje schreef:
ookal zou hij er onder vallen. Dan mag stilzwijgende verlenging nog steeds. Je zou heel wat boze klanten hebben als je ze na het contract direct afsluit. Ze hoeven het zelfs niet te melden, dat is een verantwoordelijkheid van de klant zelf (mijns inzien terecht). Vanaf dan is alleen het opzegtermijn 1 maand, lijkt me niet meer dan redelijk.
Bij abonnementen bij providers van internet, telefoon en televisie is bepaald dat na het verstrijken van het contract dat het abonnement gewoon stilzwijgend verlengt mag worden, met dit verschil dat de consument een opzegtermijn heeft van 1 maand.

Hosting valt daar niet onder en heeft gewoon een jaarlijkse opzegtermijn.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik heb nog niets gezien waaruit blijkt dat of en hoe algemene voorwaarden van toepassing zijn. De beste manier om dit aan te vechten is dan door te stellen dat zij nooit aan hun informatieplicht hebben voldaan en jij de algemene voorwaarden vernietigd.

(Een opzegtermijn is de termijn die je in acht moet nemen voor de verval datum van de overeenkomst. Bij overeenkomsten die gehele of hoofdzakelijk bestaan uit het aanbieden elektronische communicatiedienst of programmadienst geld dat de consument bij stilzwijgende verlangen ten alle tijden kosteloos kan opzeggen en slechts 30 dagen in acht hoeft te nemen. Dit is dus geen opzegtermijn.)

BBCS
Contacteer:

Ahum alfa.
Het gaat hier niet om een communicatieprovider, maar om een webhosting.
Die valt daarbuiten.
Webhosting valt niet onder de telecomwet.

alfatrion

Daarom staat het tussen haakjes.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

en wederom een gevalletje van verkeerde volgorde. In plaats van voorwaarden lezen, contract tekenen en dan klagen, gebeurt hier weer de veelgemaakte fout. Eerst contract tekenen, dan je zin niet krijgen, dan klagen, en DAN pas de AV lezen. Consumenten worden gelukkig door de wet behoorlijk beschermd. Toch zit er nog een klein stukje eigen verantwoordelijkheid bij de consument zelf. In dit geval was lezen voldoende geweest.

Zonet even op de website rondgekeken. De algemene voorwaarden zijn niet zo moeilijk te vinden. Staan namelijk op iedere pagina vermeld.

Zelf ook geprobeerd een bestelling te plaatsen. Voordat ik moet bevestigen krijg ik zelfs de algemene voorwaarden als tekst voor me te zien, dus niet alleen maar een link, maar gewoon de volledige lap tekst, en ik moet een vinkje zetten voor akkoord.
xdream schreef:Mijn concrete vragen:

1) Kan dit bedrijf zomaar mensen aan nog eens de looptijd (in AV staat zelfs een jaar) binden? Ik meen dat de grote telekom bedrijven dit ook niet mogen toepassen. Hierbij geldt 'stilzwijgend verderlopen', niet 'stilzwijgend een volledig jaar er aan vastplakken'.

2) De opzegtermijn en stilzwijgend verleng regels staan in de AV. Echter heb ik hiervoor geen EXPLICIETE toestemming voor gegeven. Mijn contract was voor drie maanden en ik heb dus ook drie maanden ingecalculeerd, geen zes.

3) Ik heb nooit een herhinnering ontvangen betreffende het stilzwijgend verlengen / opzegtermijn. Zodra ik plots een nieuwe factuur ontving heb ik direct een mail verstuurd waarin ik duidelijk aangaf geen behoefte te hebben aan hun service. Is het wettelijk gezien niet mogelijk dit alsnog af te dwingen? Ik zit immers met iets wat ik helemaal niet wil.
dus je antwoorden:
1: ja dat kan, je hebt geen mobieltje genomen maar een webhostingdienst.
2: jij hebt wel degelijk je expliciete toestemming hiervoor gegeven, anders had je namelijk online je bestelling niet kunnen plaatsen.
3: Je zit met iets wat je niet wilt, maar wel akkoord mee bent gegaan.

Het bedrijf zit hier niet fout maar jij. Ben alleen bang dat je hier op dit forum geen antwoorden gaat krijgen die je wilt hebben. Veel plezier met je dienst voor het komende jaar, en volgende keer gewoon goed lezen als je een contract aan gaat.

alfatrion

berndv schreef:Zonet even op de website rondgekeken. De algemene voorwaarden zijn niet zo moeilijk te vinden. Staan namelijk op iedere pagina vermeld.
Het kunnen vinden van algemene voorwaarden maakt ze nog niet van toepassing.
berndv schreef:Zelf ook geprobeerd een bestelling te plaatsen. Voordat ik moet bevestigen krijg ik zelfs de algemene voorwaarden als tekst voor me te zien, dus niet alleen maar een link, maar gewoon de volledige lap tekst, en ik moet een vinkje zetten voor akkoord.
ALS de overeenkomst langs deze weg tot stand is gekomen, dan heeft de verkoper niet aan zijn informatieplicht voldaan, want de algemene voorwaarden zijn niet op te slaan, dus zijn deze te vernietigen door de koper, dus heeft er geen stilzwijgende verlening plaats gevonden.

Tis weer bijzonder

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

xdream schreef:..... maar omdat het voor drie maanden zou lopen liet ik het rustig doorgaan
Klinkt mij als een bijzondere aanbieding/reclamestunt/voorwaarde die los staat van een eventuele algemene tekst in de AV.
Het is alleen de vraag of bij die aanbieding ook de belofte gemaakt is de overeenkomst te ontbinden zonder verdere actie van de klant.
Daar voorzien meestal de (speciale) actievoorwaarden in.
Althans, als het een actie betreft, ik gok maar even.

Gesloten