LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vodafone levert "kapot" internet en help niet.

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
Berwout

Vodafone levert "kapot" internet en help niet.

Ongelezen bericht door Berwout »

Hallo iedereen, (ik hoop dat ik het goed heb gepost)

Sinds een paar weken als niet al maaden terug hebben wij glasvezel gekregen.
Dit vondt ik als ICT'r zeer fijn. Maar al gauw kwamen we er achter dat het internet weg valt.
Dit kan soms tot 19 seconden duren voordat het internet terug komt.

Dus ik heb gebelt naar de 'Klanten service' van Vodafone. Dit was een hel, ik kreeg alleen mensen wiens nederlands nouwelijk was te verstaan en ze blijven steeds het zelfde vragen.

Na ZES keer gebelt te hebben heb ik dit op gegeven. Toen ben ik via de e-mail veder gegaan.
AL WEER een hel want ze vroegen mij het zelfde als op de telefoon:
- Wat is je postcode en plaatsnaam?
Om je vervolgens met PRECIES de zelfde antworden te geven die ze op de telefoon ook geven. Alleen nu betaal je zoon 10-20 euro minder voor 09 nummers.

Ik heb ze herhaalt vertelt dat ik alles wat hun zeggen al heb gedaan/geprobeert.

Eindelijk naar 1/2 maand sturen ze een monteur. De monteur vervang de router en gaat weg.
Dit heeft NIKS opgelost.

Als ICT'r ben ik er achter gekomen wat het MOGELIJKE probleem is.
"Hun DHCP servers hebben een te korte lease tijd waardoor bij het vernieuwen van de lease de connectie wegvalt door een overload op een mogelijke te slechte server."

Ook dit heb ik per mail aan ze vertelt en raad eens wat...
"wat is U postcode en woonplaats?"

De monteur verwees ons ook door naar Reggefiber wie het dan moet oplossen. Maar op de site van Reggefiber onder internet storings staat dat we de Service Provider moeten contacteren. (Vodafone)

Op dit moment ben ik radeloos wat ik moet en als ICT is dit een wat meer ergelijk probleem omdat we SQL en Apache servers moeten runnen.

edit :

Nog vergeten meerdere mensen uit mijn omgeving (Zuidlaren, Drenthe) hebben precies het zelfde probleem gerapporteerd en hun zijn ook lid van Vodafone.

encore

Re: Vodafone levert "kapot" internet en help niet.

Ongelezen bericht door encore »

Berwout schreef:..al maaden terug.. vondt ik als ICT'r zeer fijn...Dus ik heb gebelt .. nederlands nouwelijk ...Na ZES keer gebelt ..via de e-mail veder ..antworden..nu betaal je zoon 10-20 euro minder ..Ik heb ze herhaalt vertelt dat ik alles wat hun zeggen al heb gedaan/geprobeert.... De monteur vervang de router en gaat weg...Als ICT'r ben ik er achter gekomen wat het MOGELIJKE probleem is.
"Hun DHCP servers hebben een te korte lease tijd waardoor bij het vernieuwen van de lease de connectie wegvalt door een overload op een mogelijke te slechte server."..aan ze vertelt ..wat is U postcode en woonplaats...naar Reggefiber wie het dan moet oplossen...onder internet storings staat ...Op dit moment ben ik radeloos wat ik moet en als ICT is dit een wat meer ergelijk probleem omdat we SQL en Apache servers moeten runnen....
Briljant. we hebben weer een ICT-er op het forum. En het is ook heel moeilijk te zien wat het verschil is tussen een modem en een router. Of het "mogelijke probleem" is een term die ergens anders op het internet stond. Van toepassing? Neen, maar dat maakt niet uit. Met wat krom Nederlands en meer IT terminologie voelt men zich een hele baas. En bellen de helpdesk niet voor hulp maar bellen de helpdesk om te zeggen wat er NU moet gebeuren. Dus.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Berwout schreef: Als ICT'r ben ik er achter gekomen wat het MOGELIJKE probleem is.
"Hun DHCP servers hebben een te korte lease tijd waardoor bij het vernieuwen van de lease de connectie wegvalt door een overload op een mogelijke te slechte server."
Ik betwijfel of het zo simple is:
Zodra de lease voor de helft verstreken is, gaat de DHCP client (jouw modem of router daarachter) de lease al proberen te verlengen. Lang voordat lease afloopt, behoor je dus je lease verlengt te hebben.

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

encore schreef: Briljant. we hebben weer een ICT-er op het forum. En het is ook heel moeilijk te zien wat het verschil is tussen een modem en een router. Of het "mogelijke probleem" is een term die ergens anders op het internet stond. Van toepassing? Neen, maar dat maakt niet uit. Met wat krom Nederlands en meer IT terminologie voelt men zich een hele baas. En bellen de helpdesk niet voor hulp maar bellen de helpdesk om te zeggen wat er NU moet gebeuren. Dus.
+1
Het kromme Nederlands was mij ook opgevallen alsmede de bij elkaar gesprokkelde IT terminologie.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

encore schreef:Briljant. we hebben weer een ICT-er op het forum. En het is ook heel moeilijk te zien wat het verschil is tussen een modem en een router.
Kun je het theoretisch en praktische verschil uit leggen?

encore

alfatrion schreef: Kun je het theoretisch en praktische verschil uit leggen?
Jawel, ik wel. Maar jij ook. Zelfs TS kan dat. Maar die papegaait liever dan dat ze ook daadwerkelijk iets aan het probleem wil doen. "Verantwoordelijkheid" willen ze allemaal, maar "verantwoording nemen" daar lusten ze geen brood van. Altijd maar afschuiven, afschuiven, afschuiven...

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Hun DHCP servers hebben een te korte lease tijd waardoor bij het vernieuwen van de lease de connectie wegvalt door een overload op een mogelijke te slechte server."
Toen Ziggo nog @Home was hebben ze (ook) een dergelijk probleem gehad. De truuk daar was om het DHCP adres wat je gekregen had statisch in te stellen op de router. Vraag is of ze dat tegenwoordig nog slikken. Zelf heb ik al zover ik weet meer dan 2 jaar het zelfde (DHCP uitgedeeld) adres.

Als dit inderdaad het probleem ZOU zijn, download "Wireshark" en kijk wat er gebeurt. Wel grote kans dat je het DHCP request van het modem niet rechtstreeks gaat zien, maar misschien helpt het.

encore

bprosman schreef:
Hun DHCP servers hebben een te korte lease tijd waardoor bij het vernieuwen van de lease de connectie wegvalt door een overload op een mogelijke te slechte server."
Toen Ziggo nog @Home was hebben ze (ook) een dergelijk probleem gehad. De truuk daar was om het DHCP adres wat je gekregen had statisch in te stellen op de router. Vraag is of ze dat tegenwoordig nog slikken. Zelf heb ik al zover ik weet meer dan 2 jaar het zelfde (DHCP uitgedeeld) adres.

Als dit inderdaad het probleem ZOU zijn, download "Wireshark" en kijk wat er gebeurt. Wel grote kans dat je het DHCP request van het modem niet rechtstreeks gaat zien, maar misschien helpt het.
Heb je het over je LAN-IP? Of heb je het ook daadwerkelijk over het WAN-IP dat je dmv DHCP toegewezen kreeg?
Overigens weet TS niet eens zeker of de vermeende servers brak zijn. Alleen maar aannames en na-praatjes.

alfatrion

encore schreef:
alfatrion schreef: Kun je het theoretisch en praktische verschil uit leggen?
Jawel, ik wel. Maar jij ook. Zelfs TS kan dat.
Ik zie je hierover zeuren en vervolgens kan iedereen het verschil uitleggen, maar je geeft zelfs het verschil niet aan. Ik begin te denken dat je dit niet kunt. Ik kan je vertellen dat de kastjes in de praktijk zowel een router, als een switch als een modem zijn en vaak ook nog een accespoint. Ik vind het kinderachtig om over het gebruik van een bepaald woord te vallen.
encore schreef:Maar die papegaait liever dan dat ze ook daadwerkelijk iets aan het probleem wil doen. "Verantwoordelijkheid" willen ze allemaal, maar "verantwoording nemen" daar lusten ze geen brood van. Altijd maar afschuiven, afschuiven, afschuiven...
TS heeft een overeenkomst afgesloten met een bedrijf, dat in ruil voor een maandelijks bedrag een internet verbinding levert incl. modem/router. De verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij het bedrijf.

alfatrion

bprosman schreef:Toen Ziggo nog @Home was hebben ze (ook) een dergelijk probleem gehad. De truuk daar was om het DHCP adres wat je gekregen had statisch in te stellen op de router. Vraag is of ze dat tegenwoordig nog slikken.
Dat hangt ervan af. Als het IP adres aan de andere kant statisch wordt geconfigureerd dan werkt dit. Als dit dynamisch wordt toegewezen dan niet.
bprosman schreef:Als dit inderdaad het probleem ZOU zijn, download "Wireshark" en kijk wat er gebeurt. Wel grote kans dat je het DHCP request van het modem niet rechtstreeks gaat zien, maar misschien helpt het.
Jie ga je inderdaad niet zien.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

alfatrion schreef:
bprosman schreef:Als dit inderdaad het probleem ZOU zijn, download "Wireshark" en kijk wat er gebeurt. Wel grote kans dat je het DHCP request van het modem niet rechtstreeks gaat zien, maar misschien helpt het.
Jie ga je inderdaad niet zien.
Bij glas is koppelvlak doorgaans ethernet.
Daar kun je dan een eigen managed switch tussen zetten, op een geconfigureerde mirror port kun je met wireshark uit de voeten.

Is uberhaubt wel DHCP in gebruik? Ik ken het Vodafone systeem niet, maar PPPoE is in glasvezel land niet ongebruikelijk:
In dat geval krijg je met PPP ipv met DHCP een publiek IP adres toebedeeld.

encore

alfatrion schreef:...
Ik zie je hierover zeuren en vervolgens kan iedereen het verschil uitleggen, maar je geeft zelfs het verschil niet aan. Ik begin te denken dat je dit niet kunt. Ik kan je vertellen dat de kastjes in de praktijk zowel een router, als een switch als een modem zijn en vaak ook nog een accespoint. Ik vind het kinderachtig om over het gebruik van een bepaald woord te vallen. ...
TS heeft een overeenkomst afgesloten met een bedrijf, dat in ruil voor een maandelijks bedrag een internet verbinding levert incl. modem/router. De verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij het bedrijf.
Tja, ik roeptoeter niet heel hard dat ik een "ICT'r" ben. En ja, die kastjes zijn tegenwoordig inderdaad vanalles in 1, maar zonder de modem-functie kan er niet zoveel mee geïnternet worden. En je mag best proberen mij uit te lokken, gaat je niet lukken. Uit al je posts wordt duidelijk dat al jouw IT-kennis uit Wikipedia voortkomt. Dat geeft niet, maar als TS dat nou ook eens had gedaan dan was waarschijnlijk de OP heel anders geweest.
En de verantwoordelijkheid voor de provider reikt tot en met de modem. En je zult verbaasd staan hoe opvallend vaak het probleem in het eindgebruikersnetwerk ligt. Vroeger hadden we bij de KPN een fraaie test waar we een ping door het netwerk heen gooide en de andere kant weer opvingen. Van de resultaten haal je dan de vaste waarden af ( het eigen kopernet ) en wat er overbleef waren de waardes van het gebruikersnetwerk. In ruim 90% van de gevallen zagen we daar echte problemen, maar dat wilden de mensen nooit geloven. Totdat er een monteur bij ze in huis stond. Die kon het ze laten zien.

bprosman

Dat hangt ervan af. Als het IP adres aan de andere kant statisch wordt geconfigureerd dan werkt dit. Als dit dynamisch wordt toegewezen dan niet.
Jawel hoor, in een omgeving waar IP adressen via DHCP toegekend worden kan ik best een IP adres statisch instellen en dat werkt gewoon. Je moet uiteraard wel in de juiste range zitten en de kans dat het adres al bestaat (en dus een keer mis gaat) is best groot.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

alfatrion schreef:Ik zie je hierover zeuren en vervolgens kan iedereen het verschil uitleggen, maar je geeft zelfs het verschil niet aan. Ik begin te denken dat je dit niet kunt. Ik kan je vertellen dat de kastjes in de praktijk zowel een router, als een switch als een modem zijn en vaak ook nog een accespoint. Ik vind het kinderachtig om over het gebruik van een bepaald woord te vallen.
En dat zegt iemand die amper kaas gegeten heeft van ICT en zijn wijsheden voornamelijk van internet ( google ) afhaalt?

bprosman

"kapot" internet
Ik ken de garantievoorwaarden niet maar volgens mij zit er gewoon garantie op een "Kapot internet" :wink:

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

encore schreef: En de verantwoordelijkheid voor de provider reikt tot en met de modem. En je zult verbaasd staan hoe opvallend vaak het probleem in het eindgebruikersnetwerk ligt.
Hoewel dat vaak klopt- is het bij de grote providers (Ziggo, of destijds nog Multikabel) heel gebruikelijk om elke fout, zelfs als het aantoonbaar bij hen ligt - af te schuiven op de klant.
Net zoals de klant elke fout - zelfs als dit aantoonbaar bij hem zit - op de provider af wil schuiven.

Alleen, als je als enthousiast amateur, of doorgewinterde professional, de "helpdesk" van een provider belt - krijg je een paar script monkeys die niet verder kunnen, mogen of willen kijken dan de standaard antwoorden. De "intensieve" training van Ziggo is 2 weken leren hoe het vraag/antwoord script werkt :S

In alle jaren internet gebruik heb ik de meest wazige antwoorden gekregen bij problemen.
Windows 98? Dat is helemaal niet gemaakt om op internet te kunnen (antwoord destijds van multikabel bij melding probleem - bleek fout in de wijkkast te zijn)
Linux? Dat mag helemaal niet op ons netwerk (Bij collega thuis - een doorgewinterde professional - oorzaak, vinkje in gebruikersprofiel niet 'aan')
Nieuwe modem werkt niet goed, dan ligt het aan uw netwerk thuis hoor (na tests door diverse professionals en doorzeuren bleek oorzaak brakke firmware in mijn modemexemplaar).

Dat TS de oorzaak legt bij de provider is logisch, alleen is zijn manier van doen misschien onhandig.

TS - heeft u al contact gezocht met de 2e lijns support? Of een (aangetekende) brief gestuurd waarin u de klacht meld, de duur, en het gebrek aan oplossing - en daarbij gelijk meld dat u binnen afzienbare tijd het opgelost wil zien?
Dit nadat u natuurlijk 110% zeker bent van uw eigen thuisnetwerk - zit daar geen zwakke plek? Is de bekabeling 100% in orde etc. etc....

Berwout

Ongelezen bericht door Berwout »

Guardian72 schreef: TS - heeft u al contact gezocht met de 2e lijns support? Of een (aangetekende) brief gestuurd waarin u de klacht meld, de duur, en het gebrek aan oplossing - en daarbij gelijk meld dat u binnen afzienbare tijd het opgelost wil zien?
Dit nadat u natuurlijk 110% zeker bent van uw eigen thuisnetwerk - zit daar geen zwakke plek? Is de bekabeling 100% in orde etc. etc....
Ik heb niet contact gezocht met de 2e lijns support. Het leek mij logisch dat na zo veel melding van meerdere mense ze het wel geescaleert hadden naar een lijn 2 probleem.

Iemand vroeg of het een LAN of WAN DHCP was. Het gaat hier om de WAN.

Ik heb ze al eens zoon brief gestuurt en daar uit is een telefoon gesprek gekomen waar ze mij vertelden dat ze er onderzoek naar aan het doen zijn. Vervolgens werdt de monteur gestuurt maar dat bleek voor niets.

Ik heb hier geen instrumenten (na mijn weten) om de glasvezel bekabeling te controleren.

Vanaf de router tot mijn computer is de bekabeling fijn.

Ook las ik iets over PPPoE maar als ICT-Student weet ik niet precies wat het is.

Het gaat hier om glasvezel.

angel1978

angel1978

Berwout schreef:
Guardian72 schreef: TS - heeft u al contact gezocht met de 2e lijns support? Of een (aangetekende) brief gestuurd waarin u de klacht meld, de duur, en het gebrek aan oplossing - en daarbij gelijk meld dat u binnen afzienbare tijd het opgelost wil zien?
Ik heb niet contact gezocht met de 2e lijns support. Het leek mij logisch dat na zo veel melding van meerdere mense ze het wel geescaleert hadden naar een lijn 2 probleem.

Iemand vroeg of het een LAN of WAN DHCP was. Het gaat hier om de WAN.

Ik heb ze al eens zoon brief gestuurt en daar uit is een telefoon gesprek gekomen waar ze mij vertelden dat ze er onderzoek naar aan het doen zijn. Vervolgens werdt de monteur gestuurt maar dat bleek voor niets.

Ik heb hier geen instrumenten (na mijn weten) om de glasvezel bekabeling te controleren.

Vanaf de router tot mijn computer is de bekabeling fijn.

Ook las ik iets over PPPoE maar als ICT-Student weet ik niet precies wat het is.

Het gaat hier om glasvezel.
Probeer eens wat minder hard van de toren te blazen en eens gewoon in gesprek te gaan met Vodafone. Goede kans dat je dan wel iemand te spreken krijgt die bereid is je te helpen.
Als je meteen gaat roepen dat je ICT'er bent ( terwijl je eigenlijk gewoon een ICT-student bent ) helpt niet echt.

Tevens werd hier de vraag gesteld of de bekabeling 100% in orde was. Het antwoord dat deze 'fijn' was, maakt niet echt een betrouwbare en professionele indruk :shock:
Als je met dat soort antwoorden bij de 2e lijn terechtkomt, dan zit je heel snel weer bij de 1e lijn denk ik.

Gesloten