De Nederlandse consument profiteert flink van de concurrentie op de telecom- en internetmarkt."
Flauwe kul.
Je kunt niet echt kiezen.
De Nederlandse consument profiteert wel degelijk. Kostte het zo'n twintig jaar geleden maanden om een telefoonaansluiting te regelen, het kan nu direct bij een telefoonwinkel. Verder is het aantal internetserviceproviders voor een relatief kleine markt als Nederland enorm groot en mag je zelf het telefoontoestel kiezen. Hebben we het nog niet gehad over alle mobiele diensten die er nu dankzij concurrentie op de markt zijn te krijgen.
Voipen is nog om te huilen.
Veel professionele telefooncentrales maken al gebruik van VOIP. De kwaliteit daarvan is zondermeer vergelijkbaar met die van een gewone lijn (geen verschil te horen).
Aan de KPN kan nog niemand tippen.
Waar. Het door velen verguisde voormalige staatsbedrijf levert bij de meeste verbindingen nog steeds de beste kwaliteit en heeft er voor zorggedragen dat het telefoonnetwerk in Nederland uitstekend is onderhouden.
Adsl zonder KPN is onmogelijk.
Niet waar. Kan ook via kabelaars of BBNed of Tiscali.
Adsl kost je momentaal nog steeds minimaal een tientje.
Gratis internet zal de KPN nooit toestaan.
Lijkt me ook dat gratis internet niet kan. Netwerken hebben ook onderhoud nodig en vergen flinke investeringen. Vergeet niet dat ADSL vaak wel goedkoper is dan inbellen. Kortom ADSL werkt vaak kostenbesparend.
En ik heb echter nog nooit een test bij TROS Radar gezien of gehoord over de kwaliteit van alle providers.
Is aan de orde geweest in januari 2005
Mobiele telefonie is niet overal dekkend.
Klopt. geldt voor derderangsaanbieders als Orange, Telfort of T-Mobile. Maar goed: kwaliteit heeft een prijs. Ook Vodaphone is niet overal goed.