In die afweging komt het discriminatiebeginsel dus inderdaad gewoon terug.Stijgende winstmarges na 1-2 jaar klantduur kunnen in strijd zijn met eerlijke en zorgvuldige behandeling van klanten
De AFM vindt de uitkomsten van het onderzoek zorgelijk. Uit de AFM Consumentenmonitor en onderzoek van de Europese toezichthouder EIOPA blijkt dat vooral potentieel kwetsbare consumenten die niet of nauwelijks overstappen kunnen worden benadeeld. Zoals mensen met minder digitale vaardigheden.
Als stijgingen van de winstmarge na de klantgroep 1-2 jaar voorkomen (aan de groep 0-1 jaar worden soms welkomstkortingen gegeven), verwachten we dat de verzekeraar, conform de wettelijke normen, expliciet heeft onderbouwd dat het klantbelang evenwichtig is meegewogen. Als blijkt dat loyalere klanten hogere premies betalen zonder verschillen in risicoprofiel, of een andere gegronde reden, kan er sprake zijn van een overtreding van de wettelijke normen over productontwikkeling.
En het hele rapport is nog explicieter:
Het personaliseren van winstmarges op basis van klantduur kan in
strijd zijn met de eerlijke en zorgvuldige behandeling van klanten,
zoals EIOPA eerder ook stelde op basis van de principes van de
IDD.
Die conclusie is onjuist. In deze fase spreken toezichthouders altijd in deze vorm, ook als de schending van de norm evident is. Er ligt immers nog geen (boete)besluit.
