LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Omwisseling kabelmodem

Problemen met jouw aansluiting of met jouw provider van internetdiensten? Discussieer dan hier daarover.
Carmelo Tomarchio

Omwisseling kabelmodem

Ongelezen bericht door Carmelo Tomarchio »

Goedemiddag aan alleforumleden.
Ik heb vandaag een brief ontvangen van UPC over de omwisseling van het kabelmodem naar een EURODOCSIS modem.

Het vreemde is dat niet iedereen uit mijn buurt zo een brief heeft ontvangen en ik heb gezien op de website chello.nl/kabelvervangen, postcodecheck dat de ene straat uit mijn wijk wel wordt vervangen en de andere straat weer niet.

Weet iemand waar dit mee te maken heeft? En is de vervanging van mijn Motorola modem naar een EURODOCIS modem wel in mijn voordeel. UPC schrijft nl. dat er alleen maar voordelen aan zitten betreft de snelheden (die je hoogstwaarschijnlijk wel uit eigen portomonee moet betalen via een NOG duurder abbonement kunt nemen).

Gezien de voorlaatste brief van UPC waarin van alles wordt beloofd (een gratis kastje om TV via de PC te kunnen kijken) en dat dat achteraf weer allemaal onzin is, een foutje noemt men dat bij UPC en dat alle vernieuwingen en verbeteringen in hun producten alleen voor hun verbeteringen zijn, wantrouw ik de hele gang van zaken.

Volgens een collega kan je straks via dat nieuwe modem direkt telefoneren middels VOIP. Weet iemand wat dat is en of het zo ook is? Misschien weten de UPC studentjes het antwoord die de hele dag op deze site lopen te gluren?

Keesjan
Berichten: 698
Lid geworden op: 30 jun 2004 14:36

Re: Omwisseling kabelmodem

Ongelezen bericht door Keesjan »

Het vervangen van het modem heeft voor jou niet veel voordeel. Tenzij je nu nog met de oude snelheden van je abonnement zit en het Eurodocsis-netwerk de nieuwe snelheden al heeft.

Het heeft er inderdaad mee te maken dat UPC in de toekomst nieuwe diensten aan wil gaan bieden. Verder kunnen ze je op het Eurodocsis-netwerk sneller afknijpen als je teveel downloadt. De latency van het Eurodocsis-netwerk is iets hoger, omdat de apparatuur die de modems verbindt alle modems om de beurt laten zenden (voordeel is wel dat je geen buurman-effect meer hebt en dat je verbinding dus niet omlaag gaat als je buren veel binnenhalen).

VoIP is gewoon telefoneren over een dataverbinding. Hierbij sluit men een telefoon aan op de dataverbinding en betaal je een vastbedrag per maand. Als je ermee belt naar een vaste telefoon die niet op een dataverbinding zit dan betaal je ook nog voor het gedeelte van het normale telefoonnet. Eigenlijk is het een moderne versie van telefoneren over het internet, maar dan niet van IP naar IP, maar van telefoon naar telefoon.

ikkuhook

Re: Omwisseling kabelmodem

Ongelezen bericht door ikkuhook »

De latency van het Eurodocsis-netwerk is iets hoger, omdat de apparatuur die de modems verbindt alle modems om de beurt laten zenden (voordeel is wel dat je geen buurman-effect meer hebt en dat je verbinding dus niet omlaag gaat als je buren veel binnenhalen).
RIGHT! Wat een onzin! Voel je aub niet aangevallen maar wat je verteld is onzin!

ikkuhook

Re: Omwisseling kabelmodem

Ongelezen bericht door ikkuhook »

Carmelo Tomarchio, Mag ik vragen wat voor modem je nu hebt?

Keesjan
Berichten: 698
Lid geworden op: 30 jun 2004 14:36

Re: Omwisseling kabelmodem

Ongelezen bericht door Keesjan »

RIGHT! Wat een onzin! Voel je aub niet aangevallen maar wat je verteld is onzin!
Wat is er onzin aan? Een CMTS op het Eurodocsisnetwerk beheert de modems en laat ze ombeurten op volle snelheid zenden. Op het Eurodocsisnetwerk zit ik met een ping van minimaal 12 ms, terwijl ik op het Lancity-platform (geen Eurodocsis) 4 ms had.

Gast

Re: Omwisseling kabelmodem

Ongelezen bericht door Gast »

VoIP is gewoon telefoneren over een dataverbinding. Hierbij sluit men een telefoon aan op de dataverbinding en betaal je een vastbedrag per maand. Als je ermee belt naar een vaste telefoon die niet op een dataverbinding zit dan betaal je ook nog voor het gedeelte van het normale telefoonnet. Eigenlijk is het een moderne versie van telefoneren over het internet, maar dan niet van IP naar IP, maar van telefoon naar telefoon.
Dat is toch gewoon onzin .Als ik echt goedkoop wil bellen dan neem je toch geen VoIP.
Van IP naar IP kost niks extra`s als je het een beetje slim doet.

Keesjan
Berichten: 698
Lid geworden op: 30 jun 2004 14:36

Re: Omwisseling kabelmodem

Ongelezen bericht door Keesjan »

Als ik echt goedkoop wil bellen dan neem je toch geen VoIP.
Zeker, maar mensen willen juist bellen van telefoon/computer naar telefoon. Veel mensen hebben namelijk niet hun computer continu aanstaan en weer anderen hebben niet eens een computer met breedbandverbinding.

ikkuhook

Re: Omwisseling kabelmodem

Ongelezen bericht door ikkuhook »

KeesJan,

Sorry ik leg het niet uit , lang verhaal, geen zin in...
Wel grappig dat verhaal van die ping. Van 4 naar 12 ms. Nu moet je zeker een 10 minuten wachten voordat je deze pagina geladen hebt.

Toch wil ik dit nog eventjes kwijt: een CMTS laat modems niet om de beurt zenden als dat zo zou zijn dan zou je een ping hebben van 10 minuten oid :-)

Keesjan
Berichten: 698
Lid geworden op: 30 jun 2004 14:36

Re: Omwisseling kabelmodem

Ongelezen bericht door Keesjan »

Wat denk je nou zelf? Dat met "om de beurt zenden" wordt bedoeld dat jij eerst je hele website download voordat ik toestemming krijg om dat te doen? Heb je wel eens van tijdsloten gehoord? In wezen plaatst DOCSIS een soort beheerssysteem voor signalen tussen het Head-End en de modems. Alle modems mogen om de beurt een signaal sturen of ontvangen. Hiertoe worden hele kleine tijdsloten gedefinieerd. Deze tijdsloten bedragen enkele nanoseconden (1 nanoseconde = 0,000000001 seconde).

Dus nee, het duurt geen 10 minuten. Jij als klant merkt een verschil in orde van miliseconden.

Gast

Re: Omwisseling kabelmodem

Ongelezen bericht door Gast »

Geregistreerd op: 30-6-2004
Totaal berichten: 173
[0.10% van het totaal / 14.42 berichten per dag]
Zoek naar alle berichten van Keesjan
Zeker onderwijzeres.

Keesjan
Berichten: 698
Lid geworden op: 30 jun 2004 14:36

Re: Omwisseling kabelmodem

Ongelezen bericht door Keesjan »

Ik ben mannelijk en geen onderwijzer. 8)

patrick_zaandam

Re: Omwisseling kabelmodem

Ongelezen bericht door patrick_zaandam »

Er zitten zeker geen voordelen aan dat nieuwe modem. Vooral niet als je server draaid :evil:

Dit modem zorgt er namelijk voor dat je om de 10 minuten een ander IP krijgt .....dus kun je geen server meer draaien :cry:

Dit doen ze omdat ze (hoe ze het voor elkaar krijgen weet ik niet) steeds meer chello gebruikers krijgen maar te beroerd zijn om IP nummers aan te kopen (want die kosten geld!). Door IP nummers te wisselen / door te schuiven kunnen ze meer mensen met de zelfde hoeveelheid IP nummers van internet voorzien.

Patrick

Keesjan
Berichten: 698
Lid geworden op: 30 jun 2004 14:36

Re: Omwisseling kabelmodem

Ongelezen bericht door Keesjan »

Dit modem zorgt er namelijk voor dat je om de 10 minuten een ander IP krijgt .....dus kun je geen server meer draaien
Dit is gelukkig niet in elk gebied zo. Ik zit in regio Zaanstad en heb sinds 3 weken het nieuwe modem met hetzelfde IP. Om de 10 minuten lijkt me echt bizar. Ik zou eerder verwachten dat de DHCP server een nieuw IP geeft als het OS gereboot wordt. :?:

patrick_zaandam

Re: Omwisseling kabelmodem

Ongelezen bericht door patrick_zaandam »

Hoi,

Nee het is echt om de 10 minuten, mijn schoonvader woont in Zaandam en draaid server ....die is nu daardoor overgestapt op ADSL


Patrick

Keesjan
Berichten: 698
Lid geworden op: 30 jun 2004 14:36

Re: Omwisseling kabelmodem

Ongelezen bericht door Keesjan »

Dat is echt vreemd. Misschien haperde de verbinding zodat het modem opnieuw ging booten en een nieuw IP vroeg? Iedereen die ik ken in regio Zaanstad heeft een semi-vast IP? UPC had moeten controleren waardoor dat kwam. Maar wellicht zagen ze daar niks in omdat ze geen vast IP garanderen. Zelf vind ik een vast IP ook prettiger, aangezien mij IP+wachtwoord comninatie toegang geeft tot een aantal remote-diensten.

Er zijn natuurlijk wel diensten op het internet die je IP aan een hostnaam koppelen zodat een server altijd bereikbaar is via die hostnaam. Ongeacht of het IP steeds verandert.

Lucifer

Re: Omwisseling kabelmodem

Ongelezen bericht door Lucifer »

Met de nieuwe modem kunnen ze met een paar tikken op het toetsenbord je snelheid down- of upgraden(chello entry,light,classic enz.)op afstand en je betaalt dus gelijk minder of meer,handig toch?!en nu stoppen met dat techno geblahblahblahblahbla,duidelijk!

Gesloten