Na een jaar van irritaties heb ik gedaan wat ik al heel snel besloten had. Mijn speedlinq abbonement opzeggen. Uiteraard per aangetekende brief aangezien ik al via het internet gewaarschuwd was over niet aangekomen opzegbrieven.
Tot mijn stomme verbazing las ik in de bevestigingsbrief de einddatum van mijn abbonementsduur. Die was namelijk ff 2 maanden langer dan 1 jaar. Onder het mom van een abbonement wordt altijd per het einde van de maand opgezegd(okay, kan ik me nog iets bij voorstellen) werd er 1 maand bijgesnoept. Maar wat ik echt belachelijk vond was dat Speedlinq de gedachte hanteert dat een opzegtermijn pas ingaat NA de contractsduur. Ook al zeg je maanden vantevoren op die opzegtermijn van 1 maand gaat pas daarna in...?!?!
Toch vreemd dat je dan in reclames en je eigen algemene voorwaarden de term hanteert van een minimale contractsduur van 12 maanden.(misschien iets voor de reclame code commissie?) Kun je beter zeggen je wordt genaaid voor minimaal 13 maanden.
Al met al was ik het hier niet mee akkoord en heb ik mijn rekening laten blokkeren en het laatste bedrag laten storneren. Uiteindelijk hebben ze toch nog 13 maanden van mij gehad. Maar die 14e ga ik toch echt niet meer betalen!! Je reinste geldtrekkerij. (en strijdige algemene voorwaarden?)
Kreeg ik paar daagjes geleden een brief van ze dat aangezien ik nog facturen open had staan ze de opzegging als teniet zagen gedaan. Oftewel dat mijn abbonement gewoon doorliep en de rekeningen dus ook....
Dit is wel een heel aparte manier van zaken doen. Ze willen simpelweg gewoon nog meer geld vangen en pakken letterlijk elke mogelijkheid aan om dat voor elkaar te krijgen. Als ze nu gewoon een brief hadden gestuurd met daarin je hebt nog een rekening openstaan die betaald moet worden. Maar nee, je hele opzegging wordt gewoon niet aangenomen en je wordt meteen aan de afdeling incasso doorgegeven.
Volgens mij stroken al deze handelingen van speedlinq niet met de redelijkheid en billijkheid: opzegtermijn pas na contractsduur inlaten gaan, opzegging niet accepteren vanwege openstaande rekening.
Heeft iemand dergelijke ervaringen of meer kennis van zaken??
Ik hoor het graag!
Machiel
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Opzeggen speedlinq abbonement
Re: Opzeggen speedlinq abbonement
Ik kwam er afgelopen week ook achter dat ze mij een oor aannaaien met de minimum contractsduur. In de voorwaarden van speedlinq staat echter helaas vermeld dat:
"1.16 Opzegtermijn Periode van een maand, die in acht genomen moet worden bij het opzeggen van het Abonnement. Deze periode vangt aan na de minimumduur van het Abonnement, of zoveel later als de schriftelijke opzegging is ontvangen"
Echter verderop in de voorwaarden staat vermeld:
"6.1.d De Klant is gerechtigd het Abonnement op te zeggen met in achtneming van een Opzegtermijn van een (1) maand na afloop van de minimumduur. Het Abonnement loopt altijd door tot en met de laatste dag van de maand. Opzegging dient schriftelijk en ondertekend te gebeuren. Abonnementen voor de ADSL Dienst en de Telefoniedienst dienen apart opgezegd te worden."
Deze voorwaarden is echter op twee manieren op te vatten:
1. Je mag het abonnement opzeggen na afloop van de minimumduur, als je daarbij wel een maand opzegtermijn in achteneemt (Dus minimaal 1 maand voor de uiterlijke opzegdatum moet je de beeindiging indienen)
2. Zoals speedlinq aanhoudt: na afloop van de contractsduur komt er nog 1 maand bij.
Bij mij wordt er echter nog een extra maand in rekening gebracht omdat ik volgens de helpdesk een restitutie van de abonnementsgelden heb ontvangen. Die restitutie klopt ook omdat bij aanvang van het abonnement Speedlinq een verkeerd modem heeft toegezonden. De adsl verbinding was echter technisch gezien goed opgeleverd, maar zij hadden mij niet het goede modem ter beschikking gesteld, waardoor ik niet kon internetten.
6.1.a De Dienst wordt afgenomen voor een minimumduur van 12 of 24 maanden eindigend op de laatste dag van de maand waarin de minimumduur is verstreken, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen. De minimumduur vangt aan bij Oplevering van de Dienst.
Na afloop van de minimumduur wordt de Dienst van rechtswege voor een minimumduur van telkens 12 maanden verlengd, tenzij de Klant met inachtneming van het bepaalde in de Algemene Voorwaarden opzegt.
6.1.b Voor Abonnementen welke voor 1 april 2006 tot stand zijn gekomen geldt, in afwijking van het vorige lid, het volgende. Het Abonnement wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, met een minimumduur van 12 maanden, te rekenen vanaf het moment dat Abonnementskosten verschuldigd zijn. Indien in het contract een andere minimumduur is overeengekomen, geldt deze minimumduur.
Het gaat hier mijn inziens om de datum vanaf waneer de abonnementskosten verschuldigd waren. Dat is de dag waarop het internet is opgeleverd. Er zijn geen problemen met de oplevering geweest, wel met het modem. Bovendien hebben zij mij kosten gerestitueerd tot 3 mei, waardoor zij nu een extra maand kunnen rekenen (want in plaats van eidn april houden zij nu eind mei aan).
Bovendien erger ik mij aan het feit dat speedlinq niets schriftelijk bevestigd, noch per mail iets van zich laat horen. Heb ik inmiddels de klantenservice gebeld; blijkt in ieder geval de brief wel te zijn aangekomen, maar daar heb ik dan verder ook niets officieels van gehoord via mail of brief. Ik ben benieuwd hoe dit af gaat lopen, want nog twee maanden extra betalen heb ik niet veel zin in voor een bedrijf met een dergelijk slechte klantenservice.
"1.16 Opzegtermijn Periode van een maand, die in acht genomen moet worden bij het opzeggen van het Abonnement. Deze periode vangt aan na de minimumduur van het Abonnement, of zoveel later als de schriftelijke opzegging is ontvangen"
Echter verderop in de voorwaarden staat vermeld:
"6.1.d De Klant is gerechtigd het Abonnement op te zeggen met in achtneming van een Opzegtermijn van een (1) maand na afloop van de minimumduur. Het Abonnement loopt altijd door tot en met de laatste dag van de maand. Opzegging dient schriftelijk en ondertekend te gebeuren. Abonnementen voor de ADSL Dienst en de Telefoniedienst dienen apart opgezegd te worden."
Deze voorwaarden is echter op twee manieren op te vatten:
1. Je mag het abonnement opzeggen na afloop van de minimumduur, als je daarbij wel een maand opzegtermijn in achteneemt (Dus minimaal 1 maand voor de uiterlijke opzegdatum moet je de beeindiging indienen)
2. Zoals speedlinq aanhoudt: na afloop van de contractsduur komt er nog 1 maand bij.
Bij mij wordt er echter nog een extra maand in rekening gebracht omdat ik volgens de helpdesk een restitutie van de abonnementsgelden heb ontvangen. Die restitutie klopt ook omdat bij aanvang van het abonnement Speedlinq een verkeerd modem heeft toegezonden. De adsl verbinding was echter technisch gezien goed opgeleverd, maar zij hadden mij niet het goede modem ter beschikking gesteld, waardoor ik niet kon internetten.
6.1.a De Dienst wordt afgenomen voor een minimumduur van 12 of 24 maanden eindigend op de laatste dag van de maand waarin de minimumduur is verstreken, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen. De minimumduur vangt aan bij Oplevering van de Dienst.
Na afloop van de minimumduur wordt de Dienst van rechtswege voor een minimumduur van telkens 12 maanden verlengd, tenzij de Klant met inachtneming van het bepaalde in de Algemene Voorwaarden opzegt.
6.1.b Voor Abonnementen welke voor 1 april 2006 tot stand zijn gekomen geldt, in afwijking van het vorige lid, het volgende. Het Abonnement wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, met een minimumduur van 12 maanden, te rekenen vanaf het moment dat Abonnementskosten verschuldigd zijn. Indien in het contract een andere minimumduur is overeengekomen, geldt deze minimumduur.
Het gaat hier mijn inziens om de datum vanaf waneer de abonnementskosten verschuldigd waren. Dat is de dag waarop het internet is opgeleverd. Er zijn geen problemen met de oplevering geweest, wel met het modem. Bovendien hebben zij mij kosten gerestitueerd tot 3 mei, waardoor zij nu een extra maand kunnen rekenen (want in plaats van eidn april houden zij nu eind mei aan).
Bovendien erger ik mij aan het feit dat speedlinq niets schriftelijk bevestigd, noch per mail iets van zich laat horen. Heb ik inmiddels de klantenservice gebeld; blijkt in ieder geval de brief wel te zijn aangekomen, maar daar heb ik dan verder ook niets officieels van gehoord via mail of brief. Ik ben benieuwd hoe dit af gaat lopen, want nog twee maanden extra betalen heb ik niet veel zin in voor een bedrijf met een dergelijk slechte klantenservice.