Graag zou ik wat aandacht willen voor de aanhoudende problemen met de Ziggo mediabox NEXT.
Even een inleiding;
Deze zomer word ik in de Mediamarkt aangesproken door een dame van Ziggo of ik interesse heb om een demo van de mediabox NEXT te bekijken. Gedaan en dat zag er zeer fraai uit. Zeker gezien de snelheid en de nieuwe interface, allemaal eyecandy. De dame biedt mij aan dat ze nu, ter plekke, een gratis overgang naar de nieuwe box mag doen. Met behoud van ál mijn zenders etc. Het abbonement zou 6,50 omhoog gaan en dat vond ik het wel waard gezien de enorme sprong tussen mijn oude box en deze mooie compacte technische hoogstaande box. Juist.
De dame maakt alles in orde maar krijgt een foutmelding op de computer in de mediamarkt en kan dit niet afmaken. Ze zegt, bel maandag even met Ziggo dan zet ik alles er alvast in en maken zij het af. Zo geschiede.
Echter, na ontvangst van de box moet ik betalen voor deze nieuwe, oude, aansluiting. Nee, het zou kosteloos zijn. Mooi niet dus, administratiekosten komen er gewoon bij. Vervolgens na het installeren van mijn nieuwe box mis ik rond 1/3 van mijn zenders. Gebeld, en krijg te horen dat déze zenders in pakketten zitten. Deze had ik ook in een pakket voorheen, als één extra digitale zenders optie. Nu bleek dat dit nog extra was. Hou dit kon, dat wist natuurlijk niemand. Uiteindelijk zeiden ze, uw oude pakket voor de NEXT is eigenlijk een foutieve samenstelling. Zo mochten we het niet verkopen maar omdat u al zoveel jaar klant was én een HDD in uw box had is dat toch zo gegaan. Snapt u het nog?
Bottom line, ik betaal nu ipv 59 euro per maand 80(!) per maand en mis 1/3e van de zenders. Is niet fraai maar ik kon nu wel integraal vanaf de nieuwe box netflixen etc, dat is ook 'iets' waard.
En dan blijkt, bij het kijken naar het beeld, dat de audio structureel NIET synchroon loopt. Ik denk even googelen en toen vloog de schrik me naar het hoofd. Topics afgeladen met mensen met dezelfde klacht. Geen adequate oplossing van Ziggo. Er is al heel veel gedaan door de consumenten om het probleem in kaart te brengen, en dat is inmiddels een héél lang verhaal. Zie hier;
https://community.ziggo.nl/mediabox-nex ... sync-38927
en
https://community.ziggo.nl/mediabox-nex ... ling-47770
Een heel lang verhaal kort, er is een structureel audio probleem in deze box en Ziggo heeft er geen goede grip op. Er zijn zelfs mensen die al meer dan 8 maanden met een niet goed presterende box zitten. Inmiddels hebben duizenden mensen zich gemeld met dezelfde problemen.
Ik heb contact gehad met Ziggo over hoe en wat maar vooral over het volle pond blijven betalen voor het product. Dat is, 80 euro per maand terwijl het echt geen kijken is naar tv. Ziggo wil pas over compensatie praten als het probleem verholpen is maar houdt volledig in het duister wat er daadwerkelijk gebeurd op de achtergrond, óf het uberhaupt op te lossen is obv deze hardware en een wanneer.
Mijn vraag is niet om hier wederom een technische discussie te houden. Dat gebeurt al op het bovengenoemde forum en talloze andere plaatsen. Wat ik vooral zou willen achterhalen is;
- Ziggo verde koopt mij onder valse beloften (kosten, zenders etc) een nieuwe box en factureert uiteindelijk anders. Mag dit?
- Ziggo verkoopt mij deze box terwijl ze al op de hoogte zijn van de grote problemen met deze box, mag dit?
- Ziggo wil niet compenseren, niet praten over een hoogte hiervan (ik word dus niet in de gelegenheid gesteld zelf de afweging te maken te willen afwachten) en verwijst naar een eindpunt waarvan ze niet kunnen aangeven wanneer dit is, mag dit?
- Ziggo geeft in hun voorwaarden aan dat enkel bij volledig niet leveren van hun product er over word gegaan tot compensatie dan wel restitutie, naar mijn inziens is bij het niet gelijk lopen van audio op beeld het product waardeloos. Ook voor bijvoorbeeld netflix. Is er niet een vorm die aangeeft dat een product in alle redelijkheid moet voldoen en dat je in deze kunt stellen dat dit product dus eigenlijk 'onbruikbaar' is. En daarmee dus niet word geleverd wat er wel geleverd zou moeten worden.
- Ziggo communiceert niet helder over de status of andere inzichten behalve, we werken er aan, en geven daarmee inmiddels wel toe dat het systeem niet naar behoren werkt. Is dit voldoende om juridisch iets mee te kunnen?
Natuurlijk verschuilt Ziggo zich achter het feit dat er ook mensen zijn die geen problemen hebben, het gebruik van kabeltjes, soundbars, diverse televisies etc. Maar dat is dan weer het technische verhaal wat inmiddels door vele con en prosumers en andere tweakers, techneuten en zelfs door mensen uit de hardware industrie waar de box vandaan komt is weerlegd.
Is er wellicht iemand die juridisch goed onderlegd is en dit wil oppakken?
Bedankt,
Martijn
Wat rest is dus het woord van de gebruiker tegen het machtige Ziggo.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Aanhoudende problemen Ziggo mediabox NEXT
-
jimmy_zeropm
vindt dit leuk
Re: Aanhoudende problemen Ziggo mediabox NEXT
Ik lees: " Ziggo verkoopt mij deze box terwijl ze al op de hoogte zijn van de grote problemen met deze box, mag dit?"
Ik ben als next box gebruiker tevreden, hoewel de klantenservice niet op de komst van deze box goed voorbereid was, maar dat terzijde.
Die "grote problemen" heb ik tot op heden niet ervaren als kritisch gebruiker. Elke provider heeft wel eens een korte storing, dus ziggo ook wel eens, maar tot op heden werkt alles naar wens.
Ik ben als next box gebruiker tevreden, hoewel de klantenservice niet op de komst van deze box goed voorbereid was, maar dat terzijde.
Die "grote problemen" heb ik tot op heden niet ervaren als kritisch gebruiker. Elke provider heeft wel eens een korte storing, dus ziggo ook wel eens, maar tot op heden werkt alles naar wens.
-
Deze ontbinden wegens waardeloze zooi en oude terug vragen.
En voortaan even vooraf informeren en niet gelijk in winkel beslissen die op provisie werken dus elke kant met dergelijke zooi willen helpen.
En voortaan even vooraf informeren en niet gelijk in winkel beslissen die op provisie werken dus elke kant met dergelijke zooi willen helpen.
-
Herkenbaar!
Sinds juni 2019 een Nextbox met problemen waarbij het geluid niet synchroon loopt met het beeld.
Als Ziggo dit van te voren had gemeld, had ik deze keus zeker niet gemaakt.
Sinds juni 2019 een Nextbox met problemen waarbij het geluid niet synchroon loopt met het beeld.
Als Ziggo dit van te voren had gemeld, had ik deze keus zeker niet gemaakt.
Komkommertijd
vindt dit leuk
Ik heb twee next boxen beneden en boven met het complete alles in 1 pakket. Werkt al een paar maanden als een tierelier. Had hiervoor 2 Horizon boxen maar vind de Next een hele verbetering. Heb laatst wel begrepen, dat ik geluk heb met 2 boxen en een Complete pakket. Wordt nu anders geregeld i.v.m te kort aan boxen.
Komkommertijd
vindt dit leuk
-
Nee maar daar had u direct op moeten handelen niet maanden later (u sloot het contract in de zomer af).jimmy_zeropm schreef: ↑05 jan 2020 17:01- Ziggo verde koopt mij onder valse beloften (kosten, zenders etc) een nieuwe box en factureert uiteindelijk anders. Mag dit?
Groot? Ziggo heeft miljoenen klanten je moet het niet overdrijven. Daarnaast is de box niet uw eigendom u heeft hem in bruikleen.jimmy_zeropm schreef: ↑05 jan 2020 17:01- Ziggo verkoopt mij deze box terwijl ze al op de hoogte zijn van de grote problemen met deze box, mag dit?
Echter is het wel heel gebruikelijk dat je niet tijdens een probleem gaat praten over compensatie terwijl het issue nog niet is opgelost. Daarbij kan het probleem heel goed een combinatie zijn tussen uw hardware en die van Ziggo, daarbij is de vraag of u dan recht heeft op compensatie. Maar ik zou uzelf niet te rijk rekenen, veelal is z'n compensatie een paar tientjes.jimmy_zeropm schreef: ↑05 jan 2020 17:01- Ziggo wil niet compenseren, niet praten over een hoogte hiervan (ik word dus niet in de gelegenheid gesteld zelf de afweging te maken te willen afwachten) en verwijst naar een eindpunt waarvan ze niet kunnen aangeven wanneer dit is, mag dit?
Als u het product waarloos vind had u direct moeten opzeggen, niet vanaf de zomer tot nu door gaan. U kunt gewoon TV kijken en via een simpele handeling (dolby aan/uit) kunt u het geluid weer gelijk laten lopen. Conform de voorwaarden heeft u dus geen recht op compensatie.jimmy_zeropm schreef: ↑05 jan 2020 17:01- Ziggo geeft in hun voorwaarden aan dat enkel bij volledig niet leveren van hun product er over word gegaan tot compensatie dan wel restitutie, naar mijn inziens is bij het niet gelijk lopen van audio op beeld het product waardeloos. Ook voor bijvoorbeeld netflix. Is er niet een vorm die aangeeft dat een product in alle redelijkheid moet voldoen en dat je in deze kunt stellen dat dit product dus eigenlijk 'onbruikbaar' is. En daarmee dus niet word geleverd wat er wel geleverd zou moeten worden.
Ziggo staat bekend om het belabberd communiceren over dit soort zaken. Ook KPN heeft hier een handje van en zeker bij complexe problemen. Juridische kunt je er weinig mee u heeft immers zelf gekozen door te gaan nadat het verkeerde contract is afgesloten, u kunt niet maanden later hier nog over gaan reclameren.jimmy_zeropm schreef: ↑05 jan 2020 17:01- Ziggo communiceert niet helder over de status of andere inzichten behalve, we werken er aan, en geven daarmee inmiddels wel toe dat het systeem niet naar behoren werkt. Is dit voldoende om juridisch iets mee te kunnen?
Wel kunt u Ziggo ingebreke stellen en eisen dat ze het probleem binnen 14 dagen oplossen en dat u anders de overeenkomst wilt beëindigen zonder annuleringskosten (want u bent immers een nieuw jaarcontract aangegaan). Ziggo zal u waarschijnlijk niet laten gaan en dan kunt u de kwestie voorleggen bij de geschillencommissie.
Een oplossing eisen is compleet zinloos, immers zal Ziggo echt wel aan een oplossing werken, maar zoals gezegd kan het probleem ook een combinatie zijn tussen uw hardware en die van Ziggo.
KPN heeft een dergelijke issue gehad met HDMI en Philips televisies (bepaalde types) die afweken van de standaard. Iedereen was boos op KPN maar het probleem was de Philips TV. In dat geval is er ook geen compensatie geweest, immers lag het probleem bij de hardware van de klanten en niet bij KPN, uiteraard zullen er uitzonderingen zijn gemaakt voor klanten die wilde opzeggen.
P.S. In de topics lees ik dat het probleem opgelost is maar enkel nog speelt (100ms) als je via een soundbar verbinding maakt. Veelal hebben soundbars om deze rede ook een mogelijkheid om de delay in te stellen.
Komkommertijd
vindt dit leuk
Ik reageer met name op de laatste alinea van sylvesterb.
1. Je refereert aan een bericht van mij (denk ik, vanwege die 100ms want ik ben samen met 1 andere gebruiker de enige die dat gemeten heeft en concreet benoemd heeft). Ik ben een gebruiker en geen Ziggo woordvoerder.
2. Het probleem is NIET opgelost, je hebt betreffend topic echt niet goed gelezen. Ik heb aangegeven dat de extra audiovertraging bij opnames aanzienlijk is verbeterd maar dat de Next nog steeds een 100ms audiovertraging geeft. Het is zelfs zo dat Ziggo ook wel (schoorvoetend) erkent dat de sync problemen niet zijn opgelost (in hetzelfde topic).
3. Het is configuratie afhankelijk dus dat ik 100ms heb, wil niet zeggen dat dat bij iedereen zo is.
4. Hoe je erbij komt dat het alleen bij soundbar speelt is me helemaal een raadsel. Het speelt evengoed bij geluid direct uit tv (zoals bij mij).
5. Het instellen van een delay werkt alleen maar averechts. De audio is immers al vertraagd.
6. Iets eerder in je bericht heb je het over een eenvoudige workaround: dolby uit/aan. Dit is onzin. Dat het voor enkelen werkt of lijkt te werken klopt maar daar is alles mee gezegd.
Afijn, het heeft helemaal geen zin om hier verder een technische discussie te voeren over wel of niet. Al helemaal niet als je je kennelijk niet verdiept hebt in het probleem (dat is zelfs hoogst irritant). Bestudeer de betreffende Ziggo topics als het je interesseert. Ga niet allerlei ongefundeerde uitspraken doen op basis van een paar posts daar. Daar help je niemand mee. Je vertroebelt alleen dit topic maar.
Dat het probleem niet bij iedereen speelt en ook configuratie afhankelijk is, doet NIETS af aan het feit dat vele gebruikers dit probleem ervaren. Al maanden en maanden. Dit wordt door Ziggo zelf erkend.
Dus wat mij betreft zijn de vragen van Martijn volledig terecht en actueel. Lastig daarbij is waar nou de grens ligt (wat betreft lip sync afwijking) wanneer je een product ondeugdelijk of onbruikbaar kunt noemen. Bij mijn weten is daar geen officiële norm voor.
1. Je refereert aan een bericht van mij (denk ik, vanwege die 100ms want ik ben samen met 1 andere gebruiker de enige die dat gemeten heeft en concreet benoemd heeft). Ik ben een gebruiker en geen Ziggo woordvoerder.
2. Het probleem is NIET opgelost, je hebt betreffend topic echt niet goed gelezen. Ik heb aangegeven dat de extra audiovertraging bij opnames aanzienlijk is verbeterd maar dat de Next nog steeds een 100ms audiovertraging geeft. Het is zelfs zo dat Ziggo ook wel (schoorvoetend) erkent dat de sync problemen niet zijn opgelost (in hetzelfde topic).
3. Het is configuratie afhankelijk dus dat ik 100ms heb, wil niet zeggen dat dat bij iedereen zo is.
4. Hoe je erbij komt dat het alleen bij soundbar speelt is me helemaal een raadsel. Het speelt evengoed bij geluid direct uit tv (zoals bij mij).
5. Het instellen van een delay werkt alleen maar averechts. De audio is immers al vertraagd.
6. Iets eerder in je bericht heb je het over een eenvoudige workaround: dolby uit/aan. Dit is onzin. Dat het voor enkelen werkt of lijkt te werken klopt maar daar is alles mee gezegd.
Afijn, het heeft helemaal geen zin om hier verder een technische discussie te voeren over wel of niet. Al helemaal niet als je je kennelijk niet verdiept hebt in het probleem (dat is zelfs hoogst irritant). Bestudeer de betreffende Ziggo topics als het je interesseert. Ga niet allerlei ongefundeerde uitspraken doen op basis van een paar posts daar. Daar help je niemand mee. Je vertroebelt alleen dit topic maar.
Dat het probleem niet bij iedereen speelt en ook configuratie afhankelijk is, doet NIETS af aan het feit dat vele gebruikers dit probleem ervaren. Al maanden en maanden. Dit wordt door Ziggo zelf erkend.
Dus wat mij betreft zijn de vragen van Martijn volledig terecht en actueel. Lastig daarbij is waar nou de grens ligt (wat betreft lip sync afwijking) wanneer je een product ondeugdelijk of onbruikbaar kunt noemen. Bij mijn weten is daar geen officiële norm voor.