Ik heb mijn CAIW abonnement opgezegd en ging mijn modem inleveren. Hiervoor heb ik destijds 25 euro borg betaald. Nu roept men datik de borg niet terugkrijg omdat ze 2 jaar geleden een mail en/of brief (hierover krijg ik wisselende verhalen te horen) rondgestuurd hebben waarin men aangaf dat het modem voortaan eigendom is en de borgstelling vervalt. De borg krijg je dus niet terug en men zegt van de ene op de andere dag dat het je eigendom is (een verouderd modem ook nog eens!). Ik heb de mail niet ontvangen maar ben wel automatisch akkoord gegaan met dit absurde verhaal. Men beroept zich op de algemene voorwaarden.
Door een beetje te googlen vond ik een verhaal uit de Maassluise Courant van 2005. Deze krant heeft hier een stuk over geschreven en hierbij een kort stukje daarvan:
"CAIW eigent zich onrechtmatig ruim € 1.625.000 euro toe door aan te geven dat zij de in bezit zijnde borggelden niet meer terug zal betalen aan de rechtmatige eigenaren bij inlevering van de modems"
Het gaat me niet zozeer om de 25 euro maar mee om het principe. Brieven en mails worden beantwoord met steeds eenzelfde verhaal over de algemene voorwaarden etc. Doodziek wordt je ervan. Superslechte service en naar mijn idee riekt het naar oplichting: als bedrijf incasseer je voor 1,6 miljoen aan borg, het modem is zgn. gratis en als de modems verouderd zijn hou je de borg in en is het 't probleem van je 'trouwe' abonnees.
Zijn er meer mensen met deze ervaring?
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] CAIW modem
CAIW modem
Laatst gewijzigd door een op 26 sep 2007 21:18, 2 keer totaal gewijzigd.
-
ikbenik
Re: CAIW modem
De borg krijg je alleen terug als de modem eigendom is van de provider.
De modem is dan niet jouw eigendom, maar je huurt dan de modem.
Bij Chello bijvoorbeeld is dit het geval.
Bij veel ADSL-providers krijg je vaak de modem gratis, je betaald dan geen borg en de modem is dan jouw eigendom.
In het geval van de TS is het zo dat de modem toen eigendom bleef van de provider en dat de TS bij het afsluiten van het abo de modem kreeg en daar dan borg voor moest betalen.
Als de provider dan besloten heeft dat de klanten de modems niet meer huren en dat de klanten eigenaar worden van de modem, dan heb je bij beëindiging van het abo géén recht op terugbetaling van de modem, omdat je de modem niet terug hoeft/kunt sturen, omdat de modem jouw eigendom is geworden.
Dan kun je wel eisen dat je die borg terug wilt hebben, maar je hebt er dan geen recht op, dus kun je dat niet opeisen.
Hopelijk zo duidelijk genoeg?
De modem is dan niet jouw eigendom, maar je huurt dan de modem.
Bij Chello bijvoorbeeld is dit het geval.
Bij veel ADSL-providers krijg je vaak de modem gratis, je betaald dan geen borg en de modem is dan jouw eigendom.
In het geval van de TS is het zo dat de modem toen eigendom bleef van de provider en dat de TS bij het afsluiten van het abo de modem kreeg en daar dan borg voor moest betalen.
Als de provider dan besloten heeft dat de klanten de modems niet meer huren en dat de klanten eigenaar worden van de modem, dan heb je bij beëindiging van het abo géén recht op terugbetaling van de modem, omdat je de modem niet terug hoeft/kunt sturen, omdat de modem jouw eigendom is geworden.
Dan kun je wel eisen dat je die borg terug wilt hebben, maar je hebt er dan geen recht op, dus kun je dat niet opeisen.
Hopelijk zo duidelijk genoeg?
Het is wel een eenzijdige wijziging van een overeenkomst, ik heb twijfels of dat wel is toegestaan.
Het modem heb ik destijds geleend van CAIW en ik moest een borg van 25 euro betalen. Het modem is dus eigendom van CAIW.
Volgens CAIW stond er in de brief en/of mail dat als je het niet eens was met de wijziging je het abonnement kon beeindigen (binnen een bepaalde periode) en dan alsnog de borg terug zou krijgen. Ik heb de brief/email echter nooit ontvangen. Ik heb ze gemeld dat de verzender van dit soort berichten altijd verantwoordelijk is voor de aankomst ervan maar ze willen mij niets terugbetalen. Ze schermen alleen maar met de algemene voorwaarden en meer niet.
Na verder zoeken op internet vond ik eenzelfde verhaal van een andere abonnee van CAIW. Ook deze persoon heeft de mail/brief niet ontvangen.
Volgens CAIW stond er in de brief en/of mail dat als je het niet eens was met de wijziging je het abonnement kon beeindigen (binnen een bepaalde periode) en dan alsnog de borg terug zou krijgen. Ik heb de brief/email echter nooit ontvangen. Ik heb ze gemeld dat de verzender van dit soort berichten altijd verantwoordelijk is voor de aankomst ervan maar ze willen mij niets terugbetalen. Ze schermen alleen maar met de algemene voorwaarden en meer niet.
Na verder zoeken op internet vond ik eenzelfde verhaal van een andere abonnee van CAIW. Ook deze persoon heeft de mail/brief niet ontvangen.
-
ikbenik
Dat snap ik nu allemaal wel.
Maar jij huurt eerst de modem bij de provider, dus de modem is eigendom van de provider.
Ik weet dat een aantal providers van dat systeem afgestapt zijn en dat de consument eigenaar wordt van de modems. Dus je huurt de modem niet meer.
En als de modem dan jouw eigendom is en je beëindigd het abonnement, dan kun je de modem ook niet meer terugsturen en de borg terugkrijgen.
En ik heb zo het vermoeden dat bij CAIW ook die omschakeling heeft plaatsgevonden.
En als dat het geval is, dan kun jij de modem niet meer terugsturen en de borg terugeisen.
Maar jij huurt eerst de modem bij de provider, dus de modem is eigendom van de provider.
Ik weet dat een aantal providers van dat systeem afgestapt zijn en dat de consument eigenaar wordt van de modems. Dus je huurt de modem niet meer.
En als de modem dan jouw eigendom is en je beëindigd het abonnement, dan kun je de modem ook niet meer terugsturen en de borg terugkrijgen.
En ik heb zo het vermoeden dat bij CAIW ook die omschakeling heeft plaatsgevonden.
En als dat het geval is, dan kun jij de modem niet meer terugsturen en de borg terugeisen.
Dat begrijp ik alleen ben ik niet ingelicht hierover want dan had ik een andere keuze kunnen maken. Nu ben ik eigenaar geworden van een waardeloos verouderd modem dat niets waar is. En ben 25 euro kwijt.
Ik huurde overigens niet maar ik leende. Heb dus geen huur betaald maar slechts de borg. Als ik had geweten van het eigendom (eenzijdig opgelegd) van het modem had ik 'm destijds geretourneerd en toen draadloos modem gekocht.
Ik huurde overigens niet maar ik leende. Heb dus geen huur betaald maar slechts de borg. Als ik had geweten van het eigendom (eenzijdig opgelegd) van het modem had ik 'm destijds geretourneerd en toen draadloos modem gekocht.
Ben ik helemaal met je eens, en door caiw is eenzijdig gewijzigd.Ik huurde overigens niet maar ik leende. Heb dus geen huur betaald maar slechts de borg
Ben ook met je eens dat verzender verantwoordelijk is voor verzenden van brief, en het bewijs te leveren dat deze door geadresseerde is ontvangen, op beide punten is caiw in gebreke.
Mogelijk kan je eens contact opnemen met een deurwaarder, of incassoburo en deze de zaak uit handen geven, elders op deze site is wel melding gemaakt van incassoburo welke no cure no pay hanteren, mochten ze tot incasso over gaan zullen de kosten hiervan op caiw verhaald worden.
succes toegewenst.
Bedankt! Het is maar 25 euro dus ik wil het niet opdrijven met een deurwaarder maar desnoods ga ik zelf naar de CAIW-shop in Naaldwijk om daar m'n geld dan maar te gaan halen (ga geen rare dingen doen, hoor maar misschien helpt langsgaan)