LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Brief Ziggo Torpig Trojaans paard

Problemen met jouw aansluiting of met jouw provider van internetdiensten? Discussieer dan hier daarover.
Yvonne04

Brief Ziggo Torpig Trojaans paard

Ongelezen bericht door Yvonne04 »

Wij hebben onlangs een brief van Ziggo gekregen waarin werd gedreigd om ons van het internet af te sluiten als wij onze computers niet schonen van het Trojaanse paard Torpig.
Voor ons kwam de brief als volslagen verrassing. We schrokken ons rot want Torpig kopieert je inloggegevens van bv de bank.
Ziggo biedt geen hulp en verwijst naar "internet" voor informatie over hoe je van Torpig af komt.
Via een PC-forum zijn wij gelukkig geholpen maar die kunnen niets vinden.
Zijn wij voor niets bang gemaakt? Of kunnen wij Torpig niet vinden maar is het er wel? We durven nu niet meer te bankieren...

Zijn er nog meer mensen die de brief hebben gekregen?

sjohie

Re: Brief Ziggo Torpig Trojaans paard

Ongelezen bericht door sjohie »

Yvonne04 schreef:Wij hebben onlangs een brief van Ziggo gekregen waarin werd gedreigd om ons van het internet af te sluiten als wij onze computers niet schonen van het Trojaanse paard Torpig.
Voor ons kwam de brief als volslagen verrassing. We schrokken ons rot want Torpig kopieert je inloggegevens van bv de bank.
Ziggo biedt geen hulp en verwijst naar "internet" voor informatie over hoe je van Torpig af komt.
Zijn wij voor niets bang gemaakt? Of kunnen wij Torpig niet vinden maar is het er wel? We durven nu niet meer te bankieren...

Zijn er nog meer mensen die de brief hebben gekregen?
Jahoor, een vriend van me kreeg die ook een maand of 6 geleden. Die heeft de laptop door een bevriende kennis met wat meer computerkennis even helemaal opnieuw laten inrichten. Als je met alle antivirus scanners en antimalware programma's aan de gang gaat, ben je soms nog langer bezig dan met een kale herinstallatie, dus dat is dan gewoon de kortste klap om zeker te zijn dat alles weg is.

En Ziggo is je kabel-internetprovider, die zijn er niet voor om je pc op te schonen. Ter vergelijking, je belt toch ook niet rijkswaterstaat om je auto te repareren met pech? :wink:

Yvonne04

Het was niet mijn bedoeling om te discussiëren of Ziggo ondersteuning zou moeten bieden.
Ik wil eigenlijk graag weten wat de ervaringen zijn van anderen.

Harrie Kierie

Ongelezen bericht door Harrie Kierie »

Yvonne04 schreef: Ik wil eigenlijk graag weten wat de ervaringen zijn van anderen.
Ervaringen op welk punt?

sjohie

Harrie Kierie schreef:
Yvonne04 schreef: Ik wil eigenlijk graag weten wat de ervaringen zijn van anderen.
Ervaringen op welk punt?
De Ziggo klanten die niks doen met zo'n brief, kunnen hier vermoedelijk niet meer postten. :lol:

Maar zoals ik al schreef, mijn ervaring, naja die van een vriend van me, is dat het meestal het makkelijkste is om de hele boel opnieuw in te richten. Dan weet je zeker dat alles van de pc af is.

En dan zou TS er aan kunnen denken om naast een up to date virusscanner en firewall, een programma als sandboxie te gaan gebruiken, dat voegt een extra schil om de browser heen, waardoor dit soort trojans en rootkits nog minder kans krijgen.

sjohie

sjohie schreef: En dan zou TS er aan kunnen denken om naast een up to date virusscanner en firewall, een programma als sandboxie te gaan gebruiken, dat voegt een extra schil om de browser heen, waardoor dit soort trojans en rootkits nog minder kans krijgen.
Tsja, soms is het ook wel lastig te onderscheiden allemaal. En als er kinderen op de pc actief zijn, is het zeker een goed idee om de boel goed in te stellen/af te schermen.

Windows heeft daar best wel aardige (en gratis) tools voor, denk aan het aanmaken van aparte accounts met beperkte functionaliteit etc. Dat is een simpele stap, en al een stuk veiliger dan kinderen laten spelen/internetten onder dezelfde account als waar papa en mama mee telebankieren. :shock:

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

sjohie schreef:Dat is een simpele stap, en al een stuk veiliger dan kinderen laten spelen/internetten onder dezelfde account als waar papa en mama mee telebankieren. :shock:
Als je dat laatste helemaal veilig wilt doen kan je het beste een Ubuntu opstart CD maken en die gebruiken voor internetbankieren. Wat er dan ook op de PC staat kan niks uitspoken met de betaaltransacties. Het is wat omslachtiger maar wel heel veilig.

Yvonne04

Ik lees dat ik ook een USB kan aanmaken met UBUNTU. Dank voor de tip!

Weet iemand of Torpig ook op een TAB 2 kan gaan zitten?

Prolix

Ongelezen bericht door Prolix »

Dat hangt van de OS af... :lol:

eleven

Ongelezen bericht door eleven »

Yvonne04 schreef:Ik lees dat ik ook een USB kan aanmaken met UBUNTU. Dank voor de tip!

Wat zeggen de experts in dit forum.
Hoe was de naam nog eens?

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

Ts is meer geïnteresseerd in de "ervaringen van andern" dan een oplossing voor een mogelijk Trojaans paard op zijn computer.

Dat zegt genoeg lijkt me.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

sjohie schreef:
Harrie Kierie schreef:
Ervaringen op welk punt?
De Ziggo klanten die niks doen met zo'n brief, kunnen hier vermoedelijk niet meer postten. :lol:

Maar zoals ik al schreef, mijn ervaring, naja die van een vriend van me, is dat het meestal het makkelijkste is om de hele boel opnieuw in te richten. Dan weet je zeker dat alles van de pc af is.
Helaas is dat niet zo. Sommige trojans verstoppen zich in de MBR en dan heb je die zo terug zelfs als je windows opnieuw installeert na formattering.
En dan zou TS er aan kunnen denken om naast een up to date virusscanner en firewall, een programma als sandboxie te gaan gebruiken, dat voegt een extra schil om de browser heen, waardoor dit soort trojans en rootkits nog minder kans krijgen.
een goed beveiligingspakket zoals bitdefender, gdata of kaspersky beveiligen de browser al standaard. Tevens kan ik hitmanpro.alert2 aanbevelen.

olaf79

Met bijvoorbeeld safe pay van bitdefender wordt de hele desktop gesandboxed en dus niet alleen de browser. Dit is veel veiliger omdat ook mouse clicks en toetsenbord aanslagen (mits je de screen keyboard gebruikt) niet kunnen worden afgevangen. Tevens kan deze browser alleen veilige en gesigneerde scripts draaien. Weet je gelijk welke bank zijn website netjes gecodeerd heeft.

olaf79

Yvonne04 schreef:Ik lees dat ik ook een USB kan aanmaken met UBUNTU. Dank voor de tip!

Nee, deze specifieke trojan niet want linux (het achterliggende os van android) gaat anders met het MBR om. Maar er schijnen wel varianten voor linux te bestaan. Tevens, je kunt het via je tablet nog steeds verspreiden via email bijvoorbeeld.

sadfly

Ongelezen bericht door sadfly »

@Olaf79, er zijn / waren ook trokans in omloop die gewoon screenshots maken van je scherm en doorsturen. Helpt een sandbox met screen keyboard dus ook niet tegen.
En gewoon ad-blocker installeren helpt ook een hoop.

olaf79

sadfly schreef:@Olaf79, er zijn / waren ook trokans in omloop die gewoon screenshots maken van je scherm en doorsturen. Helpt een sandbox met screen keyboard dus ook niet tegen.
En gewoon ad-blocker installeren helpt ook een hoop.
Ja maar bij Bit Defender Safe Pay werkt dat niet want die draait in een eigen gesandboxte desktop. Andere toepassingen hebben geen toegang daartoe en het vangt alle screenshots af zowel via toetscombi's als via screen capture drivers. Een ad blocker helpt niet tegen een mbr virus. (rootkit)

Gesloten