LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] CompuServe Wurgcontract

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
MatthijsV

CompuServe Wurgcontract

Ongelezen bericht door MatthijsV »

Beste allemaal! Ik ben een regelmatige bezoeker van deze fora, maar heb nu voor het eerst een probleem wat ik toch even moest melden, dus ik heb me maar aangemeld.

Om maar bij het begin te beginnen.

Ongeveer 1,5 jaar geleden heb ik 5mbit internet bij Compuserve gekregen a 24,95 per maand. Dit was op mijn vorige adres. Omdat ik na 6 maanden verhuiste heb ik besloten mijn abonnement mee te nemen naar mijn nieuwe adres omdat ik ander 6 maanden voor niks moest betalen. Ik had namelijk getekend voor 1 jaar. Dit kostte mij 40 euro. Niet helemaal leuk natuurlijk, maarja, wat moet je anders.

Een jaar daarna zijn we in het heden aangekomen. Over 2 maanden verhuis ik omdat ik ga samenwonen met mijn vriendin. Opzich heel leuk natuurlijk :D.
De rompslomp die ik nu met Compuserve niet. Compuserve heeft namlijk mijn abonnement stilzwijgend verlengd tot 18 maart 2008. Na enkele emails over en weer blijkt Compuserve het contract niet te willen ontbinden. Hun goed recht natuurlijk (denk ik), want in de algemene voorwaarden staat dat ze mijn contract stilzwijgend verlengen.

Mijn vragen:

zal ik dus de 249,50 euro voor niks moeten betalen? (10 maanden 24,95) dat lijkt me een beetje vreemd als ik hun service niet gebruik.

kan ik mijn contract met Compuserve toch op de een of andere manier ontbinden?

kan Compuserve voor deze tactieken een koude doouche krijgen van Radar? :twisted:

PS, ik heb mijn contract ondertekend bij the PhoneCompany zonder de Algemene Voorwaarden gezien te hebben. Maakt dat nog wat uit?

Bij voorbaat dank op jullie reacties!

-Matthijs

MAXIEM

Re: CompuServe Wurgcontract

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Dag matthijs,

Je schrijft:
PS, ik heb mijn contract ondertekend bij the PhoneCompany zonder de Algemene Voorwaarden gezien te hebben. Maakt dat nog wat uit?
Dat maakt dus helemaal niks uit. Je hebt bij het afsluiten van een consumentendeal altijd een eigen onderzoeksplicht en daar hoort dus het vooraf lezen van de overeenkomstvoorwaarden bij.

Groeten, Maxiem.

MatthijsV

hey Maxiem, dat dacht ik al. (Voor de goede orde, de Algemene Voorwaarden waren toen niet beschikbaar, ik kreeg deze pas later opgestuurd, nadat ik het contract dus had ondertekend).

Is er toch niet iets wat ik kan doen?

Zo staat er in de algemene voorwaarden volgensmij een vormfout, namelijk dat ik om het contract te ontbinden de resterende kosten van de zogenoemde 'Minimale periode' moet betalen. De 'Minimale periode' staat echter omschreven als de 12 maanden vanaf de dag dat de Internet Connectie opgeleverd wordt. Aangezien dat al 12 maanden geleden is heb ik alle kosten van de 'Minimale Periode' al betaald.

Het is dus een beetje tegenstrijdig... Is er op die manier juridisch iets aan te doen?

-Matthijs

MAXIEM

Dag matthijsV

Je schrijft: Aangezien dat al 12 maanden geleden is heb ik alle kosten van de 'Minimale Periode' al betaald.

Daar lees ik uit dat er niet lang geleden een vervaldatum is geweest en dat jouw abonnement op die datum weer met een jaar verlengd is.
De abo kosten tot aan de nieuwe vervaldatum zal je m.i. gewoon moeten betalen/afkopen.

Groeten, Maxiem.

MatthijsV

dat klopt, 18 maart 2007 is er een nieuwe periode ingegaan. Dat komt omdat door mijn verhuizing in maart 2006 naar mijn huidige adres het crontract werd omgezet in een nieuw jaarcontract.

In de AV wordt de Minimale periode echter als de eerste 12 maanden vanaf de oplevering van de internetconnectie beschreven. Welnu, dit was van 18 maart 2006 tot 18 maart 2007. Ik heb dit al betaald, en volgens de algemene voorwaarden kan ik daarom mijn contract ontbinden.

Dat mijn contract met een jaar is verlengd doet niet af aan het feit dat ik de Minimale Periode heb betaald.

Dus... Wat moet ik doen? Compuserve wil mijn contract namelijk niet ontbinden.

-Matthijs

MatthijsV

Voor de compleetheid hier even de quotes uit de AV van CompuServe
De Breedband Overeenkomst heeft een minimum duur van twaalf (12) maanden (Minimum Duur) gerekend vanaf de datum dat de CompuServe Breedband dienst geschikt is voor gebruik.
Een stukje verder in de algemene voorwaarden staat dit:
Beëindiging door U of CompuServe
[…]
CompuServe zal de kosten inzake het restant van de betreffende Minimum Duur, tijdens welke u uw Breedband Overeenkomst beëindigt, in rekening brengen.
De AV kan je nalezen op http://www.compuserve.nl/ledenservice/b ... oorwaarden

-Matthijs

MAXIEM

Dag matthijs,

CompuServe gaat er waarschijnlijk van uit dat er op 18 maart 2007 een nieuw abonnement is afgesloten en dat er derhalve sprake zal zijn van een nieuwe minimum duur.

Groeten, Maxiem.

MatthijsV

Er is GEEN nieuw abonnement afgesloten. Ik heb namelijk niks ondertekent. Mijn abonnement is slechts verlengd. De opleverdatum van mijn huidige abonnement is dus maart 2006 geweest. Maar wat zijn nu dus de stappen die ik moet volgen?

-Matthijs

Gesloten