alfatrion schreef:Liegen is het vertellen van iets waarvan je weet dat dit waar is. Ook het verzwijgend van iets kan daar naar omstandigheden onder vallen. Als alles tot in den treurnis onderbouwd, en daarbij is gebruik gemaakt van uitleg van de wetgever, juristen (zelfs hoogleraar) en rechtsuitspraken, wat blijft er dan nog over dan dat iemand eigenlijk wel beter weet?
Als een rechter aangeeft dat van de goedkoopste accuboormachine van de Gamma precies de dezelfde kwaliteit, duurzaamheid en levensduur mag verwachten als van de duurste Makita of DeWalt, dan deugd die rechter niet, omdat die pas onzin aan het verkondigen is.
Het is echt onzin dat je van een productsoort precies de dezelfde kwaliteit, duurzaamheid en levensduur mag verwachten, ongeacht merk, aanschafprijs, type en wat nog meer.
Dan komen die levensduur tabellen om de hoek kijken.
Geeft HP bijvoorbeeld aan dat een inktjetprinter zonder problemen 5 jaar mee behoort te gaan?
Nee?
Waarom verkondigen die consumentenorganisaties dat dan?
In het algemeen is het zo dat de fabrikanten garant staan voor de goede werking gedurende de garantieperiode. Die garantieperiode is er niet voor niets.
Als een rechter aangeeft dat een harde schijf zonder problemen 5 jaar mee moet gaan, kan de winkelier daar nooit of te nimmer gehoor aan geven. Immers kan de winkelier nooit de keiharde garantie geven dat die harde schijf binnen 5 jaar niet zal crashen.
Het probleem is dat die organisaties aangeven dat een computerproduct 5 jaar probleemloos mee moet gaan. Dus zegt men, moet de winkelier de garantie geven dat het product 5 jaar probleemloos mee moet gaan, dus gedurende die periode niet kapot zal gaan.
Het spijt me, maar ik verdom het als ondernemer de consument de garantie te geven dat een computerproduct 5 jaar probleemloos mee zal gaan, dit omdat ik dat niet kan. En als het ik het niet kan, dan doe ik het ook niet. Al gaat de hoogste rechter mij dat verplichten.
Zou ik daar gehoor aan geven, dan misleid ik juist de consumenten. Omdat ik dan iets beloof waar ik nooit of te nimmer voor in kan staan en wat ik nooit of te nimmer dat kan garanderen.
Nu duidelijk waarom ik die rechters en wie dan ook tegenspreek?
Gebruik je praktische verstand, en ga niet alleen af op de theoretische regeltjes.
Het is bekend dat de winkelieren die regeltjes die de consumentenorganisaties verkondigen nooit of te nimmer in de praktijk kunnen uitvoeren. Dan moet men ook niet de winkelier die regeltjes verplichten om uit te voeren, terwijl men weet dat die regeltjes niet uit te voeren zijn.
En dat probeer ik steeds een aantal gasten hier aan het verstand te brengen.
Kijk ook eens in de volgende uitspraak:
http://jure.nl/bp1634
Met betrekking tot de duurzaamheid van het product is het een feit van algemene bekendheid dat een cv-ketel bedoeld is om gedurende een lange periode te functioneren. Ten aanzien van de periode moet op grond van algemene ervaringsregels er van worden uitgegaan dat een gemiddelde cv-ketel een levensduur heeft van ongeveer 15 jaar. Dat van cv-ketels verwacht mag worden dat zij gedurende lange tijd functioneren blijkt ook uit het feit dat door fabrikanten een langdurige garantie wordt verstrekt. In het geval van Bosch wordt op het gehele toestel 2 jaar garantie gegeven en wordt er op de warmtewisselaar van hettoestel 10 jaar garantie verstrekt. Dat ter zake cv-ketels een algemene geaccepteerde garantietermijn van twee jaar heeft te gelden is door [A] wel gesteld, maar deze stelling is door haar niet nader onderbouwd. Dit had wel van haar verwacht mogen worden nu uit de door [A] als productie 1 bij conclusie van repliek in het geding gebrachte offerte blijkt dat ATAG op haar cv-ketel 5 jaar garantie geeft.