LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Diensten en Vakmensen Marktplaats (nieuw) crisis of .. ??

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
Karel87

Diensten en Vakmensen Marktplaats (nieuw) crisis of .. ??

Ongelezen bericht door Karel87 »

Ik moet me nu een beetje bloot geven, maar ik wil het raadsel oplossen wat mij en anderen ook bezighoudt. Dit lijkt mij een goede plaats.

Ik werk in de ict sector (webwinkels) als zelfstandige al vele jaren. Met hard werken heb ik een gemiddeld salaris, zo'n 55 uur per week, met een omgerekend laag uurtarief, maar ik ben zelfstandig en tevreden. Dus zeg niet, ach zo'n ict-er daar heb ik geen medelijden mee, want die heeft het goed. Mogelijk die in loondienst bij grote bedrijven. Ik ben er voor de gemiddelde mens, niet het rijke bedrijfsleven!

Al jaren worden mijn opdrachten hoofdzakelijk via Marktplaats aangeleverd. Zo'n 10-15 reacties per week waarbij sommige reacties tot een opdracht leiden (je kunt niet alles aannemen en sommige reacties zijn te mistig). Het enge hiervan dat ik dus geheel van Marktplaats afhankelijk ben. Zodra Marktplaats er niet meer is of er iets in het nadeel veranderd en er geen goed alternatief is, wordt het moeilijker. Nu is die tijd dus gekomen. En Marktplaats heeft nu eenmaal de monopolie positie en zeker voor de kleine ict zelfstandigen, er is eigenlijk geen alternatief. Speurders.nl, dienst.nl etc. zijn geen alternatieven.

Sinds juni / begin juli is het uiterlijk van Diensten en Vakmensen veranderd waarbij men verplicht moet inloggen eerst, wil een reactie verstuurd worden (niet goed aangegeven, dus reacties komen ook vaak niet aan daarom). Ikzelf heb veel geëxperimenteerd (met geld) om de nieuwe manier van adverteren te begrijpen daar die uitleg slecht was, bovendien zijn teksten zonder meer afgekapt. Momenteel zitten er nog steeds bugs in, maar goed daar wordt aan gewerkt. Marktplaats had dit nooit zomaar in productie moeten doen, zonder dit goed in een testomgeving uit te proberen, een beetje lak aan de (betalende) klanten dus.

Nu komt het: sinds die tijd krijg ik bijna geen reacties meer, hooguit 1 per 2 weken (zelfs vele weken bovenaan gestaan), advertentie wordt nog steeds gemiddeld goed bekeken als in de afgelopen jaren. Mijn opdrachten komen nog van andere plaatsen, maar op een gegeven moment kan dit toch in zijn nadeel gaan werken. Vandaag nog een klant gehad die het een keer geprobeerd heeft mij via Marktplaats te berichten, en dat lukte. Ook andere adverteerders hebben hier last van heb ik ondervonden door contact met hen op te nemen. Alhoewel dan wel blijkt dat het voor veel mensen bijwerk is en geen hoofdinkomen, of opdrachten niet hoofdzakelijk van Marktplaats krijgen maar bijv. lokaal.

Natuurlijk heb ik hierover veel nagedacht en zelfs gedacht, zou iemand van mijn kleine succes profiteren en reacties naar hemzelf toe laten leiden, een hacker of zo ... Want het is bijna onmogelijk statistisch gezien dat die stroom reacties ineens met de nieuwe lancering tot bijna 0 wordt gereduceerd.

Dus mijn vragen, 1) ervaren meerder adverteerders dit, 2) is er een echte crisis sinds juni in de webwinkel sector (die toch het beste moet lopen volgens de media), 3) zou er iets anders aan de hand kunnen zijn ?
Laatst gewijzigd door Karel87 op 27 sep 2012 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.

GJvdZ

Re: Diensten en Vakmensen Marktplaats (nieuw) crisis of .. ??

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Karel87 schreef: 1) ervaren meerder adverteerders dit,
Dit is een consumentenforum, ik denk dat je deze vraag beter op een ondernemersforum kunt stellen.
Karel87 schreef: 2) is er een echte crisis sinds juni in de webwinkel sector (die toch het beste moet lopen volgens de media),
Het zijn vooral de grote webwinkels die flink groeien. En die hebben vaak hun eigen ICT afdeling of hebben een contract met een vaste ICT leverancier en zoeken niet op Marktplaats.
De kleinere webwinkels (jouw doelgroep) zullen inderdaad meer last hebben van de crisis.
Karel87 schreef: 3) zou er iets anders aan de hand kunnen zijn ?
Er zijn tegenwoordig heel veel redelijk makkelijk te gebruiken webwinkelpakketten waarmee iemand met basis ICT vaardigheid een webwinkel kan maken en onderhouden. Dat is in feite jouw concurrent.

Karel87

Ik weet dat je als kleine ondernemer (met een lager uurtarief als een "consument") alles zelf moet oplossen en heb dus mijn verhaal geplaatst op http://www.klacht.nl/marktplaats waarbij ik al een klacht heb gevonden van een dj met hetzelfde verhaal, ook ineens minder klanten, dus gelukkig een beetje bewijs gevonden (erg moeilijk) ..

Karel87

Ook nog een aanbeveling voor velen die Diensten en Vakmensen gebruikt (ook "consumenten" dus) en nog een tegoed hebben staan. Dit tegoed is aangeschaft om omhoog te plaatsen en met de nieuwe opzet kun je dit tegoed niet meer gebruiken binnen Diensten en Vakmensen. Marktplaats probeert nu dat mensen met een tegoed, dit tegoed gebruiken voor andere zaken. Gewoon Marktplaats mailen om dit tegoed te laten terugstorten. Heb ik ook gedaan en je krijgt het teruggestort. Per 1 november verdwijnt dit tegoed zelfs in de mist, er komt een nieuw betaalsysteem, dus vraag het terug.

Karel87

Deze reactie is ook voor consumenten bedoeld want maken ook veel gebruik van Marktplaats.

Sinds lange tijd na mijn klacht “Diensten en Vakmensen Marktplaats (nieuw) crisis of .. ??” weer even op klacht.nl/marktplaats gekeken en het aantal Marktplaats klachten is explosief gestegen.

Ik ben intussen niet meer van Marktplaats afhankelijk na zovele jaren omdat Marktplaats het in mijn ogen verprutst heeft. Maar ik hoop natuurlijk dat het uiteindelijk weer goed komt, persoonlijk vind ik de layout een vooruitgang. Ik hou mijn advertentie aan vanwege mijn ranking in Google dankzij Marktplaats, maar verder kijk ik er niet meer naar om en reacties zijn zeer schaars geworden. En het scheelt veel en veel geld omdat ik nooit meer omhoog hoef te plaatsen. Wat Marktplaats heeft geleverd zou in een echt bedrijf nooit mogelijk zijn in de IT (mogelijk bij de overheid :) ), iets in Live veranderen wat niet compleet werkt. Zo zie je maar dat als een “bedrijf” naar de beurs gaat en niet meer een echte eigenaar heeft (als 1 persoon zijnde) het helemaal ten gronde kan gaan door verkeerde beslissingen en wanbeleid. Enkel een krachtige leider met passie en visie kan Marktplaats weer uit het slop halen (maar mogelijk werkt het nog wel voor het verkopen van spulletjes)!

Ook heb ik het brutaal gevonden om ongevraagd je adres te vermelden als je met de muis op KvK staat. Een adres is altijd op te zoeken via de website van de KvK maar om dit zomaar te vermelden lijkt mij nooit verstandig. Dit geeft enkel de kans dat mensen op jouw prive adres verschijnen, iets wat je echt niet wilt lijkt me. In ieder geval absoluut geen toegevoegde waarde, het KvK nummer was al gecontroleerd door Marktplaats.

Alle punten zijn nog niet opgelost uit mijn klacht maar de belangrijkste zijn momenteel als men zoekt zonder naar de volgorde van advertenties te kijken:

1) als je bijv. binnen een rubriek met postcode de advertenties wilt tonen en je kiest ‘kleiner 3 km’ komen de advertenties met die postkode bovenaan, kies je “alle afstanden” dan worden de advertenties met die postkode pas op pagina 6 of 7 zichtbaar, dit klopt niet ..

2) ik heb een extra rubriek aangeschaft (naast hoofdrubriek) maar ik kan nog steeds geen kenmerken toekennen aan die extra rubriek (bijv. website bouw) dus val ik altijd buiten de verfijningen, dit klopt niet anders extra rubrieken mogelijkheid afschaffen want de functionaliteit dekt niet de betaling …

3) als je op de homepagina zoekt (bovenin) en je past dan verfijningen toe spring je naar die aangeklikte rubriek en krijg je weer alles te zien (dus niet in relatie met zoeken), zoekargument is dan ook weer weg ..

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

@ Karel,

of dit met jouw 'geval' te maken heeft, weet ik niet.
Maar, ik was op zoek naar een stratenmaker voor bij mij thuis - en heb dat ook via MP geprobeerd.

Gek genoeg heeft geen van de 4 aangeschreven bedrijven geantwoord - terwijl ik volgens mij niet onduidelijk ben geweest (offerte gevraagd, afmetingen bijgevoegd, woonplaats etc.).

Toen ik bij een van hen een negatief commentaar plaatste (reageert niet op offerte aanvragen) kreeg ik wel ineens een mailtje - waar ik het over had, want men had totaal niets ontvangen.

Ik was ingelogd en heb op mijn mail een bevestiging van aanvraag ontvangen.

Ik denk dus dat het systeem van MP mogelijk zelf je diensten nodig heeft.. want voor de rest is het (piep).

Gesloten