Geachte lezer,
Middels deze wijze wil ik u attent maken op het feit dat ADSL aanbieders die abbonnementen tot 20Mb/s aanbieden bewust de consument misleiden.
Na een postcode check wordt de consument de mogelijkheden voorgelegd. Bijvoorbeeld snelheden tot 4Mb/s of tot 20Mb/s. De laatste voor een paar euro per maand meer.
Sommige aanbieders geven uitsluitend het 20Mb/s getal. Anderen geven pas na doorklikken op het woordje "tot" aan dat voor jouw postcode de snelheid lager zal zijn.
Ikzelf heb drie jaar lang een abbonnement gehad bij HetNet die na een jaar of wat weer opgenomen is in moederbedrijf KPN. Drie jaar lang dezelfde snelheid. Dus ik wat rondneuzen, en kwam tot de conclusie dat mijn snelheid bijna drie keer zoveel kon worden, voor hetzelfde geld, bij Telfort. Helaas is mijn snelheid onveranderd gebleven (7Mb/s). "De afstand met de centrale is te groot". Ik vermoed echter dat er heel veel wijkcentra gewoon met wat verouderde technologie werken en gewoon niet sneller kunnen dan 8Mb/s.
Ik heb hier al een aantal soortgelijke verhalen gelezen. Eigenlijk iedereen die ik er over spreek met ADSL heeft er last van.
Ik heb ook al een artikel gezien op de site van de reclame code commissie dat het onderwerp aansneed, in de Nieuwsbrief september 2008. Maar kennelijk is er nog niks verbeterd.
Zijn er mensen waar de werkelijke snelheid wel enigszins overeenkomt met de beschrijving van het abbonnement?
Wat kunnen we hier aan doen?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] ADSL 20Mbps misleiding
-
Re: ADSL 20Mbps misleiding
Overstappen op "de kabel"?Kees Vleugels schreef:Wat kunnen we hier aan doen?
Kabel kent weliswaar ook wel beperkingen als er veel abonnees op dezelfde lijn zitten, maar levert vaak toch wél enorme snelheden, meestal voor hetzelfde geld als ADSL.
Kabel is m.i. in de toekomst de grote winnaar van de vraag: gaan wij internetten op (via) de televisie(kabel), of gaan wij televisie kijken via internet?
De structuur van de kabel biedt veel meer mogelijkheden kwa werkelijke snelheden (en compensatie daarop) en uitbreiding van diensten en snelheden.
ADSL via koperlijnen kent die niet of nauwelijks.
Echte liefhebber van kabelaars ben ik nooit geweest, maar binnenkort stap ik toch echt ernaar over.
Ik ben al jarenlang door Alice (BBned) geweldig aan het lijntje gehouden met een prutsnelheid (3 a 5 Mbit in het eggie, tot 20 Mbit beloofd) i.v.m. verouderde apparatuur in de wijkcentrale en afstand, en moet toch evenveel betalen als ieder ander.
Het is wel mooi geweest, ik geef mijn geld niet graag uit aan een slecht en in slaap gesukkeld product, wat voor mij alleen maar duurder geworden is.
Er is namelijk niet zo lang geleden ook nog een starttarief geïntroduceerd voor telefonie.
Ik heb dus weinig reden meer om niet eens een deurtje verder te gaan.