LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] eDarling.nl stilzwijgend verlengen +ongeautoriseerde incasso

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
Tmussen

eDarling.nl stilzwijgend verlengen +ongeautoriseerde incasso

Ongelezen bericht door Tmussen »

Na een periode van 12 maanden lidmaatschap op de site www.edarling.nl wordt blijkbaar het "lidmaatschap" automatisch verleng voor onbepaalde duur. En op basis van een eerste iDeal betaling voor uitsluitend die 12 maanden wordt blijkbaar ook toestemming gegeven voor een onbeperkt aantal afschrijvingen daarna. Het lijkt op automatische incasso, maar toch net wat anders.
EDarling zelf boekt niets terug, mijn bank gaat onderzoeken naar de mogelijkheden omdat ze telkens als "eenmalige machtiging" worden verwerkt. Iets waar ik geen toestemming voor heb gegeven.
Het feit daargelaten dat ik me niemand kan voorstellen die vrijwillig zijn lidmaatschap op zo'n datingsite wil laten verlengen waar je zelf niet naar profielen kan zoeken, het koppelmechanisme alleen de nieuwe leden aan je voorstelt zonder enige intelligentie, en je maar hooguit 3 contacten per dag gepresenteerd krijgt.
Ik dacht dat we dat tijdperk van "stiekem automatisch verlengen en betalen" voorbij waren?

Catalyst

Re: eDarling.nl stilzwijgend verlengen +ongeautoriseerde incasso

Ongelezen bericht door Catalyst »

Via ideal kan je prima een machtiging voor automatisch incasso afgeven. Bij datingsites is dat redelijk standaard. Gewoon je abonnement opzeggen en voortaan even beter lezen.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Stilzwijgende verlening via algemene is inderdaad grotendeels verboden. Een abonnement voor bepaalde duur mag nog wel worden omgezet in een abonnement voor onbepaalde duur. In de algemene voorwaarden kom ik deze regels tegen, maar wat men niet doet is de overeenkomst ook daadwerkelijk omzetten. Je kunt dan ook gewoon het standpunt innemen dat de overeenkomst niet is omzet in een overeenkomst voor onbepaalde duur. Of er moet in de overeenkomst zelf iets staan. (Voor de wet is het dan ook nog een algemene voorwaarden.)

Je kunt een melding onterechte incasso doen bij de bank. Ze mogen deze bedragen niet afschrijven van bedragen als zijnde een "eenmalige machtiging". Je kunt bij de bank ook een blokkade regelen.
Catalyst schreef:Via ideal kan je prima een machtiging voor automatisch incasso afgeven.
Dergelijke machtigingen zijn niet rechtsgeldig. Dit contractueel geregeld tussen het bedrijf dat deze incasso's mogelijk maakt en de banken, geloof ik.

Catalyst

Ongelezen bericht door Catalyst »

Edarling.nl vermeldt vrij duidelijk dat je een overeenkomst voor bepaalde tijd aan gaat en dat deze verlengd wordt als je niet opzegt.

Ideal wordt bijvoorbeeld ook gebruikt voor machtigingen bij sommige providers van telefoonabonnementen, Netflix en ook datingsites.
Ideal zal de Nederlandse variant op het e-mandate voor machtigingen volgens de SEPA richtlijnen worden, of is dat wellicht al.

Een ideal transactie op zich zal op dit moment wellicht nog niet voldoende zijn voor een incasso, maar een site waar duidelijk vermeldt staat dat je een overeenkomst voor onbepaalde tijd aan gaat nadat de overeenkomst voor bepaalde tijd afgelopen is en je daar ook expliciet akkoord op geeft, staat naar mijn idee sterk in zijn recht. Dat de topic starter dit niet gelezen of niet begrepen heeft is volgens mij niet het probleem van de datingsite.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Artikel 3:33 BW schreef:Een rechtshandeling vereist een op een rechtsgevolg gerichte wil die zich door een verklaring heeft geopenbaard.
Artikel 3:35 BW schreef:Tegen hem die eens anders verklaring of gedraging, overeenkomstig de zin die hij daaraan onder de gegeven omstandigheden redelijkerwijze mocht toekennen, heeft opgevat als een door die ander tot hem gerichte verklaring van een bepaalde strekking, kan geen beroep worden gedaan op het ontbreken van een met deze verklaring overeenstemmende wil.
Artikel 6:217 lid 1 BW schreef:Een overeenkomst komt tot stand door een aanbod en de aanvaarding daarvan.
Voor iedere overeenkomst, dus ook vervolgovereenkomsten, geldt dat een partij een aanbod moet doen en de andere dit moet aanvaarden. Dit zijn beiden rechtshandelingen en dus is een verklaring in beginsel nodig. Wanneer de omstandigheden daar aanleiding toegeven kan ook uit gedrag van iemand dat iemand het aanbod van een ander wilde aanvaarden. Je kunt dan afspreken dat wanneer een partij zwijgt de andere dat mag opvatten als het aanvaarden van een aanbod. Sinds de WDV is stilzwijgend verlengen verboden en mag er alleen nog worden omgezet in een overeenkomst voor onbepaalde duur.

Daarmee kom ik bij de algemene voorwaarden van eDarling.nl. En dan vind ik in art. 12 leden 4-7 slechts een uitleg van de wet. (Dit komt op mij heel amateuristisch over.) En onder art. 7 lid 1 heeft men het over een mogelijkheid. Daarmee is in feite afgesproken dat de klant mogelijk een overeenkomst voor onbepaalde duur wilde. En dus mogelijk ook niet. Daarom is dit te vaag en dus had eDarling moeten onderzoeken of de klant de overeenkomst wel wilde.

Tmussen

De desbetreffende iDeal transactie was een eenmalige machtiging. Hierbij heb ik dus voor een overeenkomst betaald van 12 maanden voor een bedrag X. Daarmee heb ik dus geen autorisatie gegeven voor toekomstige financiële transacties.
Bijna alle overeenkomsten die ik ken bestaan uit een akkoord over het product van partij A en een akkoord van de financiële middelen aan de andere kant. Of dat laatste nou een pincode, handtekening of iDeal code is maakt niet zoveel uit. Op het moment dat het initiële contact van 12 maanden verlopen is en een nieuwe overeenkomst ontstaat voor onbepaalde tijd zal ik weer akkoord moeten geven voor mijn kant van de transactie, anders is er geen koop.

Als ik een acceptgiro had gekregen voor de eerste maand of een andere vorm van betalingsverzoek, nadat de 12 maanden zijn omgezet in een "iets" voor onbepaalde tijd (ik noem het maar iets, want een echt product of dienst levert edarling.nl niet) dan had ik er meer begrip voor dan dit.

Dat ik wellicht te laks was om de algemene voorwaarden en contact garantie en andere regels van hun site na te gaan was inderdaad niet slim. Dat ik wellicht juist door die voorwaarden en contact garantie te lezen er achter te komen dat ze sterk leunen op "te laat handelen" van de tegenpartij en daarmee hun omzet maken en niet gericht op goede dienstverlening was wellicht ook mijn fout. Het conceptidee van edarling.nl was wel ok, gericht op de hoop van mensen. Maar als de uitvoering gericht is op omzet met dergelijke constructies dan heb ik daar moeite mee.

Tmussen

Ik dacht dat het met eDarling niet vervelender kon, maar dat had ik dus mis. Vlak voordat eDarling.nl mijn account heeft afgesloten en inloggen onmogelijk gemaakt, heb ik bijna alle contacten die ik had (+/- 400) een bericht gestuurd dat ze op moesten letten op hun automatische verlenging. Hiermee heb ik nergens tegen hun voorwaarden verstoten.
De dag erna ben ik geblokkeerd en kreeg een email dat ik per direct geen lid meer ben van eDarling.nl. Dat was iets meer dan een week voor het verstrijken van de maand waarvoor ik al betaald heb, maar 2 weken na hun extreem korte opzegtermijn (opzegtermijn is 3 weken voor het einde van de maand voor elke volgende maand).
Mijn bank heeft in ieder geval automatische afschrijvingen geblokkeerd en nu dreigt eDarling.nl met een incassobureau en registratie bij BKR, om te betalen voor een termijn voor welke ik geen toegang meer heb. In mijn ogen heb ik eerder recht op terugbetaling van die ene week waar ik niet kon inloggen dan de betaling van de volgende termijn.
Wat is de beste manier om van eDarling af te komen zonder persoonlijk te reageren naar Lukas Brosseder, David Khalil, Christian Vollmann of Kai Rieke

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Tmussen schreef:..... nu dreigt eDarling.nl met een incassobureau en registratie bij BKR, om te betalen voor een termijn voor welke ik geen toegang meer heb....
Even los van de discussie over het wel een wee van edarling (de kreet 'durft u het aan' van hun reclame krijgt zo wel een heel aparte bijsmaak) - een commercieel clubje, of een incassocowboy kunnen u echt niet zomaar bij het BKR aanmelden. Het feit dat ze op deze manier communiceren geeft wel aan dat ze voornamenlijk blufpoker spelen,

Aanmelden bij het BKR gebeurt door kredietverstrekkers (een lening, een hypotheek), banken (als er een roodstandslimiet is toegekend) en creditcardmaatschappijen. (althans, dit valt op te maken uit hun eigen artikel alhier https://www.bkr.nl/BKR/Over-BKR/ )

Als u zeker weet dat u geen machtiging heeft afgegeven voor een herhaalabonnement / verlening (dus, dat men u een acceptgiro, een ideal link o.i.d had moeten zenden) zou het zelfs zo kunnen dat edarling incassofraude pleegt (zonder machtiging incasseren). Daar zou u bij de bank een klacht over kunnen indienen. (En ja, ook storneren kan als het een eenmalige machtiging is - wat trouwens onjuist gebruik is, want het is geen eenmalige, maar herhalend zolang iemand lid is - duurt alleen langer, daar de bank eerst onderzoek doet/laat doen en de incasserende partij moet aantonen dat er een rechtsgeldige machtiging is afgegeven)

Succes met deze gezellige club.

Tmussen

Ik heb al met de bank contact gehad. Verdere afschrijvingen zijn niet meer mogelijk door die duitse firma. De afschrijvingen bleken geen automatische incasso waardoor terugboeken niet mogelijk was. Maar op de vraag waarom de rabobank dan zonder mijn autorisatie toch tot tweemaal toe gewoon afschreef heb ik nog geen fatsoenlijk antwoord gehad. Maar de handelswijze van de rabobank is een zorg voor later als dit achter de rug is.
Heb op basis van uw reactie contact opgenomen met het bkr, en zij bevestigen dat eDarling.nl niet is aangesloten.

Reageren doen ze bij eDarling.nl ook niet op vragen, dus wil echt iedereen afraden gebruik te maken van hun "diensten". De mogelijkheden zijn beperkt en als er complicaties optreden verwacht dan geen hulp van hun, want het draait bij hun alleen om geld. Mocht je daar wel je partner hebben gevonden dan geniet van je geluk zou ik zeggen, en steek niet teveel tijd in het lezen hiervan maar geniet van het leven ;)

Guardian72
Contacteer:

Tmussen schreef:Ik heb al met de bank contact gehad. Verdere afschrijvingen zijn niet meer mogelijk door die duitse firma. De afschrijvingen bleken geen automatische incasso waardoor terugboeken niet mogelijk was.
Die snap ik niet - als het geen automatische afschrijving was, wat dan wel?
De eerste zou kloppen - dat was een ideal betaling, die door de klant zelf word gedaan.
Maar iedere vervolgafschrijving - hoe kan dat dan?
Ben je persoonlijk bij je bankkantoor langs gegaan? Zo niet, doe dat dan alsnog even.
Meld dat er onrechtmatig geld van je rekening is gehaald, en vraag om onderzoek naar hoe en wat qua machtiging, en als die er niet is, en jij hebt het niet zelf betaald - moeten ze het terughalen.
Kan alleen even duren.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

TMussen is gewoon op een ingewikkelde manier aan het uitleggen dat hij deze voorwaarden (waarvoor hij accord gegeven heeft) niet gelezen heeft :
7.1 Een betaald Lidmaatschap kan worden aangegaan voor een bepaalde periode, met inachtneming van artikel 14.8 van de Thuiswinkelvoorwaarden. Na afloop van deze periode kan het Lidmaatschap stilzwijgend worden verlengd voor onbepaalde tijd. De Datingsite wijst de Consument bij het aangaan van het Lidmaatschap nadrukkelijk op deze mogelijkheid van stilzwijgende verlenging.

Guardian72
Contacteer:

bprosman schreef:TMussen is gewoon op een ingewikkelde manier aan het uitleggen dat hij deze voorwaarden (waarvoor hij accord gegeven heeft) niet gelezen heeft :
7.1 Een betaald Lidmaatschap kan worden aangegaan voor een bepaalde periode, met inachtneming van artikel 14.8 van de Thuiswinkelvoorwaarden. Na afloop van deze periode kan het Lidmaatschap stilzwijgend worden verlengd voor onbepaalde tijd. De Datingsite wijst de Consument bij het aangaan van het Lidmaatschap nadrukkelijk op deze mogelijkheid van stilzwijgende verlenging.
Maar - de andere vraag...
Is een ideal betaling gelijk aan het afgeven van een incassomachtiging?

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

E-Darling ken ik niet, maar ik ben er vrij zeker van dat je bij, of na je eerste (iDeal) betaling iets aan of uit moet vinken om stilzwijgende verlenging te stoppen.

JanTinusPlukvet

Ongelezen bericht door JanTinusPlukvet »

...Dát zijn nog eens vage voorwaarden!
'kan het lidmaatschap stilzwijgend verlengd worden. dat impliceert enerzijds dat ze het soms wel en soms niet doen.
Anderzijds is 'kunnen verlengen' een mogelijkheid die je zelf aangaat. Maar stilzwijgend (vanuit E-darling gezien) dan heb je dus geen eigen keuze gemaakt.

dezelfde onduidelijkheid in de laatste regel:
'mogelijkheid van deze stilzwijgende verlenging', een lot uit de loterij dus,....soms valt-ie wel maar meestal niet. Het is kennelijk geen mogelijkheid of keuze of want E-darling verlengd automatisch en altijd

JanTinusPlukvet

Ongelezen bericht door JanTinusPlukvet »

bprosman schreef:E-Darling ken ik niet, maar ik ben er vrij zeker van dat je bij, of na je eerste (iDeal) betaling iets aan of uit moet vinken om stilzwijgende verlenging te stoppen.
Dat zou best eens kunnen. Zo werken de dieven van marktplaats ook.
Je kijkt er snel overheen, want staat vooraf al op aangevinkt.

Gesloten