LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Virussen: Hoe wijzen we ISP op hun verantwoordelijkheid

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
Gast

Re: Virussen: Hoe wijzen we ISP op hun verantwoordelijkheid

Ongelezen bericht door Gast »

,,Het is met de beveiliging op het Nederlandse deel van het internet verontrustend slecht gesteld'', concludeert onderzoeker W. Belgers. Dat komt omdat bedrijven en particulieren hun besturingssystemen niet of onvoldoende vernieuwen.

,,Nadat servers zijn geïnstalleerd worden ze meestal vergeten. Elke middelbare scholier kan de controle over een computer eenvoudig helemaal overnemen. Aanvallers kunnen gegevens opvragen, wijzigen en wissen of het systeem misbruiken voor een nieuwe aanval'', aldus Belgers.

Grote bedrijven en finananciële instellingen hebben volgens het bedrijf hun beveiliging goed op orde, maar hun netwerken zijn steeds minder het doelwit van computerkrakers, constateert de onderzoeker. Hackers en virussen zoeken automatisch naar onbeveiligde kabelmodems. ,,En ook als thuisgebruiker ben je aansprakelijk voor aanvallen die een kraker vanuit jouw computer uitvoert'', waarschuwt Belgers.

Madison Gurkha heeft in een steekproef ruim 1,3 miljoen van de 23 miljoen voor Nederland gereserveerde IP-nummers gecontroleerd. Aan 25.191 nummers bleek een internetcomputer gekoppeld. Eenderde gebruikte verouderde software.
Bron: ANP

klein stukje over hoe mensen omgaan met hun pc, je kan je provider wel de schuld geven, maar als je toch iemand de schuld wil geven noem dan Microsoft die software levert met lekker van hier tot gunter.........

En ehhhhh over mensen die niet weten hoe een pc en internet werkt...... je geeft je autoleverancier toch ook niet de schuld als je een ongeluk krijgt???? er zijn cursussen voor dat soort mensen hoor....
Noem het een surfbewijs ;-)

nimo

Ongelezen bericht door nimo »

Beste mensen,
wat of wie is een isp? als ik dat weet kan ik beter snappen waarover al deze berichtjes gaan.
ik word dankzij goede virus en beschermingsprogramma (ik spam jullie de namen niet door, hee!) af en toe bestookt door lui die aan een achterdeurtje van mijn pc kloppen, ik word daar een beetje paranooi van.
als ik contact heb gehad met een forum kan je er donder op zeggen dat ik in mijn 'inbrekers-verslag' een zelfde id-nummer tegenkom of een nagenoeg zelfde, dan hebben ze aan mijn achterdeur zitten morrelen. is dat een reden om spy-dinges aan te schaffen? en wie heeft die ervaringen ook? het lijkt verdulleme wel of er mannen in witte jassen achter me aan zitten, en dan bedoel ik niet de witjassen van een kliniek, maar de 'mannen in witte pakken die in 1992 in de bijlmer rond liepen te sjouwen, waarvan achteraf niemand wist dat ze er geweest waren - op een paar na". cia of opvolger of middellandsezeevariant?
ik heb geen idee aan wie ik kan melden dat ik merk welke vreemdeling aan mijn poorten rommelt, kan iemand daar nog iets over vertellen?
het schiet niet op dat ik me roterger aan die griezels, ik wil er wat aan doen, dus heb ik info nodig, dus h e l p m e m e n s e n !
groetjes/nimo

Inter

Ongelezen bericht door Inter »

ISP: http://www.furore.nl/iwb/iw000433.htm

http://www.security.nl/
http://www.helpmij.nl/forum/

Ik weet op wat voor forum je bent geweest maar ik denk niet dat de meeste gaan inbreken .

Gast

De meeste virussen komen helaas van de zelfde persoon, en ik moet zeggen dat die persoon aansprakelijk kan zijn voor zijn stomiteiten.
Daarnaast rapporteer ik vaak naar de abuse sites die tevoorschijn komen, via mijn trace route, maar daar is ook nog maar de vraag of de hacker/spoofer of wat voor acties hij/zij uitvoerd, ook op het adres zit.

Dus ben het volledig met de meeste van jullie eens dat een ieder maar ook de provider aansprakelijk kan worden gesteld, en dat men eens de gevolgen moet gaan inzien en dat ze moeten leren van hun fouten.

En ja ook je emails versturen replies op replies, handig voor de mensen die er baat bij hebben om achter email adressen te komen.

Ook ik zoals jullie al hadden begrepen, had ook last van dit soort acties, maar na regelmatig een ander sprogje die overigens gratis is, hack je de hacker of pak je de virus verspreider terug, door ze spontaan ofline te kicken.

Overigens krijg ik dan weer een mailtje van abuse dat ik geen mensen offline mag kicken, maar dan laat ik hun de loggings zien van wat zij proberen met mijn ip adres.

En dan zijn ze stil en hoor je niets meer van hun.

Dus aan een ieder is wat de verwijten zelfs aan mij, maar mensen wij moeten het met zijn allen het internet kunnen gebruiken zonder dat iemand anders zijn **** aan onze achterdeur staat te kloppen.
Dus voor kort voor een ieder draai een virus scanner een fire wall, en zorg dat je **** op orde is.
Zowel gebruiker als provider, en dan kunnen we met zijn allen met een gerust hart gaan internetten.

Ps let niet op de typos, het was laat gisteren

Gast

Grappig dat zoveel mensen niet eens de wet kennen. Daarin staat dat je (mede)verantwoordelijk bent aan een misdrijf als je geen maatregelen hebt genomen. De stelling dat ISPs (Internet Service Providers) en wie dan ook behalve jezelf verantwoordelijk zijn voor die virus-ellende vergelijk ik met het volgende. Iemand sluit zijn auto niet af en laat de sleutel in het contactslot zitten omdat hij vindt dat dat moet kunnen. Een of andere gek pikt zijn auto en rijdt daar iemand mee dood. Dan is de eigenaar van de auto medeverantwoordelijk. Want hij heeft gelegenheid gegeven tot het plegen van een misdrijf.
Als u thuis uw achterdeur niet op slot doet en er wordt ingebroken dan betaalt de verzekering niet uit. Want u heeft gelegenheid gegeven tot plegen van een misdrijf.

De pc gebruikers die dus hun pc niet goed beveiligen zijn strafbaar. Vervolgens gaan ze roepen dat ze dat niet wisten, dat ze geen verstand van computers hebben enz. Fijn. Blijf dan met je tengels van die computer af of leer er mee omgaan!

De ISPs hebben geen boodschap aan de boodschap. Dus wat er over die lijn heen gaat kunnen en willen ze niet weten. Als ze dat in de gaten moeten houden moet iemand dat permanent controleren. Computers kunnen dat nog niet. Hoe zou u het vinden als er constant iemand naast je loopt die kijkt of wat je doet wel kan en mag? En wie controleert die controleur? Willen die mensen naar het vroegere Sovjet-regime?

Laten die gebruikers nu maar gewoon een cursus volgen en hun verstand leren gebruiken. Daar hebben ze dat voor. En laat ISPs gewoon hun werk doen. Betrouwbare internetverbindingen leveren.

Ik heb een hekel aan de volgende zin maar dit keer ben ik het er roerend mee eens: NEEM die eigen verantwoordelijkheid!

hoffie

Ongelezen bericht door hoffie »

de meeste isp's nemen hun verantwoordelijkheid al door mensen die veel virussen versprijden af te sluiten........
maar moet je ze dan eens horen als dat gebeurd....................

nimo

Vrienden van dit onderwerp,
:roll: Ik kan me niet voorstellen dat al deze technische gevechten op 17 april zijn gestopt. Kan iemand van jullie (of een ander die dit leest) me vertellen waar de onthullingen zich voortzetten? Ik leer er een boel van, ik voel me al aardig op weg (een keer of 5 gemopperd naar Nederlandse, maar ook op Finse, organisaties in de Verenigde Staten van Noord-Amerika, Duitse en Spaanse firma's tot nu toe) om providers voortaan altijd op hun abuse te attenderen.
Nou heb ik wel begrepen dat een slimme, goed ingelichte vogel, in elk kooitje kan gaan zitten zingen, daarnaast wil ik best wel nog meer daarover begrijpen, zodat ik ook mee kan doen in het maken van een vuist tegen het 'makkelijke' gedrag van veel providers.
Hoor ik wat? :idea: /nimo

paultje3181

Ongelezen bericht door paultje3181 »

simpel: niet!!! het is niet de taak van een ISP om te voorkomen dat virussen verspreid worden. Het is de taak van de gebruiker! Deze moet voldoende inzicht hebben in het gebruik van een computer en de risico's die daarbij horen.

Zie een ISP als de verkeersregelaars. Zij zijn niet verantwoordelijk voor ongelukken, dat zijn de bestuurders. Zij proberen het alleen te regelen.

Het wordt tijd voor een internet-rijbewijs... Mensen weten gewoon te weinig van computers, maar werken er toch mee. Uiteindelijk krijgt altijd iemand anders de schuld. Neem je eigen verantwoordelijkheid en zorg dat je weet wat je doet! Heb in de afgelopen jaren geen enkel virus op mijn computer gehad, puur omdat ik weet wat ik doe. Mijn moeder hetzelfde: ze weet er niks van, maar klikt op NEE als ze het niet weet. Dat heb ik haar namelijk geleerd. Nooit geen problemen van spyware, virussen oid. Als het bij ons kan, dan kan het bij iedereen

nimo

Nogmaals - beste vrienden van dit onderwerp.

In het bos van de onderwerpen heb ik in het afgelopen half jaar mogelijk gemist dat of of elders nog is doorgegaan met de standpuntenwisseling over de verantwoordelijkheden van de ISP's.
Een aantal voorstanders in deze 'draad' hebben het toch hoop ik niet opgegeven? We kunnen niet allemaal op één lijn gaan zitten, het is duidelijk dat er verschillende opvattingen zijn.
Maar kijk ook eens naar de practijk. Wij gebruikers worden al vrij deugdelijk beschermd, mijn 'stralende'-net houdt een giga hoeveelheid tegen, de verschaffer van mijn e-mail-adres houdt een grote hoeveelheid tegen, mijn aanvankelijk gratis, nu betaalde virus- en firewall-afscherming laat niets of vrijwel niets door. Ik heb niet te klagen, ik heb al maanden geen last meer van spam en dergelijke, er is hooguit nog eens een vreemde MSN-imitatie, (haha, knullig, maar er zullen toch mensen zijn ingetrapt).
De practijk is dus dat ook de ISP me afschermt, ze vertellen me niet wat hen dat kost enzovoort. Vermoedelijk willen ze het zo simpel mogelijk houden.
Ik zie inderdaad een ISP ook als verkeersregelaar, maar:
Zie een ISP als de verkeersregelaars. Zij zijn niet verantwoordelijk voor ongelukken, dat zijn de bestuurders. Zij proberen het alleen te regelen.
het gaat niet aan, om alle verkeer over één kam te scheren. In het gewone straatverkeer heb je een enorme diversiteit: losgeraakte kleuter - zojuist nog aan de hand; gehandicapte met rolstoel die zojuist zowat op de rijweg omdonderde nadat hij de hindernis van de te hoge stoep had genomen; beginnend fietsertje dat in overmoed de straat op is gegaan nu voor het eerst de zijwieltjes eraf mochten; ik hoef toch niet door te gaan hè, het zal zo wel duidelijk zijn dat er niet alleen bestuurders aan het verkeer deelnemen.
Zo gaat het ook op internet: diversiteit. We mogen blij zijn dat een aantal partners in dit verkeer hun verantwoordelijkheden beseffen, er werk van maken om misstanden te bestrijden.
Dit neemt niet weg dat het nuttig zou zijn als er een pressiegroep zou ontstaan om die lui goed wakker te houden. Jammer dat (voorbehoud vermeldde ik hierboven al: ik volg andere onderwerpen niet) de deelnemers aan dit onderwerp gestopt zijn met de discussie - bij goede discussie zou en zal er zeker een groep uit deze deelnemers tot stand komen die actie gaat nemen.
Naast je geld tellen mag je toch ook wel op een idealistisch aandoende manier voor je belangen opkomen? Niet alleen tijd=geld, maar ook belangen=geld.
Dus: Hoe wijzen we ......... :lol: / Niek

:idea: :!:

Gesloten