LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Misleidende informatie internet (KPN maakt er een potje van)

Problemen met jouw aansluiting of met jouw provider van internetdiensten? Discussieer dan hier daarover.
germoq

Misleidende informatie internet (KPN maakt er een potje van)

Ongelezen bericht door germoq »

Sinds deze zomer zijn providers verplicht om in ieder land de consument te informeren over de kosten van het dataverkeer in dat land. KPN weet dus in welk land men verblijft. Deze regel is van overheidswege ingesteld om onverwachte hoge data-kosten te voorkomen:

Hoge rekeningen verleden tijd
Nieuw is ook dat consumenten vanaf deze zomer niet alleen binnen de EU maar ook daarbuiten moeten worden geïnformeerd over toepasselijke prijzen, en moet hun dataverbinding worden afgesloten als ze €50,- (ex. BTW) aan data hebben verbruikt. Consumenten hebben de mogelijkheid om voor een andere limiet te kiezen. Onverwachte rekeningen van duizenden euro’s na een bezoekje buiten de EU zijn daarmee verleden tijd.
(http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2012 ... uropa.html)

Voor de goede orde: De internetbundel is niet uitsluitend geldig in de landen van de EU, maar ook in de niet EU-landen zoals Noorwegen, IJsland, Liechtenstein, etc.

Op zaterdag 4 augustus begin van de middag zijn wij de grens (lange file's) met Kroatië (een land dat ook wil toetreden tot de EU) overgegaan en vrijwel onmiddellijk (13.38 uur) kreeg ik een sms met het bericht: "Datalimiet voor 80% bereikt, bij 100% sluiten we u preventief ter bescherming tegen hoge kosten af, maar als u een vakantiebundel heeft, kunt u deze verlengen door "Ja" te sms’en naar 1330 en u betaalt dan per 100 MB weer € 10,--". De sms geeft uitgebreide informatie over de internetvakantiebundel en eindigt nog met een halve zin: Groeten van Hi (Het tarief is 8.36 EUR/MB (9.95 (incl

Ik vond dat geen onlogische sms, ik had immers al 4 dagen in augustus druk gesurfd met mijn mobiel in Italië en nu had ik blijkbaar mijn 80% grens bereikt. Ik surfde verder op zoek naar geschikte campings. Eind van de middag zijn wij op een camping bij Pula (Kroatië) aangekomen. 's Avonds om 21.09 uur krijg ik (wederom in Kroatië dus) een sms: Datalimiet bereikt, maar als u een vakantiebundel heeft, kunt u deze verlengen door "JA" te sms’en naar 1330 en u betaalt dan per 100 MB weer € 10,--. Uit deze door KPN verstrekte informatie begrijp ik nogmaals, dat de internetvakantiebundel ook geldig is in het Europese land Kroatië. Binnen een minuut sms ik "JA" naar 1330 en ontvang mijn bevestiging. Voor de volledigheid: ik heb verder geen andere sms met tarieven ontvangen.

Vijf dagen later ontvang ik een waarschuwings-sms, dat mijn factuur over de eerste paar dagen van augustus al tot circa € 900,-- opgelopen is

Ik bel direct naar het vermelde nummer en wat krijg ik te horen: Kroatië ligt weliswaar in Europa, maar valt niet onder de vakantiebundel.

Opvallend is daarnaast, dat ik op 11 augustus via Hongarije (2 dagen) en Oostenrijk (3 dagen) nog een week in Duitsland ben verbleven. Vanaf de 11e augustus heb ik geen enkele waarschuwing meer gehad over een overschrijding van mijn datalimiet. Anders gezegd: Blijkbaar is mijn "JA" om de internetvakantiebundel te verlengen van toepassing op zowel Italië, Kroatië, Hongarije, Oostenrijk en Duitsland.

Immers als Kroatië niet onder de internetbundel zou vallen, dan had ik een waarschuwings-sms in Kroatië moeten ontvangen (overschrijding € 40,- en € 50,-) en nog eentje apart voor de overschrijding van 80% en 100% van de limiet van de internetvakantiebundel. Ook daaruit kan niet anders geconcludeerd worden dan dat het om een en dezelfde internetvakantiebundel gaat.

Inmiddels heb ik mijn zaak voorgelegd aan 2 advocatenkantoren en beide kantoren hebben aangegeven, dat KPN verkeerde informatie hebben verstrekt, waardoor de consument op het verkeerde been is gezet. Pas als KPN in de betreffende sms had vermeld, dat voor de exacte voorwaarden nog de site geraadpleegd had moeten worden, dan zouden ze pas in hun recht gestaan hebben. In mijn geval wordt er nu een rechtszaak aangespannen.

In het contact met KPN werd trouwens al gemeld, dat hier veel meer mensen door gedupeerd zijn en dat men zich beraadde hoe hier mee om te gaan. Inmiddels heeft KPN het standpunt ingenomen, dat ze alle klachten afwijzen.

Laat u niet afschepen en start een rechtszaak; KPN staat in haar ongelijk.

piscesy61

Re: Misleidende informatie internet (KPN maakt er een potje van)

Ongelezen bericht door piscesy61 »

wij hebben hetzelfde verhaal

Voor dat wij voor 10 dgn op vakantie naar Kroatië gingen bezochten wij in Breda een KPN winkel om ons te laten informeren naar internet tijdens onze vakantie. De winkelbediende vertelde ons dat we voor 10 euro per maand 100 MB konden internetten. Hij heeft voor ons op de computer in de winkel via mijn persoonlijke pagina aangevinkt zodat ik kon internetten. Ik hoefde verder niets te doen en als ik 100 MB verbruikt zou hebben zou ik een berichtje krijgen of ik meer wilden. Goed geregeld toch? Dat zou je denken. Zondag 26 aug. 2012 arriveerden wij op onze bestemming in Kroatië.
sAvonds krijg ik het volgende sms bericht van KPN:
Beste klant, u heeft 80% van uw datalimiet bereikt. Heeft u een internetbundel buitenland, dan is uw limiet 100 MB. Heeft u geen internetbundel dan is uw limiet 50 euro (excl.BTW) Bij 100% sluiten we als bescherming tegen onverwacht hoge kosten uw toegang tot internet af. Wilt u toch doorgaan met internetten dan kan dat natuurlijk. SMS dan 'ja' naar 1330. Heeft u een internetbundel buitenland,dan betaalt u opnieuw het maandbedrag en ontvangt u weer 100 MB. Deze melding niet meer ontvangen? SMS datalimiet uit naar 1330. Meer informatie / Ga naar kpn.com/dataroaming. Mvg. KPN. (het tarief is 8.36)
Oke, we hebben een bundel internetten in het buitenland, niets aan de hand.
Ik vond het wel raar dat mijn 100 MB al bijna op was maar goed Ik sms’te 'ja' naar 1330 zodat ik voor een 2de keer 100 MB kon verbruiken.
Inmiddels zijn we weer terug van vakantie, en is er van mijn rekening door KPN 721 euro afgehaald.
Wij schrokken hier erg van en dachten dat er een foutje was gemaakt.
Na telefonisch contact met de klantenservice te hebben gehad begrijp ik nu dat het aan onze vakantie bestemming lag.
Nu vind ik dat de winkelbediende dit had moeten weten en ons hiervan op de hoogte had moeten brengen,
dan had ik wel het juiste internetbundel kunnen nemen.
Zelfs de jufr. van de klantenservice moest het nagaan.
Blijkbaar kan je op de dag van vandaag niet meer op goed vertrouwen handelen
Terug komend op het sms’je van KPN die we op 26 aug. '12 in Kroatië hebben ontvangen, vind ik misleidend.
Daar staat in
‘Heeft u een internetbundel buitenland, dan is uw limiet 100 MB.’
‘ ‘Heeft u een internetbundel buitenland,dan betaalt u opnieuw het maandbedrag en ontvangt u weer 100 MB.’
Dan kan ik er toch van uitgaande dat het goed is.
Ik voel me bedrogen en misleid .
Na een 2de telfoontje met de klantenservice,
Deze hadden het over een verlaat sms bericht door dat ik over verschilende landen heb gevlogen.
Even voor de duidelijkheid, we zijn met de auto naar Kroatie gegaan.
Klantenservice kan me niet verder helpen vertelde ze.
Ik heb nu een schriftelijk klacht gestuurd naar KPN.
Nu maar afwachten

Gesloten