De afgelopen maand hebben steeds meer mensen opgemerkt dat downloaden via verschillende download programma’s (via limewire, emule, nieuwsgroepen of torrents bijvoorbeeld) moeizaam of helemaal niet meer werkt. Mensen die problemen ervaren kunnen geen verbinding meer krijgen en word er dus niets gedownload (of geupload). Wat het probleem precies is weet ik niet, en UPC zelf ook niet. Ze zeggen er druk mee bezig te zijn, maar dat zijn ze nu al een aantal weken zonder resultaat. Let op dat het probleem spontaan optreed, het heeft voorheen dus wel goed gewerkt en nu ineens niet meer zonder dat er grote veranderingen zijn van soft/hardware. Veel mensen hebben hier intussen last van, heeft u dit probleem ook? Hier is mijn oplossing na het lezen van wat fora en zelf wat getest. Bij mij werkt het in ieder geval weer. Heeft u geen problemen met downloaden, dan hoeft u zich ook geen zorgen te maken want dan zal u waarschijnlijk ook niet getroffen worden door dit probleem volgens mij.
Het probleem zit hem in het MAC adres dat bij UPC is geregistreerd. Een MAC adres is een reeks cijfers/letters dat uniek is voor een netwerk kaart. De eerste maal dat u zich aanmeld bij een provider kunnen ze dit MAC adres registreren en koppelen aan uw gegeven. UPC heeft dit in het verleden gedaan en toen de tijd was het ook onmogelijk om via een ander MAC adres op het internet te komen. Met andere woorden, sloot je het modem aan op een andere PC dan werkte het internet niet. Het lijkt er nu op dat er iets mis is gegaan bij UPC waardoor het alleen mogelijk is te downloaden met het origineel geregistreerd MAC adres. Waarom dit is? Ik heb geen idee, het is een vreemd probleem maar belangrijker is hoe u dit kunt oplossen zodat u weer gewoon kunt downloaden.
Voor mensen met een router:
Als u een router heeft dan is het probleem snel verholpen. De meeste routers beschikken over een functie die een MAC adres kan klonen. Zo kunnen ze zich voordoen als de netwerk kaart die orgineel is geregistreerd. Tegenwoordig is dit normaal niet meer nodig, maar helaas is dit geen normale situatie! Hoe en waar u uw router precies kunt bereiken en waar de optie om het MAC adres te klonen te vinden is hangt af van het merk. Ik raad uw aan om de dit in de handleiding op te zoeken als u niet zeker bent.
Nu moet u nog het MAC adres weten dat u wilt klonen. Hiervoor moet u even terug denken aan de eerste keer dat u online ging met uw UPC abonnement. Aan welk apparaat was het kabel modem toen aangesloten? Direct aan een PC? Of een andere router? Als het een PC was dan kunt u op die PC naar Start > Uitvoeren gaan. Type dan ‘cmd’ (zonder ‘) in en klik op OK. Er zal nu een zwart schermpje komen waar u kunt typen. Type hier ‘ipconfig /all’ (zonder ‘) en druk op ENTER. U krijgt een lijst met gegevens te zien. Het MAC adres staat hier vermeld als Fysiek adres en is in de bijvoorbeeld 00-1B-FC-05-B5-E6. Er kunnen er meerdere staan, voor elke netwerk verbinding van uw PC staat er 1. U moet degene hebben waar u als eerst mee geinternet heeft, maar u kunt ze veilig uitproberen, kloont u eerste de foute dan heeft dit geen gevolgen. Als u het juiste MAC adres in de router kloont zou het weer perfect moeten werken! Nog een handig gegeven in de lijst is de Standaard gateway, type dit nummer (bijvoorbeeld 192.168.1.1) in uw webbrowser in om uw router te bereiken. Let wel op dat u wel moet inloggen, en ik raad u ten strengste aan om het standaard wachtwoord te wijzigen als dit nog niet gedaan is omdat anders iedereen tot uw netwerk kan doordringen.
Voor mensen zonder router:
Kunt u niet downloaden en heeft u het kabel modem direct op de PC aangesloten dan heeft u misschien in de tijd dat u klant bent bij UPC een nieuwe PC aangeschaft of een nieuwe netwerk kaart in uw PC geplaatst. Als dit het geval is dan is het een stuk moeilijker om dit te verhelpen. U zou de oude netwerk kaart kunnen overzetten op de huidige PC, echter meestal sluiten we het netwerk stekkertje direct aan op het moederboord en dat is lastig overzetten. Het MAC adres klonen is erg lastig op een netwerkkaart zelf. U zou er ook alsnog een router tussen kunnen zetten en het MAC adres alsnog klonen op het router. Anders zou u UPC moeten bellen en het probleem daar voorleggen en vragen of ze het MAC adres dat u nu gebruikt kunnen registreren.
U heeft de oude PC/netwerkkaart/router niet meer:
Geen probleem, UPC zou u makkelijk kunnen vertellen wat het MAC adres is waar u mee geregistreerd bent. U moet hiervoor UPC bellen. Dit zou een nog simpelere oplossing zijn was het niet voor het extreem lage kennis van de gemiddelde UPC helpdesker waardoor een simpele vraag heel vaak eerst 10 protocol wedervragen en opdrachten oplevert waardoor de telefoonkosten hoog kunnen oplopen. Gelukkig word dit wel steeds beter en ben ik overigens ook echt wel een aantal maar door echt goede helpers geholpen dus het is wel een gokje waard!
Ik hoop dat ik wat heb kunnen helpen met mijn eigen ervaringen. Let op, ik zeg niet dat ik de oorzaak of DE oplossing heb. Dit is alleen mijn observatie met EEN oplossing die voor mij heeft gewerkt. Ik ben echter altijd wel bereid om mee te denken voor een oplossing voor uw probleem, ook voor andere computer gerelateerde problemen overigens. U kunt mij gerust mailen voor wat hulp (sbarneveldATgmailPUNTcom) dit mail adres werkt ook als u mij via MSN wilt bereiken.
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Problemen met downloaden bij UPC!
Re: Problemen met downloaden bij UPC!
Dat is een goede tip. Ben zelf ook UPC klant maar ik was nog in de veronderstelling dat UPC nog steeds het MAC adres hanteert om de klant te identificeren. Mijn MAC adres in de router is dan ook 'ge-kloned' en heb deze problemen dus niet.
Er is een Windows programmaatje om het MAC adres te klonen.
http://devices.natetrue.com/macshift/
Voor Linux gebruikers.
Start een terminal en wordt root:
Om het MAC adres te veranderen.
Haal eerst het netwerk uit de 'lucht':
Natuurlijk zijn er voor dit doel ook grafische tooltjes voor Linux, maar dit werkt in ieder geval in elke Linux distro (Behalve Ubuntu waar met sudo gewerkt wordt).
Ter aanvulling:Voor mensen zonder router:
Kunt u niet downloaden en heeft u het kabel modem direct op de PC aangesloten dan heeft u misschien in de tijd dat u klant bent bij UPC een nieuwe PC aangeschaft of een nieuwe netwerk kaart in uw PC geplaatst. Als dit het geval is dan is het een stuk moeilijker om dit te verhelpen. U zou de oude netwerk kaart kunnen overzetten op de huidige PC, echter meestal sluiten we het netwerk stekkertje direct aan op het moederboord en dat is lastig overzetten. Het MAC adres klonen is erg lastig op een netwerkkaart zelf. U zou er ook alsnog een router tussen kunnen zetten en het MAC adres alsnog klonen op het router. Anders zou u UPC moeten bellen en het probleem daar voorleggen en vragen of ze het MAC adres dat u nu gebruikt kunnen registreren.
Er is een Windows programmaatje om het MAC adres te klonen.
http://devices.natetrue.com/macshift/
Voor Linux gebruikers.
Start een terminal en wordt root:
Tik in: ifconfig -a[willem@localhost ~]$ su -
Wachtwoord:
[root@localhost ~]#
Het vet gedrukte is je MAC adres van je ethernet kaart.[root@localhost ~]# ifconfig -a
eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:1B:24:03:A1:9F
<knip>
Om het MAC adres te veranderen.
Haal eerst het netwerk uit de 'lucht':
Dan:ifconfig eth0 down
(Indien van toepassing, verander eth0 in bijvoorbeeld eth1)
En tenslotte het netwerk weer in de lucht brengen:[root@localhost ~]# ifconfig eth0 hw ether 00:1B:24:03:A1:9F
De computer herstarten is dus niet nodig. Je kan dit natuurlijk in een opstart-script zetten zodat het bij een herstart automatisch gebeurt.ifconfig eth0 up
Natuurlijk zijn er voor dit doel ook grafische tooltjes voor Linux, maar dit werkt in ieder geval in elke Linux distro (Behalve Ubuntu waar met sudo gewerkt wordt).
Bedankt voor deze super aanvullingen Willem! Ben zelf geen Linux gebruiker dus heb er ook weinig verstand van en heb er niet eens bij nagedacht hah. Ook handige tip voor dat programmatje, kende ik nog niet.
Ik kwam er bij toeval achter dat het MAC adres er niet meer toe deed toen ongeveer een jaar geleden mijn oude router het begaf (waar het MAC adres wel gekloned was) en toen ik een nieuwe had en aansloot deed alles het tot mijn stomme verbasing meteen en heb er nooit meer aan gedacht, tot nu dan ineens!
Ik kwam er bij toeval achter dat het MAC adres er niet meer toe deed toen ongeveer een jaar geleden mijn oude router het begaf (waar het MAC adres wel gekloned was) en toen ik een nieuwe had en aansloot deed alles het tot mijn stomme verbasing meteen en heb er nooit meer aan gedacht, tot nu dan ineens!
No problem! Nu nog iemand die het voor OS-X van Apple uitlegt (ik wilde eigenlijk "voor de MAC uitlegt" schrijven maar dat zou verwarrend kunnen zijn)Geplaatst op 28 Dec 2007 22:28 door Barne
Bedankt voor deze super aanvullingen Willem! Ben zelf geen Linux gebruiker dus heb er ook weinig verstand van en heb er niet eens bij nagedacht hah. Ook handige tip voor dat programmatje, kende ik nog niet.
Toch wel slecht van UPC (Chello) dat ze dat toentertijd niet met hun klanten hebben gecommuniceerd, althans ik kan mij niet herinneren dat ze dat gedaan hebben.Ik kwam er bij toeval achter dat het MAC adres er niet meer toe deed toen ongeveer een jaar geleden mijn oude router het begaf (waar het MAC adres wel gekloned was) en toen ik een nieuwe had en aansloot deed alles het tot mijn stomme verbasing meteen en heb er nooit meer aan gedacht, tot nu dan ineens!
Het lijkt mij trouwens verstandig om ook het MAC adres van de PC te veranderen indien een router tussen de PC en het kabel modem geplaatst wordt. Dit indien deze PC dezelfde is toen men een UPC abonnement nam. Het MAC adres van de PC en de router worden anders hetzelfde en dat kan wellicht netwerk conflicten veroorzaken.