LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Eenzijdige ontbinding abo online.nl, komt het tot rechtzaak?
Eenzijdige ontbinding abo online.nl, komt het tot rechtzaak?
Eenzijdige ontbinding overeenkomst met online.nl – komt het tot een rechtzaak of proberen ze mensen alleen maar te intimideren?
Hoi,
Samenvatting:
Ik ben benieuwd of er mensen zijn die betalingen hebben ingehouden en uiteindelijk het contract met online.nl hebben ontbonden omdat online.nl geen werkende aansluiting heeft geleverd, die uiteindelijk na aanmaningen en incassoburo's hun zaak voor de rechter hebben laten komen
Lange versie met achtergrond:
Eind april 2016 heb ik door online.nl iVDSL geleverd gekregen met een contractduur van 1 jaar, en dit werkte in eerste instantie uitstekend. Problemen begonnen toen ik ging verhuizen in september – netjes laten controleren dat VDSL op het nieuwe adres ook mogelijk zou zijn, vervolgens verhuizing aangevraagd. Hierbij is aan de kant van online.nl van alles misgegaan. Diverse afspraken voor aansluiting of terugbellen zijn simpelweg niet nagekomen, en elke keer moest ik er zelf achteraan bellen (eerst een uur in de wacht) en werd beterschap beloofd. Uiteindelijk heb ik op 4 november telefonisch gezegd dat ik de overeenkomst zou ontbinden als ze geen internet aansluiting zouden leveren. Hierop werd mij compensatie aangeboden en werd mij beloofd dat de aansluiting 7 november werkend opgeleverd zou worden.
7 november werkte de aansluiting niet en op 8 november heb ik ze aangetekend in gebreke gesteld, naleving gevorderd gevorderd binnen redelijke termijn en aangekondigd dat ik de overeenkomst als ontbonden zou beschouwen als dit niet zou gebeuren. Tevens heb ik toen een schadelclaim ingediend, en ze medegedeeld dat ik mijn machtiging tot automatische incasso introk. Hierop geen enkele reactie – geen bevestiging van ontvangst, geen betwisting, geen werkende aansluiting – simpelweg niks.
6 december wederom aangetekende ingebrekestelling, ze weer een redelijke termijn geboden en gesteld dat als ze niet tijdig zouden reageren, dat ik de overeenkomst definitief als ontbonden zou beschouwen wegens wanprestatie hunnerzijds. Hierop kwam wederom geen reactie, dus heb ik een andere internet-provider in de arm genomen die daadwerkelijk op de afgesproken dag een aansluiting heeft gerealiseerd.
Op 23 december, ruim na de redelijke termijn die ik ze gegeven had kreeg ik een mail van online.nl met excuses en de mededeling dat “binnen 3-5 werkdagen” iemand van “de afdeling levering” contact met mij zou opnemen. Hierop heb ik geantwoord dat de overeenkomst ontbonden was wegens wanprestatie hunnerzijds en dat ik inmiddels een andere internetprovider had, waarop online antwoordde dat ze het volledige restbedrag voor de contractduur in een keer in rekening zouden brengen.
Hierna werd het weer stil. Geen contact met de afdeling levering. Geen aansluiting. Geen rekening voor de resterende contractduur. Het bleef stil tot ik ontdekte dat online.nl, ondanks het feit dat ik mijn machtiging had ingetrokken, weer was begonnen met automatische incassos. Deze heb ik gestorneerd en verdere incassos geblokkeerd. 2 Mei volgde hierop een (vermoedelijk op 21 april geantedateerde) aanmaning. Hierop heb ik wederom een aangetekend schrijven de deur uit gedaan, in de volste verwachting dat ook hierop geen enkele zinnige reactie zal komen.
Ik vind het moeilijk mijn verbazing over de door online.nl ten toon gespreide Kafkaïaanse incompetentie te verwoorden. Ook vanwege het feit dat de aanmaning van 2 mei ook betrekking heeft op de maand mei 2017, dus zelfs voorbij de contractduur van 1 jaar – die 30 april afliep.
Ze negeren dus volkomen dat ik de overeenkomst – met goede reden, na ingebrekestelling en een redelijke herstelmogelijkhei – ontbonden heb. Ze negeren ook volkomen dat ze de facto nog steeds geen aansluiting hebben geleverd.
Door de diverse klachten- en consumentenforums bladerend kom ik diverse soortgelijke gevallen tegen – soms met mensen die geïntimdeerd zijn en maar betalen in de hoop dat het ooit goed komt, soms met mensen die hun poot stijf houden en niet betalen – met als gevolg incassoburos aan hun broek. Wat echter ontbreekt is wat er gebeurt als mensen ook de incassoburo's blijven negeren. Als online.nl volhardt in hun vordering zou de logische vervolgstap een rechtzaak zijn. Echter, zover lijkt het (de forums lezend) eigenlijk nooit te komen.
Ik heb juridisch advies ingewonnen. De samenvatting hiervan is dat ik volledig in mijn recht sta, maar dat het handig is om online.nl de eerste stap richting een rechtzaak te laten doen. Nu zou ik het jammer vinden als online.nl een blaffende hond blijkt die als het puntje bij het paaltje komt toch niet bijt. Als zij mij namelijk toch niet aanklagen komt het niet tot een rechtzaak, en kan ik mijn tegenvordering daarin niet laten meeliften. Dat betekent dat ik dan alsnog zelf een rechtzaak zal moeten aanspannen tegen online.nl.
Daarom mijn vraag: zijn er mensen bij wie het conflict met online.nl tot een rechtzaak is gekomen?
Grx. Theo
Hoi,
Samenvatting:
Ik ben benieuwd of er mensen zijn die betalingen hebben ingehouden en uiteindelijk het contract met online.nl hebben ontbonden omdat online.nl geen werkende aansluiting heeft geleverd, die uiteindelijk na aanmaningen en incassoburo's hun zaak voor de rechter hebben laten komen
Lange versie met achtergrond:
Eind april 2016 heb ik door online.nl iVDSL geleverd gekregen met een contractduur van 1 jaar, en dit werkte in eerste instantie uitstekend. Problemen begonnen toen ik ging verhuizen in september – netjes laten controleren dat VDSL op het nieuwe adres ook mogelijk zou zijn, vervolgens verhuizing aangevraagd. Hierbij is aan de kant van online.nl van alles misgegaan. Diverse afspraken voor aansluiting of terugbellen zijn simpelweg niet nagekomen, en elke keer moest ik er zelf achteraan bellen (eerst een uur in de wacht) en werd beterschap beloofd. Uiteindelijk heb ik op 4 november telefonisch gezegd dat ik de overeenkomst zou ontbinden als ze geen internet aansluiting zouden leveren. Hierop werd mij compensatie aangeboden en werd mij beloofd dat de aansluiting 7 november werkend opgeleverd zou worden.
7 november werkte de aansluiting niet en op 8 november heb ik ze aangetekend in gebreke gesteld, naleving gevorderd gevorderd binnen redelijke termijn en aangekondigd dat ik de overeenkomst als ontbonden zou beschouwen als dit niet zou gebeuren. Tevens heb ik toen een schadelclaim ingediend, en ze medegedeeld dat ik mijn machtiging tot automatische incasso introk. Hierop geen enkele reactie – geen bevestiging van ontvangst, geen betwisting, geen werkende aansluiting – simpelweg niks.
6 december wederom aangetekende ingebrekestelling, ze weer een redelijke termijn geboden en gesteld dat als ze niet tijdig zouden reageren, dat ik de overeenkomst definitief als ontbonden zou beschouwen wegens wanprestatie hunnerzijds. Hierop kwam wederom geen reactie, dus heb ik een andere internet-provider in de arm genomen die daadwerkelijk op de afgesproken dag een aansluiting heeft gerealiseerd.
Op 23 december, ruim na de redelijke termijn die ik ze gegeven had kreeg ik een mail van online.nl met excuses en de mededeling dat “binnen 3-5 werkdagen” iemand van “de afdeling levering” contact met mij zou opnemen. Hierop heb ik geantwoord dat de overeenkomst ontbonden was wegens wanprestatie hunnerzijds en dat ik inmiddels een andere internetprovider had, waarop online antwoordde dat ze het volledige restbedrag voor de contractduur in een keer in rekening zouden brengen.
Hierna werd het weer stil. Geen contact met de afdeling levering. Geen aansluiting. Geen rekening voor de resterende contractduur. Het bleef stil tot ik ontdekte dat online.nl, ondanks het feit dat ik mijn machtiging had ingetrokken, weer was begonnen met automatische incassos. Deze heb ik gestorneerd en verdere incassos geblokkeerd. 2 Mei volgde hierop een (vermoedelijk op 21 april geantedateerde) aanmaning. Hierop heb ik wederom een aangetekend schrijven de deur uit gedaan, in de volste verwachting dat ook hierop geen enkele zinnige reactie zal komen.
Ik vind het moeilijk mijn verbazing over de door online.nl ten toon gespreide Kafkaïaanse incompetentie te verwoorden. Ook vanwege het feit dat de aanmaning van 2 mei ook betrekking heeft op de maand mei 2017, dus zelfs voorbij de contractduur van 1 jaar – die 30 april afliep.
Ze negeren dus volkomen dat ik de overeenkomst – met goede reden, na ingebrekestelling en een redelijke herstelmogelijkhei – ontbonden heb. Ze negeren ook volkomen dat ze de facto nog steeds geen aansluiting hebben geleverd.
Door de diverse klachten- en consumentenforums bladerend kom ik diverse soortgelijke gevallen tegen – soms met mensen die geïntimdeerd zijn en maar betalen in de hoop dat het ooit goed komt, soms met mensen die hun poot stijf houden en niet betalen – met als gevolg incassoburos aan hun broek. Wat echter ontbreekt is wat er gebeurt als mensen ook de incassoburo's blijven negeren. Als online.nl volhardt in hun vordering zou de logische vervolgstap een rechtzaak zijn. Echter, zover lijkt het (de forums lezend) eigenlijk nooit te komen.
Ik heb juridisch advies ingewonnen. De samenvatting hiervan is dat ik volledig in mijn recht sta, maar dat het handig is om online.nl de eerste stap richting een rechtzaak te laten doen. Nu zou ik het jammer vinden als online.nl een blaffende hond blijkt die als het puntje bij het paaltje komt toch niet bijt. Als zij mij namelijk toch niet aanklagen komt het niet tot een rechtzaak, en kan ik mijn tegenvordering daarin niet laten meeliften. Dat betekent dat ik dan alsnog zelf een rechtzaak zal moeten aanspannen tegen online.nl.
Daarom mijn vraag: zijn er mensen bij wie het conflict met online.nl tot een rechtzaak is gekomen?
Grx. Theo
Re: Eenzijdige ontbinding abo online.nl, komt het tot rechtzaak?
Nou, zoals je ook in het Kassatopic hebt kunnen lezen sta je in principe gewoon in je recht. Ik zou dat hele "wil met anderen gaan claimen bij online" laten varen en gewoon lekker wachten tot ze je voor het gerecht dagen... mits je natuurlijk de bewijzen van die aangetekende brieven kunt overleggen. Je verhaal klinkt alsof je die zaak zou winnen, maar je moet het natuurlijk wel allemaal hard kunnen maken.theb schreef:Eind april 2016 heb ik door online.nl iVDSL geleverd gekregen met een contractduur van 1 jaar, en dit werkte in eerste instantie uitstekend. Problemen begonnen toen ik ging verhuizen in september – netjes laten controleren dat VDSL op het nieuwe adres ook mogelijk zou zijn, vervolgens verhuizing aangevraagd. Hierbij is aan de kant van online.nl van alles misgegaan. Diverse afspraken voor aansluiting of terugbellen zijn simpelweg niet nagekomen, en elke keer moest ik er zelf achteraan bellen (eerst een uur in de wacht) en werd beterschap beloofd. Uiteindelijk heb ik op 4 november telefonisch gezegd dat ik de overeenkomst zou ontbinden als ze geen internet aansluiting zouden leveren. Hierop werd mij compensatie aangeboden en werd mij beloofd dat de aansluiting 7 november werkend opgeleverd zou worden.
Verder: goede anti-reclame voor online. Dit soort idioot gedrag van een provider slaat natuurlijk nergens op.
Beste theB. Waarschijnlijk is het in soortgelijke zaken nergens daadwerkelijk tot een rechtszaak gekomen. Voor dit soort kwesties is een veel laagdrempeliger oplossing. Wendt u zich tot de Geschillencommissie Telecom en stel daar ook uw eisen. Volgens de Algemene Voorwaarden van Online.nl zijn zij daarbij aangesloten.
Gezien uw verhaal staat u zeer sterk dit geschil met Online.nl te winnen. Het inleggeld, € 50,00 voor het aanspannen van een geschil, krijgt u dan ook terug. Wint u deze zaak van Online.nl dan zijn zij gehouden aan de uitspraak van deze Geschillencommissie.
Kijk eens op de internetsite van deze Geschillencommissie en neem een aantal uitspraken door. U kunt dan zien waar u als consument rekening mee moet houden om een dergelijk geschil te winnen.
Gezien uw verhaal staat u zeer sterk dit geschil met Online.nl te winnen. Het inleggeld, € 50,00 voor het aanspannen van een geschil, krijgt u dan ook terug. Wint u deze zaak van Online.nl dan zijn zij gehouden aan de uitspraak van deze Geschillencommissie.
Kijk eens op de internetsite van deze Geschillencommissie en neem een aantal uitspraken door. U kunt dan zien waar u als consument rekening mee moet houden om een dergelijk geschil te winnen.
Ja, inmiddels zijn er wel een paar on-topic reacties binnen in het kassa forum, en heeft de redactie ingegrepen.Julie4444 schreef: Nou, zoals je ook in het Kassatopic hebt kunnen lezen sta je in principe gewoon in je recht. Ik zou dat hele "wil met anderen gaan claimen bij online" laten varen en gewoon lekker wachten tot ze je voor het gerecht dagen... mits je natuurlijk de bewijzen van die aangetekende brieven kunt overleggen. Je verhaal klinkt alsof je die zaak zou winnen, maar je moet het natuurlijk wel allemaal hard kunnen maken.
Verder: goede anti-reclame voor online. Dit soort idioot gedrag van een provider slaat natuurlijk nergens op.
Op zich ben ik ook wel bereid positieve reclame te maken voor online.nl: in de tijd dat m'n internetaansluiting op m'n vorige adres het deed heb ik geen problemen gehad. Ik vermoed dat ze problemen met hun administratie hebben, en ik weet zeker dat ze problemen hebben met hun communicatie, maar vanuit mijn persoonlijk perspectief heb ik geen klachten van technische aard.
Zoals gezegd ben ik heel benieuwd of online.nl ooit een rechtzaak tegen een klant heeft gevoerd. Ik heb er nog niks over kunnen vinden, dus mischien doen ze het niet, of ze weten de klanten uiteindelijk met incassos en deurwaarders te intimideren.
Cynisch (en zuiver hypothetisch) gezegd kan intimidatie ook deel uitmaken van het business-model van een bedrijf: als >90% van de klanten met klachten geintimideerd raakt en afziet van hun recht, dan kunnen ze de resterende 10% "laten schieten" want dan rendeert dit als verdienmodel. Dit is natuurlijk zuiver hypothetisch, en iets wat online.nl (uiteraard) niet doet.
Dank je voor de tip. Hopelijk heb ik dit niet nodig want hopelijk komt er geen volgende keer, maar goed om te weten.BreejKC schreef:Beste theB. Waarschijnlijk is het in soortgelijke zaken nergens daadwerkelijk tot een rechtszaak gekomen. Voor dit soort kwesties is een veel laagdrempeliger oplossing. Wendt u zich tot de Geschillencommissie Telecom en stel daar ook uw eisen. Volgens de Algemene Voorwaarden van Online.nl zijn zij daarbij aangesloten.
Echter, inmiddels heb ik de overeenkomst volgens "traditioneel recht" ontbonden, dus ik denk niet dat het pad via de geschillencommissie nog voor me open staat.
Dat is ook mijn indruk, vandaar de suggestie om die schadeclaim maar te laten varen. Ik zou me er ook niet te druk om maken. Je bent nu van ze af, tenzij ze het nodig vinden je te dagvaarden, in welk geval je die claim alsnog kan maken.theb schreef:Echter, inmiddels heb ik de overeenkomst volgens "traditioneel recht" ontbonden, dus ik denk niet dat het pad via de geschillencommissie nog voor me open staat.
Ik zou het er verder maar bij laten. Je zit nu bij een provider die wel levert en online gaat je waarschijnlijk niets kunnen maken.
Dat advies is zeker goed voor mijn gemoedsrust, maar ook erg slecht voor mijn rechtvaardigheidsgevoel. Ik denk er nog even over na.Julie4444 schreef:Dat is ook mijn indruk, vandaar de suggestie om die schadeclaim maar te laten varen. Ik zou me er ook niet te druk om maken. Je bent nu van ze af, tenzij ze het nodig vinden je te dagvaarden, in welk geval je die claim alsnog kan maken.theb schreef:Echter, inmiddels heb ik de overeenkomst volgens "traditioneel recht" ontbonden, dus ik denk niet dat het pad via de geschillencommissie nog voor me open staat.
Ik zou het er verder maar bij laten. Je zit nu bij een provider die wel levert en online gaat je waarschijnlijk niets kunnen maken.
Mocht je besluiten er toch een zaak van te maken ben ik benieuwd hoe dat afloopt. Houd je ons op de hoogte?
da's goed.Julie4444 schreef:Mocht je besluiten er toch een zaak van te maken ben ik benieuwd hoe dat afloopt. Houd je ons op de hoogte?
-
Het probleem is dat Online van mening is dat de overeenkomst niet is ontbonden, je kunt de klacht dus gewoon voorleggen bij de geschillencommissie inclusief je claim. Zij kijken niet of jij volgens "traditioneel recht" heb opgezegd ze beoordelen de klacht.theb schreef:Dank je voor de tip. Hopelijk heb ik dit niet nodig want hopelijk komt er geen volgende keer, maar goed om te weten.BreejKC schreef:Beste theB. Waarschijnlijk is het in soortgelijke zaken nergens daadwerkelijk tot een rechtszaak gekomen. Voor dit soort kwesties is een veel laagdrempeliger oplossing. Wendt u zich tot de Geschillencommissie Telecom en stel daar ook uw eisen. Volgens de Algemene Voorwaarden van Online.nl zijn zij daarbij aangesloten.
Echter, inmiddels heb ik de overeenkomst volgens "traditioneel recht" ontbonden, dus ik denk niet dat het pad via de geschillencommissie nog voor me open staat.
Geef Online nog wel de kans om inhoudelijk nogmaals te reageren met duidelijk in de brief erbij dat je de klacht bij de geschillencommissie gaat voorleggen.
Als jij de zaak voorlegt bij de commissie ontvangt Online direct een factuur vanuit de commissie (en dit is meer dan € 50,00) kom je dit een schikking dan blijft het voor Online bij dat bedrag. Moet er echt een uitspraak komen dan krijgt Online nog een factuur (en dit is weer meer dan € 50,00).
Veelal zie je dat ISP enkel zaken voor de geschillencommissie laten komen als er sprake is van een principe kwestie in jouw geval lijkt me hiervan geen sprake.
Grote kans dat Online alsnog haar claim laat vallen en misschien zelfs uit coulance je nog wat geld terug wilt geven (volgens de algemene voorwaarden heb je namelijk nergens recht op) en anders laat je het wel voorkomen (dit kost jouw maar eenmalig € 50,00).
-
Als jij de zaak voorlegt aan de geschillencommissie kost jou dat €50.sylvesterb schreef: Als jij de zaak voorlegt bij de commissie ontvangt Online direct een factuur vanuit de commissie (en dit is meer dan € 50,00) kom je dit een schikking dan blijft het voor Online bij dat bedrag. Moet er echt een uitspraak komen dan krijgt Online nog een factuur (en dit is weer meer dan € 50,00).
Ik heb 1x geprobeerd iets met de geschillencommissie op te lossen, maar heb daar van af gezien toen ik er achter kwam (door te grasduinen in hun uitspraken) dat ze erg onder de plak zitten van hun commerciele klanten. Ze zijn geen consumentenbond zeg maar.
Je moet je neerleggen bij hun uitspraak en kan niet meer naar de rechter.
Via stornering van automatische afschrijving kon ik wat geld terug halen. Ik stelde mijn argumenten op en heb afgerekend.
Als het gesteggel is om een klein bedrag zou ik de tegenpartij uitdagen om het initiatief te nemen: als zij 'hun' vermeende geld willen hebben moeten zij maar een rechtszaak aanspannen. Zonder gerechtelijke uitspraak kan de deurwaarder niets bij je halen.
Zij tellen ook hun knopen: als je vordering realiteitsgehalte heeft gaat een groot bedrijf geen kostbare oorlog voeren om een luttel bedrag.
-
Ik heb Online heerlijk onder de duim. Bij elk akkefietje plaats ik namelijk weer een klacht op Klachtenkompas. En dat werkt prima. Zowel technisch als administratief is deze provider een janboel. Gelukkig hebben ze de tarieven per 1 juni as verhoogd zodat ik bij ze weg kan. De Geschillencommissie daar heb ik alleen maar goede ervaringen mee. Drie keer gewonnen en nooit verloren.