LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] KPN knijpt lijn af
KPN knijpt lijn af
Lange tijd heb ik een internetplusbellen abonnement gehad bij KPN.
De postcode-check gaf aan dat 40/4 (download/upload) mogelijk zou zijn, en dat heb ik destijds ook aangevraagd.
Het bleek dat er slechts een snelheid van max. 20mb en upload 2 (naar ik me herinner) gehaald zou kunnen worden.
Ik heb ze gebeld met de vraag waarom de snelheid structureel zo laag was (de infrastructuur binnenshuis is goed, en de afstand tot de centrale is slechts 400 m). Hierop zei men dat er 's nachts regelmatig opnieuw wordt gemeten, en dan kan het zijn dat de betrouwbaarheid van de verbinding niet goed genoeg is, en derhalve wordt de snelheid naar beneden bijgesteld (of naar boven).
Dat antwoord heb ik destijds maar geaccepteerd, maar wel met de vraag of het dan NU even naar boven kon (naar het maximum). Dat heeft men toen gedaan, en toen zat ik op 20/2 of zo.
Dat heb ik toen maar geaccepteerd als een gegeven (er was nu eenmaal niet een hogere snelheid mogelijk).
Uiteindelijk haalde ik soms 18mb, maar meestal kwam ik uit op 12-16. En upload 1,6-1,8.
Nadat ik me wat meer verdiept heb in hoe eea werkt, kwam ik erachter dat de modem ook kan 'meten' wat de snelheid is die de infrastructuur in huis aankan. De "attainable rate" bleek in de experiabox wel een stuk hoger te liggen (24/3 of zo) dan de snelheid die ik had.
Wetende dat de snelheid soms bijgesteld wordt al naar gelang betrouwbaarheid signaal, leek me dit OK.
Echter, en nu komt het schrijnende...
Vanwege verschillende redenen (prijs/kwaliteit, slechte service, etc.) heb ik uiteindelijk (na meer dan 2 jaar) besloten over te stappen naar CanalDigitaal, mede omdat we reeds een satellietabonnement hadden bij hen. Dit abonnemene was (met alles/in/1) een stuk goedkoper, en zou ook een hogere snelheid beloven.
Ik dacht, het is sowiesoe een stuk goekoper, en wie weet krijgen we wel een hogere snelheid.
Welnu, ik had inmiddels de modem ontvangen, en nadat enige tijd later mijn internet (via KPN) het niet meer deed, ben ik gaan kijken in de Experiabox. Daar bleek geen verbinding meer te zijn (dus ik veronderstelde dat het abonnement nu was omgezet). Echter... de modem gaf nu in een keer een attainable rate van 35/10 (!). Dat vond ik uitermate vreemd... daar er niets in de infrastructuur in huis veranderd was (zelfs hetzelfde modem).
Na aansluiten van de modem van CanalDigitaal, kwam de internetverbinding weer tot stand, en uiteindelijk bleek hij op 12/1.6 uit te komen... Huh? Vreemd? Want de attainable rate gaf veel meer aan.
Na wat rondbellen (en wat gedoe) heeft men uiteindelijk ernaar laten kijken, en zo is uiteindelijk de verbinding op 32,7 /3,4 uitgekomen. Zeer dicht dus bij de attainable rate. En de uiteindelijke snelheid komt daar ook zeer dicht in de buurt.
In de mail die men mij gestuurd heeft, werd excuses aangeboden voor de lagere snelheid in het begin.
Er werd ook vermeld dat het wettelijk niet is toegestaan om de lijn af te knijpen.
Echter, gezien het bovenstaande verhaal lijkt het er erg sterk op dat KPN dit wel gedaan heeft!
Als dat zo is, lijkt me dit zeer ernstig. Niet alleen wordt de lijn afgeknepen, maar er wordt op een of andere manier ook nog een verkeerde voorstelling van zaken gedaan (hoe kon attainable rate zoveel lager uitkomen toen ik nog bij KPN zat???)
De enige reden die ik me kan voorstellen is dat het bij KPN wellicht nog ADSL2+ was, en bij CanalDigitaal VDSL. Maar dan nog zou de snelheid veel hoger moeten uitkomen dan ik altijd heb gehad (24/3).
En daarnaast... ik had slechts een paar maanden eerder een nieuwe modem gehad van KPN, omdat er een overgang geweest was van ADSL naar ADSL2 (?).
Nu blijkt dat mijn huidige lijn en modem via VDSL werkt, vraag ik me af waarom dat niet was ten tijde van KPN. De max. snelheid van mijn abonnement (40/4) bleek wel degelijk haalbaar.
En als bovenstaande waar is: hoe kan het dat zelfs na overgang van ADSL2+ (KPN) naar VDSL (CanalDigitaal) de snelheid toch nog laag was? Hieruit kan ik alleen maar concluderen dat de lijn (die is van KPN) ook nog eens afgeknepen werd (door KPN?).
En ook, waarom kreeg ik geen VDSL via KPN?
De postcode-check gaf aan dat 40/4 (download/upload) mogelijk zou zijn, en dat heb ik destijds ook aangevraagd.
Het bleek dat er slechts een snelheid van max. 20mb en upload 2 (naar ik me herinner) gehaald zou kunnen worden.
Ik heb ze gebeld met de vraag waarom de snelheid structureel zo laag was (de infrastructuur binnenshuis is goed, en de afstand tot de centrale is slechts 400 m). Hierop zei men dat er 's nachts regelmatig opnieuw wordt gemeten, en dan kan het zijn dat de betrouwbaarheid van de verbinding niet goed genoeg is, en derhalve wordt de snelheid naar beneden bijgesteld (of naar boven).
Dat antwoord heb ik destijds maar geaccepteerd, maar wel met de vraag of het dan NU even naar boven kon (naar het maximum). Dat heeft men toen gedaan, en toen zat ik op 20/2 of zo.
Dat heb ik toen maar geaccepteerd als een gegeven (er was nu eenmaal niet een hogere snelheid mogelijk).
Uiteindelijk haalde ik soms 18mb, maar meestal kwam ik uit op 12-16. En upload 1,6-1,8.
Nadat ik me wat meer verdiept heb in hoe eea werkt, kwam ik erachter dat de modem ook kan 'meten' wat de snelheid is die de infrastructuur in huis aankan. De "attainable rate" bleek in de experiabox wel een stuk hoger te liggen (24/3 of zo) dan de snelheid die ik had.
Wetende dat de snelheid soms bijgesteld wordt al naar gelang betrouwbaarheid signaal, leek me dit OK.
Echter, en nu komt het schrijnende...
Vanwege verschillende redenen (prijs/kwaliteit, slechte service, etc.) heb ik uiteindelijk (na meer dan 2 jaar) besloten over te stappen naar CanalDigitaal, mede omdat we reeds een satellietabonnement hadden bij hen. Dit abonnemene was (met alles/in/1) een stuk goedkoper, en zou ook een hogere snelheid beloven.
Ik dacht, het is sowiesoe een stuk goekoper, en wie weet krijgen we wel een hogere snelheid.
Welnu, ik had inmiddels de modem ontvangen, en nadat enige tijd later mijn internet (via KPN) het niet meer deed, ben ik gaan kijken in de Experiabox. Daar bleek geen verbinding meer te zijn (dus ik veronderstelde dat het abonnement nu was omgezet). Echter... de modem gaf nu in een keer een attainable rate van 35/10 (!). Dat vond ik uitermate vreemd... daar er niets in de infrastructuur in huis veranderd was (zelfs hetzelfde modem).
Na aansluiten van de modem van CanalDigitaal, kwam de internetverbinding weer tot stand, en uiteindelijk bleek hij op 12/1.6 uit te komen... Huh? Vreemd? Want de attainable rate gaf veel meer aan.
Na wat rondbellen (en wat gedoe) heeft men uiteindelijk ernaar laten kijken, en zo is uiteindelijk de verbinding op 32,7 /3,4 uitgekomen. Zeer dicht dus bij de attainable rate. En de uiteindelijke snelheid komt daar ook zeer dicht in de buurt.
In de mail die men mij gestuurd heeft, werd excuses aangeboden voor de lagere snelheid in het begin.
Er werd ook vermeld dat het wettelijk niet is toegestaan om de lijn af te knijpen.
Echter, gezien het bovenstaande verhaal lijkt het er erg sterk op dat KPN dit wel gedaan heeft!
Als dat zo is, lijkt me dit zeer ernstig. Niet alleen wordt de lijn afgeknepen, maar er wordt op een of andere manier ook nog een verkeerde voorstelling van zaken gedaan (hoe kon attainable rate zoveel lager uitkomen toen ik nog bij KPN zat???)
De enige reden die ik me kan voorstellen is dat het bij KPN wellicht nog ADSL2+ was, en bij CanalDigitaal VDSL. Maar dan nog zou de snelheid veel hoger moeten uitkomen dan ik altijd heb gehad (24/3).
En daarnaast... ik had slechts een paar maanden eerder een nieuwe modem gehad van KPN, omdat er een overgang geweest was van ADSL naar ADSL2 (?).
Nu blijkt dat mijn huidige lijn en modem via VDSL werkt, vraag ik me af waarom dat niet was ten tijde van KPN. De max. snelheid van mijn abonnement (40/4) bleek wel degelijk haalbaar.
En als bovenstaande waar is: hoe kan het dat zelfs na overgang van ADSL2+ (KPN) naar VDSL (CanalDigitaal) de snelheid toch nog laag was? Hieruit kan ik alleen maar concluderen dat de lijn (die is van KPN) ook nog eens afgeknepen werd (door KPN?).
En ook, waarom kreeg ik geen VDSL via KPN?
Re: KPN knijpt lijn af
ADSL2+ haalt max 21Mbps.. Haalde je hoger dan had je al VDSL dus
Van ADSL naar ADSL2+ is van MX-stream naar normaal. Het verschil merk je echt wel, dus je opmerking is wat misplaatst.
KPN regelt de signaalwaardes af naar de kwaliteit van de lijn en heeft daarbij een aantal punten waar ze rekening mee houden. Zo hebben ze altijd een stabiele lijn, die zo min mogelijk gaat storen in de toekomst. Andere providers als CD hebben niet de mogelijkheid tot afregelen zoals KPN dat heeft en kunnen wel wat aftrainen, maar niet alles. Denk aan een knop met drie standen, daar komt het op neer. Nu heb je dus het maximale gekregen van CD, maar dat is een garantie voor problemen. Consumenten kijken daar niet naar, die willen de up- en downstream cijfertjes zo hoog mogelijk hebben...
Zoiets dus.
Van ADSL naar ADSL2+ is van MX-stream naar normaal. Het verschil merk je echt wel, dus je opmerking is wat misplaatst.
KPN regelt de signaalwaardes af naar de kwaliteit van de lijn en heeft daarbij een aantal punten waar ze rekening mee houden. Zo hebben ze altijd een stabiele lijn, die zo min mogelijk gaat storen in de toekomst. Andere providers als CD hebben niet de mogelijkheid tot afregelen zoals KPN dat heeft en kunnen wel wat aftrainen, maar niet alles. Denk aan een knop met drie standen, daar komt het op neer. Nu heb je dus het maximale gekregen van CD, maar dat is een garantie voor problemen. Consumenten kijken daar niet naar, die willen de up- en downstream cijfertjes zo hoog mogelijk hebben...
Zoiets dus.
Re: KPN knijpt lijn af
Canaldigitaal gebruikt KPN als leverancier/provider.besloten over te stappen naar CanalDigitaal,
Dus je hebt hetzelfde lijntje.
http://www.canaldigitaal.nl/internet_van_canaldigitaal/
Re: KPN knijpt lijn af
Beetje vergelijkbaar met de megapixel race bij digitale camera's eigenlijk?devious schreef:ADSL2+ haalt max 21Mbps.. Haalde je hoger dan had je al VDSL dus
Van ADSL naar ADSL2+ is van MX-stream naar normaal. Het verschil merk je echt wel, dus je opmerking is wat misplaatst.
KPN regelt de signaalwaardes af naar de kwaliteit van de lijn en heeft daarbij een aantal punten waar ze rekening mee houden. Zo hebben ze altijd een stabiele lijn, die zo min mogelijk gaat storen in de toekomst. Andere providers als CD hebben niet de mogelijkheid tot afregelen zoals KPN dat heeft en kunnen wel wat aftrainen, maar niet alles. Denk aan een knop met drie standen, daar komt het op neer. Nu heb je dus het maximale gekregen van CD, maar dat is een garantie voor problemen. Consumenten kijken daar niet naar, die willen de up- en downstream cijfertjes zo hoog mogelijk hebben...
Zoiets dus.
Re: KPN knijpt lijn af
Geen idee, ik zit niet in dat wereldje
Re: KPN knijpt lijn af
KPn knijpt al jaren lang de lijn af,devious schreef:Geen idee, ik zit niet in dat wereldje
Geen idee , hoe kan dat nu?
Re: KPN knijpt lijn af
Tuurlijk Har, KPN knijpt al jaren bewust de lijnen om de klanten zoveel mogelijk te frustreren en zo weinig mogelijk snelheid te leveren voor zoveel mogelijk geld om daarmee de concurrentie te helpen en er voor te zorgen dat zoveel mensen de helpdesk gaan bellen , anders zitten die mensen er ook maar voor niets. .KPn knijpt al jaren lang de lijn af,
[Deel bericht verwijderd door Moderator. Reden: off-topic]
Re: KPN knijpt lijn af
Ik zit nu al 5 dagen op een snelheid van 32/3.7 (en die haal ik ook, zonder storing).
Wat de reden ook is dat ik die snelheid niet haalde bij KPN, ik ben heel blij dat ik ben overgestapt.
Een paar vragen nog:
1. Als KPN niet VDSL maar ADSL+ leverde, vraag ik me af waarom? Kan KPN geen VDSL aan dan?
2. Het was tijdens het overzetten dezelfde lijn EN modem (experiabox), waar de attainable rate van 21/3 (of zoiets) ineens naar 36/10 sprong. Betekent dat de de lijn VDSL gemaakt is???
3. Mocht het ADSL+ zijn geweest, dan is 12Mb nog steeds een stuk minder dan 21. Als ik nu kijk naar de betrouwbaarheid, dan is er absoluut geen reden om aan te nemen dat de attainable snelheid destijds ook niet haalbaar was.
Mijn conclusie is nog steeds: KPN knijpt de lijn af.
Wat de reden ook is dat ik die snelheid niet haalde bij KPN, ik ben heel blij dat ik ben overgestapt.
Een paar vragen nog:
1. Als KPN niet VDSL maar ADSL+ leverde, vraag ik me af waarom? Kan KPN geen VDSL aan dan?
2. Het was tijdens het overzetten dezelfde lijn EN modem (experiabox), waar de attainable rate van 21/3 (of zoiets) ineens naar 36/10 sprong. Betekent dat de de lijn VDSL gemaakt is???
3. Mocht het ADSL+ zijn geweest, dan is 12Mb nog steeds een stuk minder dan 21. Als ik nu kijk naar de betrouwbaarheid, dan is er absoluut geen reden om aan te nemen dat de attainable snelheid destijds ook niet haalbaar was.
Mijn conclusie is nog steeds: KPN knijpt de lijn af.
Re: KPN knijpt lijn af
Beste allemaal.
Ik heb dezelfde gedachte want!
Ik had KPN , en een download van 20 mbit altijd, en dat gaf een download van 2,5 soms zelfs 2,8 megabyte, nooit problemen, echter, wegens de verhoging van de prijzen bij KPN, (tenslotte een oud overheids bedrijf en die weten wel van prijzen, de duurste dus) ben ik ook overgestapt op canal digitaal, maar ook hier ik kom niet hoger dan 10 mbit, ipv de 20 a 22 mbit van KPN, rara hoe kan dat nu, mijn abbonnement zegt 20 mbit en ik kan ook snel internet nemen, dan krijg ik volgens hun een andere lijn, of schakelen ze die anders.
In ieder geval er wordt geklooit met de lijnen, mijn opmerking dat de KPN de helft van die lijn toch afsnoept van hun werden ze ineens heel erg ongeduldig en ontkennend.
Ik denk dat KPN bandbreedte afsnoept en dan providers zoals canal digitaal dat weet, ik vind de schotel beeld kwaliteit wel goed maar erger me rot aan d slechte teletekst, en de HD maar toch SD uitzendingen van de RTL zenders. Alleen de belg en history channel geeft mooie beelden en soms de nederlandendse zenders.
vrg kees
Ik heb dezelfde gedachte want!
Ik had KPN , en een download van 20 mbit altijd, en dat gaf een download van 2,5 soms zelfs 2,8 megabyte, nooit problemen, echter, wegens de verhoging van de prijzen bij KPN, (tenslotte een oud overheids bedrijf en die weten wel van prijzen, de duurste dus) ben ik ook overgestapt op canal digitaal, maar ook hier ik kom niet hoger dan 10 mbit, ipv de 20 a 22 mbit van KPN, rara hoe kan dat nu, mijn abbonnement zegt 20 mbit en ik kan ook snel internet nemen, dan krijg ik volgens hun een andere lijn, of schakelen ze die anders.
In ieder geval er wordt geklooit met de lijnen, mijn opmerking dat de KPN de helft van die lijn toch afsnoept van hun werden ze ineens heel erg ongeduldig en ontkennend.
Ik denk dat KPN bandbreedte afsnoept en dan providers zoals canal digitaal dat weet, ik vind de schotel beeld kwaliteit wel goed maar erger me rot aan d slechte teletekst, en de HD maar toch SD uitzendingen van de RTL zenders. Alleen de belg en history channel geeft mooie beelden en soms de nederlandendse zenders.
vrg kees
Re: KPN knijpt lijn af
Nou Kees, ik begrijp er niks van.
Re: KPN knijpt lijn af
Gelukkig geeft je het een keer toe dat je veel zaken niet begrijptdevious schreef:Nou Kees, ik begrijp er niks van.
Re: KPN knijpt lijn af
Das mooi.rdbest schreef:Ik zit nu al 5 dagen op een snelheid van 32/3.7 (en die haal ik ook, zonder storing).
Wat de reden ook is dat ik die snelheid niet haalde bij KPN, ik ben heel blij dat ik ben overgestapt.
1) Kpn kan vdsl prima aan. Is kwestie van willen, niet kunnen.Een paar vragen nog:
1. Als KPN niet VDSL maar ADSL+ leverde, vraag ik me af waarom? Kan KPN geen VDSL aan dan?
2. Het was tijdens het overzetten dezelfde lijn EN modem (experiabox), waar de attainable rate van 21/3 (of zoiets) ineens naar 36/10 sprong. Betekent dat de de lijn VDSL gemaakt is???
3. Mocht het ADSL+ zijn geweest, dan is 12Mb nog steeds een stuk minder dan 21. Als ik nu kijk naar de betrouwbaarheid, dan is er absoluut geen reden om aan te nemen dat de attainable snelheid destijds ook niet haalbaar was.
2) Vermoedelijk niet, want dan moet CD in de kpn kast hebben lopen prutsen. Meestal is het een kwestie van een switch in de software
3) ADSL is heel gevoelig voor storingen, mogelijk verloor je snelheid ergens onderweg
Dat hangt ervanaf hoe je afknijpen definiteert. Maar vermoedellijk heb je gelijkMijn conclusie is nog steeds: KPN knijpt de lijn af.