LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] misbruik data vacaturesites

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
LongTallErnie

misbruik data vacaturesites

Ongelezen bericht door LongTallErnie »

Normaal gesproken moet ik hier zelf wel uitkomen, maar ik kwam erachter dat er bar weinig over dit onderwerp nog bekend of geschreven is.
Het volgende is gebeurd: begin 2012 was ik bijna afgestudeerd, en wilde me gaan oriënteren op de arbeidsmarkt. Om eens te kijken wat er voor vacatures op de grote vacaturebanken stonden maakte ik een account aan, update m'n profiel en zette mijn cv online. De reacties volgden snel en dat was positief, ik werd gevonden.

Enkele maanden later merkte ik op dat ik ineens mails kreeg van vacaturesites en recruitment agencies waarvan ik nog nooit gehoord had. De meeste daarvan lagen wel in mijn straatje, maar ik heb mij bij hun nooit ingeschreven.
In het begin liet ik het een beetje op z'n beloops gaan en zag er nog wel enig nut van in (er zat ook weleens wat interessants tussen), maar ik na verloop van tijd begon ik me er steeds meer aan te ergeren. (Hoe) kan het dat dit soort bedrijven mijn gegevens mogen verzamelen van deze twee sites (monsterboard en intermediair) en is dit juridisch toegestaan?
Aangezien ik een jaar ga werken in het buitenland heb ik èn geen behoefte meer aan dit soort mail, èn wil ik weten wie er wat van mij verzameld heeft aan persoonlijke gegevens en hoe ik dat in de toekomst kan voorkomen. Het lijkt mij een strafbaar feit, aangezien de data die ik beschikbaar stel aan werkgevers alleen gebruikt mag worden om direct contact met mij op te nemen over specifieke vacatures, en niet bedoeld is om mijn mailbox vol te stouwen met junkmail over wat voor vacatures zij hebben. Ik wil zelf kunnen bepalen waar ik mij inschrijf en waar niet.

Heeft iemand hier ervaring mee?

bprosman

Re: misbruik data vacaturesites

Ongelezen bericht door bprosman »

Zal vast wel in de kleine lettertjes staan , zoals gmail ook in zn kleine lettertjes heeft staan dat ze de INHOUD van je mail voor commerciele doeleindenden mogen gebruiken, ofwel je geeft ze toestemming je mail te lezen. Ik weet niet wat je voor mail provider hebt.

Barman

Ongelezen bericht door Barman »

Je hebt een account aangemaakt en je gegevens en cv online gezet op een site. Dan worden jouw gegevens dus gewoon daar vandaan geplukt. Jij hebt jouw gegevens zelf daar openbaar gemaakt. Waarom zouden anderen die dan niet mogen gebruiken om jou te benaderen?

Zet je gegevens online en ga er dan maar van uit dat je voor allerlei onzin benaderd kan worden. Wat zou daar strafbaar aan moeten zijn? In je brievenbus thuis mogen ze toch ook reclame gooien?

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

Veel vacture sites plaatsen zowel vacatures als cv's door naar andere sites. Jouw bereik wordt groter, dat lijkt mij toch het doel wat je wil bereiken ?

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

crazyme schreef:Veel vacture sites plaatsen zowel vacatures als cv's door naar andere sites. Jouw bereik wordt groter, dat lijkt mij toch het doel wat je wil bereiken ?
Nadeel is dat bedrijven/headhunters/uitzendbureau's die gegevens overnemen vanuit je online CV in eigen systemen, en vervolgens op basis van verouderde gegevens je gaan lopen bellen en mailen voor de meest onzinnige vacatures etc.

Gesloten