Vraagje aan al die handige techneuten op dit forum:
Ik heb me laten verleiden tot een glasvezelabonnement van Solcon. Ik wilde niet het risico lopen dat er in ons dorp überhaupt geen glasvezel werd aangelegd, en er moest een x aantal aanmeldingen zijn om het aan te gaan leggen door de hele gemeente. Inmiddels zijn er anderhalf jaar verstreken en is de boel aangelegd in de gemeente en naar mijn huis toe. Wat blijkt bij installatie; met mijn 'ouderwetse'' coax aansluiting werkt de interactieve tv helemaal niet. Blijkbaar moet ik UTP hebben (nog nooit van gehoord, maar het schijnt gewoon LAN te betekenen, als ik het goed heb). Nu heb ik een geschil met Solcon, want ik heb dus geen UTP in mijn muren zitten (door het hele huis gewoon COAX) en ik zit niet te wachten op een halve verbouwing (t is niet een kwestie van even een kabeltje doortrekken) en ik weiger sowieso meerkosten te betalen. SOLCON of Reggefiber of wie dan ook heeft nooit iets gezegd over bepaalde aansluitingen die in je huis nodig zijn! Ja, het staat vast wel ergens op hun website, maar ik bedoel gewoon luid en duidelijk: kies je voor glasvezel, weet dan wel dat alleen UTP werkt met je interactieve tv.
Ok, ik ben overduidelijk een leek op dit gebied, maar het moet toch niet zo zijn dat allen techneuten dit begrijpen? Wat vinden jullie, ben ik nou gek en is dit standaard kennis voor iedere consument? Of is het logisch dat ik dacht dat mijn COAX gewoon zou volstaan?
Ik ben erg benieuwd naar jullie reactie, want SOLCON geeft geen duimbreed toe. Ik heb gelukkig wel mijn abonnement meteen kunnen opzeggen (ik zat er niet eens een jaar aan vast, wat een geluk!), maar ik weiger de installatie en eerste maand abonnement te betalen voor iets waar ik nooit iets aan heb gehad.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Glasvezel van Solcon
Re: Glasvezel van Solcon
Ik kan me goed voorstellen waar het fout is gegaan maar ik denk toch dat het redelijk is dat u zou moeten kunnen weten dat de coax alleen is voor de kabelaars en dat glasvezel, net als ADSL trouwens, niet via de coax aansluiting uw huis binnenkomt.
Het is trouwens het exacte argument waarmee ik de glasvezelaars keer op keer weer bij de deur heb afgewimpeld: "Wat heb ik aan een aansluiting met supersnelheden die zich beperkt tot de meterkast en waarvanuit de rest van het huis met het, véél langzamere, WiFi of Homeplug voorzien wordt van signaal?".
Trouwens, dat argument geldt voor kabel (coax) net zo goed, zij het dat het zich beperkt tot de internetaansluiting die ook daar vanuit de meterkast aangewezen is op wifi/homeplug.
Alle verkooptrucs worden uit de kast gehaald om de kosten van aanleg van de infrastruktuur eruit te halen, een infrastruktuur die eigenlijk al verouderd is vóór dat deze effectief kan worden gebruikt. Ik verwacht tussen nu en 10 jaar dat een vaste aansluiting helemaal niet meer nodig zal zijn en dat de telefonie met doorontwikkelingen van 4G (5G, 6G?) ons op elk apparaat in huis topsnelheden zal kunnen aanbieden zonder ook maar één coax, glasvezel of ADSL aansluiting.
Inderdaad is het (laten) aanleggen van netwerkbekabeling door het hele huis géén sinecure. Je mag verwachten dat nieuw te bouwen huizen in de toekomst standaard een leidingennetwerk in het beton hebben gegoten waardoor u UTP kabel kunt laten trekken maar dat helpt noch u noch mijzelf (70'er jaren woning).
Je kunt niet zeggen dat de verkopers u hadden moeten uitleggen dat de aansluiting tot in de meterkast is en geen centimeter verder, of dat ze u met opzet misleid hebben. Toch vind (en vond) ik de gebruikte verkooptaktieken een te rooskleurig beeld geven van het produkt glasvezel. Ik denk dan ook dat u zult moeten betalen, het argument dat u niet begreep dat glasvezel niet via de coax gaat is dunkt mij niet sterk.
Het is trouwens het exacte argument waarmee ik de glasvezelaars keer op keer weer bij de deur heb afgewimpeld: "Wat heb ik aan een aansluiting met supersnelheden die zich beperkt tot de meterkast en waarvanuit de rest van het huis met het, véél langzamere, WiFi of Homeplug voorzien wordt van signaal?".
Trouwens, dat argument geldt voor kabel (coax) net zo goed, zij het dat het zich beperkt tot de internetaansluiting die ook daar vanuit de meterkast aangewezen is op wifi/homeplug.
Alle verkooptrucs worden uit de kast gehaald om de kosten van aanleg van de infrastruktuur eruit te halen, een infrastruktuur die eigenlijk al verouderd is vóór dat deze effectief kan worden gebruikt. Ik verwacht tussen nu en 10 jaar dat een vaste aansluiting helemaal niet meer nodig zal zijn en dat de telefonie met doorontwikkelingen van 4G (5G, 6G?) ons op elk apparaat in huis topsnelheden zal kunnen aanbieden zonder ook maar één coax, glasvezel of ADSL aansluiting.
Inderdaad is het (laten) aanleggen van netwerkbekabeling door het hele huis géén sinecure. Je mag verwachten dat nieuw te bouwen huizen in de toekomst standaard een leidingennetwerk in het beton hebben gegoten waardoor u UTP kabel kunt laten trekken maar dat helpt noch u noch mijzelf (70'er jaren woning).
Je kunt niet zeggen dat de verkopers u hadden moeten uitleggen dat de aansluiting tot in de meterkast is en geen centimeter verder, of dat ze u met opzet misleid hebben. Toch vind (en vond) ik de gebruikte verkooptaktieken een te rooskleurig beeld geven van het produkt glasvezel. Ik denk dan ook dat u zult moeten betalen, het argument dat u niet begreep dat glasvezel niet via de coax gaat is dunkt mij niet sterk.
En daar ga je de fout in. Er is wel geleverd, en dat mag je betalen. Overigens nog bijzonder redelijk van Solcon. Verder denk ik niet dat je overal in huis COAX hebt liggen. En als je iets verder had gedacht, dan begrijp ook jij waar het interactieve TV signaal vandaan kwam: de modem. En vanaf daar naar je TV/computer gaat niet via de COAX. Denken overigens de meeste mensen niet echt over na.koopgoot2011 schreef:Vraagje aan al die handige techneuten op dit forum: ... maar ik weiger de installatie en eerste maand abonnement te betalen voor iets waar ik nooit iets aan heb gehad.
-
Toch fijn om te horen dat Encore denkt dat de meeste mensen daar net als ik niet over nadenken.
Nu wist ik wel dat het glasvezel maar tot de meterkast gaat, maar mij is verteld (niet door solcon ofzo, gewoon borrelpraat) dat het verder gaat over de coax. En het is ook niet zo dat heel het glasvezel geen effect zou hebben, internet en bellen zou wel moeten lukken. De installateur zei alleen dat het probleem in de digitale tv-ontvanger zit; dat ding doet het niet zonder UTP. Ik heb toch echt wel coax door mijn hele huis, op alle verdiepingen is het doorgetrokken en alle kamers hebben een aansluiting, super handig.
Maar Encore, moet je als consument nu precies weten waar welk signaal vandaan komt? ik heb geen idee wat al die kastjes doen, ik heb routers, modems, versterkers, een bridge, en wat al niet meer en ik heb geen flauw benul wat die allemaal doen. Ik vind het eerlijk gezegd erg raar dat het van een consument verwacht zou worden dat ie dat allemaal moet weten. Mijn huidige internet komt toch ook via de kabel en vervolgens wireless, dus helemaal geen bijzondere toestanden (ik bedoel installatie met bijkomende kosten) voor nodig.
Jullie hebben me in ieder geval wel geholpen; ik ben weer een stuk wijzer. hartelijk bedankt!
Nu wist ik wel dat het glasvezel maar tot de meterkast gaat, maar mij is verteld (niet door solcon ofzo, gewoon borrelpraat) dat het verder gaat over de coax. En het is ook niet zo dat heel het glasvezel geen effect zou hebben, internet en bellen zou wel moeten lukken. De installateur zei alleen dat het probleem in de digitale tv-ontvanger zit; dat ding doet het niet zonder UTP. Ik heb toch echt wel coax door mijn hele huis, op alle verdiepingen is het doorgetrokken en alle kamers hebben een aansluiting, super handig.
Maar Encore, moet je als consument nu precies weten waar welk signaal vandaan komt? ik heb geen idee wat al die kastjes doen, ik heb routers, modems, versterkers, een bridge, en wat al niet meer en ik heb geen flauw benul wat die allemaal doen. Ik vind het eerlijk gezegd erg raar dat het van een consument verwacht zou worden dat ie dat allemaal moet weten. Mijn huidige internet komt toch ook via de kabel en vervolgens wireless, dus helemaal geen bijzondere toestanden (ik bedoel installatie met bijkomende kosten) voor nodig.
Jullie hebben me in ieder geval wel geholpen; ik ben weer een stuk wijzer. hartelijk bedankt!
die coaxkabels lopen nu toch in buizen neem ik aan? dus eruit trekken en utp kabel erin moet toch kunnen?