LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Data gebruik telefoon

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
a.blaakmeer

Data gebruik telefoon

Ongelezen bericht door a.blaakmeer »

Ik gebruik de telefoon en vooral data niet zoveel via de telefoon, mijn abonnement voor data is dan ook 500 mb heb ik zat genoeg aan, want thuis heb ik wifi via delta, nu gebeurd het me dat mijn data buiten de bundel valt, dus ik gekeken op data gebruik van my Vodafone nu zie ik dat gebruik data bijna altijd nachts is en de laatste maand krijg is ook een rekening voor dit gebruik. Ik begrijp dit niet want nachts slaap ik en maak geen gebruik van mijn telefoon en de telefoon licht op de kast in huis dus als ik thuis ben zal hij gebruik van de wifi via delta maken.
Heb mijn beklag bij Vodafone gedaan, die kunnen er niets aan doen moet mijn telefoon maar goed instellen.
en er gebeurd door hun verder ook niets.

Ik heb op my Vodafone gekeken mijn vrouw heeft 2 gb data dus zij krijgt nog geen rekening maar haar gebruik is ook bijna altijd nachts en zij licht ook in bed en maakt geen gebruik van de telefoon.
Heb alles geprint via My Vodafone en de rekening gestoneerd bij de bank en mijn beklag nogmaals bij Vodafone klanten service gedaan,

Als dit door blijft gaan zie ik mij genoodzaakt om naar een andere telefoon provider te gaan.

wie weet hoe dit data gebruik nachts mogelijk is onder mijn omstandigheden.

met vriendelijk groet
Alex

kweenie

Re: Data gebruik telefoon

Ongelezen bericht door kweenie »

Afhankelijk van de instellingen van je telefoon kan het zijn dat deze ook thuis data van je mobiel verbruikt. Het kan zijn dat hij zo staat ingesteld dat hij automatisch voor het beste signaal kiest. Als het signaal van je thuis-internet op sommige momenten toevallig net wat zwakker is, dan kan het dus zijn dat je thuis gewoon ook mobiele data verbruikt.

Dat het 's nachts is en je ligt te slapen betekent niet dat er geen data verbruikt kan zijn. Sommige programma's maken juist 's nachts backups. Ik meen dat bijvoorbeeld Whatsapp altijd 's nachts de backup bijwerkt, maar pin mij hier niet op vast. Zulke backups kunnen juist veel verbruiken.

Overstappen van provider zal waarschijnlijk ook weinig zin hebben, omdat dit verbruik gewoon door zal gaan bij de nieuwe provider

aspera

Ongelezen bericht door aspera »

Lees eens de informatie over datagebruik van de Consumentenbond door, met name de gegeven tips: http://www.consumentenbond.nl/mobiele-t ... averbruik/

thecure

Ongelezen bericht door thecure »

als je thuis bent gewoon mobiele data uitzetten in de telefoon. kan er niets gebeuren

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Met een andere provider maar dezelfde telefoon los je dit probleem niet op. Het toestel kiest mobiel internet of WIFI. Daar kan de provider niets aan doen.

Appie83

Ongelezen bericht door Appie83 »

Het probleem zal inderdaad bij de instellingen van uw telefoon liggen.
Mogelijk hebt u op uw slaapkamer een slechte WIFI verbinding en dan schakelt de telefoon automatisch over naar het 3g of 4g netwerk van uw provider.
Een oplossing is om thuis of voor het slapen gaan de 3g of 4g verbinding uit te schakelen. U kan ook kijken welk programma de boosdoener is door het dataverbruik van uw telefoon te raadplegen. Dit kan bij veel telefoons onder instellingen.

Mogelijke oorzaken van uw verbruik zijn apps die onnodig verbinding maken met het internet. Het synchroniseren van bijvoorbeeld uw Gmail, Twitter en Facebook account. En de app Playstore (als u een android telefoon heeft) die s nachts de apps update. U kan dit via het menu van de app Playstore wijzigen naar 'Apps alleen via wifi automatisch updaten'.

joep873

Ongelezen bericht door joep873 »

Grote kans dat de boosdoener de instelling voor "Wifi behouden in slaapstand" (of iets vergelijkbaars in andere OS-varianten) is; zet die op "Altijd", want anders zal je telefoon in de slaapstand op 3g/4g overschakelen. Deze instelling gaat wel ten koste van het batterijverbruik.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

MichielFRL schreef:Eerst maar snel betalen en excuus mailtje naar Vodafone.
Indien het verbruik over meerdere nachten tot stand gekomen is, dan had de provider al lang een waarschuwings SMS moeten sturen.

Har06

Ongelezen bericht door Har06 »

16again schreef:
Indien het verbruik over meerdere nachten tot stand gekomen is, dan had de provider al lang een waarschuwings SMS moeten sturen.
???????????? eigen verantwoordelijkheid. je loopt toch niet aan een lijntje ?

CB

Ongelezen bericht door CB »

Wellicht een optie om je telefoon gewoon uit te zetten als je naar bed gaat.

16again

Har06 schreef:
16again schreef:
???????????? eigen verantwoordelijkheid. je loopt toch niet aan een lijntje ?
De provider behoort simpelweg per SMS het verbruik te melden, zodat de gebruiker eerder zijn data verbruik kan aanpassen.
De eigen verantwoordelijkheid begint wat mij betreft pas na het negeren van die waarschuwing SMS-en.

Har06

De provider behoort simpelweg per SMS het verbruik te melden, zodat de gebruiker eerder zijn data verbruik kan aanpassen.
De eigen verantwoordelijkheid begint wat mij betreft pas na het negeren van die waarschuwing SMS-en.[/quote]

Het is geen wereld van pappen en nathouden, Ts is zelf verantwoordelijk voor z,n data verbruik, Vodafone heeft geen nachtwakers die rond rijden bij slapende mensen, ik denk dat Ts inmiddels wel weet waar de data gebleven is.

Een sms ontvangen s,nachts is lastig !!!!!!!!

kweenie

Har06 schreef:Een sms ontvangen s,nachts is lastig
??? Want mobiele telefoons werken alleen overdag???

Providers moeten je sinds januari 2013 waarschuwen als je over je databundel dreigt te gaan. Als de provider dit niet tijdig heeft gedaan, dan heb je dus wel een goed argument om in elk geval een deel van het geld terug te krijgen.

Har06

kweenie schreef:
Har06 schreef:Een sms ontvangen s,nachts is lastig
??? Want mobiele telefoons werken alleen overdag???

Providers moeten je sinds januari 2013 waarschuwen als je over je databundel dreigt te gaan. Als de provider dit niet tijdig heeft gedaan, dan heb je dus wel een goed argument om in elk geval een deel van het geld terug te krijgen.
bewijs maar eens dat je de sms niet ontvangen hebt cq niet over het hoofd gezien hebt !!!!!!!!!!!!!!!!

16again

Har06 schreef:bewijs maar eens dat je de sms niet ontvangen hebt cq niet over het hoofd gezien hebt !!!!!!!!!!!!!!!!
De bewijslast ligt bij de provider om aan te tonen dat SMS-en wel verstuurd zijn.

Har06

16again schreef:
Har06 schreef:bewijs maar eens dat je de sms niet ontvangen hebt cq niet over het hoofd gezien hebt !!!!!!!!!!!!!!!!
De bewijslast ligt bij de provider om aan te tonen dat SMS-en wel verstuurd zijn.
oh waar haal jij dit fenomeen vandaan ?, de provider gaat echt niet alle verstuurde sms jes opslaan, Ts zal s,nachts wel filmpjes bekeken hebben in bed :D :)

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

16again schreef:
En die weten ook precies wat er verstuurd is. Maar er zijn telefoons op de markt die nieuwe SMS-jes niet altijd even logisch weergeven. Ik heb gezien dat als een SMS binnenkomt van een afzender als de provider, deze een vorige SMS overschrijft of aan het gesprek toevoegt, zonder de SMS weer boven aan de lijst te zetten. Dan heeft de provider toch echt de SMS verstuurd maar kan die wel worden gemist.

kweenie

Natuurlijk is dit alleen van toepassing als er geen SMS is verstuurd. Daarom schrijf ik ook Als de provider dit niet tijdig heeft gedaan. TS zal zelf kunnen nagaan of hij al dan niet een SMS over het hoofd heeft gezien, of dat de SMS helemaal niet is ontvangen. Maar het geeft wel een aanknopingspunt voor bezwaar als er geen SMS verstuurd is (i.t.t. de andere genoemde 'bezwaren').

Gesloten