http://www.Eventveiling.nl (opereert ook onder http://www.KoopjesPlaza.com en http://www.uitverkoopnederland.nl)
Concept van een centenveiling
Eventveiling.nl werkt volgens het principe "centenveiling". Je kunt hier bieden op kaartjes voor evenementen. Als je de prijzen ziet waar gewonnen veilingen voor weg zijn gegaan denk je al gauw dat je hier makkelijk iets kan "winnen". Je moet echter "bids" kopen om te kunnen bieden. Bids kosten tussen € 0,39 en € 0,74 per stuk (minimaal moet je er 20 kopen à € 14,95).
Als je de veilingen op http://eventveiling.nl/veilingoverzicht ziet, dan valt op dat bijna alle veilingen onder 1 minuut zitten. De truuk is dat als er een bid geplaatst word, er weer 15 seconden extra op de teller komen. Er is blijkbaar altijd wel iemand die in de laatste secondes snel een bid plaatst.. (of het zijn geprogrammeerde scripts, dan is het ook nog eens oplichting).
Zo komt het voor dat veilingen meerdere dagen onder de minuut staan, omdat er constant word geboden lopen ze niet echt af, mensen raken echter wel tussen € 0,39 en € 0,74 cent per bid kwijt.
Zo staat er nu een romantisch weekend Parijs voor 2 op, en staat de veiling nu op €88,80. Dat zijn in totaal 8780 bids à ~€0,50 = €4390. 4390 euro hebben die gasten van eventveiling dus al verdiend, zonder dat iemand de veiling werkelijk heeft gewonnen. En om 23:45 komt er bij elke veiling weer 10 uur bij, zodat iedereen sochtends om 9:45 vrolijk verder kan.
Verboden kansspel
Het is dus duidelijk dat de mensen achter deze websites goud geld verdienen; dit is geen normale veiling, maar een kansspel. Sterker nog, dit type is in 2009 door minister Hirsch Ballin een verboden kansspel genoemd: https://ictrecht.nl/gaming/centenveilin ... -kansspel/
De website is op Nederlanders gericht (nederlandse taal, .nl domein, Nederlandse evenementen), en derhalve lijkt het mij duidelijk dat dit een halt toe geroepen moet worden.
Bij de contactgegevensstaan een adres in Hong Kong, en een adres en KvK nummer voor de zogenaamde helpdesk in Eindhoven. Deze vreemde constructie geeft al aan dat hier iets niet in de haak is.
Facilitators
Eventveiling, Koopjesplaza en UitverkoopNederland adverteren o.a. middels advertenties op Marktplaats.
De websites worden ook gefaciliteerd door:
TransIP.nl (domein registrar)
TargetPay.com / TargetMedia BV (iDEAL betalingsmodule)
PayPal (betalingsmodule)
Het lijkt me dat deze centenveilingen zowel moreel verwerpelijk zijn (mensen betalen tientallen euros zonder iets te 'winnen'), als illegaal (internet kansspelen zijn in Nederland nog steeds niet toegestaan). Kunnen we er niet voor zorgen dat deze websites niet meer gefaciliteerd worden door organisaties als TransIP, TargetPay, en PayPal? Alsmede door SIDN die het .nl domein beheert. Ook zou Marktplaats gemakkelijk de links naar Eventveiling, Koopjesplaza en UitverkoopNederland eruit kunnen filteren.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Eventveiling.nl, Koopjesplaza.com, Uitverkoopnederland.nl
Re: Eventveiling.nl, Koopjesplaza.com, Uitverkoopnederland.nl
en als iedereen er gewoon niet op biedt is het zo weer weg. Het is meer de Wet-van-Lidl die hier regeert: een vraag creëren door met het antwoord erop op de markt te komen. Eigenlijk heel slecht voor de economie, maar moeilijk tegen te houden omdat mensen nu eenmaal graag een koopje willen.
-
Nou, de veilingsite is natuurlijk zo fout als iets. Maar ik vind het wel erg betuttelend om dit oplichting te noemen terwijl het klip en klaar is in z'n uitleg.
Laat mensen in hun waarde. De één heeft geen zin in risico en gaat gewoon de volle mep betalen in een vertrouwde winkel, en de ander wil voor een dubbeltje z'n slag slaan met het risico dat hij of zij misgrijpt. Maar dan moet je wel tegen verlies kunnen.
Het is een spel, het is duidelijk hoe het werkt, een kleine kans op een grote prijs, een grote kans dat je betaalt en met lege handen staat. Dat is juist de opzet. Dit is geen oplichting.
Het werkelijke probleem zit in de graaicultuur van de mens. Mensen, voor niets gaat de zon op.... leer dat nou eens.
Laat mensen in hun waarde. De één heeft geen zin in risico en gaat gewoon de volle mep betalen in een vertrouwde winkel, en de ander wil voor een dubbeltje z'n slag slaan met het risico dat hij of zij misgrijpt. Maar dan moet je wel tegen verlies kunnen.
Het is een spel, het is duidelijk hoe het werkt, een kleine kans op een grote prijs, een grote kans dat je betaalt en met lege handen staat. Dat is juist de opzet. Dit is geen oplichting.
Het werkelijke probleem zit in de graaicultuur van de mens. Mensen, voor niets gaat de zon op.... leer dat nou eens.
Bovendien verschilt het ook nog eens per site. Waar de een duidelijk is over plaats van het bedrijf en contactmogelijkheden, is de ander totaal gesloten en onvindbaar. In het laatste geval kun je bij voorbaat al bedenken dat zo'n site niet betrouwbaar is, in het eerste geval is het een kwestie van uitproberen.
Ik zou hier graag nog iets aan willen toevoegen. Ik had de helpdesk ge-e-mailed, maar ze waren er heilig van overtuigd dat hun eigen websitje geen enkele manier van 'oplichting' bevatte. Dus wat doe ik? Ik ga eens kijken hoe zo'n veiling werkt, want ja, kan je eigenlijk wel iets winnen? Het is namelijk erg moeilijk om een review te vinden, terwijl er de hele tijd wordt geboden met.. nieuwe accounts? die 1 bod doen en daarna van de aardbodem verdwenen zijn.
Oke het is een veiling van: http://koopjesplaza.com/veiling/28827/S ... -RX100-III
Toevallig doet Paralta vandaag weer mee op: 8-11-2014, 13:04
Deze veiling begon rond 6-8-2014, 17:20 en is vandaag de dag, 8-11-2014, 12:27 nog steeds niet voorbij. Terwijl andere dezelfde producten voor 40€ lager is verkocht. De één won: kploen voor €23 en de andere pleunie99 voor €17,21. Oke maar dit is toch geen bewijs? Ik deed dus ook even mee voor de lol, maar er is een duidelijk onderscheid tussen echte mensen die bieden en niet-echte mensen die bieden (bots dus).
Ik heb het ongeveer voor een uur bijgehouden en toen was het wel duidelijk.
Ik gebruikte het layout: bieder, aantal bods, extra informatie indien nodig
De paars gemarkeerd mensen zijn hoogstwaarschijnlijk echte mensen.
Hoe bied er één keer op een veiling en is dan VERDWENEN? Dit is 161 KEER het geval! Gewoon geen toeval meer. Steeds nieuwe namen. Ik adviseer u dus ook eens een veiling bij te houden op dezelfde manier als ik het deed.
Of te wel, hierbij blijkt dat er 166 mensen hebben deelgenomen aan deze veiling in een uur en ik zeg dat er zo'n 5 echte mensen zijn, oftewel 5 mensen hebben 3 of meer keer geboden. Simpel sommeltje en grofweg 96% van de biedingen kan je beschouwen als nep.
Mijn conclusie: Deze websites (bots) die bieden ALTIJD na dat jij geboden hebt, waardoor de kans dat jij daadwerkelijk iets wint; nihil.
Hopelijk heb ik hierbij u geïnformeerd en ik verontschuldig ik mij voor deze bump, maar deze websites zijn gewoon een PURE vorm van oplichterij.
If it seems too good to be true, it most likely is.
Pimzen
Oke het is een veiling van: http://koopjesplaza.com/veiling/28827/S ... -RX100-III
Toevallig doet Paralta vandaag weer mee op: 8-11-2014, 13:04
Deze veiling begon rond 6-8-2014, 17:20 en is vandaag de dag, 8-11-2014, 12:27 nog steeds niet voorbij. Terwijl andere dezelfde producten voor 40€ lager is verkocht. De één won: kploen voor €23 en de andere pleunie99 voor €17,21. Oke maar dit is toch geen bewijs? Ik deed dus ook even mee voor de lol, maar er is een duidelijk onderscheid tussen echte mensen die bieden en niet-echte mensen die bieden (bots dus).
Ik heb het ongeveer voor een uur bijgehouden en toen was het wel duidelijk.
Ik gebruikte het layout: bieder, aantal bods, extra informatie indien nodig
De paars gemarkeerd mensen zijn hoogstwaarschijnlijk echte mensen.
Hoe bied er één keer op een veiling en is dan VERDWENEN? Dit is 161 KEER het geval! Gewoon geen toeval meer. Steeds nieuwe namen. Ik adviseer u dus ook eens een veiling bij te houden op dezelfde manier als ik het deed.
Of te wel, hierbij blijkt dat er 166 mensen hebben deelgenomen aan deze veiling in een uur en ik zeg dat er zo'n 5 echte mensen zijn, oftewel 5 mensen hebben 3 of meer keer geboden. Simpel sommeltje en grofweg 96% van de biedingen kan je beschouwen als nep.
Mijn conclusie: Deze websites (bots) die bieden ALTIJD na dat jij geboden hebt, waardoor de kans dat jij daadwerkelijk iets wint; nihil.
Hopelijk heb ik hierbij u geïnformeerd en ik verontschuldig ik mij voor deze bump, maar deze websites zijn gewoon een PURE vorm van oplichterij.
If it seems too good to be true, it most likely is.
Pimzen
Ik ben zo stom geweest om hieraan mee te doen. Heb een aantal bids gekocht ter waarde van 15,75 euro. Op zich niet zo’n groot bedrag maar vind iedere cent teveel als het om oplichtingspraktijken gaat. En dat is juist het geval bij uitverkoopnederland.nl, want je kunt blijven bieden totdat je een ons weegt en de kans dat je eens een keer wat binnenhaalt is nihil. Bij het sluiten van de veiling wordt die dus iedere keer weer met 10 seconden verlengt zolang er geboden wordt. Dus met andere woorden, je kunt blijven bieden en komt er nooit een einde aan. De markt loopt dan tot 23:45 uur en gaat die vervolgens de volgende dag weer verder. Overigens vraag ik me ook af in hoeverre er echte mensen zijn die bieden in plaats van robots. Al met al zeg ik 1 grote oplichterij en ga hier vooral niet mee in zee.
Hopelijk kan ik op deze manier andere mensen hiervoor behoeden want het lijkt mooi maar dat is het niet.
Hopelijk kan ik op deze manier andere mensen hiervoor behoeden want het lijkt mooi maar dat is het niet.
Iedereen bedankt voor de informatie!
Ik was vandaag op zoek naar een wasmachine op marktplaats, daar kwam ik een advertentie van uitverkoopnederland.nl tegen: http://link.marktplaats.nl/a1012158208
De advertentie was toen al ruim 18.000 (!) keer bekeken.
Naast deze hebben ze nog zo'n 50 advertentie's op marktplaats.
Ik ben naar de site gegaan, en verder gaan zoeken naar informatie.
Na registratie kreeg je 1 bid, om ver te bieden moest je bid's kopen... (minimaal 25 bids voor 17,50)
Dat klonk dus al niet goed
Bij bedrijfsgegevens stond idd een adres in Hong Kong.
Helemaal rechts-onderin de site is de algemene informatie te vinden, onder affiliaties/webmaster.
Daar staat:
"Let op! Deze adverteerder maakt gebruik van een meetmethode die afwijkt van de standaarden zoals aanbevolen door het PAN in de Code of Conduct voor conversieattributie en ontdubbelen van transacties. Hierdoor kan het netwerk geen controle houden op de meting en correcte toewijzing van transacties.
De techniek voor de meting van deze adverteerder wordt verzorgd door de adverteerder zelf.
De methode die deze adverteerder gebruikt staat bekend als direct matching".
Oftewel... klinkt als oplichting...
Het is raar dat zo'n onbetrouwbare site al 1 jaar (!) actief is op marktplaats.
Ik zou toch denken dat dergelijke site's niet mogen adverteren...
Maar als je toch je geld wilt weggooien...
Dan mag je het ook aan mij geven, kan ik een nieuwe wasmachine kopen
Ik was vandaag op zoek naar een wasmachine op marktplaats, daar kwam ik een advertentie van uitverkoopnederland.nl tegen: http://link.marktplaats.nl/a1012158208
De advertentie was toen al ruim 18.000 (!) keer bekeken.
Naast deze hebben ze nog zo'n 50 advertentie's op marktplaats.
Ik ben naar de site gegaan, en verder gaan zoeken naar informatie.
Na registratie kreeg je 1 bid, om ver te bieden moest je bid's kopen... (minimaal 25 bids voor 17,50)
Dat klonk dus al niet goed
Bij bedrijfsgegevens stond idd een adres in Hong Kong.
Helemaal rechts-onderin de site is de algemene informatie te vinden, onder affiliaties/webmaster.
Daar staat:
"Let op! Deze adverteerder maakt gebruik van een meetmethode die afwijkt van de standaarden zoals aanbevolen door het PAN in de Code of Conduct voor conversieattributie en ontdubbelen van transacties. Hierdoor kan het netwerk geen controle houden op de meting en correcte toewijzing van transacties.
De techniek voor de meting van deze adverteerder wordt verzorgd door de adverteerder zelf.
De methode die deze adverteerder gebruikt staat bekend als direct matching".
Oftewel... klinkt als oplichting...
Het is raar dat zo'n onbetrouwbare site al 1 jaar (!) actief is op marktplaats.
Ik zou toch denken dat dergelijke site's niet mogen adverteren...
Maar als je toch je geld wilt weggooien...
Dan mag je het ook aan mij geven, kan ik een nieuwe wasmachine kopen