LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Intrum Justitia en Ebay (spaanse ebay en spaanse intrum)

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
roderick96

Intrum Justitia en Ebay (spaanse ebay en spaanse intrum)

Ongelezen bericht door roderick96 »

Hallo,

Ten eerste, ik woon in spanje en dit gaat over een probleem met de spaanse ebay en de spaanse intrum justitia, ik weet niet of dit in spanje anders werkt dan in nederland, meer hier hebben we geen radar dus ik zou blij zijn als iemand me vanaf nederland een handje kan helpen. En sorry voor mijn slechte nederlands maar ik woon hier al een aantal jaar :)

Maar, ik ben 16 en samen met wat maatgenoten besloten we om wat geld op internet te verdienen, op ebay dus. Dingen resellen van andere website om het zo maar te zeggen. Alles ging goed, paypal (bedrijf van ebay zelf)account aangemaakt met bankaccount eraan (had geen enkel probleem) en mijn vrienden ook niet, en we begonnen te verkopen op ebay, advertenties plaatsen enzo, kost iets van 0,50€ per stuk..Woord na een maand ongeweer mijn ebay en paypal accounts beide geblokkeerd, maar moest nog een maandelijkse tarief betalen van ebay, maar dat kon dus niet want mijn paypal hadden ze zelf geblokkeerd!! had er dus wel meer dan 300 euro op staan. Dus, nu een paar maanden later heb ik 2 brieven van Instrum Justitia en vele mails dat ik moet betalen, dat wil ik dus ook, maar het geld staat op paypal en die staat vast vanwege mijn leeftijd. Het eerste wat ik dacht was; heeft dat ze een hele maand geduurt om acher mijn leeftijd te komen?? Ja dus, ik dus paypal bellen om het geld van mijn account naar mijn bankrekening te zetten en dan account sluiten, eerst zeggen ze dat het niet kan, want ik ben 16 en moet tot 18 jaar wachten, maar een vriend lukte het dus wel, moest alleen een kopie van zijn paspoort sturen en klaar, een paar dagen later had hij zijn geld op zijn rekening, maar ik integen, wacht al weken op paypal, als ik bel zeggen ze dat ze bezig zijn, op mijn emails krijg ik geen antwoord, en die van instrum justitia bellen me iedere dag, weet niet wat ik moet doen. Is het hun fout om me niet meteen na te trekken of mijne? Wat raden jullie me aan om te doen? Het gaat om een bedrag van 93€, weet niet eens hoe dat kan want heb maar een paar advertenties geplaats dus het zou niet over de 20€ moeten gaan....Kan dit erge gevolgens hebben ofzo? Dat ik meteen een kruis achter mijn naam krijg voor mijn hele leven en dat ik nergens werk zal krijgen hierdoor?? Ik ben een beetje in paniek, want ze geven me maar weinig tijd om te betalen, maar paypal doet zijn werk maar niet, daar staat het geld dus op, zodra zij mijn geld op mijn rekening plaatsen kan ik betalen...

Bedankt,

Roderick
Laatst gewijzigd door roderick96 op 29 mar 2012 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.

electomonteur

Re: Intrum Justitia en Ebay (spaanse ebay en spaanse intrum)

Ongelezen bericht door electomonteur »

vreemd dat intrum jou in Spanje belt
hun kunnen niets in Spanje doen
zie ze niet even een paar centen in Spanje komen halen

roderick96

Nee maar ik bedoel de spaanse intrum justitia, ze zitten een heel europa zo te zien en dit zijn dus de spaanse die opdragt krijgen van de spaanse ebay, misschien een beetje raar, maar ik post mijn verhaal hier wel want in spanje bestaat er geen radar enzo :)

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Ik denk dat e-bay jou als zakelijke klant is gaan beschouwen doordat je duidelijk commerciele doeleinden met je account hebt.
Wel is het dan wat vreemd dat ze je account blokkeren omdat je minderjarig bent. Uiteraard moet je dat geld op je rekening gewoon teruggestord krijgen omdat het van jou is en jij over je geld moet kunnen beschikken. Volgens EU wetgeving verleent E-Bay namelijk financiele diensten.

roderick96

Bedankt voor jullie reacties, maar wat raden jullie me aan om te doen? Op paypal blijven wachten gewoon totdat ze mijn geld hebben overgemaakt en dan aan instum betalen? Maar als dit lang blijft duren, wat kan instrum justitia me dan aandoen? Kunnen ze me veel aandoen met 16 jaar zoals wettelijke dingen enzo?

electomonteur

Ongelezen bericht door electomonteur »

aan gezien dit per land anders kan zijn zou ik zeggen ga naar een juridisch adviseur in Spanje en laat hij het uitzoeken

roderick96

electomonteur, ik begrijp je reactie, maar dat gaat me geld kosten plus dat achterlijke tarief van 93€ hou ik niks meer van die 300€ over... Is er geen andere manier?? Alvast bedankt.

olaf79

roderick96 schreef:Bedankt voor jullie reacties, maar wat raden jullie me aan om te doen? Op paypal blijven wachten gewoon totdat ze mijn geld hebben overgemaakt en dan aan instum betalen? Maar als dit lang blijft duren, wat kan instrum justitia me dan aandoen? Kunnen ze me veel aandoen met 16 jaar zoals wettelijke dingen enzo?
Ik kan alleen vertellen hoe het in NL werkt. In spanje kan e.e.a. net iets anders werken.
Als jij de schijn wekt dat je commercieel bezig bent is je leeftijd niet meer zo van belang. Er zijn genoeg 16 jarige ondernemers actief. De rekening van 93 euro zal wel op iets gebaseerd zijn. Je hebt als het goed is een factuur (en specificatie) ontvangen. Als je het daarmee niet eens bent moet je de factuur betwisten. Als je de factuur niet betwist ben je gehouden deze te voldoen.
Echter, omdat jij een vordering hebt op e-bay (namelijk het geld op je rekening waarover je niet kunt beschikken) kun je je beroepen op het verrekeningsrecht. Dat houdt in dat je schulden en vorderingen met elkaar mag verrekenen. Aangezien je vordering hoger is dan je schuld, hoef je niks te betalen. Dat laat onverlet dat je de factuur sowieso moet betwisten als je het er niet mee eens bent. Zo niet dan ga je alsnog akkoord met het bedrag van 93 euro ookal roep je het verrekeningsrecht in.
Het incasso buro heeft dus niks te incasseren omdat jij meer krijgt van ebay dan zij van jouw.

Let wel op: in spanje kan e.e.a. net anders zijn. Ik zou dus ook even een spaanse deskundige om zijn mening vragen.

roderick96

En hoe zou ik dat verrekeningsrecht kunnen gebruiken? Op hun website zelf of een email aan ebay?? In ieder geval, bedankt voor de handige reactie :)

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

roderick96 schreef:Hallo,
...een probleem met de spaanse ebay en de spaanse intrum justitia
...Maar, ik ben 16
...paypal (bedrijf van ebay zelf)account aangemaakt met bankaccount eraan
...begonnen te verkopen op ebay, advertenties plaatsen enzo,
...mijn paypal hadden ze zelf geblokkeerd!!

...Is het hun fout om me niet meteen na te trekken of mijne?
...paypal doet zijn werk maar niet
Zeg, beste Roderick,

Jij pleegt valsheid in geschrifte, belazert de kluit en komt dan hier klagen over bedrijven die in dit geval helemaal correct handelen? Wie zijn billen brandt etc. etc.

Ebay:
Wanneer je gebruikmaakt van eBay, is het volgende niet toegestaan:

inhoud of objecten in verkeerde rubrieken of gedeeltes van onze sites en services plaatsen;

de wetten, rechten van derden, of ons beleid, zoals het beleid voor Verboden en beperkte objecten schenden;

gebruikmaken van onze sites en services als je geen wettelijk bindende contracten mag aangaan, jonger bent dan 18, of tijdelijk of voor onbepaalde duur bent geschorst wegens misbruik van onze sites;

PayPal:
2.1 Voorwaarden. Als u in aanmerking wilt komen voor onze services, moet u (i) woonachtig zijn in een van de landen die op de pagina PayPal wereldwijd zijn vermeld; (ii) wettelijk volledig bevoegd zijn om een contract aan te gaan; en (iii) als u een persoon bent, minstens 18 jaar oud zijn. Verder garandeert u, als u een individu bent en een rekening bij PayPal opent, dat u niet handelt namens een geheime opdrachtgever of een derde begunstigde. Deze overeenkomst is alleen van toepassing op gebruikers die woonachtig zijn in Nederland. Als u in een ander land woont, kunt u de overeenkomst openen vanaf de PayPal-website(s) in uw land (indien van toepassing).
Welk deel van "mag niet" of "niet toegestaan" begreep je nou niet helemaal?

roderick96

Nou, ik weet dat ik fout zat, ben daar nu wel achter, maar ik kom alleen hier om een oplossing te vinden, want nu werken die volgens jou, "goed handelende bedrijven" niet met mij mee terwijl ik gewoon wil betalen en wan het probleem afzijn...

nevermind

Ongelezen bericht door nevermind »

newmikey schreef:
roderick96 schreef:Hallo,
...een probleem met de spaanse ebay en de spaanse intrum justitia
...Maar, ik ben 16
...paypal (bedrijf van ebay zelf)account aangemaakt met bankaccount eraan
...begonnen te verkopen op ebay, advertenties plaatsen enzo,
...mijn paypal hadden ze zelf geblokkeerd!!

...Is het hun fout om me niet meteen na te trekken of mijne?
...paypal doet zijn werk maar niet
Zeg, beste Roderick,

Jij pleegt valsheid in geschrifte, belazert de kluit en komt dan hier klagen over bedrijven die in dit geval helemaal correct handelen? Wie zijn billen brandt etc. etc.

Ebay:
Wanneer je gebruikmaakt van eBay, is het volgende niet toegestaan:

inhoud of objecten in verkeerde rubrieken of gedeeltes van onze sites en services plaatsen;

de wetten, rechten van derden, of ons beleid, zoals het beleid voor Verboden en beperkte objecten schenden;

gebruikmaken van onze sites en services als je geen wettelijk bindende contracten mag aangaan, jonger bent dan 18, of tijdelijk of voor onbepaalde duur bent geschorst wegens misbruik van onze sites;

PayPal:
2.1 Voorwaarden. Als u in aanmerking wilt komen voor onze services, moet u (i) woonachtig zijn in een van de landen die op de pagina PayPal wereldwijd zijn vermeld; (ii) wettelijk volledig bevoegd zijn om een contract aan te gaan; en (iii) als u een persoon bent, minstens 18 jaar oud zijn. Verder garandeert u, als u een individu bent en een rekening bij PayPal opent, dat u niet handelt namens een geheime opdrachtgever of een derde begunstigde. Deze overeenkomst is alleen van toepassing op gebruikers die woonachtig zijn in Nederland. Als u in een ander land woont, kunt u de overeenkomst openen vanaf de PayPal-website(s) in uw land (indien van toepassing).
Welk deel van "mag niet" of "niet toegestaan" begreep je nou niet helemaal?

Daarvoor is deze uitspraak ook volledig onjuist:

Ik kan alleen vertellen hoe het in NL werkt. In spanje kan e.e.a. net iets anders werken.
Als jij de schijn wekt dat je commercieel bezig bent is je leeftijd niet meer zo van belang. Er zijn genoeg 16 jarige ondernemers actief.

olaf79

roderick96 schreef:En hoe zou ik dat verrekeningsrecht kunnen gebruiken? Op hun website zelf of een email aan ebay?? In ieder geval, bedankt voor de handige reactie :)
Dat doe je middels een schrijven naar ebay of haar vertegenwoordiger (het incassoburo). Daarin stel je dat het door u te vorderen bedrag hoger is dan het door u verschuldigde bedrag, en dat er dientengevolge geen grond voor incassering of incasso maatregelen bestaan. Vermeldt tevens dat je middels dat schrijven de factuur niet als rechtmatig beschouwd en dat je je het recht voorbehoud de factuur in een later stadium alsnog te betwisten.

Daarmee is in principe de kous af.

(Let nog steeds op dat het in spanje toch anders kan zijn).

olaf79

nevermind schreef:Daarvoor is deze uitspraak ook volledig onjuist:
Als jij de schijn wekt dat je commercieel bezig bent is je leeftijd niet meer zo van belang. Er zijn genoeg 16 jarige ondernemers actief.
Dat is het niet. TS vroeg of er speciale rechten zijn voor 16 jarigen zodat hij niet hoeft te betalen. Mijn antwoord, in principe ben je als 16 jarige niet bevoegd tot het aangaan van contractuele verplichtingen. Maar als je duidelijk commercieel aan het handelen bent, gaat die vlieger niet altijd op.
Die 16 jaar staat dus los van het feit dat ebay niet wil dat minderjarigen op haar platform handelen. Het laat alleen zien dat hij als semi-commerciele handelaar gewoon de rekening moet betalen, tenzij hij beargumenteerd dat de rekening niet correct is. In welk geval hij de rekening moet betwisten.
Ergo, het simpele feit dat hij 16 is, ontslaat hem niet van zijn plicht de rekening te betalen.

roderick96

En die rekening wil ik ook graag betalen , maar dan zal ik maar op paypal moeten wachten op mijn geld...Het enige waar ik me zorgen om maak is dat als het lang gaat duren, wat kunnen ze van instrum justitia dan doen? Kunnen ze veel kwaat aan, zoals mensen naar mijn huis sturen om het geld op te halen, of ergens een slechte recentie over me schrijven dat ik zo geen werk kan krijgen of zo iets? Ik herhaal, ik wil het zo snel mogelijk betalen en misschien kijk ik gewoon te veel films, maar ik ben hier nogal bezorgd over...

Bedankt aan de mensen die me willen helpen.

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

olaf79 schreef:Dat is het niet. TS vroeg of er speciale rechten zijn voor 16 jarigen zodat hij niet hoeft te betalen. Mijn antwoord, in principe ben je als 16 jarige niet bevoegd tot het aangaan van contractuele verplichtingen. Maar als je duidelijk commercieel aan het handelen bent, gaat die vlieger niet altijd op.
Ik ben het slechts ten dele met je eens. Het commerciele karakter heeft hier niets mee te maken. Zelfs als je als 16-jarige voor de lol iets koopt, moet je betalen. Als je daarbij ook nog valse verklaringen omtrent je leeftijd aflegt, verandert dat voor wat betreft de betalingsverplichting helemaal niets.

Ik ben het dus wel met je eens dat "het simpele feit dat hij 16 is, ontslaat hem niet van zijn plicht de rekening te betalen."

Het commerciele karakter, als dat al bewezen zou kunnen worden heeft daar niets mee te maken.

De incassokosten dient hij ook gewoon te voldoen. Ebay is een aparte rechtspersoon waar hij een schuld aan heeft, ongeacht wat PayPal met zijn onrechtmatig verkregen inkomsten doet of zal doen.

PayPal zou in zijn recht staan het geld vast te houden totdat de rechtmatige eigenaar 18 geworden is.

De kans bestaat, hoewel die klein is, dat er toch ergens een registratie wegens wanbetaling opduikt die hem in de toekomst parten zou kunnen gaan spelen.

Uiteraard kan het incassobedrijf "iemand naar mijn huis sturen" in de persoon van een deurwaarder om bijv. beslag te leggen op zijn bezittingen.

nevermind

Ongelezen bericht door nevermind »

Als je niet weet hoe het in Spanje wordt gehandeld, kijk dan op de Nederlandse site, wat je moet doen, om jouw account weer gedeblokkeerd te krijgen:

Of het lukt, omdat je misschien pas 16 bent, mag ik niet te beoordelen.
Ebay wil het geld wat je verschuldigd bent hebben, en heeft daarom ook een incasso ingeschakeld.

Hier van de help site:
Mijn account is geblokkeerd of geschorst wegens wanbetaling.

Je heft de blokkering op door het volledige bedrag te voldoen, zodat je eBay niets meer bent verschuldigd.
Dus om het6 snel af te handelen, zou je het bedrag moeten betalen, want wachten op PayPal zou je nog meer in problemen brengen.
PayPal is geen onderdeel van Ebay, maar een zelfstandige onderneming.

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Maar, wat ik dan niet snap - is dat men hem blokkeert (dus toegang tot diensten ontneemt) maar nog wel verlangt dat hij betaald - terwijl hij volgens henzelf geen gebruik MAG maken vanwege leeftijd.

Dan MAG hij toch ook niet betalen voor iets - iets dat hij ook nog niet mag gebruiken (anders zou men hem toch niet geblokkeerd hebben?)

olaf79

newmikey schreef:
olaf79 schreef:Dat is het niet. TS vroeg of er speciale rechten zijn voor 16 jarigen zodat hij niet hoeft te betalen. Mijn antwoord, in principe ben je als 16 jarige niet bevoegd tot het aangaan van contractuele verplichtingen. Maar als je duidelijk commercieel aan het handelen bent, gaat die vlieger niet altijd op.
Ik ben het slechts ten dele met je eens. Het commerciele karakter heeft hier niets mee te maken. Zelfs als je als 16-jarige voor de lol iets koopt, moet je betalen. Als je daarbij ook nog valse verklaringen omtrent je leeftijd aflegt, verandert dat voor wat betreft de betalingsverplichting helemaal niets.
We raken off topic en dat doe ik liever niet. Rest mij hierover te zeggen dat je als 16 jarige in principe onbekwaam bent om contracten aan te gaan (tenzij je ouders meetekenen). En een koop of verkoop is ook een contract. Nu is het niet zo dat een minderjarige opeens geen broodje meer zou mogen kopen. Artikelen die minderjarigen gewoonlijk geacht worden zelfstandig te kunnen kopen, gelden dus niet.

roderick96

Ik ga maandag dus paypal bellen en vragen hoe lang het nog duurt om mijn geld op mijn account over te maken naar mijn bankrekening en dan aan instrum overmaken.. Maar dit is spanje, dus kan wel een aantal dagen duuren, daarna bel ik instrum en leg ik het hun uit dat ik ermee bezig ben en kijken of ze me kunnen begrijpen en misschien zelf ook contact opnemen met paypal of ebay en het uitleggen of iets in die streek..

Zodra ik beide heb gebeld, post ik hier wel wat ze hebben gezegd.

Gesloten