Onze zoon (9) heeft, via internet, een domein aangevraagd bij een duits bedrijf. Nu wisten waar daar niets van totdat de eerste factuur op de deurmat lag. Om het domein te kunnen aanvragen heeft hij zijn naam en adres ingevuld. Bankrekeningnummer moest ook en daar geeft 12345 enz ingevuld.
Wij hebben de facturen genegeerd en krijgen nu een brief van de Duits incasso bureau. Mijn vraag is: Moeten wij dit betalen? Of heeft iemand hier ervaring mee?
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Bestelling op internet
-
Moppentappers
Re: Bestelling op internet
zoon van 9 mag niets ondertekenen, en het hele contract is ongeldig
provider hoort ook om bewijs van toestemming van ouders te vragen
wel is er als het goed is valsheid in geschrifte, maar zeker weten doe ik dat allemaal niet
provider hoort ook om bewijs van toestemming van ouders te vragen
wel is er als het goed is valsheid in geschrifte, maar zeker weten doe ik dat allemaal niet
Zelfs al zou dat het geval zijn, weet bijna zeker van niet, dan kan een kind van 9 niet vervolgd worden. Schrijf dat bedrijf één brief waarin je een en ander uitlegt en dat je niet zult reageren op incasso-procedures.valsheid in geschrifte
-
Moppentappers
zover had ik ook nog niet gekeken, maargoed, ik ben 15 en zal dus hier en daar behoorlijk wat moeten leren 
Volgens mij mag jij dan wettelijk gezien ook niets ondertekenen, Moppentappers
.
Ik zou wel even op zoek gaan naar meer informatie over deze bestelling. Heeft je zoon hier een bevestiging van gekregen? Wat staat er op papier? Hoe is het precies gegaan? Want ik kan me voorstellen dat je wel aan zult moeten tonen dat het echt zo is dat de bestelling geplaatst is door een minderjarige zonder ouderlijke toestemming.
Tenslotte zijn jullie als ouders wel verantwoordelijk voor wat je kind doet op internet. Als een Bol.com bijvoorbeeld drie maanden later te horen krijgt: "oh, mijn kind heeft deze dvd besteld en die is handelingsonbekwaam... ik stuur hem terug!", dan denk ik ook niet dat ze dat accepteren.
Het is volgens mij dus niet zo dat deze bestelling zonder meer ongeldig is. Volgens mij moet je jouw punt dan ook echt kunnen bewijzen en komt er ook een stukje billijkheid en Duits recht bij kijken. Al met al kan het nog een lastig verhaal worden.
Ik zou wel even op zoek gaan naar meer informatie over deze bestelling. Heeft je zoon hier een bevestiging van gekregen? Wat staat er op papier? Hoe is het precies gegaan? Want ik kan me voorstellen dat je wel aan zult moeten tonen dat het echt zo is dat de bestelling geplaatst is door een minderjarige zonder ouderlijke toestemming.
Tenslotte zijn jullie als ouders wel verantwoordelijk voor wat je kind doet op internet. Als een Bol.com bijvoorbeeld drie maanden later te horen krijgt: "oh, mijn kind heeft deze dvd besteld en die is handelingsonbekwaam... ik stuur hem terug!", dan denk ik ook niet dat ze dat accepteren.
Het is volgens mij dus niet zo dat deze bestelling zonder meer ongeldig is. Volgens mij moet je jouw punt dan ook echt kunnen bewijzen en komt er ook een stukje billijkheid en Duits recht bij kijken. Al met al kan het nog een lastig verhaal worden.
Bij de beoordeling of een overeenkomst vernietigbaar is, dient te worden beoordeeld of de gesloten overeenkomst in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is. Je vraagt je dan dus af: is het gebruikelijk dat een vijftienjarige zelfstandig een DVD koopt? In dit geval zal het antwoord "ja" zijn. In dat geval is de overeenkomst dus niet vernietigbaar en zullen de ouders niets meer kunnen ondernemen.Tenslotte zijn jullie als ouders wel verantwoordelijk voor wat je kind doet op internet. Als een Bol.com bijvoorbeeld drie maanden later te horen krijgt: "oh, mijn kind heeft deze dvd besteld en die is handelingsonbekwaam... ik stuur hem terug!", dan denk ik ook niet dat ze dat accepteren.
Wanneer een vijftienjarige echter een laptop bestelt via Bol, zul je begrijpen dat deze overeenkomst wèl vernietigbaar is, ook nog na langere tijd.
Er is echter wel een limiet aan deze termijn. Wanneer ouders het niet eens zijn met de koop, moeten ze dit binnen een bepaalde termijn kenbaar maken. Ik weet zo niet uit mijn hoofd niet meer precies hoe lang dit was, maar ik kan er, als het iemand interesseert, als ik thuis ben, op terug komen.
Voor TS: laat het bedrijf waarmee de overeenkomst is gesloten wel even weten dat je de overeenkomst "vernietigt". In gewoon Nederlands betekent dit zo ongeveer dat je de overeenkomst ongeldig verklaart. Hierbij kun je je beroepen op het feit dat je zoon, als minderjarige, een dergelijke overeenkomst, niet had mogen sluiten.