Isabel1 schreef:Dus als ik het goed begrijp doe ik het volgende:
1) ik koop een externe harde schijf
2) ik zoek zorg dat die harde schijf vast hangt aan mijn computer en zorg dat die automatisch update
3) ik zorg dat ik ook een online backup dienst heb (niet dropbox want dan doe ik vast iets verkeerd met synchroniseren en gaat het fout)
en dan zou alles moeten kloppen?
het is mij alleen nog niet helemaal duidelijk wat een nas is, klopt het dat dat een soort van externe harde schijf is die niet aan mijn computer vast zit maar aan mijn modem, zodat ik er met elke computer in mijn huis bij kan?
Isabel
Je bent gloeiend heet, een NAS, wat staat voor Network Attached Storage, is inderdaad een externe harde schijf, maar speciaal type, die met een netwerkkabel in je modem hangt. Daardoor kan elk apparaat op je netwerk die schijf zien. Een USB harde schijf hangt aan 1 pc, en is daardoor alleen voor die pc te gebruiken.
Als je een adsl/kabel/glasvezel modem hebt met meerdere netwerkpoorten, zou ik meteen gaan voor een NAS, niet een USB externe harde schijf. Een NAS van Synology (DS112j) met 1 schijf, is ~5 tientjes duurder als een USB externe harde schijf, en kent veel mogelijkheden. Daar moet je dan nog wel een harde schijf bij in zetten, dus voor die NAS en een 1 Tb harde schijf, ben je ~175 euro kwijt. Tussenoplossing is een netwerk harde schijf, en kom je op het volgende overzicht.
USB externe harde schijf (dom/goedkoop)
Netwerk externe harde schijf (slimmer/duurder)
NAS (slimst/duurst)
Ik zou denk ik beginnen met zo'n netwerk harde schijf in jouw geval, en dan daar later een online backup dienst bij zoeken.