LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Hoe 'Fair' is Chello?
Hoe 'Fair' is Chello?
Ik krijg de volgende mail van Chello:
Geachte chello abonnee,
Uw modemsnelheid is met onmiddellijke ingang teruggezet.
Tot het einde van de maand zal uw modemsnelheid beperkt worden tot maximaal 64 Kbps voor zowel het up- als het download verkeer. Alle onderdelen van de chello dienst blijven gewoon voor u beschikbaar, maar tegen een lagere snelheid.
Vanaf de 1e van de volgende maand zullen de modeminstellingen weer op de voor uw chello abonnement geldende snelheid worden teruggezet.
Als u verwacht in de toekomst vaker grotere hoeveelheden data te gebruiken, willen wij u graag attenderen op chello plus. Bij dit product zijn grotere hoeveelheden dataverkeer toegestaan.
Wij vertrouwen erop u voldoende te hebben ingelicht.
Met vriendelijke groet,
UPC Nederland
Dit is natuurlijk onacceptabel, dit terwijl mijn dataverbruik zeker niet meer is dan bij mijn collega's. Ook concurrenten lijken hierop niet te letten.
Het ergste vind ik nog dat ze dit afdoen met hun 'Fair Use Policy', terwijl het gewoon een technische beperking is. Er liggen geen normen aan ten grondslag en deze maatregel treft mij op basis van willekeur. Als ik naar andere providers en zelfs bij andere leden van Chello kijk, dan gelden hier andere regels.
Wie heeft hier ook last van en wat kan ik hier tegen doen?
Groeten,
Mario.
Geachte chello abonnee,
Uw modemsnelheid is met onmiddellijke ingang teruggezet.
Tot het einde van de maand zal uw modemsnelheid beperkt worden tot maximaal 64 Kbps voor zowel het up- als het download verkeer. Alle onderdelen van de chello dienst blijven gewoon voor u beschikbaar, maar tegen een lagere snelheid.
Vanaf de 1e van de volgende maand zullen de modeminstellingen weer op de voor uw chello abonnement geldende snelheid worden teruggezet.
Als u verwacht in de toekomst vaker grotere hoeveelheden data te gebruiken, willen wij u graag attenderen op chello plus. Bij dit product zijn grotere hoeveelheden dataverkeer toegestaan.
Met vriendelijke groet,
UPC Nederland
Dit is natuurlijk onacceptabel, dit terwijl mijn dataverbruik zeker niet meer is dan bij mijn collega's. Ook concurrenten lijken hierop niet te letten.
Het ergste vind ik nog dat ze dit afdoen met hun 'Fair Use Policy', terwijl het gewoon een technische beperking is. Er liggen geen normen aan ten grondslag en deze maatregel treft mij op basis van willekeur. Als ik naar andere providers en zelfs bij andere leden van Chello kijk, dan gelden hier andere regels.
Wie heeft hier ook last van en wat kan ik hier tegen doen?
Groeten,
Mario.
Re: Hoe 'Fair' is Chello?
Volgens de algemene voorwaarden van Chello moeten ze eerst een waarschuwing uitdoen als je over de limiet heen bent. Hoogstwaarschijnlijk is dit niet gebeurd, en daarmee ben jij ook niet verplicht om aan jouw verplichtingen te voldoen. Ik zou ten eerste per direct m'n abonnement opzeggen, machtiging onmiddelijk stopzetten (iig niet afwachten totdat Chello dit doet) en een ADSL abonnement bij bijvoorbeeld Demon nemen.
Volgens mij vergeet Marios de waarschuwingsmail te posten die wel degelijk verstuurt wordt! Ik heb afgelopen vrijdag een waarschuwing gehad waarin staat dat ik mijn verbruik moet aanpassen...
Het terugzetten in snelheid is een redelijk klantvriendelijke aktie want ze kunnen er ook voor kiezen om je helemaal af te sluiten en dan heb je helemaal niets meer..
Voor de liefhebbers post ik hier het mailtje dat ik afgelopen vrijdag ontving:
Geachte chello abonnee,
Met deze e-mail willen wij u informeren over uw dataverkeer. Wij constateren dat uw dataverkeer overmatig dreigt te worden.
U bent ruim over de helft van de limiet die UPC als overmatig heeft vastgesteld.
Zoals u weet maakt chello gebruik van een gezamenlijk netwerk. Dit betekent dat als iemand overmatig veel data gebruikt, dit ten koste gaat van de gehele snelheid op het netwerk. Hier kunnen andere chello klanten nadeel van ondervinden. Om dit te voorkomen en iedereen -dus ook u- een goede snelheid te bieden spreken wij mensen aan op hun overmatige datagebruik.
Bij voortdurend overmatig gebruik zal de snelheid van uw kabelmodem voor het resterende deel van de maand beperkt worden tot 64 Kbps voor zowel het up- als voor het download verkeer (vergelijkbaar met de snelheid van internet via de telefoon). Als u wilt voorkomen dat uw snelheid wordt beperkt, adviseren wij u om direct uw dataverkeer te minderen.
Indien deze maand uw dataverkeer overmatig blijft, ontvangt u nog 1 maal een waarschuwing via de e-mail. In een eventuele derde en laatste e-mail zal UPC kennis geven van de snelheidsbeperking die dan onmiddellijk in werking treedt.
Bijgaand sturen wij u een link naar een speciale pagina waar u uw datagebruik zelf in de gaten kunt houden <http://datagebruik.chello.nl>.
Voor meer informatie verwijzen wij naar artikel 3 van de chello Acceptable Use Policy.
Met vriendelijke groet,
UPC Nederland
Het terugzetten in snelheid is een redelijk klantvriendelijke aktie want ze kunnen er ook voor kiezen om je helemaal af te sluiten en dan heb je helemaal niets meer..
Voor de liefhebbers post ik hier het mailtje dat ik afgelopen vrijdag ontving:
Geachte chello abonnee,
Met deze e-mail willen wij u informeren over uw dataverkeer. Wij constateren dat uw dataverkeer overmatig dreigt te worden.
U bent ruim over de helft van de limiet die UPC als overmatig heeft vastgesteld.
Zoals u weet maakt chello gebruik van een gezamenlijk netwerk. Dit betekent dat als iemand overmatig veel data gebruikt, dit ten koste gaat van de gehele snelheid op het netwerk. Hier kunnen andere chello klanten nadeel van ondervinden. Om dit te voorkomen en iedereen -dus ook u- een goede snelheid te bieden spreken wij mensen aan op hun overmatige datagebruik.
Bij voortdurend overmatig gebruik zal de snelheid van uw kabelmodem voor het resterende deel van de maand beperkt worden tot 64 Kbps voor zowel het up- als voor het download verkeer (vergelijkbaar met de snelheid van internet via de telefoon). Als u wilt voorkomen dat uw snelheid wordt beperkt, adviseren wij u om direct uw dataverkeer te minderen.
Indien deze maand uw dataverkeer overmatig blijft, ontvangt u nog 1 maal een waarschuwing via de e-mail. In een eventuele derde en laatste e-mail zal UPC kennis geven van de snelheidsbeperking die dan onmiddellijk in werking treedt.
Bijgaand sturen wij u een link naar een speciale pagina waar u uw datagebruik zelf in de gaten kunt houden <http://datagebruik.chello.nl>.
Voor meer informatie verwijzen wij naar artikel 3 van de chello Acceptable Use Policy.
Met vriendelijke groet,
UPC Nederland
Ik heb inderdaad eerst een waarschuwing gehad. Overigens heb ik daarna mijn internet gebruik aangepast en minder dataverkeer gebruikt. Echter ook de helpdesk weet me te vertellen dat ze inderdaad eerst moeten waarschuwen en daarna pas terug mogen zetten. Ik ben echter pas gewaarschuwd op 90% en dan is terugzetten onvermijdelijk.
Ik lees ook op andere nieuwsgroepen dat Chello 100 Gb als maximum hanteerd, echter dit is voor mij niet waar. Ik heb deze maand circa 50 Gb gebruikt en ben dus teruggezet. Dit zou inderdaad circa de helft zijn.
Dus beste Gast: binnen een week wordt jouw snelheid ook teruggezet, daar is volgens mij niets aan te doen. Anders is mijn stelling van volledige willekeur dus waar.
De andere suggesties zijn om Chello op te zeggen. Dat ben ik inderdaad van plan, echter ik moet minimaal 1 jaar lid blijven van Chello en kan overstappen op ASDL. Dat is pas in April, maar er is dus hoop!
Net ook de reclame van Wanadoo gezien: Geen Datalimiet!
Ik lees ook op andere nieuwsgroepen dat Chello 100 Gb als maximum hanteerd, echter dit is voor mij niet waar. Ik heb deze maand circa 50 Gb gebruikt en ben dus teruggezet. Dit zou inderdaad circa de helft zijn.
Dus beste Gast: binnen een week wordt jouw snelheid ook teruggezet, daar is volgens mij niets aan te doen. Anders is mijn stelling van volledige willekeur dus waar.
De andere suggesties zijn om Chello op te zeggen. Dat ben ik inderdaad van plan, echter ik moet minimaal 1 jaar lid blijven van Chello en kan overstappen op ASDL. Dat is pas in April, maar er is dus hoop!
Net ook de reclame van Wanadoo gezien: Geen Datalimiet!
En toch vind ik het vaag. Je zit op de helft van x. Als je je data verkeer aanpast dan is er niks aan de hand. Maar naar welk niveau moet je aanpassen? naar minderd dan de helft van x. En als je meer wil down/uploaden kan je Chello plus nemen. Daar kan je x maal x downloaden. Leuk zo een mailtje maar nu weet je nog niks.
Met 64 Kbps kun je dus wel (heel langzaam) over het internet surfen.
Leuke site gevonden over chello: www.chelloo.com
Een soort chello-gebruikers organisatie.
Enige duidelijkheid wordt daar in de nieuwsberichten gezet over datalimieten:
Als je daarna wat verder kijkt in de nieuwsgroepen, wordt dit overigens direct tegengesproken. Er worden mensen afgesloten met 30 Gb en ook die na meer dan 100 Gb niet worden afgesloten.
Dus duidelijkheid? - nog niet!
Misschien toch de concurrentie maar gaan proberen?
Leuke site gevonden over chello: www.chelloo.com
Een soort chello-gebruikers organisatie.
Enige duidelijkheid wordt daar in de nieuwsberichten gezet over datalimieten:
Er is nu eindelijk duidelijkheid omtrent de datalimieten van chello.
Afgelopen maand waren er regelmatig berichten van boze gebruikers op het forum te vinden. Deze werden zonder pardon "afgesloten" omdat er teveel was gedownload. De snelheid werd dan terug geschroefd naar ISDN snelheid.
Het probleem was dat deze gebruikers niet wisten hoeveel ze nou mochten downloaden, en ook geen waarschuwing hebben ontvangen.
Gelukkig gaat daar vanaf vandaag verandering in komen.
Via een interne mailing heeft UPC het volgende laten weten:
Vanaf Maandag 12 januari zal het automatische throttle proces worden geactiveerd.
Het automatische throttle proces houdt in dat klanten die een datalimiet overschrijden 2 maal een waarschuwing ontvangen via de e-mail:
De eerste waarschuwing is bij 80% van de limiet.
De tweede waarschuwing is bij 90% van de limiet.
De derde waarschuwing is bij 100% van de limiet.
Bij de 90% waarschuwing wordt tevens een link meegestuurd waar de klant zijn verbruik kan zien.
Bij de 100% waarschuwing krijgt de klant een melding dat per direct het modem teruggezet is in snelheid tot het einde van de maand.
De limieten per product zijn:
Abonnement Data Limiet
Entry 0,5 GB
Light 1 GB
Classic A.U.P. * (Staat nu op 100GB, dit kan veranderen)
Plus A.U.P. * (Staat nu op 200GB, dit kan veranderen)
* A.U.P. = Acceptable Usage Policy
Het automatische throttle proces werkt alleen voor EuroDocis modems (bv. Motorola's). De niet-EuroDocsis modems (Terayon, Lancity of COM21) worden via een handmatig proces meegenomen. Echter, deze klanten worden niet teruggezet in snelheid maar afgesloten. In de communicatie naar deze klanten zal gemeld worden dat de klant kan kiezen om overgezet te worden naar een EuroDocsis modem om zo niet geheel afgesloten te worden.
Je eigen dataverbruik bekijken:
Let op: Deze data meter is (nog) niet officieel door chello in gebruik genomen. Het kan dus zijn dat de gemeten gegevens niet kloppen, of dat je nog geen toegang hebt.
Als je daarna wat verder kijkt in de nieuwsgroepen, wordt dit overigens direct tegengesproken. Er worden mensen afgesloten met 30 Gb en ook die na meer dan 100 Gb niet worden afgesloten.
Dus duidelijkheid? - nog niet!
Misschien toch de concurrentie maar gaan proberen?
De mail die de Chello classic gebruiker citeert spreekt over een fup die UPC hanteert. Volgens die fup genereert hij teveel dataverkeer, andere gebruikers hebben er last van. Er wordt gesuggereert te upgraden naar Chello plus. Die hanteert ook een fup, maar meer dataverkeer is toegestaan. Hoe zit dat nu, hebben andere gebruikers dan opeens minder last van een plus-gebruiker die veel data genereert dan van een classic-gebruiker die veel data genereert? Veel data is toch veel data of mis ik hier soms iets? Of heeft UPC opeens minder met de andere gebruikers die er last van hebben te schaften als je maar meer dokt? Of hebben niet andere gebruikers er last van, maar UPC zelf dat je je internetverbinding ook daadwerkelijk benut?
Wat is het verschil tussen fup-classic en een plus-fup? Of is dat hele Chello misschien een pus-flop? Ik gok op dit laatste.
Wat is het verschil tussen fup-classic en een plus-fup? Of is dat hele Chello misschien een pus-flop? Ik gok op dit laatste.
Je kunt inderdaad niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten...ik denk dat ze nog schappelijk zijn met classic en plus qua datalimiet...
Wat is schappelijk? 30gig, 40 gig of 80 gig. Wie zal het zeggen? Wie het weet mag het zeggen? UPC? UPC? Hallo wat is schappelijk?
Elke limiet lager dan 'onbeperkt' zoals je dagelijks krijgt voorgespiegeld is niet schappelijk. Schappelijk is dat je gewoon je potentiele klanten vertelt wat ze zullen krijgen.
Ik krijg opeens een deja-vu over een kerel in een winkel die het over een gratis datalimiet heeft. Dat is inderdaad wat je er bij UPC blijkbaar zomaar bij krijgt als je besluit 'onbeperkt internet' te gaan afnemen.
Ik krijg opeens een deja-vu over een kerel in een winkel die het over een gratis datalimiet heeft. Dat is inderdaad wat je er bij UPC blijkbaar zomaar bij krijgt als je besluit 'onbeperkt internet' te gaan afnemen.
Vandaag stond er weer een paginagrote advertentie in de krant:
Dat kun je zelfs niet met een classic of plus abonnement
Ik stel voor om deze breedband lek te prikken en nooit meer op te pompen.
Eindeloos internetten voor €14,95, bij Chello? Laat me niet lachen!Als je nog internet via je telefoonlijn, dan is nu hét moment om over te stappen. Met chello starter: hét startpakket voor de kabel. Daarmee kun je al voor €14,95 per maand eindeloos internetten
Dat kun je zelfs niet met een classic of plus abonnement
Ik stel voor om deze breedband lek te prikken en nooit meer op te pompen.
Lezen!!!! Eindeloos INTERNETTEN..........niet eindeloos DOWNLOADEN!!!!!!!!!!!
Marijke, kan je internetten zonder te downloaden? Of ben je misschien altijd aan het downloaden zodra je aan het surfen bent?
Gast,
Je hebt gelijk, dat je altijd (indien de pagina niet in de cache staat) aan het downloaden bent, als je internet.
Maar je hebt het downloaden van een internetpagina en het downloaden van bestanden, zoals muziek en film.
Er zijn mensen, die zich kunnen vermaken op het internet, zonder dat ze daarvoor alle films en mp3's moeten downloaden.
Die zoeken gewoon iets op, mailen en/of msn-en.
Voila, een mooi abonnement voor weinig internetgebruik.
Maar ja, je kan ook overal tegen aan schoppen.
Altijd leuk als je niets beters te doen hebt.
Gr.
Je hebt gelijk, dat je altijd (indien de pagina niet in de cache staat) aan het downloaden bent, als je internet.
Maar je hebt het downloaden van een internetpagina en het downloaden van bestanden, zoals muziek en film.
Er zijn mensen, die zich kunnen vermaken op het internet, zonder dat ze daarvoor alle films en mp3's moeten downloaden.
Die zoeken gewoon iets op, mailen en/of msn-en.
Voila, een mooi abonnement voor weinig internetgebruik.
Maar ja, je kan ook overal tegen aan schoppen.
Altijd leuk als je niets beters te doen hebt.
Gr.
Speed-Ray, maar je bent het dus met me eens dat het niet eindeloos is!!! Niet iedereen begrijpt nl. het verschil tussen downloaden en internetten.
Gast,
Ik ben het met je eens, maar Marijke heeft ook gelijk, want er staat eindeloos internetten en niet downloaden.
Er zijn inderdaad mensen die het verschil niet weten, maar in hoeverre is het dan fout om te adverteren met waar het op slaat.
UPC heeft het niet over het eindeloos downloaden en daar zit het verschil.
Gr.
Ik ben het met je eens, maar Marijke heeft ook gelijk, want er staat eindeloos internetten en niet downloaden.
Er zijn inderdaad mensen die het verschil niet weten, maar in hoeverre is het dan fout om te adverteren met waar het op slaat.
UPC heeft het niet over het eindeloos downloaden en daar zit het verschil.
Gr.
Maar internetten zonder downloaden is vrijwel onmogelijk. Tenzij je het surfen beperkt tot dezelfde sites. Maar dat is niet echt boeiend. Waarop het dus neer komt is dat het beperkt eindeloos internetten betreft.
Je hebt een datalimiet van 250 MB.
Stel de gemiddelde site is 10Kb, dan heb je dus toegang tot 25000 nieuwe sites.
De meeste mensen, die met een telefoonmodem in bellen, surfen niet onbeperkt. Misschien de eerste maand om te kijken hoe het is, maar daarna zal het wel meevallen en zitten veel plaatjes van sites in de cache.
Op die mensen springt UPC in.
Ze brengen dit niet op de markt voor de mensen die veel downloaden.
Stel de gemiddelde site is 10Kb, dan heb je dus toegang tot 25000 nieuwe sites.
De meeste mensen, die met een telefoonmodem in bellen, surfen niet onbeperkt. Misschien de eerste maand om te kijken hoe het is, maar daarna zal het wel meevallen en zitten veel plaatjes van sites in de cache.
Op die mensen springt UPC in.
Ze brengen dit niet op de markt voor de mensen die veel downloaden.