LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Routerverhaal Belachelijk
Routerverhaal Belachelijk
Beste Lezers,
Ik vind het verhaal in de laatste uitzending van Radar echt belachelijk. Wat is dat toch dat iedereen in staat gesteld moet worden een router of draadloos netwerk apparaat te installeren. De handleidingen zijn erop gericht om bewkwaamden te helpen. Geen van de producten in de test is slecht, dat blijkt ook uit de resultaten. De conclusies worden getrokken door de hoeveelheid informatie (in het nederlands) verstrekt door de fabrikant. Dat maakt het in mijn ogen een zinloos onderwerp.
Ik ben, dankzij mijn vakgebied, van mening dat consumenten bepaalde zaken gewoon niet willenm kunnen of hoeven te weten. Termen als "De Hoogste Beveiliging" en "125Mbps" zijn voor kopers prachtig, echter wat dit in de praktijk betekend, kan alleen iemand weten met kennis van zaken.
Ik ben van mening dat consumenten zelf niet dit soort zaken moeten installeren, en ik denk dat de fabrikanten dat kennelijk met mij eens zijn (zie de gebrekkige handeleidingen). Dit in het verlengde van het feit dat consumenten ook niet zelf hun meterkast vervangen, hun wasmachine installeren, remblokken van hun auto vervangen en hun riolereing zelf ontstoppen. Allemaal relatief makkelijke klussen, mits enige kennis van zaken.
De (prijs)markt is naar mijn mening verziekt door het vergelijk via internet. Het product is leading en de dienst die daarbij hoort niet. Ik vind de test van Radar dan ook in het verlengde van deze reeds al oude trend liggen. Kennelijk moet de consument alles weten van hun product wat ze kopen, de fabrikant moet de informatie zo leveren dat elke consument er mee om kan gaan en als dit niet doeltreffend is dan is het product slechts. Ik bestrijd dat!
Als voorbeeld kom ik regelmatig consumenten tegen die hun aangekochte product slechts voor 20% gebruiken omdat ze het besluit hebben genomen dit aan te schaffen en het zelf te installeren. Stom stom stom. Als je een betere home-cinema set koopt, wil je daar als consument eigenlijk niet van afweten, behalve dat je een dvd-tje wilt afspelen. Dat moet gewoon op 100% kwaliteit. Alleen om dat te bereieken heb je veel meer kennis nodig.
Dat brengt mij op mijn punt: we moeten niet de waan hebben dat je gewoon een doos kunt kopen en je weet alles. Vertrouw nu gewoon op mensen die het WEL weten. En ben bereid daar iets voor neer te leggen!
Dus: in dit specifieke geval worden de producten louter (naar mijn mening) beoordeeld op hun handleiding. Terwijl dit op een vlak ligt waar de consument eigelijk niets mee te maken hoeft te hebben. Laat de beste producten winnen en laat de beste oplossing over aan de specialisten die voor de consument de beste keuze dienen te maken.
Oftewel: Test de totaaloplossing en niet de kastjes!
Dus.....
Hans
IT Manager over 1100 werkplekken
Ik vind het verhaal in de laatste uitzending van Radar echt belachelijk. Wat is dat toch dat iedereen in staat gesteld moet worden een router of draadloos netwerk apparaat te installeren. De handleidingen zijn erop gericht om bewkwaamden te helpen. Geen van de producten in de test is slecht, dat blijkt ook uit de resultaten. De conclusies worden getrokken door de hoeveelheid informatie (in het nederlands) verstrekt door de fabrikant. Dat maakt het in mijn ogen een zinloos onderwerp.
Ik ben, dankzij mijn vakgebied, van mening dat consumenten bepaalde zaken gewoon niet willenm kunnen of hoeven te weten. Termen als "De Hoogste Beveiliging" en "125Mbps" zijn voor kopers prachtig, echter wat dit in de praktijk betekend, kan alleen iemand weten met kennis van zaken.
Ik ben van mening dat consumenten zelf niet dit soort zaken moeten installeren, en ik denk dat de fabrikanten dat kennelijk met mij eens zijn (zie de gebrekkige handeleidingen). Dit in het verlengde van het feit dat consumenten ook niet zelf hun meterkast vervangen, hun wasmachine installeren, remblokken van hun auto vervangen en hun riolereing zelf ontstoppen. Allemaal relatief makkelijke klussen, mits enige kennis van zaken.
De (prijs)markt is naar mijn mening verziekt door het vergelijk via internet. Het product is leading en de dienst die daarbij hoort niet. Ik vind de test van Radar dan ook in het verlengde van deze reeds al oude trend liggen. Kennelijk moet de consument alles weten van hun product wat ze kopen, de fabrikant moet de informatie zo leveren dat elke consument er mee om kan gaan en als dit niet doeltreffend is dan is het product slechts. Ik bestrijd dat!
Als voorbeeld kom ik regelmatig consumenten tegen die hun aangekochte product slechts voor 20% gebruiken omdat ze het besluit hebben genomen dit aan te schaffen en het zelf te installeren. Stom stom stom. Als je een betere home-cinema set koopt, wil je daar als consument eigenlijk niet van afweten, behalve dat je een dvd-tje wilt afspelen. Dat moet gewoon op 100% kwaliteit. Alleen om dat te bereieken heb je veel meer kennis nodig.
Dat brengt mij op mijn punt: we moeten niet de waan hebben dat je gewoon een doos kunt kopen en je weet alles. Vertrouw nu gewoon op mensen die het WEL weten. En ben bereid daar iets voor neer te leggen!
Dus: in dit specifieke geval worden de producten louter (naar mijn mening) beoordeeld op hun handleiding. Terwijl dit op een vlak ligt waar de consument eigelijk niets mee te maken hoeft te hebben. Laat de beste producten winnen en laat de beste oplossing over aan de specialisten die voor de consument de beste keuze dienen te maken.
Oftewel: Test de totaaloplossing en niet de kastjes!
Dus.....
Hans
IT Manager over 1100 werkplekken
Re: Routerverhaal Belachelijk
volkomen mee eens
-
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 06 mei 2007 04:02
Re: Routerverhaal Belachelijk
Je vergelijking van een meterkast, wasmachine of remblokken e.d. in vergelijking tot routers is wel heel erg drastisch. Je zou betere vergelijkingen kunnen maken met koelkasten, televisies, dvd-spelers, dvd-recorders, computers etc. etc.
Waarom?
Eenvoudig, een meterkast heeft niemand iets in te zoeken in de meeste gevallen. Een wasmachine sluiten de meeste mensen weldegelijk zelf aan, dit doen ze echter niet omdat vrij veel winkels het als service geheel kostenloos voor u aansluiten als ze het toch al moeten bezorgen (je betaald dan meestal weer wel bezorgkosten maar da's logisch). Remblokken heb je als consument ook veelal niets bij te zoeken.
De consument zou de router zelf inderdaad moeten kunnen aansluiten. Veelal is dit onmogelijk door de gebrekkige handleiding die niet in het Nederlands is. En het is al meerdere malen in uitzendingen en discussies geweest dat de consument zich niet gaat richten op handleidingen in andere talen.
De test is niet gedaan aan de hand van de handleiding, niet aan de hand van de beveiliging, de eenvoud of snelheid maar er werd gekeken naar de totaliteit in hoeverre een product geschikt is voor de consument. En zo werden dus deze dingen allemaal bekeken!
Nu val ik jou beroep niet aan, zelf ben ik er n.l. ook aardig mee bezig. Maar mij is veelal opgevallen dat de consument een product moet kopen en voor support veelal contact moet opnemen met de fabrikant van het product omdat de verkoper te beroerd is om service te verlenen en de klant op een eenvoudige wijze een handje te helpen met het instellen van de router.
Wanneer een consument bij mij in de winkel kwam vroeg ik deze of de klant ADSL of kabel gebruikte. Hierna welke aanbieder ze gebruikte en stelde hen dan voor om alvast het boeltje netjes in te stellen zodat alleen de kabeltjes nog aangesloten hoefde te worden.
Uit eigen ervaringen weet ik dat in 99,9% van alle gevallen de winkeliers te beroerd zijn om na de drempel nog enige service te verlenen. Men scheept de klant dan veelal af met een zin zoals 'Ja meneer/mevrouw dat is moeilijk uit te leggen, als u mij uw adres geeft dan komen wij voor € xx,xx per uur wel eventjes kijken waarna na al 10 minuten alles is ingesteld en uitleg voor het doorlopen van hooguit 4 stappen in een router-configuratie misschien eveneens 10 minuten duurt. Hoe ik zoiets noem is meestal, de klant als achterlijke beschouwen en geldkloppen.
Waarom?
Eenvoudig, een meterkast heeft niemand iets in te zoeken in de meeste gevallen. Een wasmachine sluiten de meeste mensen weldegelijk zelf aan, dit doen ze echter niet omdat vrij veel winkels het als service geheel kostenloos voor u aansluiten als ze het toch al moeten bezorgen (je betaald dan meestal weer wel bezorgkosten maar da's logisch). Remblokken heb je als consument ook veelal niets bij te zoeken.
De consument zou de router zelf inderdaad moeten kunnen aansluiten. Veelal is dit onmogelijk door de gebrekkige handleiding die niet in het Nederlands is. En het is al meerdere malen in uitzendingen en discussies geweest dat de consument zich niet gaat richten op handleidingen in andere talen.
De test is niet gedaan aan de hand van de handleiding, niet aan de hand van de beveiliging, de eenvoud of snelheid maar er werd gekeken naar de totaliteit in hoeverre een product geschikt is voor de consument. En zo werden dus deze dingen allemaal bekeken!
Nu val ik jou beroep niet aan, zelf ben ik er n.l. ook aardig mee bezig. Maar mij is veelal opgevallen dat de consument een product moet kopen en voor support veelal contact moet opnemen met de fabrikant van het product omdat de verkoper te beroerd is om service te verlenen en de klant op een eenvoudige wijze een handje te helpen met het instellen van de router.
Wanneer een consument bij mij in de winkel kwam vroeg ik deze of de klant ADSL of kabel gebruikte. Hierna welke aanbieder ze gebruikte en stelde hen dan voor om alvast het boeltje netjes in te stellen zodat alleen de kabeltjes nog aangesloten hoefde te worden.
Uit eigen ervaringen weet ik dat in 99,9% van alle gevallen de winkeliers te beroerd zijn om na de drempel nog enige service te verlenen. Men scheept de klant dan veelal af met een zin zoals 'Ja meneer/mevrouw dat is moeilijk uit te leggen, als u mij uw adres geeft dan komen wij voor € xx,xx per uur wel eventjes kijken waarna na al 10 minuten alles is ingesteld en uitleg voor het doorlopen van hooguit 4 stappen in een router-configuratie misschien eveneens 10 minuten duurt. Hoe ik zoiets noem is meestal, de klant als achterlijke beschouwen en geldkloppen.
Re: Routerverhaal Belachelijk
Hier ben ik het niet mee eens.Je vergelijking van een meterkast, wasmachine of remblokken e.d. in vergelijking tot routers is wel heel erg drastisch. Je zou betere vergelijkingen kunnen maken met koelkasten, televisies, dvd-spelers, dvd-recorders, computers etc. etc.
Als je verstand van zaken hebt, is het vervangen van remblokken net zo eenvoudig als het installeren van een router. Maar ik heb geen verstand van auto's!
Als je verstand hebt van het aansluiten van een nieuwe wasmachine, is het simpel. Maar ik heb geen verstand van wasmachines.
Het vreemde is alleen, dat iedereen het normaal vindt om voor de remblokken en de wasmachine te betalen, maar als het iets met computers te maken heeft, dan zijn we allemaal expert geworden. Iedereen weet er vanalles van. De laagste prijs vinden is geen probleem. Alleen als het dan niet goed gaat, ligt het nooit aan de mensen zelf, maar aan het gekochte produkt of de service van de verkoper.
Re: Routerverhaal Belachelijk
Even naar aanleiding van de reacties een technisch verhaal:
Welk beveiligings niveau wilt u? WPA, WPA2 (al dan niet met PSK), WEP? Wat is beter? Wat is sneller? Welke vorm communiceert met welk apparaat? Wat voor ADSL verbinding heeft u? VPI/VCI? Waarden? PPPoE, PPPoA, Routed of Bridged? Moet ik UPNP inschakelen of niet? Waarom?
Ik bedoel ermee te zeggen dat een handleiding dit nauwelijks allemaal kan of moet uitleggen. Dat is wel de maatstaf die in de Radar uitzending is gehanteerd. Daarmee tover je de handleiding van het apparaat om tot een waar cursusboek. Onzin!
Geen kennis wordt automatisch gepruts omdat je niet weet waar je voor moet kiezen en wat je precies aan het doen bent. Dus is er geen zekerheid en in de meeste gevallen geen verbinding. Geen verbinding is frustratie, rotapparaat etc. Terug naar de winkel (als hij al niet online gekocht is) om scheldend en tierend je verhaal te gaan doen. Vervolgens is het apparaat vanwege de vrije marktwerking verkocht tegen bijna 0 marge omdat de consument nou eenmaal de goedkoopste zoekt. Geen wonder dat die verkopende partij te bekakt is om een vinger te liften en wordt je door verwezen naar de helpdesk van de fabrikant of ADSL provider. Er wordt NIETS meer aan verdiend! En tenslotte de klachten over de enorme tarieven die mensen kwijt zijn met het in de wacht staan bij de helpdesken.
Mensen: als je het niet weet, en niet wil weten, laat het aan iemand over die het wel weet. Dan weet je zeker dat 1. Het werkt, 2. Het optimaal wordt benut, 3. Je iemand hebt om op terug te vallen. Geen frustratie, geen zorgen en 100% veilig. En dat voor veelal een paar tientjes.
Over DVD-spelers gesproken: De digitale uitgang kent signalen in de vorm van MPEG of PCM. Veel receiver kunnen geen Dolby Digital uit het PCM signaal halen. Die moet dus wel goed ingesteld zijn. Een dure scartkabel en vervolgens is de uitgang ingesteld op Composite Video in plaats van RGB. Gevolg: je haalt niet het maximale uit je gekochte product. Zonde. Lekker DVDtjes blijven kijken met slecht beeld en stereo geluid!
Het even langs komen en voor een paar tientjes de consument helpen is dus niet geldklopperij maar een goede vorm van service! Die is in de business2business wereld heel gebruikelijk. Daar is het betalen voor dienstverlening de normaalste zaak van de wereld en wordt vaak ook nog iets meer voor een product betaald vanwege de goede relatie en servicegerichtheid van de leverancier. Leven en laten leven.
Consumenten leven voor wat mij betreft te veel in de waan dat het product het goedkoopst moet zijn en dat daar de service gratis bij hoort. Niet dus! In de electronicawereld is het nu echt een fabeltje dat de winkelier zijn zakken zit te vullen met de verkoop van het product. De markt is verziekt wat dat betreft, zeker sinds het prijsvergelijk via internet. Het product wordt moet tegen inkoop verkocht worden om mensen in de winkel te krijgen, vervolgens moet inderdaad met man en macht worden gezorgd dat er nog iets aan verdient wordt, en dat is logisch en terecht (en niet geldklopperij!) want die mensen moeten ook leven.
Al eens gekeken naar de prijzen van batterijen, draagtasjes, extra accessoires, garantieuitbreidingen, aansluitsnoeren? Haha, een DVD speler van 100 euro en een HDMI kabel van 30 euro. Die kabel gaat zeker 5 keer over de kop. Zakelijk gewoon in een zakje te koop voo 7 euro. Ping lampje branden?! Leven en laten leven.
Terug naar het onderwerp: Maak een vergelijk over het beste product en laat dat vergelijk maken door specialisten. Adviseer consumenten om iemand met kennis van zaken te laten installeren en kom zo tot een eerlijke, goede conclusie.
Welk beveiligings niveau wilt u? WPA, WPA2 (al dan niet met PSK), WEP? Wat is beter? Wat is sneller? Welke vorm communiceert met welk apparaat? Wat voor ADSL verbinding heeft u? VPI/VCI? Waarden? PPPoE, PPPoA, Routed of Bridged? Moet ik UPNP inschakelen of niet? Waarom?
Ik bedoel ermee te zeggen dat een handleiding dit nauwelijks allemaal kan of moet uitleggen. Dat is wel de maatstaf die in de Radar uitzending is gehanteerd. Daarmee tover je de handleiding van het apparaat om tot een waar cursusboek. Onzin!
Geen kennis wordt automatisch gepruts omdat je niet weet waar je voor moet kiezen en wat je precies aan het doen bent. Dus is er geen zekerheid en in de meeste gevallen geen verbinding. Geen verbinding is frustratie, rotapparaat etc. Terug naar de winkel (als hij al niet online gekocht is) om scheldend en tierend je verhaal te gaan doen. Vervolgens is het apparaat vanwege de vrije marktwerking verkocht tegen bijna 0 marge omdat de consument nou eenmaal de goedkoopste zoekt. Geen wonder dat die verkopende partij te bekakt is om een vinger te liften en wordt je door verwezen naar de helpdesk van de fabrikant of ADSL provider. Er wordt NIETS meer aan verdiend! En tenslotte de klachten over de enorme tarieven die mensen kwijt zijn met het in de wacht staan bij de helpdesken.
Mensen: als je het niet weet, en niet wil weten, laat het aan iemand over die het wel weet. Dan weet je zeker dat 1. Het werkt, 2. Het optimaal wordt benut, 3. Je iemand hebt om op terug te vallen. Geen frustratie, geen zorgen en 100% veilig. En dat voor veelal een paar tientjes.
Over DVD-spelers gesproken: De digitale uitgang kent signalen in de vorm van MPEG of PCM. Veel receiver kunnen geen Dolby Digital uit het PCM signaal halen. Die moet dus wel goed ingesteld zijn. Een dure scartkabel en vervolgens is de uitgang ingesteld op Composite Video in plaats van RGB. Gevolg: je haalt niet het maximale uit je gekochte product. Zonde. Lekker DVDtjes blijven kijken met slecht beeld en stereo geluid!
Het even langs komen en voor een paar tientjes de consument helpen is dus niet geldklopperij maar een goede vorm van service! Die is in de business2business wereld heel gebruikelijk. Daar is het betalen voor dienstverlening de normaalste zaak van de wereld en wordt vaak ook nog iets meer voor een product betaald vanwege de goede relatie en servicegerichtheid van de leverancier. Leven en laten leven.
Consumenten leven voor wat mij betreft te veel in de waan dat het product het goedkoopst moet zijn en dat daar de service gratis bij hoort. Niet dus! In de electronicawereld is het nu echt een fabeltje dat de winkelier zijn zakken zit te vullen met de verkoop van het product. De markt is verziekt wat dat betreft, zeker sinds het prijsvergelijk via internet. Het product wordt moet tegen inkoop verkocht worden om mensen in de winkel te krijgen, vervolgens moet inderdaad met man en macht worden gezorgd dat er nog iets aan verdient wordt, en dat is logisch en terecht (en niet geldklopperij!) want die mensen moeten ook leven.
Al eens gekeken naar de prijzen van batterijen, draagtasjes, extra accessoires, garantieuitbreidingen, aansluitsnoeren? Haha, een DVD speler van 100 euro en een HDMI kabel van 30 euro. Die kabel gaat zeker 5 keer over de kop. Zakelijk gewoon in een zakje te koop voo 7 euro. Ping lampje branden?! Leven en laten leven.
Terug naar het onderwerp: Maak een vergelijk over het beste product en laat dat vergelijk maken door specialisten. Adviseer consumenten om iemand met kennis van zaken te laten installeren en kom zo tot een eerlijke, goede conclusie.
-
- Berichten: 1282
- Lid geworden op: 20 jul 2005 00:52
Re: Routerverhaal Belachelijk
100% eens met zowel hanhoo als Dirkie.
Je kan er wel tegenover stellen dat routers eigenlijk "simple" en "advanced" settings zouden moeten hebben; een opzet die je ziet bij veel software. De meeste ingewikkelde termen krijg je dan ook pas te zien als je aangeeft in de "advanced" settings te willen kloten.
Routers zouden best wat meer plug & play moeten zijn, waarbij de gebruiker alleen de hostname hoeft in te voeren, en voor de rest alleen maar hoeft te verbinden vanaf de PC (en dat laatste blijkt juist het lastigst, hier zou de fabrikant dan een eenvoudige, van screenies voorziene step-by-step guide voor kunnen schrijven, al was het alleen maar voor XP en Vista).
Je kan er wel tegenover stellen dat routers eigenlijk "simple" en "advanced" settings zouden moeten hebben; een opzet die je ziet bij veel software. De meeste ingewikkelde termen krijg je dan ook pas te zien als je aangeeft in de "advanced" settings te willen kloten.
Routers zouden best wat meer plug & play moeten zijn, waarbij de gebruiker alleen de hostname hoeft in te voeren, en voor de rest alleen maar hoeft te verbinden vanaf de PC (en dat laatste blijkt juist het lastigst, hier zou de fabrikant dan een eenvoudige, van screenies voorziene step-by-step guide voor kunnen schrijven, al was het alleen maar voor XP en Vista).
So true, so true.dat iedereen het normaal vindt om voor de remblokken en de wasmachine te betalen, maar als het iets met computers te maken heeft, dan zijn we allemaal expert geworden.
Re: Routerverhaal Belachelijk
Ik ben het hier niet mee eens. Voor een computer kun je tegenwoordig Plug & Play materialen kopen die je enkel aan je computer hoeft te verbinden en waarna de rest vanzelf gaat. Zelfs het installeren van Windows hoeft tegenwoordig geen probleem te zijn: de instructies staan duidelijk en helder op het scherm en de keuzes die je moet maken zijn best begrijpelijk. Een externe harde schijf? Prik je zo in je computer! Een nieuwe monitor? Doet de computer niet moeilijk over. Waarom dan wel met routers?
Zelf werk ik ook in de ICT, dus voor mij is het installeren en configureren van een router ook niet zo'n probleem. Maar bepaalde dingen kunnen (en moeten!) veel makkelijker. Waarom moet je per sé termen als "WEP" en "UPNP" gebruiken? Waarom zou je als consument niet in een stap-voor-stap setup programma alle belangrijke dingen in moeten kunnen stellen? Waarom mag de consument dat niet verwachten van een fabrikant?
Ik vind het zelf dan ook heel goed dat er door Radar eens kritisch wordt gekeken naar de gebruiksvriendelijkheid van routers. Routers zijn niet te vergelijken met wasmachines of auto's: je koopt een router voor drie tientjes en dan moet het niet nodig zijn om ook nog eens voor € 150,- een expert in te huren om dat te installeren. Ik snap wel dat jij daar graag een slaatje uit slaat, Hans, maar het kán veel simpeler en het móet veel simpeler.
Zelf werk ik ook in de ICT, dus voor mij is het installeren en configureren van een router ook niet zo'n probleem. Maar bepaalde dingen kunnen (en moeten!) veel makkelijker. Waarom moet je per sé termen als "WEP" en "UPNP" gebruiken? Waarom zou je als consument niet in een stap-voor-stap setup programma alle belangrijke dingen in moeten kunnen stellen? Waarom mag de consument dat niet verwachten van een fabrikant?
Ik vind het zelf dan ook heel goed dat er door Radar eens kritisch wordt gekeken naar de gebruiksvriendelijkheid van routers. Routers zijn niet te vergelijken met wasmachines of auto's: je koopt een router voor drie tientjes en dan moet het niet nodig zijn om ook nog eens voor € 150,- een expert in te huren om dat te installeren. Ik snap wel dat jij daar graag een slaatje uit slaat, Hans, maar het kán veel simpeler en het móet veel simpeler.
Re: Routerverhaal Belachelijk
En dat is nu juist de kern van het probleem. De consument verwacht voor 3 tientjes een apparaat te kopen, dat simpel te bedienen is, altijd goed werkt, eenvoudig in te stellen is enz enz. Helaas kan dat niet voor geld.Routers zijn niet te vergelijken met wasmachines of auto's: je koopt een router voor drie tientjes en dan moet het niet nodig zijn om ook nog eens voor € 150,- een expert in te huren om dat te installeren.
Een router is in feite een redelijk simpel apparaat, maar de kennis om zo'n ding goed in te stellen is heel iets anders. Ik werk zelf ook in de IT en voor mij is het ook niet moeilijk. Maar iemand, die geen verstand heeft van termen als WEP, WPA, UPNP, VPN, UDP, TCP/IP, DHCP (en zo kan ik nog veel meer afkortingen opnoemen) zal ook niet begrijpen, wat je in moet stellen.
Het ligt niet aan het apparaat, maar aan het gebrek aan kennis van de gebruiker. En het inschakelen van iemand voor € 150,00 is dan veel goedkoper dan het zelf verwerven van die kennis! Of je moet, zoals mijn buren, een buurman hebben, die die kennis heeft
En vergeet niet, er is een leverancier, die standaard uitgaat van eindgebruikers, die geen kennis van het produkt hebben. Aan hun produkt hoef je bijna niets in te stellen (het kan ook niet echt). Het produkt is InternetPlusBellen van KPN
Re: Routerverhaal Belachelijk
Juist ja een prima product heb ik ook genomen.Geplaatst op 25 Mei 2007 07:33 door Dirkie
En vergeet niet, er is een leverancier, die standaard uitgaat van eindgebruikers, die geen kennis van het produkt hebben. Aan hun produkt hoef je bijna niets in te stellen (het kan ook niet echt). Het produkt is InternetPlusBellen van KPN
Alleen jammer dat ik nu op de pc van mijn zoon moet
ploeteren want zowel mijn tel.als mijn pc doet niets meer.
maar goed dat mijn zoon op de kabel zit.
Re: Routerverhaal Belachelijk
Dat is toeval,Ik zit op de kabel en had ook geen tel.Kon de comp.niet gebruiken.Klanten service Home(na mobiel bellen)niet te berijken.STORING.
Hoi Both 321.
Hoi Both 321.
Laatst gewijzigd door Nita op 25 mei 2007 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Routerverhaal Belachelijk
Voor alle duidelijkheid even het volgende.
Ik wilde niet zeggen, dat InternetPlusBellen een slecht produkt is. Ik heb het zelf bij een aantal mensen geïnstalleerd en daar werkt het zonder problemen. Maar op dit forum lees ik heel veel andere verhalen, vandaar deze opmerking!
Ik wilde niet zeggen, dat InternetPlusBellen een slecht produkt is. Ik heb het zelf bij een aantal mensen geïnstalleerd en daar werkt het zonder problemen. Maar op dit forum lees ik heel veel andere verhalen, vandaar deze opmerking!
Re: Routerverhaal Belachelijk
Ach kom nou, Dirk, natuurlijk kun je wel voor een paar tientjes een goed product leveren dat makkelijk in te stellen is. Ik noem de kabelmodem van Multikabel als voorbeeld: als je een doe-het-zelf pakket neemt krijg je daar een heel duidelijke handleiding bij waarmee je stap voor stap online kunt komen. Kan niet missen! Overigens vind ik de router van Linksys ook een goede (Nederlandstalige) handleiding hebben, maar helaas geldt dit niet voor sommige andere bedrijven.
En ik vind dit gemakzucht! Het enige verschil tussen ingewikkeld gedoe en een gemakkelijke installatie is dat bedrijven even moeten nadenken over het begrip 'usability'. En als bedrijven gewoon eens wat meer denken vanuit de klant dan vanuit het product, zou Radar geen aandacht aan dit soort problemen hoeven te schenken.
En ik vind dit gemakzucht! Het enige verschil tussen ingewikkeld gedoe en een gemakkelijke installatie is dat bedrijven even moeten nadenken over het begrip 'usability'. En als bedrijven gewoon eens wat meer denken vanuit de klant dan vanuit het product, zou Radar geen aandacht aan dit soort problemen hoeven te schenken.
-
- Berichten: 1372
- Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36
Re: Routerverhaal Belachelijk
het hoeft maar ergens fout te gaan en je buren zitten gratis te internetten
de consument weet niet wat praktisch is, en wil het vaak niet eens begrijpen
geen wonder dat als ik uit school kom naar de mensen moet racen om ze te helpen met hun aangekochte apparatuur
de consument weet niet wat praktisch is, en wil het vaak niet eens begrijpen
geen wonder dat als ik uit school kom naar de mensen moet racen om ze te helpen met hun aangekochte apparatuur
Re: Routerverhaal Belachelijk
Wat dacht je dan van de situatie dat er 2 routers achter elkaar gekoppeld zijn?Een router is in feite een redelijk simpel apparaat, maar de kennis om zo'n ding goed in te stellen is heel iets anders. Ik werk zelf ook in de IT en voor mij is het ook niet moeilijk. Maar iemand, die geen verstand heeft van termen als WEP, WPA, UPNP, VPN, UDP, TCP/IP, DHCP (en zo kan ik nog veel meer afkortingen opnoemen) zal ook niet begrijpen, wat je in moet stellen.
De consument kan dat echt niet zelf oplossen!
Daarnaast laten veel consumenten dat door mij doen, want dan wezen ze zeker dat het goed werkt en ook nog goed beveiligd is.
Als ik dan bij mensen kijk die het allemaal zelf gedaan hebben, is het echt tranen met tuiten.
De WPA-PSK keys zijn zo voor de hand liggend, dat je er alleen maar naar hoeft te raden.
Zelf verwissel ik dan die code door een 64 groot karacter code die bestaat uit willekeurige hoofdletters, kleine letters en cijfers.
Re: Routerverhaal Belachelijk
Het probleem is dat veel consumenten hun draadloze netwerken niet beveiligen, omdat het te moeilijk is.het hoeft maar ergens fout te gaan en je buren zitten gratis te internetten
de consument weet niet wat praktisch is, en wil het vaak niet eens begrijpen
geen wonder dat als ik uit school kom naar de mensen moet racen om ze te helpen met hun aangekochte apparatuur
Daarnaast is dat ook nog heel link.
Want wat gebeurd er als die buren k i n d e r p o r n o via jouw draadloze netwerk downdoad?
Dan krijg JIJ die straf en probeer JIJ maar eens te bewijzen dat je dat niet gedaan hebt!
Veel mensen willen dat niet horen.
Het is juridisch gezien heel eenvoudig:
Als eigenaar van de computer en draadloze netwerk ben je zelf verantwoordelijk wat er met de computer en draadloze netwerk gebeurd en wat er op staat.
-
- Berichten: 1372
- Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36
Re: Routerverhaal Belachelijk
De consument wil aansluiten en gebruiken, zelfs al maak je uitgebreide handleidingen maak je een overzichtelijk configuratie scherm zal
bijna niemand zijn router echt goed configureren
het instellen van een router moet dus ook altijd gebeuren door iemand die hier verstand van heeft
bijna niemand zijn router echt goed configureren
het instellen van een router moet dus ook altijd gebeuren door iemand die hier verstand van heeft
Re: Routerverhaal Belachelijk
Met alle respect, maar de consument moet toch eens accepteren dat zij niet alles zelf kunnen en moeten kunnen.De consument wil aansluiten en gebruiken, zelfs al maak je uitgebreide handleidingen maak je een overzichtelijk configuratie scherm zal
bijna niemand zijn router echt goed configureren
het instellen van een router moet dus ook altijd gebeuren door iemand die hier verstand van heeft
We hebben het hier niet over een nieuwe fiets kopen of over een tros bananen kopen!
Bedrade routers kan ik nog wel begrijpen, maar draadloze netwerken is toch iets heel anders.
Als monteur zijnde kom ik vaak bij de mensen thuis, en als ik dan zie hoe sommige mensen die dingen aansluiten, dan is dat zeer triest.
Je hoort vaak dat de consumenten dat allemaal zelf willen doen en kunnen.
De waarheid en de realiteit is toch heel anders:
De consumenten kunnen dat soort dingen niet zelf.
En als mensen dat zelf niet kunnen, moeten ze er met de vingers er van afblijven en iemand laten doen die er wel verstand van heeft!!!!
Ik kom ook vaak mensen tegen die zeggen:
Ik heb er geen verstand van en daarom blijf ik ervan af. Ik laat het iemand doen die er wel verstand van heeft.
Deze groep mensen geef ik dan echt een comliment.
Ik ga bij mijn auto toch ook niet zelf de zuigerveren van de motor vervangen, omdat ik dat zonodig zelf moet kunnen!!!!
-
- Berichten: 1372
- Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36
Re: Routerverhaal Belachelijk
dat is precies wat ik zeg?