De overheid noemt het een centveiling waar je eerst credits moet kopen om te bieden. Ik ben nagenoeg zo stom geweest om niet eerst te googelen maar gewoon mee te doen. Na een aantal biedingen ging er een lampje bij mij branden, dit klopt niet!
Je weet nooit wanneer het stopt, hoopt elke keer dat het stopt maar dan biedt er weer iemand en komen er weer 10 of 15 seconden bij. Omdat je er al enige euro's in hebt zitten vind je het zonde van je geld en je gaat verder zonder dat je in de gaten hebt dat je eigenlijk in de 'maling wordt genomen'. Je gaat door en koopt er credits bij want je vindt het immers zonde van je geld dat je er al in hebt gestopt.
Je hoopt dat niemand meer biedt, maar dat gebeurd toch, ondertussen ben je honderd euro armer en een paar uur verder, dan zijn toch echt je credits op en stop je want het is te bizar. Je geld is weg en je gaat berekenen wat het je gekost heeft, je schrikt je rot.
Bij een product staat bijvoorbeeld € 3,00, dat is goedkoop denk je.
Maar dan blijkt dat één veiling cent bijna één EURO kost, bij 123Bied is dat 0,75 euro (10 credits kost € 7,50).
Een kleine rekensom zegt dan dat de vermelde € 3,00 in werkelijkheid € 225,00 is.
Je kunt na je bieding binnen 24 uur het product kopen, ze bieden het product aan voor een veel hogere prijs dan dat het vermeld staat op de website van het product zelf, bv. Apple Ipad, boden ze veel hoger aan dan vermeld stond op de site van Apple. Je krijgt van 123Bied een korting van €0,40 per geplaatste bied-credit (terwijl je per credit 0,75 hebt betaald). Na een rekensom wat je moet bijbetalen en wat je hebt 'geïnvesteerd' in het bieden kom je tot de conclusie dat je de Ipad meer dan honderd Euro duurder is dan dat je in een webshop van Apple kunt kopen.
Terwijl je aan het bieden bent en al een paar uur bezig bent valt het je ook op dat vaak dezelfde namen meedoen (die moeten veel geld hebben) Zou het kunnen dat 123Bied zelf meebiedt, om de producten 'kunstmatig' in de veiling te houden? Na een rekenensom trek je de conclusie dat ze veel verdienen op een product en als het product te vroeg eruit ligt verdienen ze niks en zou het ze geld kosten.
Er is geen controle dat ze dit niet doen, ondanks dat ze een foto plaatsen van iemand die gewonnen heeft. Natuurlijk laten ze iemand winnen anders zijn ze hun geloofwaardigheid kwijt!
Ik heb ook gehad een paar keer dat de tijd op 0 stond en het op controleren over ging, blij ben je, je hebt het product, niet dus er blijkt dat iemand weer geboden heeft. Ik had dit gemeld, maar ik kreeg hele verhalen terug, over trage internetverbinding, oude browsers etc. Ik kan je verzekeren dat ik een snelle internetverbinding heb, het niet via WIFI heb gedaan en altijd over de modernste nieuwste browser bezit. Ik ben die e-mail uitwisseling gestopt, je staat in principe met je rug tegen de muur!
Dit soort 'veilingsites' moeten verboden worden door de overheid of onder een vergunning vallen net zoals de Lotto want het is geen veiling maar het is puur gokken en er is geen controle of ze zelf meebieden.
UPDATE 6 oktober 2014
Ik heb ondertussen de site 123Bied aangemeld bij de Kansspelautoriteit, de reactie heb ik hier beneden toegevoegd (het bevat meer dan 4000 tekens dus ik heb het in tweeën gesplitst).
Wat blijkt het valt niet onder veilingen maar onder kansspel (zoals ik al vermoede) en ze starten een onderzoek naar deze site (gelukkig). Het is dus voor de wet verboden.
Er blijken meerdere sites te zijn als 123Bied.
Meld deze site aan bij de kansspelautoriteit en dat kun je hier doen:
https://www.kansspelautoriteit.nl/onder ... formulier/
Alleen op deze manier kunnen we ze stoppen en anderen behoeden voor dit soort geldverslindende cent"veilingen'!