LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Argeweb: NL wet geldt niet voor ons.
Argeweb: NL wet geldt niet voor ons.
Beste forummers,
Vaak ben ik degene die antwoord op de vragen en problemen van anderen. Dit keer heb ik jullie hulp eens nodig. Graag jullie advies over het volgende.
Op 26 februari 2013 sloot ik bij Argeweb een NL domeinnaam abonnement af voor 1 jaar. Inmiddels is het contract stilzwijgend verlengd met 1 jaar. Ik heb het domein verhuisd naar een andere registrar omdat ik Argeweb een slecht bedrijf vindt. De verhuizing is verder goed verlopen en inmiddels draait het domein bij de nieuwe registrar.
In mijn ogen is een verhuizing een opzegging, immers, een domein kan bij slechts een registrar actief zijn. Nu weigert Argeweb het te veel vooruitbetaalde abonnementsgeld (8/12e deel) terug te betalen. Ze gebruiken 2 argumenten. Volgens mij heb ik via de wet van Dam na stilzwijgende verlenging WEL recht op die terugbetaling.
Ten eerste stellen ze dat hun systeem dit niet kan verwerken omdat de domein is verhuisd en er dus niks meer bij hun bekend is hierover. Dit is onzin. De registrar (Argeweb dus) is verplicht volgens SIDN voorwaarden de gegevens over NL domeinen, wijzigingen en verhuizingen 2 jaar te bewaren. Bovendien heb ik geen boodschap aan de tekortkomingen in hun systeem.
Ten tweede stellen ze dat omdat de domein is verhuisd, deze dus niet is opgezegd en de wet van dam dus niet geldt. Dat ik een dienstverlening stop bij bedrijf A en voortzet bij bedrijf B is volgens mij totaal irrelevant.
Vaak ben ik degene die antwoord op de vragen en problemen van anderen. Dit keer heb ik jullie hulp eens nodig. Graag jullie advies over het volgende.
Op 26 februari 2013 sloot ik bij Argeweb een NL domeinnaam abonnement af voor 1 jaar. Inmiddels is het contract stilzwijgend verlengd met 1 jaar. Ik heb het domein verhuisd naar een andere registrar omdat ik Argeweb een slecht bedrijf vindt. De verhuizing is verder goed verlopen en inmiddels draait het domein bij de nieuwe registrar.
In mijn ogen is een verhuizing een opzegging, immers, een domein kan bij slechts een registrar actief zijn. Nu weigert Argeweb het te veel vooruitbetaalde abonnementsgeld (8/12e deel) terug te betalen. Ze gebruiken 2 argumenten. Volgens mij heb ik via de wet van Dam na stilzwijgende verlenging WEL recht op die terugbetaling.
Ten eerste stellen ze dat hun systeem dit niet kan verwerken omdat de domein is verhuisd en er dus niks meer bij hun bekend is hierover. Dit is onzin. De registrar (Argeweb dus) is verplicht volgens SIDN voorwaarden de gegevens over NL domeinen, wijzigingen en verhuizingen 2 jaar te bewaren. Bovendien heb ik geen boodschap aan de tekortkomingen in hun systeem.
Ten tweede stellen ze dat omdat de domein is verhuisd, deze dus niet is opgezegd en de wet van dam dus niet geldt. Dat ik een dienstverlening stop bij bedrijf A en voortzet bij bedrijf B is volgens mij totaal irrelevant.
Re: Argeweb: NL wet geldt niet voor ons.
Is er niet stiekum 1 klein deeltje van de overeenkomst gewijzigd bij de verlenging voor het 2e jaar? Zeg een iets andere prijs? Dan is het namelijk een nieuw 1 jarig contract geworden, en zou de wet van Dam wel eens niet van toepassing kunnen zijn.
Maar enkel een domeinnaam registeren bij ze kost een tientje per jaar voor een jaarcontract, dus dan hebben we het over een euro of 8?
Maar enkel een domeinnaam registeren bij ze kost een tientje per jaar voor een jaarcontract, dus dan hebben we het over een euro of 8?
Een prijswijziging is geen grond om de wet van Dam niet van toepassing te verklaren. Dit mag immers wegens inflatiecorrectie, mits redelijk en billijk. Stilzwijgend is als er geen waarschuwing wordt gegeven of als het contract niet automatisch vervalt. Bij mij viel de nota gewoon in de digitale brievenbus. Er is dus sprake van stilzwijgende verlenging.sjohie schreef:Is er niet stiekum 1 klein deeltje van de overeenkomst gewijzigd bij de verlenging voor het 2e jaar? Zeg een iets andere prijs? Dan is het namelijk een nieuw 1 jarig contract geworden, en zou de wet van Dam wel eens niet van toepassing kunnen zijn.
Klopt. Het gaat om het principe. Het gaat om de arrogantie dat zij denken boven de wet de staan. En ik kan het ook omdraaien. Waarom moet zo'n bedrijf moeilijk doen voor 8 euro en geld krijgen voor een dienst die ze niet meer leveren.Maar enkel een domeinnaam registeren bij ze kost een tientje per jaar voor een jaarcontract, dus dan hebben we het over een euro of 8?
Nou ja, je hebt ook niet opgezegd. Want opzeggen is bellen/mailen/schrijven dat je de afgenomen dienst per datum niet meer hoeft. Dat heb je niet gedaan. Je hebt de domeinnaam verhuisd. Bij de telefonie zou het een nummerportatie zijn. Dat is ook niet opzeggen en ook dan loopt het abonnement nummerloos gewoon door.
Maar wat meedenken en "coulance" had het bedrijf natuurlijk wel gesierd. Maar goed, je bent er niet voor niets weg natuurlijk.
Maar wat meedenken en "coulance" had het bedrijf natuurlijk wel gesierd. Maar goed, je bent er niet voor niets weg natuurlijk.
Hoi Olaf,
Toevallig zit ik zelf in hosting / domein branche; helaas kan ik je op de wettelijke gebied niet helpen (zal wel navragen morgen op het kantoor).
Wat ik je wel kan vertellen zijn volgende zaken;
allereerst marge op een domeinnaam is echt minimaal. Het wordt door de hoster of in de volume gegenereerd (honderden duizenden domeinnamen) of als basis voor upselling. Ik weet niet welke extensie je had, maar op basis van .nl prijzen van Argeweb is hun marge maximaal rond 1,50 euro op jaar basis. Dat wilt zeggen indien je een telefoontje pleegt / mail verzend is de marge al als de sneeuw voor de zon verdwenen.
Verder (vanuit gaande dat het om een .nl domein gaat) - hoster kan met SIDN kwartaal betalingen of maandelijkse betalingen afspreken. Maandelijks zijn domeinen iets duurder, per kwartaal iets goedkoper. Meeste hosters gebruiken kwartaal betalingen simpelweg omdat domeinregistratie altijd jaar dienst isen kwartaal betaling is goedkoper voor de hoster. Een verhuizing is dan 'risico van de vak'.
Anyhow, 8/12e regeling lijkt mij onwaarschijnlijk. Ik begrijp je standpunt, echter zoals encore al zei een opzegging is meestal opgenomen in de AV. Dus officieel sta je zwak.
Toevallig zit ik zelf in hosting / domein branche; helaas kan ik je op de wettelijke gebied niet helpen (zal wel navragen morgen op het kantoor).
allereerst marge op een domeinnaam is echt minimaal. Het wordt door de hoster of in de volume gegenereerd (honderden duizenden domeinnamen) of als basis voor upselling. Ik weet niet welke extensie je had, maar op basis van .nl prijzen van Argeweb is hun marge maximaal rond 1,50 euro op jaar basis. Dat wilt zeggen indien je een telefoontje pleegt / mail verzend is de marge al als de sneeuw voor de zon verdwenen.
Verder (vanuit gaande dat het om een .nl domein gaat) - hoster kan met SIDN kwartaal betalingen of maandelijkse betalingen afspreken. Maandelijks zijn domeinen iets duurder, per kwartaal iets goedkoper. Meeste hosters gebruiken kwartaal betalingen simpelweg omdat domeinregistratie altijd jaar dienst isen kwartaal betaling is goedkoper voor de hoster. Een verhuizing is dan 'risico van de vak'.
Anyhow, 8/12e regeling lijkt mij onwaarschijnlijk. Ik begrijp je standpunt, echter zoals encore al zei een opzegging is meestal opgenomen in de AV. Dus officieel sta je zwak.
Ik heb wel opgezegd. Argeweb zegt dat opzeggen niet kan omdat hun systeem dit niet aan kan. Ik heb daar eigenlijk weinig boodschap aan.encore schreef:Nou ja, je hebt ook niet opgezegd. Want opzeggen is bellen/mailen/schrijven dat je de afgenomen dienst per datum niet meer hoeft. Dat heb je niet gedaan. Je hebt de domeinnaam verhuisd. Bij de telefonie zou het een nummerportatie zijn. Dat is ook niet opzeggen en ook dan loopt het abonnement nummerloos gewoon door.
Een telefonieabonnement kan ik na de eerste contractsperiode per maand opzeggen. Wat er met mijn nummer gebeurd is niet de zorg van de eerste provider. Die heeft er niks mee te maken of en hoe ik mijn contract bij een ander voort zet. De wet van Dam is juist bedoelt om mensen na de eerste contractsperiode niet ongewild vast te laten zitten aan een abonnement.
Bovendien in geval van Argeweb met een domein, zij leveren geen dienst meer, waarom betalen voor een dienst die niet geleverd wordt. Ik heb vooruit betaald voor een heel jaar. Dit mag alleen als je het teveel betaalde onverwijld terugbetaald bij opzegging.
Met marges heb ik niks te maken. Bovendien zit ook ik in de hosting, ik weet niet wat of hoe jij het regelt maar mijn marges zijn veel hoger op .nl domeinen. Bovendien valt dit onder bedrijfsrisico. Als je geen marge kunt maken, moet je een ander product gaan verkopen.smilie schreef:Hoi Olaf,
De afspraken tussen leverancier en tussenhandel interesseren mij ook niet.Verder (vanuit gaande dat het om een .nl domein gaat) - hoster kan met SIDN kwartaal betalingen of maandelijkse betalingen afspreken. Maandelijks zijn domeinen iets duurder, per kwartaal iets goedkoper. Meeste hosters gebruiken kwartaal betalingen simpelweg omdat domeinregistratie altijd jaar dienst isen kwartaal betaling is goedkoper voor de hoster. Een verhuizing is dan 'risico van de vak'.
Nee officieel sta ik sterk. Op de wet van Dam mag niet middels AV worden afgeweken, het is dwingend recht. Dat betekent dat ik ongeacht de bepalingen in de AV, na de eerste contractsperiode kan opzeggen met een maand opzegtermijn.Anyhow, 8/12e regeling lijkt mij onwaarschijnlijk. Ik begrijp je standpunt, echter zoals encore al zei een opzegging is meestal opgenomen in de AV. Dus officieel sta je zwak.
Probleem is dat Argeweb opzegging uberhaupt weigert.
Een verhuizing van het adres is geen administratieve opzegging.
De Wet van Dam zorgt ervoor dat jij vandaag kunt opbellen en dat ze dan binnen een maand het abonnement moeten stopzetten.
Dat zou ik dus doen en vervolgens een creditering aanvragen van de teveel betaalde abonnementskosten, als dat niet al automatisch gaat.
De Wet van Dam zorgt ervoor dat jij vandaag kunt opbellen en dat ze dan binnen een maand het abonnement moeten stopzetten.
Dat zou ik dus doen en vervolgens een creditering aanvragen van de teveel betaalde abonnementskosten, als dat niet al automatisch gaat.
Dat heb ik gedaan maar zij zeggen dat ze het contract niet kunnen opzeggen omdat de domein is verhuisd en dus niet meer in hun systeem staat. Dit terwijl ze alle relevante info van de SIDN 2 jaar moeten bewaren.Acoma schreef:Een verhuizing van het adres is geen administratieve opzegging.
Ik begrijp je weer niet. Sorry.
Je wil iets van een andere blik op je probleem, die krijg je en dan probeer je die andere meningen jouw menig op te leggen. Je accepteert dus andermans antwoord niet.
Is je contract stilzwijgend stiekem toch verlengd met een jaar?
En waarom heb je niet gewoon eerst opgezegd en daarna het domein verhuisd? Zoals iedereen het doet, zeg maar.
En ik ben het met je eens dat het onzin is dat ze het nu niet zouden kunnen opzeggen omdat het domein al weg is. Maar nu ze toch gewoon hun eigen mening doordrukken: geen idee waar je terecht kunt. ACM?
Je wil iets van een andere blik op je probleem, die krijg je en dan probeer je die andere meningen jouw menig op te leggen. Je accepteert dus andermans antwoord niet.
En waarom heb je niet gewoon eerst opgezegd en daarna het domein verhuisd? Zoals iedereen het doet, zeg maar.
En ik ben het met je eens dat het onzin is dat ze het nu niet zouden kunnen opzeggen omdat het domein al weg is. Maar nu ze toch gewoon hun eigen mening doordrukken: geen idee waar je terecht kunt. ACM?
Ik weet uit ervaring dat verhuizingen nogals eens fout gaan. Als je dan hebt opgezegd ben je helemaal de sigaar, dan ben je domein kwijt. Bovendien biedt hun systeem geen mogelijkheid om eerst op te zeggen dan een verhuiscode te krijgen. In hun ogen is opzeggen (technisch) het volledig uit de lucht halen van het domein.encore schreef:Ik begrijp je weer niet. Sorry.