LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] KPN opzegging per einde contractsdatum maximaal drie maanden

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
Ben86

KPN opzegging per einde contractsdatum maximaal drie maanden

Ongelezen bericht door Ben86 »

De situatie is als volgt.

Op dit moment heb ik een een-jarig internetabonnement bij KPN. Het einde van mijn contractsdatum is op 24-09-2011 (en uiterste opzegdatum is 24-08-2011).

Ik wil mijn abonnement nu opzeggen per einde contractsdatum. Uit telefonisch contact blijkt dat KPN niet wil doen (lees: de medewerker kan in zijn of haar systeem maximaal drie maanden vooruit opzegging per einde contractsdatum verwerken). In mijn geval zou dat dus pas vanaf 25 juni 2011 mogelijk zijn.

Op mijn vraag wat de reden hiervoor is, wordt verwezen naar de Algemene Voorwaarden (hierna: AV). Vervolgens heb ik hierop de AV geraadpleegd. Volgens de website van KPN is op deze pagina alle Algemene Voorwaarden te vinden ( http://www.kpn.com/allevoorwaarden.htm ).

Hierop heb ik de Algemene Voorwaarden Elektronische Communicatie Diensten van KPN geraadpleegd. Met betrekking tot opzegging staat daarover het volgende.

Onder artikel 18.1 (DUUR EN BEËINDIGING VAN DE OVEREENKOMST):
De Overeenkomst wordt aangegaan voor de termijn van één jaar, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen. Na afloop van deze termijn wordt de Overeenkomst van rechtswege omgezet in een overeenkomst voor onbepaalde tijd, tenzij de Klant de Overeenkomst voor het verstrijken van deze termijn met inachtneming van een opzegtermijn van één maand telefonisch (bij de Klantenservice genoemd in artikel), schriftelijk of elektronisch heeft opgezegd. Na omzetting van de Overeenkomst in een overeenkomst voor onbepaalde tijd, is de Klant telkens gerechtigd de Overeenkomst met inachtneming van een opzegtermijn van één maand telefonisch, schriftelijk of elektronisch op te zeggen.

Uit de Algemene Leveringsvoorwaarden staat er het volgende in met betrekking tot opzeggingen.

Artikel 11.1 (DUUR VAN DE OVEREENKOMST EN BEËINDIGING):
Een Overeenkomst die voor bepaalde duur is aangegaan, wordt na afloop van de initiële contractsduur telkens stilzwijgend verlengd met een periode van één (1) jaar, tenzij Opdrachtgever of Leverancier de Overeenkomst schriftelijk opzegt met inachtneming van een opzegtermijn van drie (3) maanden voor het einde van de initiële contractsduur of de verlengingsperiode. Overeenkomsten die krachtens de geldende wet- en regelgeving naar hun aard niet langer aangegaan mogen worden dan vijf (5) jaar, zullen na het verstrijken van die vijf(5) jaar niet stilzwijgend worden verlengd. Deze overeenkomsten kunnen wel op initiatief van Opdrachtgever worden verlengd. Op deze verlenging zijn de in de eerste en tweede zin genoemde uitgangspunten van toepassing.

(Overigens lijkt mij dit in strijd met het recht, omdat sinds 1 juli 2009 maar hooguit één maand opzegtermijn mag worden gehanteerd: http://www.opta.nl/nl/wat-doet-opta/toe ... orwaarden/ )

Uit deze voorwaarden heb ik geen maximum termijn gevonden voor het vooruit opzeggen per einde contractsdatum. Hierop heb ik nogmaals telefonisch contact gehad met KPN. Nogmaals werd mij verwezen naar de AV, maar toen ik vroeg waar het dan in de AV staat kon geen antwoord worden gegeven.

In de AV staat alleen dat bij het opzeggen een termijn van minimaal één (of drie) maanden in acht genomen moet worden. Het gaat dus om een minimumtermijn en dus geen maximumtermijn.

Graag zou ik van jullie willen weten of ik iets over het hoofd heb gezien.

Mocht ergens in de Algemene Voorwaarden staan dat er hooguit drie maanden vooruit per einde contractsdatum worden opgezegd, dan heb ik daar vrede mee.

Het is echter niet bevredigend wanneer de KPN klantenservice als reden hiervoor verwijst naar de AV, maar geen antwoord wil en kan geven waar die drie maanden termijn staat. Die voorwaarde staat (volgens mij) niet in de AV en dat KPN praktisch in haar systeem maar maximaal drie maanden vooruit kan laten opzeggen (zonder boete) zou niet mijn probleem moeten zijn.

ciske

Re: KPN opzegging per einde contractsdatum maximaal drie maanden

Ongelezen bericht door ciske »

In mijn geval zou dat dus pas vanaf 25 juni 2011 mogelijk zijn.

wat is het probleem dat het dan kan? je kan er toch niet eerder weg, ja tenzij je dubbel wilt betalen.

sephora30

Ongelezen bericht door sephora30 »

Ik snap ook niet dat je nu al een contract wilt opzeggen dat pas in Sept afloopt.

MAXIEM

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Ben86

Juridisch gezien heb je het recht een overeenkomst te ontbinden als je de vigerende opzeggingstermijn maar in acht neemt. Je kunt dat zelfs één dag na het afsluiten van de overeenkomst doen. Dat in de voorwaarden dat recht door KPN ingeperkt wordt, is het probleem van KPN (zo'n voorwaarde is een onredelijk beding en wettelijk niet toegestaan). Verstuur dus nu al je opzeggingsbrief per de eerstvolgende vervaldatum en doe dat schriftelijk en aangetekend. Vraag in die brief ook om een bevestiging. Als KPN weigert om mee te werken, dan kun je een klacht indienen in bij de GeschillenCommissie in Den Haag.

Maxiem.

Ben86

ciske schreef:In mijn geval zou dat dus pas vanaf 25 juni 2011 mogelijk zijn.

wat is het probleem dat het dan kan? je kan er toch niet eerder weg, ja tenzij je dubbel wilt betalen.
sephora30 schreef:Ik snap ook niet dat je nu al een contract wilt opzeggen dat pas in Sept afloopt.
Ik wil graag mijn zaken van tevoren op tijd regelen. Dat mogen mensen raar vinden, maar mijn ervaring met grote (logge) bedrijven is dat als er ook maar iets mis gaat, dat herstellen van fouten en/of verwerken van aanvragen nog wel een maanden kan duren voordat het goed komt. Daar mogen mensen over denken wat ze willen, maar dat is geen antwoord op mijn vraag.

Het probleem is dat mij het opzeggen wordt bemoeilijkt en dat KPN verwijst naar de Algemene Voorwaarden. Zoals ik aangaf, als het in de algemene voorwaarden of in contract staat, dan heb ik er vrede mee. De vraag is dus of KPN mijn opzegging mag weigeren op grond van de algemene voorwaarden of iets dergelijks.

ciske

Ben86 schreef:
Het probleem is dat mij het opzeggen wordt bemoeilijkt en dat KPN verwijst naar de Algemene Voorwaarden. Zoals ik aangaf, als het in de algemene voorwaarden of in contract staat, dan heb ik er vrede mee. De vraag is dus of KPN mijn opzegging mag weigeren op grond van de algemene voorwaarden of iets dergelijks.

Als dat in de algemene voorwaarden staat dan mag KPN dat weigeren ja.
Zou niet weten wat er nou zo moeilijk is als je een contract opzegt, als je het 3 maanden van te voren doet , dan moet je in die maanden een brief met bevestiging thuis krijgen. Zo niet , dan heb je nog tijd genoeg.

Ben86

MAXIEM schreef:Ben86

Juridisch gezien heb je het recht een overeenkomst te ontbinden als je de vigerende opzeggingstermijn maar in acht neemt. Je kunt dat zelfs één dag na het afsluiten van de overeenkomst doen. Dat in de voorwaarden dat recht door KPN ingeperkt wordt, is het probleem van KPN (zo'n voorwaarde is een onredelijk beding en wettelijk niet toegestaan). Verstuur dus nu al je opzeggingsbrief per de eerstvolgende vervaldatum en doe dat schriftelijk en aangetekend. Vraag in die brief ook om een bevestiging. Als KPN weigert om mee te werken, dan kun je een klacht indienen in bij de GeschillenCommissie in Den Haag.

Maxiem.
Maxiem,

Bedankt voor het antwoord. De Geschillen Commissie is zeker een goed punt.

De kosten voor het verzenden van aangetekende post wegen echter niet op tegen het belang dat hiermee gediend wordt. Binnen drie maanden voor einde contractsdatum kan ik gratis telefonisch opzeggen. (maar als aangetekende post echt de enige manier is om het op te lossen, dan noteer ik 25 juni liever in mijn agenda).

Anderzijds is mijn doel om dit probleem aan te kaarten, om aan te tonen dat (als mijn verhaal klopt) het belachelijk is dat het opzeggen wordt bemoeilijkt vanwege interne procedures die niet conform te contractsvoorwaarden dan wel de algemene voorwaarden zijn. En dat andere mensen hierover op de hoogte zijn voordat zij van KPN een dienst afnemen.

Ben86

ciske schreef:
Ben86 schreef:
Als dat in de algemene voorwaarden staat dan mag KPN dat weigeren ja.
Zou niet weten wat er nou zo moeilijk is als je een contract opzegt, als je het 3 maanden van te voren doet , dan moet je in die maanden een brief met bevestiging thuis krijgen. Zo niet , dan heb je nog tijd genoeg.
Mijns inziens zou de redenering andersom moeten zijn (als er dan toch waarde-oordelen over mij worden geveld). Waarom is het voor KPN moeilijk om een opzegging buiten de drie maanden te verwerken?
Laatst gewijzigd door Ben86 op 04 apr 2011 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.

ciske

Ben86 schreef:

Mijns inziens zou de redenering andersom moeten zijn. Waarom is het voor KPN moeilijk om een opzegging buiten de drie maanden te verwerken. Waarom drie maanden? Waar komt dat vandaan.
Ik wens je succes, vind dat je vrij moeilijk doet, maar goed is mijn pakkie niet aan.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ben86,

Ik snap je niet helemaal meer geloof ik.
KPN heeft niet in de AV staan dat je max 3 maanden van te voren kan opzeggen. Dat kan dus ook gewoon. Brief sturen en per einde contract opzeggen.
Wil je hiervan bewijs, dan is het handig om dit aangetekend te doen.

Enige dat blijkbaar niet kan ( omdat het systeem niet meewerkt ) is dit telefonisch doen.. Dan doe je het toch gewoon schriftelijk ?
Ik zeg zo vaak ruim van te voren op, nooit een probleem ...

Ben86

angel1978 schreef:Ben86,

Ik snap je niet helemaal meer geloof ik.
KPN heeft niet in de AV staan dat je max 3 maanden van te voren kan opzeggen. Dat kan dus ook gewoon. Brief sturen en per einde contract opzeggen.
Wil je hiervan bewijs, dan is het handig om dit aangetekend te doen.

Enige dat blijkbaar niet kan ( omdat het systeem niet meewerkt ) is dit telefonisch doen.. Dan doe je het toch gewoon schriftelijk ?
Ik zeg zo vaak ruim van te voren op, nooit een probleem ...
angel1978,

Ik denk ook niet dat het in de AV staat, KPN (althans, een medewerker) verwijst wel naar de AV om de drie maanden termijn te rechtvaardigen. ( http://kpn-customer.custhelp.com/app/an ... zegtermijn )

Nog voordat ik een schriftelijke reactie wil gaan sturen, wil ik er eerst zeker van zijn dat KPN mij niet aan de drie maanden termijn kan houden. Hoe meer bevestigingen ik hiervan krijg, des de zekerder dat ik van mijn zaak ben.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Het is zoals al eerder gezegd niet relevant wat het standpunt van KPN is..
Schriftelijk opzeggen per einde contractdatum. Hiervoor zijn standaard-brieven te downloaden als je even googled.

Wil je zeker zijn, dan doe je het aangetekend. Zelfs al zouden ze het dan niet accepteren, dan is dat hun probleem. Jij hebt aan de wettelijke eisen voldaan, voor de rest zoeken ze het dan maar uit.
Overigens krijg je in de praktijk op een niet aangetekende brief met verzoek om een bevestiging ook gewoon netjes deze toegestuurd. Heb je dus de tijd om daarop te wachten, dan voldoet niet aangetekend ook prima.

Ben86

angel1978 schreef:Het is zoals al eerder gezegd niet relevant wat het standpunt van KPN is..
Schriftelijk opzeggen per einde contractdatum. Hiervoor zijn standaard-brieven te downloaden als je even googled.

Wil je zeker zijn, dan doe je het aangetekend. Zelfs al zouden ze het dan niet accepteren, dan is dat hun probleem. Jij hebt aan de wettelijke eisen voldaan, voor de rest zoeken ze het dan maar uit.
Overigens krijg je in de praktijk op een niet aangetekende brief met verzoek om een bevestiging ook gewoon netjes deze toegestuurd. Heb je dus de tijd om daarop te wachten, dan voldoet niet aangetekend ook prima.
Komt mijn volgende subvraag.

Volgens de AV (Elektronische Communicatie Diensten van KPN):
Artikel 18.1 De Overeenkomst wordt aangegaan voor de termijn van één jaar, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen. Na afloop van deze termijn wordt de Overeenkomst van rechtswege omgezet in een overeenkomst voor onbepaalde tijd, tenzij de Klant de Overeenkomst voor het verstrijken van deze termijn met inachtneming van een opzegtermijn van één maand telefonisch ..., schriftelijk of elektronisch heeft opgezegd.

Anders dan de website van KPN vermeld (alleen telefonisch opzeggen), mag er ook elektronisch opgezegd worden. Heeft iemand aan faxnummer van de afdeling opzeggingen van KPN?

(Uit telefonische navraag wordt gezegd dat er geen faxnummer is. Dat vind ik moeilijk te geloven voor een bedrijf als KPN. Een kopie van een ondertekende verzonden fax heeft mijn voorkeur als eerste poging in plaats van normaal verzonden post)

inekevanvliet

Ongelezen bericht door inekevanvliet »

fax: 0800-0222.699 of 050-55.18.974 of 0800-099.1175

deze zijn van KPN-Mobile
er is ook een faxnummer kan je met je mobil faxeen krijg je een ontvangstbevestiging per sms

als je google en invult faxnummer kpn komen die sites met nrs

Gesloten