LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Klacht over afhandelingen bij Ziggo

Problemen met jouw aansluiting of met jouw provider van internetdiensten? Discussieer dan hier daarover.
olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Klacht over afhandelingen bij Ziggo

Ongelezen bericht door olaf79 »

Klock schreef:
Prolix schreef:Maar waar gaat het nou over? Hullie gaat wel heeeeel ver off-topic :lol:
Idd. Ga daar ook niet verder op in. Zonde van mijn tijd. Maar ben nu aan het onderzoeken over het HDCP verhaal. Kwam wel veel topics tegen over het groen beeld met de humax 5050, maar niet met de 5200. Maar dat zal wel komen doordat de 5050 stuk ouder is. Het is in ieder geval een bekend probleem. De tip met de V-Format knop werkt in ieder geval niet.

Heb vandaag ook nog getest om optisch geluid gelijk aan te sluiten op de decoder. Zodra decoder aan ging had ik geluid. Toen beeld groen werd was het geluid ook weg. Optisch is gelijk aangesloten op het geluidsysteem aangesloten. Beeld wederom via HDMI. Als het aan de tv zou liggen, zou volgens mij het geluid ook door moeten gaan. Met ander HDMI apparaat ging het geluid ook door, als ik de TV uit had gezet.

Wat ik tevens ook vreemd blijf vinden. Via de humax werk het niet, maar met de interne decoder van de TV ( alleen getest met Nederland 1 ) werkt het wel. Lijkt me dan meer een fout van de software van de humax of eventueel aan de HDMI kabel dat ie geen HDCP signaal doorstuurt en daardoor het beeld op tilt gaat.
Nee, zoals ik al eerder aangaf, het probleem zit in de firmware van Ziggo. Deze zorgt ervoor dat de decoder van humax zich kan aanmelden op het ziggo netwerk en alle functies kan doen die het ondersteund, bijvoorbeeld, interactieve tv, digitale radio, etc. Ziggo heeft in overleg met de content providers een slot op HD materiaal gedaan, waarom is het best bewaarde geheim van medialand, want via internet kun je alles toch al terugvinden, maar feit is dat de contentproviders weigeren hd content te leveren als dat niet gecodeerd wordt. Het protocol daarvoor heet HDCP en daarin bestaan verschillende versies. Hier zit het probleem, ziggo gebruikt een nieuwe standaard (de oude is vorig jaar gekraakt) en dat ondersteunen veel tv's nog niet, hoewel het ook aan de kabel kan liggen.
Dat je interne decoder van je tv het wel is doet is logisch, deze gebruikt geen HDCP (dat is alleen als beeld via een digitale connectie (DVI of HDMI) van 1 apparaat naar de ander gaat) In jouw tv blijft alles binnen 1 apparaat en je kunt dat ook niet opnemen. Dus is er geen codering, behalve via IRDETO (smartcard) dat alleen kijkt of je uberhaupt gerechtigd bent om dat kanaal via Ziggo netwerk te kijken.

Klock
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 sep 2013 16:53

Re: Klacht over afhandelingen bij Ziggo

Ongelezen bericht door Klock »

olaf79 schreef:
Dat je interne decoder van je tv het wel is doet is logisch, deze gebruikt geen HDCP (dat is alleen als beeld via een digitale connectie (DVI of HDMI) van 1 apparaat naar de ander gaat) In jouw tv blijft alles binnen 1 apparaat en je kunt dat ook niet opnemen. Dus is er geen codering, behalve via IRDETO (smartcard) dat alleen kijkt of je uberhaupt gerechtigd bent om dat kanaal via Ziggo netwerk te kijken.
Volgens de handleiding kan er ook opgenomen worden als er een externe HDD op de tv aangesloten is.

Zou het helpen als een nieuwe decoder, zonder de nieuwe software, op de tv word aangesloten wel alles werkt? Is dit probleem alleen bij humax bekend of hebben Samsung decoders hier ook last van?

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Klacht over afhandelingen bij Ziggo

Ongelezen bericht door olaf79 »

Klock schreef:
olaf79 schreef:
Dat je interne decoder van je tv het wel is doet is logisch, deze gebruikt geen HDCP (dat is alleen als beeld via een digitale connectie (DVI of HDMI) van 1 apparaat naar de ander gaat) In jouw tv blijft alles binnen 1 apparaat en je kunt dat ook niet opnemen. Dus is er geen codering, behalve via IRDETO (smartcard) dat alleen kijkt of je uberhaupt gerechtigd bent om dat kanaal via Ziggo netwerk te kijken.
Volgens de handleiding kan er ook opgenomen worden als er een externe HDD op de tv aangesloten is.
Ja dat klopt, maar dat gaat je niet lukken. Je kunt opnemen maar krijgt dan bij het afspelen diezelfde groene blokken te zien, het bestand is immers gecodeerd opgenomen. Opnemen van SD materiaal zou wel gewoon werken.
Zou het helpen als een nieuwe decoder, zonder de nieuwe software, op de tv word aangesloten wel alles werkt? Is dit probleem alleen bij humax bekend of hebben Samsung decoders hier ook last van?
Nee dat helpt je niet. De decoder gaat direct nieuwe firmware downloaden zodra hij zich aanmeldt op het ziggo netwerk.
Het is niet zo zeer dat de decoders er last van hebben, het is de communicatie tussen decoder en tv. Zie het als een fries die in het fries met een hollander spreekt. Je verstaat er wel iets van, maar niet veel. Tenzij je fries leert. Wat jij zoekt is een tv die naast hollands ook fries spreekt. Mogelijk kun je via een update je tv fries laten spreken. Informeer dat even bij de fabrikant. Je tv moet HDCP 2.2. (gaan) ondersteunen. Je hdmi kabel moet HDCP 2.2. compatible zijn.

sjohie
Berichten: 11244
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Klacht over afhandelingen bij Ziggo

Ongelezen bericht door sjohie »

olaf79 schreef:
Klock schreef:
olaf79 schreef:
Dat je interne decoder van je tv het wel is doet is logisch, deze gebruikt geen HDCP (dat is alleen als beeld via een digitale connectie (DVI of HDMI) van 1 apparaat naar de ander gaat) In jouw tv blijft alles binnen 1 apparaat en je kunt dat ook niet opnemen. Dus is er geen codering, behalve via IRDETO (smartcard) dat alleen kijkt of je uberhaupt gerechtigd bent om dat kanaal via Ziggo netwerk te kijken.
Volgens de handleiding kan er ook opgenomen worden als er een externe HDD op de tv aangesloten is.
Ja dat klopt, maar dat gaat je niet lukken. Je kunt opnemen maar krijgt dan bij het afspelen diezelfde groene blokken te zien, het bestand is immers gecodeerd opgenomen. Opnemen van SD materiaal zou wel gewoon werken.
Zou het helpen als een nieuwe decoder, zonder de nieuwe software, op de tv word aangesloten wel alles werkt? Is dit probleem alleen bij humax bekend of hebben Samsung decoders hier ook last van?
Nee dat helpt je niet. De decoder gaat direct nieuwe firmware downloaden zodra hij zich aanmeldt op het ziggo netwerk.
Het is niet zo zeer dat de decoders er last van hebben, het is de communicatie tussen decoder en tv. Zie het als een fries die in het fries met een hollander spreekt. Je verstaat er wel iets van, maar niet veel. Tenzij je fries leert. Wat jij zoekt is een tv die naast hollands ook fries spreekt. Mogelijk kun je via een update je tv fries laten spreken. Informeer dat even bij de fabrikant. Je tv moet HDCP 2.2. (gaan) ondersteunen. Je hdmi kabel moet HDCP 2.2. compatible zijn.
De HDMI kabel hoeft alleen maar "goed" genoeg te zijn om binnen 20ms de locality check goed uit te kunnen voeren, wat HDCP v2.x vereist, verder niet. Men hoeft helemaal geen speciale versie HDMI (1.2, 1.3, 1.3a, 1.4 etc) te hebben, HDCP v2.x werkt desnoods ook nog via DVI.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Klacht over afhandelingen bij Ziggo

Ongelezen bericht door olaf79 »

sjohie schreef:De HDMI kabel hoeft alleen maar "goed" genoeg te zijn om binnen 20ms de locality check goed uit te kunnen voeren, wat HDCP v2.x vereist, verder niet. Men hoeft helemaal geen speciale versie HDMI (1.2, 1.3, 1.3a, 1.4 etc) te hebben, HDCP v2.x werkt desnoods ook nog via DVI.
Ja en als de hdmi kabel dat niet ondersteund (bijvoorbeeld te lang is), dan gaat het niet werken ook al zijn beide apparaten wel hdcp gecertificeerd. De kabel moet dus weldegelijk compatible zijn al is er geen officiele standaard voor de kabels die dit voorschrijft.

Klock
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 sep 2013 16:53

Re: Klacht over afhandelingen bij Ziggo

Ongelezen bericht door Klock »

olaf79 schreef: Ja en als de hdmi kabel dat niet ondersteund (bijvoorbeeld te lang is), dan gaat het niet werken ook al zijn beide apparaten wel hdcp gecertificeerd. De kabel moet dus weldegelijk compatible zijn al is er geen officiele standaard voor de kabels die dit voorschrijft.
Te lang lijkt me niet. Heb het met diverse kabels geprobeerd. Daaronder zat ook de meegeleverd kabel van de humax bij. Kan er dus vanuit gaan dat de meegeleverd kabel alle signalen goed door stuurt.

Ben nog steeds aan het onderzoeken naar HDCP en de software van ziggo. Ben er alleen nog niet veel verder gekomen.

Hinerakatauri1979
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 aug 2014 20:43

Re: Klacht over afhandelingen bij Ziggo

Ongelezen bericht door Hinerakatauri1979 »

Ik heb nu zelfde probleem, maar dan met een Samsung, na de Samsung Logo blauw beeld. In het Samsung boekje, op de Samsung doos en op de Ziggo website staat niets over minimale eisen voor de tv. Er staat alleen HDMI geen versie nummer of iets over een handshake protocol versie.

Dus je mag verwachten dat het op alle tv's werkt met een HDMI aansluiting. Zijn er wel minimale eisen dan moeten die vermeld staan. Is hetzelfde als je een PC Game koopt, daarop staat wat voor hardware en software ondersteund wordt.

Ziggo of wie dan ook kan zeggen: ja meneer maar je tv ondersteunt het niet. Maar er wordt ook niet duidelijk gemaakt wat die WEL ondersteund.

Gesloten