LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Top 2000 en privacy

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
gemist

Re: Top 2000 en privacy

Ongelezen bericht door gemist »

Je hebt blijkbaar je complete huisadres in "adres aanvullen" gezet Da's een optie in Chrome. Niet in de top2000. Dus gewoon opletten bij het invullen van gegevens en weghalen wat je niet kwijt wilt .

thecure

Ongelezen bericht door thecure »

huh? de top2000 stemweek is nog niet eens begonnen, die is altijd in november. is dit een trol of zo?
En automatisch gegevens aanvullen doet je browser altijd, niet de site.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik kan de inschrijving inderdaad nog niet vinden op de site. Hopelijk was dit geen scam...

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

breien schreef: Natuurlijk zal ik op een en of andere manier Google toestemming hebben gegeven dat zij mijn gegevens aan anderen mogen doorspelen alleen ik weet echt niet hoe ik Google daar toestemming voor heb gegeven of hoe ik die toestemming weer kan intrekken. Ik heb dit niet eerder meegemaakt.
Begrijpend lezen is ook een kunst! U heeft Google geen toestemming gegeven, u heeft in uw browser "automatisch aanvullen" ingeschakeld...ik zou zeggen, neem eens een computerles of twee, tien, twintig of vraag een nette buurman/vrouw om wat uitleg hoe u veilig met uw computer kunt omgaan.

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

Ik was gewoon heel blij dat ik kon stemmen .....
Waar een mens tegenwoord al niet blij van wordt. De top 2000, is dat iets met oude, grijsgedraaide muziek ?

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

breien schreef: Blijft het feit toch over dat ik het niet prettig vind dat de Top 2000 al mijn gegevens opvraagt om te mogen stemmen. Wat is er mis met anoniem stemmen.
Dat ben ik dan weer helemaal met u eens en mijn reactie is dan ook om niet te stemmen op deze site, ze willen te veel info. Het is immers géén moetje. Dat een site iets vraagt wil nog niet eggen dat het een "heilig moeten" is.

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

breien schreef:( Ik geef toe dat ik veel gegevens ook weer had kunnen verwijderen, maar heb het niet gedaan, omdat ik pas achteraf besefte dat ik dit niet helemaal prettig vind)
Blijkbaar is uw privacy ook weer niet zo heel erg belangrijk dus. De meeste mensen lezen namelijk de zaken die te ze invullen en proberen ze te begrijpen.

Moneyman

breien schreef:Het mag dan wel oude meuk zijn. Ik ben nu eenmaal oud en ik heb een prehistorische smaak.
En dat is niets om je voor te schamen ;)

Ik heb de afgelopen weken in mijn auto de top-100 vanaf de jaren '60 tot '00 teruggeluisterd, en als ik dan de muziek uit de 80 vergelijk met die van de jaren '90 en '00, nou... dan weet ik wel waar ik voor kies! Doe mij die ouwe grijsgedraaide zooi maar!

Maar goed, dat even terzijde. Als je graag wilt stemmen, maar niet je privacy op wilt geven, kan je natuurlijk ook altijd fake gegevens invullen, misschien met uitzondering van een mailadres dat je alleen voor internetdoeleinden gebruikt. Misschien niet de netste manier, maar ja... :wink:

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Moneyman schreef:
breien schreef:Het mag dan wel oude meuk zijn. Ik ben nu eenmaal oud en ik heb een prehistorische smaak.

Ik heb de afgelopen weken in mijn auto de top-100 vanaf de jaren '60 tot '00 teruggeluisterd, en als ik dan de muziek uit de 80 vergelijk met die van de jaren '90 en '00, nou... dan weet ik wel waar ik voor kies! Doe mij die ouwe grijsgedraaide zooi maar!
En de vorige generatie vindt de muziek uit de jaren 80 weer niets, en die daarvoor vindt de jaren 70 niks....

Oftewel: er is geen slechte muziek. Het is maar net in welke tijd je bent opgegroeid en bent blijven hangen.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Het is de auto-aanvul of autocomplete functie van je browser, dat is uit te schakelen, net zoals dat ooit is aangezet. Instellingen--> geavanceerd in chrome, en dan het vinkje bij wachtwoorden en formulieren weghalen. Dan zal je zien dat dit niet meer gebeurd. In IE/Firefox is een soortgelijke instelling, die zal subtiel anders heten, maar dat is met google f de help functie van de browser van je keuze wel te vinden en aan te passen.

Moneyman

GJvdZ schreef:
Moneyman schreef:

En de vorige generatie vindt de muziek uit de jaren 80 weer niets, en die daarvoor vindt de jaren 70 niks....

Oftewel: er is geen slechte muziek. Het is maar net in welke tijd je bent opgegroeid en bent blijven hangen.
Inderdaad. En dat was exact mijn punt.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

breien schreef:Ik heb de site nog eens beter bekeken en alles wat via Chrome (dat is een browser heb ik ontdekt) werd ingevuld waren verplichte velden. In dat geval kan ik niet op Google of Chrome kwaad worden, omdat zij het voor mij invulden.. Ik had zelf nog de mogelijkheid om de functie van automatisch invullen uit te schakelen. (Google als u zich vals beschuldigd voelt door mij dan bied ik hierbij mijn excuses aan)
dat kan je inderdaad google chrome niet kwaad nemen. Jij hebt die gegevens aan Google gegeven en jij hebt google toestemming gegeven om die gegevens te pas en te onpas in te vullen als een site in de vingers knipt, en als je niet goed oplet stuur je die gegevens ook nog gewoon weg.

Google is hierin toch echt de "schuldige" en ik zie de top2000 of de npo hier niet echt als schuldige.

qua privacyschending lijkt het op zich mee te vallen. Je dient zelf toestemming te geven voor de verwerken van de gegevens voor 1 bepaald doeleinde, namelijk het vergaren van analytische gegevens van het stemgedrag door de jaren heen. En doe je dit niet, mogen ze conform de wetgeving je gegevens niet opslaan als ze daar geen gegronde reden voor hebben. Ook hebben ze een keurige disclaimer:
Vastleggen en verwerking van gegevens

Uw persoonlijke gegevens worden vertrouwelijk behandeld en zullen niet verder worden verwerkt op een wijze die onverenigbaar is met het doel waarvoor ze zijn verkregen. Deze gegevens worden zonder uw uitdrukkelijke toestemming niet aan derden verstrekt, tenzij de NPO daartoe verplicht is op basis van de wet of een rechterlijke uitspraak. Uw persoonsgegevens worden op passende technische en organisatorische wijze beveiligd.

Uw rechten

U kunt te allen tijde verzoeken om uw gegevens in te zien, te wijzigen of definitief te verwijderen. Dit verzoek kunt u richten aan [email protected].
kunt u zich nog herinneren of u een soortgelijke disclaimer heeft gezien toen u uw gegevens en uw ziel aan google gaf?

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

Moneyman schreef:.....kan je natuurlijk ook altijd fake gegevens invullen, misschien met uitzondering van een mailadres dat je alleen voor internetdoeleinden gebruikt. Misschien niet de netste manier, maar ja... :wink:
Fake gegevens invullen kan ik iedereen aanraden, samen met een mailadres wat je alleen voor dit soort internet ongein gebruikt.
En je komt soms tot zeer verrassende zaken. Als je namelijk telkens een iets andere fakenaam gebruikt en dit even bijhoud op een analoog papiertje, kan je precies zien welke bedrijven of instellingen je NAW gegevens (toch) doorgeven aan derden. Krijg je ineens mail van een onbekend bedrijf, op een door mijzelf verzonnen fakenaam........

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Ik heb een eigen domein en gebruik altijd [email protected] ik kan dan simpel achterhalen van welke website het afkomstig is en bij een eventuele hack hebben ze niet het e-mail adres wat ik verder gebruik en het wachtwoord.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Gewoon niet invullen is een optie. De wereld zal er niet door vergaan. Ik snap wel dat ze die gegevens willen hebben. Die top-x lijstjes zijn commerciele lijstjes waar de plaatenmaatschappijen o.a. hun ratings op bazeren.

gemist

Ongelezen bericht door gemist »

breien schreef:...Chrome (dat is een browser heb ik ontdekt) ...
Maar u zet zoiets zomaar op uw systeem, zonder dat u weet wat het is? U tankt toch ook geen lpg in uw brommer? Tis wel goedkoper...

Gesloten