LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Reggefiber glasvezel, kabel uit de grond

Problemen met jouw aansluiting of met jouw provider van internetdiensten? Discussieer dan hier daarover.
langste adem

Reggefiber glasvezel, kabel uit de grond

Ongelezen bericht door langste adem »

Wij hebben onlangs bericht gekregen dat Reggefiber glasvezel ging aanleggen bij ons in de straat. In de brief stond dat je ook de keuze had om dit ook tot in je huis aan te leggen, gratis.
Hier heb ik overigens geen gebruik van gemaakt, en nu ligt er een meter kabel uit de grond net aan de buitenkant van mijn huis. Niet zo netjes, maar goed.
Als ik later toch bij Reggefiber wil zal ik vermoedelijk aansluitkosten moeten betalen.

Ik ben voorlopig niet van plan om over te stappen naar glasvezel van reggefiber, omdat ik met mijn huidige ziggo abonnement tevreden ben, en het internet is ook snel genoeg.

Maar wat ik me nu afvraag : stel dat ik uiteindelijk toch wil overstappen naar een glasvezelabonnement, maar ik wil tzt een andere aanbieder dan Reggefiber, moet dan de straat weer open ofzo ? Ik neem aan dat die kabel (die nu buiten open en bloot ligt ) eigendom is van reggefiber, en niet zomaar mag worden gebruikt door een andere provider ?

En het lijkt me zonde om die kabel door te knippen, maar aan de andere kant is het geen fraai gezicht. Kan ik die kabel anders gewoon afdichten met een stukje tape en hem onder de stoeptegels leggen voor eventueel later gebruik ?

Vraag het me gewoon af....
Laatst gewijzigd door Radar op 16 aug 2014 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Topic titel aangepast

tenormin

Re: Reggefiber glasvezel, kabel uit de grond

Ongelezen bericht door tenormin »

Vind het raar dat ze de kabel gewoon zo open en bloot laten liggen. Zou ze er eens op aanspreken of zelfs een klacht indienen, dat u zo niet wilt "blijven zitten". http://www.klacht.nl/reggefiber/

langste adem

Ik heb er ook weer niet zoveel last van dat ik er een klacht voor ga indienen. En een knipje met de nijptang zou het anders ook al oplossen :)
En in mijn straat steken er (al wekenlang) meerdere stukken kabels uit de grond, dus misschien gaat iemand anders reggefiber wel contacteren.

Dat doet me trouwens denken aan de brief die we enkele jaren geleden kregen van de woningbouwvereniging : ze hadden budget over (?) en als je wilde kon je een "lichtpunt" laten aanbrengen bij de voordeur.
Ik dacht van joh dat is wel makkelijk als je in het donker het sleutelgat niet kan vinden dus we hebben dit laten aanleggen. Toen de monteur van het lichtpunt weg wilde gaan zei ik : volgens mij ben je het belangrijkste vergeten : er bengelden alleen maar electriciteitskabels uit de muur. Reactie van de monteur : Nee meneer, u moet zelf een armatuur kopen en installeren. Waarschijnlijk is dit gebruikelijk, maar wisten wij veel wat een "lichtpunt"was.

tenormin

@langste adem, haha, zou ook in mijn onschuld aannemen dat niet alleen de bekabeling werd gemaakt maar ook de armatuur erbij hoorde. Enfin, al doende blijft men leren, toch?
Nou ja, als u het eigenlijk ook weer niet zo erg vind met die glasvezelkabel dan maar of laten zitten of "effe afknijpen". Ben totaal a-technisch, maar kan je dan later alsnog wel aan laten sluiten? Uiteraard dan tegen betaling.

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

Reggefiber is geen provider, die leggen alleen de kabel aan. Als je later toch glasvezel gaat nemen, zijn de kosten voor de provider die je kiest.

tenormin

ciske schreef:Reggefiber is geen provider, die leggen alleen de kabel aan. Als je later toch glasvezel gaat nemen, zijn de kosten voor de provider die je kiest.
Oh! Zoals ik net schrijf: totaal a-technisch. Dus geen kosten. Mooi toch?

langste adem

Ikzelf ben ook a-technisch, maar wel zo realistisch om te beseffen dat de zon niet voor niets opgaat.
Misschien tref ik tzt wel een aanbieding met gratis aansluitkosten, maar vooralsnog ga ik er vanuit dat als er gegraven moet worden, of nieuwe kabels aangelegd moeten worden naar het huis, er dan ook aansluitkosten betaald moeten worden, bij welke provider dan ook.

Dat Reggefiber alleen een kabellegger is wist ik niet. In ieder geval kregen we in dezelfde periode een brief van Ziggo met als strekking dat glasvezel helemaal niet nodig was, omdat ziggo al overal glasvezel heeft liggen in de straten, alleen niet het laatste stukje tot binnen het huis. Door dat laatste zinnetje nam ik die brief overigens met een korreltje zout.

eleven

Ongelezen bericht door eleven »

En in mijn straat steken er (al wekenlang) meerdere stukken kabels uit de grond, dus misschien gaat iemand anders reggefiber wel contacteren.
Dus is het werk niet af.
De beste mogelijkheid is dan , om de aannemer te contacteren, wanneer het werk afgemaakt wordt.
Trouwens is nu bouwvakvakantie, dus de bouw ligt stil.
Trouwens denk ik, dat Reggefiber, de aansluiting in de meterkast gewoon gratis en voor niets doet, ook maak je er geen gebruik van.
Maar zoals gezegd met en belletje of naar de info van het bedrijf, weet je meer.

Een klacht indienen, maar ja, als het de hele straat betreft. :twisted:

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

langste adem schreef:Ikzelf ben ook a-technisch, maar wel zo realistisch om te beseffen dat de zon niet voor niets opgaat.
Misschien tref ik tzt wel een aanbieding met gratis aansluitkosten, maar vooralsnog ga ik er vanuit dat als er gegraven moet worden, of nieuwe kabels aangelegd moeten worden naar het huis, er dan ook aansluitkosten betaald moeten worden, bij welke provider dan ook.

Dat Reggefiber alleen een kabellegger is wist ik niet. In ieder geval kregen we in dezelfde periode een brief van Ziggo met als strekking dat glasvezel helemaal niet nodig was, omdat ziggo al overal glasvezel heeft liggen in de straten, alleen niet het laatste stukje tot binnen het huis. Door dat laatste zinnetje nam ik die brief overigens met een korreltje zout.
Ziggo gebruikt idd glasvezel ( onder de stoep ), maar dat daardoor glasvezel tot in huis overbodig zou zijn is natuurlijk volstrekte onzin.
Als de glasvezel niet tot in huis is gebracht en je zou later alsnog over willen stappen, dan zal het in huis brengen later alsnog door een monteur gedaan moeten worden ( door reggefiber, niet door een provider ). Dat kan aardig in de papieren lopen. Gelukkig heeft reggefiber daar alvast een reststuk voor neergelegd blijkbaar. Dat scheelt aanzienlijk. Dat afknippen maakt achteraf aansluiten alsnog tot een dure bedoening. Zeer onverstandig. Ze komen dit nog wel afwerken waarschijnlijk.
De aansluitkosten gaat geen provider vergoeden en ik denk ook niet dat reggefiber nog een kans gaat geven, die is voorbij gegaan.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Ziggo gebruikt glasvezel in hun eigen netwerk, oa tussen de wijkcentrales en hun eigen servers. Vanaf de wijkcentrales is het coax, oftewel de TV kabel. Wat er nu uit steekt zou ik onder de grond stoppen, en vooral niet afknippen. Dat stuk wordt normaliter gebruikt tot aan het aansluitpunt in de woonkamer. Als je er een stuk afknipt, en tzt toch glasvezel wilt, hebben ze dus een probleem. Overigens is het gratis aanleggen tot in huis doorgaans alleen zo als ze het glasvezelnet aanleggen in de straat, en zo te lezen heb je er voor gekozen om dit niet te doen?

16again

Ongelezen bericht door 16again »

langste adem schreef:Wij hebben onlangs bericht gekregen dat Reggefiber glasvezel ging aanleggen bij ons in de straat. In de brief stond dat je ook de keuze had om dit ook tot in je huis aan te leggen, gratis.
Hier heb ik overigens geen gebruik van gemaakt
Dat is niet zo handig.
In je buurt waren er voldoende betalende klanten, om kostendekkend van huis tot huis glas te leggen.
Dit ook voor woningen die (nog) geen gebruik van glasvezel willen maken, en er dus niet aan mee betalen.

Wil je alsnog aangesloten worden, dan kost dit geld.
.
Er komt zeker geen ander dan reggefiber in die buurt meer glas leggen, dat is nooit kostendekkend voor handjevol nee-zeggers dat nu zonder glas is overgebleven

Heb je eenmaal reggefiber glas in je woning , dan kun je van meerdere aanbieders diensten gaan afnemen

ciske

langste adem schreef:Ikzelf ben ook a-technisch, maar wel zo realistisch om te beseffen dat de zon niet voor niets opgaat.

Bel voor de gein eens een glasvezel provider, dan zal je het horen. Wat dat andere persoontje zegt....ach dat is een schatje :mrgreen:

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

16again schreef:
langste adem schreef:Wij hebben onlangs bericht gekregen dat Reggefiber glasvezel ging aanleggen bij ons in de straat. In de brief stond dat je ook de keuze had om dit ook tot in je huis aan te leggen, gratis.
Hier heb ik overigens geen gebruik van gemaakt
Dat is niet zo handig.
In je buurt waren er voldoende betalende klanten, om kostendekkend van huis tot huis glas te leggen.
Dit ook voor woningen die (nog) geen gebruik van glasvezel willen maken, en er dus niet aan mee betalen.

Wil je alsnog aangesloten worden, dan kost dit geld.
.
Er komt zeker geen ander dan reggefiber in die buurt meer glas leggen, dat is nooit kostendekkend voor handjevol nee-zeggers dat nu zonder glas is overgebleven

Heb je eenmaal reggefiber glas in je woning , dan kun je van meerdere aanbieders diensten gaan afnemen
Inderdaad, als ze komen om aan te leggen zou ik ja zeggen. Ze maken alleen de aansluiting gereed zonder verplichting tot afname. Maar dan heb je de aansluiting in huis en kan je wel zonder veel moeite overstappen op glas. Heb je de aansluiting niet in je woning genomen, zul je bij een eventuele overstap niet alleen de kostenpost "aansluitkosten" te betalen aan de door jou gekozen provider, je zult ook de kosten aan reggefiber moeten betalen om de aansluiting in je huis te maken.

Daarnaast weet ik niet of je een koophuizen hebt, maar zo ja, is het altijd een meerwaarde voor je woning. Als 2 huizen te koop staan, waarvan er 1 wel een mogelijkheid tot aansluiting heeft en de andere niet zou mijn keus makkelijk zijn.

Acoma

Ongelezen bericht door Acoma »

Aansluitkosten zijn meestal rond de 30 euro, dat is vooral een symbolisch bedrag omdat de échte aansluitkosten enkele honderden euro's kunnen zijn.
Met die dertig euro zou je dan het volgende betalen: De administratieve handelingen, het activeren van de lijn, de order voor de aansluiting in de wijkcentrale, het opsturen van het pakket, etc etc.

Dat gaat hem echt niet worden voor 30 euro :D
Yup, Reggefiber legt alleen de kabels aan.
Dit wilden ze gratis doen omdat genoeg mensen in je omgeving dus wél een abonnement hadden afgesloten.
Als je bij een provider nu een abonnement afsluit, ben ik er 99% van overtuigd dat het gratis in je woning wordt aangesloten. Dit weet ik uit ervaring.
maar wel zo realistisch om te beseffen dat de zon niet voor niets opgaat.
Het is ook niet voor niets, je zit dan aan een jaarcontract vast ;)

Tjah, over Ziggo: http://tweakers.net/nieuws/94155/ziggo- ... itiek.html
Dat 'laatste stukje' kan makkelijk 100 meter ofzo bedragen.

Aan de andere kant moet de glasvezel-industrie niet klagen omdat ze ook foutieve informatie rondstrooien alsof het pepernoten zijn.
-Aangeven dat het veel hogere snelheden heeft, terwijl bijna overal het maximum op 100mbit zit terwijl Ziggo mij nu 180mbit levert. Ik heb geen zin om te verhuizen naar een regio waar de apparatuur opeens wél 500mbit aan kan.
-Net doen alsof de symmetrische up- en download zo geweldig is; minimaal negen op de tien gebruikers zullen het verschil nooit merken.
-Een hoop opscheppen over de toekomst en de mogelijkheden. Het gaat gebruikers om de snelheid die ze NU hebben, niet wat ze over 20 jaar kunnen krijgen.
Vooral als kabel nu aan Docsis 3.1 werkt, met modems die 10Gbit downstream aan kunnen.

encore

Ongelezen bericht door encore »

Als het goed is komen ze een kabeltje door je voortuin heen boren en dan de hut in. da's volgens mij gratis, want ik heb hier nooit een cent voor betaald. Wel koffie en koek uitgedeeld aan den arbeiders, want het was in de winter dat ze hier kwamen en ja..Polen, maar ze werkten lekker door. Heb de "uitvoerder" nog een vette uitbrander gegeven omdattie meer problemen maakte dan ze oploste ( dit terzijde )

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Acoma schreef: Aansluitkosten zijn meestal rond de 30 euro, dat is vooral een symbolisch bedrag omdat de échte aansluitkosten enkele honderden euro's kunnen zijn.
Met die dertig euro zou je dan het volgende betalen: De administratieve handelingen, het activeren van de lijn, de order voor de aansluiting in de wijkcentrale, het opsturen van het pakket, etc etc.

Dat gaat hem echt niet worden voor 30 euro

.......
Als je bij een provider nu een abonnement afsluit, ben ik er 99% van overtuigd dat het gratis in je woning wordt aangesloten. Dit weet ik uit ervaring.
Ik heb ook gratis glas liggen in meterkast (helaas van CIF/Caiway :( )
In foldermateriaal stond dat aansluiting gratis was, ik nee kon zeggen, wilde ik later alsnog glas, dan kost dat honderden euro.
Gratis aansluiten in je woning door provider betreft alleen installatie van glasmodem, graafwerk achteraf uitvoeren valt daar echt niet onder.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

16again schreef:
Acoma schreef: Aansluitkosten zijn meestal rond de 30 euro, dat is vooral een symbolisch bedrag omdat de échte aansluitkosten enkele honderden euro's kunnen zijn.

Dat gaat hem echt niet worden voor 30 euro

.......
Ik heb ook gratis glas liggen in meterkast (helaas van CIF/Caiway :( )
In foldermateriaal stond dat aansluiting gratis was, ik nee kon zeggen, wilde ik later alsnog glas, dan kost dat honderden euro.
Gratis aansluiten in je woning door provider betreft alleen installatie van glasmodem, graafwerk achteraf uitvoeren valt daar echt niet onder.
Ik weet dat een collega hier in de stad het na eerder nee zeggen, nog wel gratis kreeg tot in huis. Maar mogelijk dat dat kon omdat die ploegen ergens anders in de stad nog bezig waren. Andere collega moest voor hetzelfde, maar in een andere stad, dan weer 199 euro betalen.

Overigens heb ik ook gratis glas tot in de woonkamer laten leggen, ook al was ik niet van plan om er een dienst op af te nemen. Je kan het maar hebben liggen, en het is een kleine waardevermeerdering van je huis.

ciske

Gratis aansluiten in je woning door provider betreft alleen installatie van glasmodem, graafwerk achteraf uitvoeren valt daar echt niet onder
Bel maar eens een glasvezel provider, dan zal je horen dat het wel gratis is. Je neemt dan namelijk diensten van hun af. Dus verdienen doen ze toch aan je.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

ciske schreef:
Gratis aansluiten in je woning door provider betreft alleen installatie van glasmodem, graafwerk achteraf uitvoeren valt daar echt niet onder
Bel maar eens een glasvezel provider, dan zal je horen dat het wel gratis is. Je neemt dan namelijk diensten van hun af. Dus verdienen doen ze toch aan je.
Zoveelste onzinbericht.
Overigens sluit de provider ook het glasmodem niet aan. Die wordt door reggefiber geleverd en is onafhankelijk van de gekozen provider. De provider levert enkel de (wifi) router en alle benodigdheden voor de tv, internet en belaansluitingen.

Acoma

Ongelezen bericht door Acoma »

angel1978 schreef:Zoveelste onzinbericht.
Overigens sluit de provider ook het glasmodem niet aan. Die wordt door reggefiber geleverd en is onafhankelijk van de gekozen provider. De provider levert enkel de (wifi) router en alle benodigdheden voor de tv, internet en belaansluitingen.
En wie denk je dat Reggefiber de opdracht geeft?
Die monteur staat niet opeens op een ochtend op en heeft een dringend gevoel om bij jou langs te gaan.

Gesloten