LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Reactie op mijn advertentie: internetfraude?
-
Reactie op mijn advertentie: internetfraude?
Ik kreeg een reactie uit Frankrijk over mijn geadverteerde dure dwarsfluit. Met een kopie van een ID kaart en "blinde"koop ( zonder proberen) met aanbod tussenkomst van compagnie de TRANSPORT die als tussenpersoon zou fungeren. En een vraag om mijn bankgegevens.
Ik las eerder een verhaal van een vrouw die een duur voorwerp verstuurde, de claim was dat het ( of niet aankwam of niet deugde dat ben ik kwijt) en om die reden kwam er nooit geld. Maar ook kwam het voorwerp niet terug en omdat het Frankrijk betrof kon er verder geen actie meer zijn.
Mijn verhaal lijkt er erg op. Vooral ook omdat het totaal ongebruikelijk is een dure fluit zonder te proberen aan te schaffen.
hans van Es
Ik las eerder een verhaal van een vrouw die een duur voorwerp verstuurde, de claim was dat het ( of niet aankwam of niet deugde dat ben ik kwijt) en om die reden kwam er nooit geld. Maar ook kwam het voorwerp niet terug en omdat het Frankrijk betrof kon er verder geen actie meer zijn.
Mijn verhaal lijkt er erg op. Vooral ook omdat het totaal ongebruikelijk is een dure fluit zonder te proberen aan te schaffen.
hans van Es
-
Re: Reactie op mijn advertentie: internetfraude?
Beste Hans,
Als het niet goed voelt zou ik zeker niet doorgaan met het verkoop proces. Er wordt veel gefraudeerd met ID bewijzen die via fraude van onschuldige mensen zijn gekopieerd dus of het zeker is dat je echt met die persoon te maken hebt is altijd maar de vraag. Wees ook voorzichtig met het geven van evt persoonlijke gegevens want ook die worden vaak misbruikt.
En verder heb je natuurlijk een goed punt wanneer je aangeeft dat er een risico aan zit om iets helemaal naar Frankrijk te versturen.
Wat je uiteindelijk ook beslist: wees op je hoede. Als het niet goed voelt vooral niet doen.
Succes!
Als het niet goed voelt zou ik zeker niet doorgaan met het verkoop proces. Er wordt veel gefraudeerd met ID bewijzen die via fraude van onschuldige mensen zijn gekopieerd dus of het zeker is dat je echt met die persoon te maken hebt is altijd maar de vraag. Wees ook voorzichtig met het geven van evt persoonlijke gegevens want ook die worden vaak misbruikt.
En verder heb je natuurlijk een goed punt wanneer je aangeeft dat er een risico aan zit om iets helemaal naar Frankrijk te versturen.
Wat je uiteindelijk ook beslist: wees op je hoede. Als het niet goed voelt vooral niet doen.
Succes!
Erthanax
vindt dit leuk
En sowieso altijd eerst laten betalen en dan pas verzenden.
marnix
vindt dit leuk
Zou dit gelijk afbreken, struikel nu al over de rode vlaggen.
-
Er zijn ongetwijfeld meer liefhebbers. Waarom zou je dit risico nemen? Of is het zo'n bijzondere speciale fluit dan dat er maar één van is? Dan kan ik me er wel iets bij indenken dat iemand hem ongezien zou willen kopen. Maar verder? Nee.
Maar als ik het zo bekijk gaat het vooral om je bankgegevens. Daar kunnen ze ook 'leuke' dingen mee doen.
Maar als ik het zo bekijk gaat het vooral om je bankgegevens. Daar kunnen ze ook 'leuke' dingen mee doen.
Ik zou het niet doen. Bekende rode vlaggen zijn onder andere:
- heeft de koper geprobeerd te onderhandelen over de prijs? Zo nee, dan is dat ongewoon;
- hoe wil hij betalen? Western Union is een rode vlag;
- soms vraagt de koper of jij de verzendkosten voor wil schieten. Niet doen;
- het komt ook voor dat de koper meer overmaakt dan wat afgesproken is. Ook een rode vlag.
Ongetwijfeld zijn er meer valkuilen.
- heeft de koper geprobeerd te onderhandelen over de prijs? Zo nee, dan is dat ongewoon;
- hoe wil hij betalen? Western Union is een rode vlag;
- soms vraagt de koper of jij de verzendkosten voor wil schieten. Niet doen;
- het komt ook voor dat de koper meer overmaakt dan wat afgesproken is. Ook een rode vlag.
Ongetwijfeld zijn er meer valkuilen.
-
Uw verhaal lijkt er niet op, uw verhaal is exact hetzelfde. U verstuurd iets via de transporteur en het geld dat eerst naar een tussenpersoon gaat komt nooit naar u. De tussenpersoon is niet anders dan een handlanger die aangeeft dat het geld op de tussenrekening staat en uitbetaald wordt als het pakket ontvangen wordt.
De koper, tussenpersoon en transporteur spelen onder 1 hoedje en de verkoper is alles kwijt. Nooit versturen dus.
De koper, tussenpersoon en transporteur spelen onder 1 hoedje en de verkoper is alles kwijt. Nooit versturen dus.
Als je hierin mee gaat, kan je straks naar je geld en/of je fluit fluiten.
Bob Schurkjens
vindt dit leuk
Ik snap dit topic niet. TS voelt zelf al nattigheid en ziet overal rode vlaggetjes. Waarom dan nog vragen of wij die oo zien? Direct afkappen en niet doen, daar heb je onze mening niet voor nodig.
-
Op welke site heeft u uw instrument aangeboden? Op Marktplaats? Reageer niet en blokkeer dit soort contacten onmiddellijk.