KPN biedt nieuwe lagere tarieven alleen voor nieuwe klanten

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
witte angora
Berichten: 30230
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: KPN biedt nieuwe lagere tarieven alleen voor nieuwe klanten

Bericht door witte angora »

Nijogeth schreef:
02 apr 2025 00:06
Het zijn gewoonweg geen gelijke gevallen.

Geval 1: persoon is al klant.
Geval 2: persoon is nog geen klant, dus interessant om weg te lokken bij de concurrent.
Het zijn inderdaad geen gelijke gevallen.

Geval 1: persoon is al klant, dus interessant om te voorkomen dat de concurrent hem/haar/die bij jou weglokt.
Geval 2: persoon is nog geen klant, als hij klant wordt is hij na een jaar toch weer weg. Heb je dus niks aan, kost alleen maar geld.

theresehenk
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 sep 2011 17:18

Re: KPN biedt nieuwe lagere tarieven alleen voor nieuwe klanten

Bericht door theresehenk »

Ik betaal bijna €80 PM voor internet en telefoon we bellen bijna niet ben van plan om nu toch over te stappen op ziggo is nog geen €50 met Televisie erbij

Speedy123
Berichten: 3269
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: KPN biedt nieuwe lagere tarieven alleen voor nieuwe klanten

Bericht door Speedy123 »

theresehenk schreef:
02 apr 2025 09:21
Ik betaal bijna €80 PM voor internet en telefoon we bellen bijna niet ben van plan om nu toch over te stappen op ziggo is nog geen €50 met Televisie erbij
Tot en met 31 maart van dit jaar gaf Ziggo ook nog eens 450 euro aan bol.com kado bonnen bij een nieuw tweejarig abonnement. Plus een jaar lang een gratis stream aanbieder (ik heb gekozen voor ESPN compleet+Ziggo totaal). Hoop niet dat u de bol.com bonnen net misgelopen bent?

alfatrion
Berichten: 22610
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: KPN biedt nieuwe lagere tarieven alleen voor nieuwe klanten

Bericht door alfatrion »

Nijogeth schreef:
02 apr 2025 00:06
Het zijn gewoonweg geen gelijke gevallen.

Geval 1: persoon is al klant.
Geval 2: persoon is nog geen klant, dus interessant om weg te lokken bij de concurrent.
Dit topic gaat niet over kortingen die aan nieuwe klanten worden gegeven om ze weg te lokken. Als dat wel zo was geweest, dan was ik het met je eens. Dit topic gaat ook twee personen, die beiden al klant zijn.
Triforce schreef:
02 apr 2025 00:21
Zo kan ik er nog wel een paar. In jouw interpretatie zou je dan letterlijk in geen enkel geval (op welke grond dan ook!) onderscheid mogen maken tussen verschillende personen. Dat is evident onjuist.
Dan heb je me verkeerd begrepen.

Nijogeth
Berichten: 9867
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: KPN biedt nieuwe lagere tarieven alleen voor nieuwe klanten

Bericht door Nijogeth »

Nee.

alfatrion
Berichten: 22610
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: KPN biedt nieuwe lagere tarieven alleen voor nieuwe klanten

Bericht door alfatrion »

Product: 200Mbit glasvezel + TV
Reguliere prijs: € 56,-
Nieuwe klant: € 35,- eerste zes maanden daarna € 56,-
Speedy123: € 68,47 en dan zit hij ook nog eens 12 maanden vast

Moneyman
Berichten: 32105
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: KPN biedt nieuwe lagere tarieven alleen voor nieuwe klanten

Bericht door Moneyman »

Ik heb nog geen steekhoudende argumenten gezien waarom dit géén discriminatie zou zijn.

Nijogeth
Berichten: 9867
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: KPN biedt nieuwe lagere tarieven alleen voor nieuwe klanten

Bericht door Nijogeth »

alfatrion schreef:
02 apr 2025 13:25
Product: 200Mbit glasvezel + TV
Reguliere prijs: € 56,-
Nieuwe klant: € 35,- eerste zes maanden daarna € 56,-
Speedy123: € 68,47 en dan zit hij ook nog eens 12 maanden vast
Oftewel, een nieuwe klant en Speedy die al klant is. 2 verschillende gevallen, dus daarom al geen discriminatie.

alfatrion
Berichten: 22610
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: KPN biedt nieuwe lagere tarieven alleen voor nieuwe klanten

Bericht door alfatrion »

Het gelijkheidsbeginsel is dat gelijke gevallen gelijk behandeld moeten worden en ongelijke gevallen ongelijk behandeld moeten worden. Het is op basis van dit beginsel dat mensen van verschillend geslacht of huidskleur in beginsel gelijk behandeld moeten worden. De verschillen moeten er namelijk toe doen.

Als het gelijkheidsbeginsel vervalt tot een opdracht om de verschillen te benoemen, hoe onbenullig of irrelevant ook, dan is het een dode letter geworden. Immers, als je maar goed genoeg zoekt zijn er altijd wel verschillen. Je praat hier dus eigenlijk segregatie goed. "De ene klant mag de winkel in en de ander niet, maar de ene heeft een blanke huidskleur en de andere heeft een donkere huidskleur, dus het zijn twee verschillende gevallen en daarom is dit geen discriminatie." :roll:

Moneyman
Berichten: 32105
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: KPN biedt nieuwe lagere tarieven alleen voor nieuwe klanten

Bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
02 apr 2025 16:01
alfatrion schreef:
02 apr 2025 13:25
Product: 200Mbit glasvezel + TV
Reguliere prijs: € 56,-
Nieuwe klant: € 35,- eerste zes maanden daarna € 56,-
Speedy123: € 68,47 en dan zit hij ook nog eens 12 maanden vast
Oftewel, een nieuwe klant en Speedy die al klant is. 2 verschillende gevallen, dus daarom al geen discriminatie.
Je mist het punt. Er blijft ook verschil op het moment dat die nieuwe klant al lang geen nieuwe klant meer is. Dan nog betaalt Speedy immers 10 euro méér dan de klant die later klant werd, maar wiens welkomstvoordeel inmiddels is vervallen.

Ergo: beiden bestaande klanten, zonder welkomstvoordeel. Gelijke gevallen dus, die in beginsel gelijk behandeld zouden moeten worden.

Nijogeth
Berichten: 9867
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: KPN biedt nieuwe lagere tarieven alleen voor nieuwe klanten

Bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
02 apr 2025 16:44
Nijogeth schreef:
02 apr 2025 16:01
alfatrion schreef:
02 apr 2025 13:25
Product: 200Mbit glasvezel + TV
Reguliere prijs: € 56,-
Nieuwe klant: € 35,- eerste zes maanden daarna € 56,-
Speedy123: € 68,47 en dan zit hij ook nog eens 12 maanden vast
Oftewel, een nieuwe klant en Speedy die al klant is. 2 verschillende gevallen, dus daarom al geen discriminatie.
Je mist het punt. Er blijft ook verschil op het moment dat die nieuwe klant al lang geen nieuwe klant meer is. Dan nog betaalt Speedy immers 10 euro méér dan de klant die later klant werd, maar wiens welkomstvoordeel inmiddels is vervallen.

Ergo: beiden bestaande klanten, zonder welkomstvoordeel. Gelijke gevallen dus, die in beginsel gelijk behandeld zouden moeten worden.
Het gaat om het moment van het contract afsluiten, niet over 6 maanden. Met die logica moet mijn telefoonabonnement ook hoger, omdat andere klanten niet kunnen genieten van het idiote kortingsaanbod dat ik 12 jaar geleden hebt onderhandeld en met iedere verlenging heb meegenomen. Want ik betaal ruim 15 euro per maand minder dan dat standaard is voor dat abonnement.

Kunnen we anders niet gewoon iedereen exact hetzelfde contract geven, zonder kortingen, iedereen evenveel minuten en gb's voor dezelfde prijs? Geen keuze, geen ruimte om deals te maken, gewoon lekker communistisch, want anders is het discriminatie.

alfatrion
Berichten: 22610
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: KPN biedt nieuwe lagere tarieven alleen voor nieuwe klanten

Bericht door alfatrion »

Triforce schreef:
02 apr 2025 17:50
Klopt, en nergens blijkt uit dat dit soort prijsdiscriminatie niet is toegestaan
Dat blijkt uit artikel 1 van de grondwet. Ik citeer het nog een keer voor je. De staatssecretaris heeft het over prijsdiscriminatie in relatie tot de Algemene wet gelijke behandeling en zegt niets over prijsdiscriminatie in relatie tot de grondwet.
Artikel 1 GW
Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, handicap, seksuele gerichtheid of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.
TK, 2019-2020, 86, nr. 34, p. 7
Volgens mij hebben wij als indieners een heel duidelijk en sluitend juridisch verhaal. Laat ik allereerst hier nogmaals, wellicht ten overvloede, benadrukken dat discriminatie verboden is, op welke grond dan ook. Dat is sowieso de basis van artikel 1.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 02 apr 2025 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Nijogeth
Berichten: 9867
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: KPN biedt nieuwe lagere tarieven alleen voor nieuwe klanten

Bericht door Nijogeth »

Ja, zo is zelfs verliefd worden op de ene persoon discriminatie ten opzichte van de persoon waarop je niet verliefd wordt.

Moneyman
Berichten: 32105
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: KPN biedt nieuwe lagere tarieven alleen voor nieuwe klanten

Bericht door Moneyman »

Om jouzelf dan maar te citeren: ”nee”.

Moneyman
Berichten: 32105
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: KPN biedt nieuwe lagere tarieven alleen voor nieuwe klanten

Bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
02 apr 2025 18:02
Moneyman schreef:
02 apr 2025 16:44
Nijogeth schreef:
02 apr 2025 16:01


Oftewel, een nieuwe klant en Speedy die al klant is. 2 verschillende gevallen, dus daarom al geen discriminatie.
Je mist het punt. Er blijft ook verschil op het moment dat die nieuwe klant al lang geen nieuwe klant meer is. Dan nog betaalt Speedy immers 10 euro méér dan de klant die later klant werd, maar wiens welkomstvoordeel inmiddels is vervallen.

Ergo: beiden bestaande klanten, zonder welkomstvoordeel. Gelijke gevallen dus, die in beginsel gelijk behandeld zouden moeten worden.
Het gaat om het moment van het contract afsluiten, niet over 6 maanden. Met die logica moet mijn telefoonabonnement ook hoger, omdat andere klanten niet kunnen genieten van het idiote kortingsaanbod dat ik 12 jaar geleden hebt onderhandeld en met iedere verlenging heb meegenomen. Want ik betaal ruim 15 euro per maand minder dan dat standaard is voor dat abonnement.
Het gaat hier niet om “ persoonlijk uitonderhandelde korting”. Het gaat hier enerzijds om het standaard aanbod wat aan nieuwe klanten wordt gedaan en anderzijds het aanbod wat Speedy krijgt. Dat daar aan het begin (gedurende de periode van de welkomstbonus) een verschil in zit is prima, maar daarna zijn het gelijke gevallen (want: beiden gewoon bestaande klant).

16again
Berichten: 17023
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: KPN biedt nieuwe lagere tarieven alleen voor nieuwe klanten

Bericht door 16again »

Eens rondgekeken op https://www.kpn.com/service/ugs/tarieven-thuis
Onder "huidige en oude tarieven:"
https://assets.ctfassets.net/zuadwp3l2x ... Online.pdf
Internet
Sneller 200 Mbit/s € 43,50
Op de tarieven kunnen op het moment van afsluiten van het contract kortingen van toepassing zijn geweest. Hierdoor kunnen de kosten per maand lager uitvallen. Kijk op jouw contract of factuur voor jouw korting. Actuele aanbiedingen kun je vinden op kpn.com.
Als TS bestaande contract direct opzegbaar is, zie ik geen enkele aanleiding waarom deze prijslijst niet voor TS zou gelden. Volgens de prijslijst kunnen nieuwe klanten korting krijgen, maar er is geen voorbehoud dat oude klanten meer moeten betalen.

Moneyman
Berichten: 32105
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: KPN biedt nieuwe lagere tarieven alleen voor nieuwe klanten

Bericht door Moneyman »

16again schreef:
02 apr 2025 20:21
Als TS bestaande contract direct opzegbaar is, zie ik geen enkele aanleiding waarom deze prijslijst niet voor TS zou gelden. Volgens de prijslijst kunnen nieuwe klanten korting krijgen, maar er is geen voorbehoud dat oude klanten meer moeten betalen.
Lees de posts van TS nog eens. Dan zie je wat er gebeurt als TS zijn gegevens invult.

16again
Berichten: 17023
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: KPN biedt nieuwe lagere tarieven alleen voor nieuwe klanten

Bericht door 16again »

Moneyman schreef:
02 apr 2025 22:10
16again schreef:
02 apr 2025 20:21
Als TS bestaande contract direct opzegbaar is, zie ik geen enkele aanleiding waarom deze prijslijst niet voor TS zou gelden. Volgens de prijslijst kunnen nieuwe klanten korting krijgen, maar er is geen voorbehoud dat oude klanten meer moeten betalen.
Lees de posts van TS nog eens. Dan zie je wat er gebeurt als TS zijn gegevens invult.
Dan klopt de website simpelweg niet.
Uit niets in de prijslijst (en de route die ik volg om hem te openen) blijkt dat de prijzen in het aanbod niet voor bestaande klanten geldt.
Wel staat er dat nieuwe klanten korting kunnen krijgen, maar daar had TS geen probleem mee.

alfatrion
Berichten: 22610
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: KPN biedt nieuwe lagere tarieven alleen voor nieuwe klanten

Bericht door alfatrion »

Triforce schreef:
02 apr 2025 22:57
Dus je de staatssecretaris komt tot de conclusie dat het mag,
De staatssecretaris concludeert niet dat "het" mag.
Triforce schreef:
02 apr 2025 22:57
Een veel meer voor de hand liggende verklaring is dat je er gewoon naast zit.
Je stelt zelf dat discriminatie alleen verboden is als de Algemene wet gelijke behandeling het verbied. De wetgever is dat met je oneens. Desondanks houd jij vol er niet naast te zetten.
Triforce schreef:
01 apr 2025 20:57
Wat je naar ik aanneem bedoelt te zeggen, is dat er sprake is van verboden discriminatie. Ook dat kan ik echter niet volgen. De algemene wet gelijke behandeling verbiedt het maken van onderscheid op basis van de duur van de klantrelatie in ieder geval niet.
Artikel 1 GW
Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, handicap, seksuele gerichtheid of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.
TK, 2019-2020, 86, nr. 34, p. 7
Volgens mij hebben wij als indieners een heel duidelijk en sluitend juridisch verhaal. Laat ik allereerst hier nogmaals, wellicht ten overvloede, benadrukken dat discriminatie verboden is, op welke grond dan ook. Dat is sowieso de basis van artikel 1.

Moneyman
Berichten: 32105
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: KPN biedt nieuwe lagere tarieven alleen voor nieuwe klanten

Bericht door Moneyman »

16again schreef:
02 apr 2025 23:00
Moneyman schreef:
02 apr 2025 22:10
16again schreef:
02 apr 2025 20:21
Als TS bestaande contract direct opzegbaar is, zie ik geen enkele aanleiding waarom deze prijslijst niet voor TS zou gelden. Volgens de prijslijst kunnen nieuwe klanten korting krijgen, maar er is geen voorbehoud dat oude klanten meer moeten betalen.
Lees de posts van TS nog eens. Dan zie je wat er gebeurt als TS zijn gegevens invult.
Dan klopt de website simpelweg niet.
Uit niets in de prijslijst (en de route die ik volg om hem te openen) blijkt dat de prijzen in het aanbod niet voor bestaande klanten geldt.
Dat is ook precies het punt van TS - het aanbod veranderde pas toen hij "ik ben al klant" aanvinkte.

Plaats reactie