LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] T-mobile Thuis levert mij een halve internetaansluiting

Problemen met jouw aansluiting of met jouw provider van internetdiensten? Discussieer dan hier daarover.
jwvanlaer

T-mobile Thuis levert mij een halve internetaansluiting

Ongelezen bericht door jwvanlaer »

Sinds jaar en dag heb ik, naar alle tevredenheid, een VoIP account bij VoIPPlant. Nu ben ik sinds half februari overgestapt naar glasvezel van T-mobile Thuis (voorheen Vodafone Thuis). Nu blijkt ten eerste dat je geen admin toegang hebt tot het modem. Hierdoor kan je dus je thuisnetwerk niet volledig naar eigen believen inrichten. Daarnaast is het modem zo ingesteld dat je geen gebruik kan maken van andere VoIP providers.
Nu heb ik ook VoIP van T-mobile Thuis (omdat dit goedkoper was dan zonder de VoIP), alleen ze zijn niet bereid om de VoIP instelling in het modem uit te zetten (zodat ik van mijn eigen VoIP account gebruik kan maken). Naar het blijkt is het bij T-mobile Thuis überhaupt niet mogelijk om een andere VoIP aanbieder te gebruiken. Dit omdat de problematische instellingen ook zijn ingesteld als je geen VoIP van T-mobile Thuis hebt.

Ik raad dan ook niemand T-mobile Thuis aan!

NeoDutchio

Re: T-mobile Thuis levert mij een halve internetaansluiting

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Bij geen enkele aanbieder (KPN of welke dan ook) kunt u zelf in de modem. Het is ook niet de bedoeling dat u zelf aan hun systemen gaat knoeien. Dit om alles overzichtelijk te houden, maar vooral om bij storingen de mogelijkheid te houden dat T-mobile erbij kan. En sowieso 2 verschillende instellingen op 1 modem, nee.

Uw relaas heeft dus niets te maken met het wel of niet aanbevelen van T-mobile.

absent

Ongelezen bericht door absent »

Voor je eigen voiplijntje heb je helemaal geen modemtoegang meer nodig. En de VoIP instellingen van de provider zijn uiteraard ontoegankelijk voor eindgebruikers. Anders bellen ze straks gratis en is de beveiliging ver te zoeken. En achteraf klagen natuurlijk als de hack gezet is...
Succes. Maar dit topic is volledig onterecht. En met wat uitzoekwerk vóór het aangaan van een andere provider had je al geweten dat het modem dicht zat mbt (eigen)VoIP

grun

Ongelezen bericht door grun »

NeoDutchio schreef:Bij geen enkele aanbieder (KPN of welke dan ook) kunt u zelf in de modem. Het is ook niet de bedoeling dat u zelf aan hun systemen gaat knoeien.
Eigenlijk is dat juist wel de bedoeling in de toekomst. Niet 'knoeien' natuurlijk, maar providers kunnen wel worden verplicht om technische eisen, protocollen en configuratie details openbaar te maken, zodat gebruikers hun eigen apparatuur kunnen aansluiten en gebruiken. Dit alles volgens een Europese richtlijn die eraan zit te komen. Zie ook https://tweakers.net/nieuws/119389/mini ... e-een.html

Overigens zijn er ook nu al providers waarbij je een eigen modem mag gebruiken, Telfort bijvoorbeeld. Dat is mijn provider en die laat me een Fritzbox modem/router gebruiken die ikzelf heb aangeschaft.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

NeoDutchio schreef:Bij geen enkele aanbieder (KPN of welke dan ook) kunt u zelf in de modem.
In xs4all fritzbox kan ik toch echt overal bij

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb »

NeoDutchio schreef:Bij geen enkele aanbieder (KPN of welke dan ook) kunt u zelf in de modem. Het is ook niet de bedoeling dat u zelf aan hun systemen gaat knoeien. Dit om alles overzichtelijk te houden, maar vooral om bij storingen de mogelijkheid te houden dat T-mobile erbij kan. En sowieso 2 verschillende instellingen op 1 modem, nee.

Bij Xs4all heb je volledig toegang ook tot de VOIP instellingen.

Bij Tele2 (en nagenoeg alle andere) heb je beperkt toegang en kun je niet bij de VOIP instellingen.

Omdat je al VOIP hebt is de poort die je gebruikt voor VOIP al in gebruik.

Je moet dus voor je eigen VOIP aanbieder een alternatieve poort gebruiken in je eigen router. Deze kan je eigen VOIP aanbieder je wel aanleveren.

Je kunt ook het modem van Tele2 vervangen, ze zijn verplicht je de internet instellingen te geven, maar VOIP krijg je niet (zijn ze ook niet verplicht).

jwvanlaer

NeoDutchio schreef:Bij geen enkele aanbieder (KPN of welke dan ook) kunt u zelf in de modem. Het is ook niet de bedoeling dat u zelf aan hun systemen gaat knoeien. Dit om alles overzichtelijk te houden, maar vooral om bij storingen de mogelijkheid te houden dat T-mobile erbij kan. En sowieso 2 verschillende instellingen op 1 modem, nee.

Bij KPN kun je gewoon alle instelling, voor het modem, online vinden zodat je een eigen modem zou kunnen gebruiken met volledige toegang. Bij T-mobile Thuis mag dit sowieso NIET.
absent schreef:Voor je eigen voiplijntje heb je helemaal geen modemtoegang meer nodig. En de VoIP instellingen van de provider zijn uiteraard ontoegankelijk voor eindgebruikers. Anders bellen ze straks gratis en is de beveiliging ver te zoeken. En achteraf klagen natuurlijk als de hack gezet is...
Succes. Maar dit topic is volledig onterecht. En met wat uitzoekwerk vóór het aangaan van een andere provider had je al geweten dat het modem dicht zat mbt (eigen)VoIP
Uit ervaring weet ik dat je bij bv. Online inderdaad een ATA adapter achter het modem kan hangen om je VoIP lijntje te benutten, bij T-mobile Thuis werkt dat NIET. Qua beveiliging en het zetten van een hack, dat kan geen issue zijn. Bij VoIP Planet is mijn account, naast dat het is gekoppeld aan een gebruiker met wachtwoord, gekoppeld aan mijn IP adres. Dus bellen met dit account kan alleen vanaf mijn internetverbinding. Als mijn verbinding dus wordt gehackt, kunnen ze (mogelijkerwijs) bellen met of zonder dat ik de VoIP instelling heb kunnen veranderen.
Het niet hebben van de admin rechten is niet direct het probleem, maar dat de instellingen in het modem zo zijn dat ik geen ATA adapter er aan kan hangen, om mijn eigen VoIP verbinding te gebruiken, wel!
MichielFRL schreef:Een VOIP telefoon kan je gewoon aansluiten, instellingen erin zetten en je kan bellen en gebeld worden.
Het probleem is dat in het Draytek modem de optie "SIP ALG" is ingeschakeld. Hierdoor kan de ATA adapter/VoIP telefoon niet communiceren met de SIP provider. Deze functie staat ook aan als je geen VoIP van T-mobile thuis hebt. Deze wil T-mobile Thuis niet uitgezetten en als ze dat wel zouden doen dan is dit voor korte duur. Iedere nacht wordt er een update gedraaid waarbij de optie opnieuw wordt ingeschakeld. Als ik een soft phone installeer, kan ik me wel registreren. Alleen krijg ik dan geen geluid terug als ik een verbinding heb. Ook niet als ik de betreffende computer tot DMZ heb gemaakt.
snuffel1 schreef:U kunt in "user" omgeving van het modem het thuisnetwerk naar believen indelen maar terzijde. Wat u wil is dat T-mobile de VOIP instellingen toegankelijk maakt zodat u middels VOIPPlanet kan telefoneren en dat gaat T-mobile natuurlijk niet doen want telefonie is de winstpakker van het pakket. Voor zover ik op de site van VOIPplanet kan opmaken is het ook niet nodig om de modem instellingen te wijzigen omdat de apparatuur op een vrije poort van het modem aangesloten kan worden en zichzelf configureert.
Het aanpassen van de SIP poort heeft niet tot resultaat dat de ATA adapter zich kan registreren. Een mogelijk oplossing zou kunnen zijn om het TCP protocol te gebruiken ipv het UDP protocol. Dit moet dan wel worden ondersteun door je SIP provider en dat doet VoIP Planet niet.

Voor mij is dit net zo iets als dat Windows zo wordt geprogrammeerd dat er enkel Explorer op kan draaien als browers. Nu werd Explorer enkel standaard geïnstalleerd en daarvoor is Microsoft al op de vingers getikt.
Ik heb niet expliciet geïnformeerd of ik van mijn eigen VoIP account gebruik zou kunnen maken, maar dit is ook niet zo extreem apart dat ik moet verwachten dat dit niet kan. Voor mij is het in ieder geval een reden om zo snel mogelijk weer bij T-mobile Thuis weg te gaan.

sylvesterb

jwvanlaer schreef:Voor mij is dit net zo iets als dat Windows zo wordt geprogrammeerd dat er enkel Explorer op kan draaien als browers. Nu werd Explorer enkel standaard geïnstalleerd en daarvoor is Microsoft al op de vingers getikt.

Ik heb niet expliciet geïnformeerd of ik van mijn eigen VoIP account gebruik zou kunnen maken, maar dit is ook niet zo extreem apart dat ik moet verwachten dat dit niet kan. Voor mij is het in ieder geval een reden om zo snel mogelijk weer bij T-mobile Thuis weg te gaan.
Er is geen enkele verplichting voor Tele2 om diensten van een derden te ondersteunen op het door hun in bruikleen geleverde hardware. Daarnaast zat het uitschakelen van SIP ALG geen effect hebben. Er is met de aangepaste hardware van Tele 2 geen mogelijkheid om een eigen VOIP dienst te gebruiken, dit zou enkel werken via een aangepaste poort die door jouw aanbieder ondersteund moet worden.

jwvanlaer

VoIP Planet ondersteunt een andere poort, maar ondanks die poort zou dat ATA adapter zich wel moeten kunnen registreren. Dat lukt dus zelfs niet. VoIP Planet ontvangt niet eens het registratie verzoek (ziet niet dat mijn IP adres contact probeert te maken). Ik heb op een andere locatie een andere provider en weet met zekerheid dat de instellingen in de ATA adapter goed staan.
Ik hoef geen ondersteuning op mijn VoIP account, alleen T-mobile Thuis maakt het hardwarematig nagenoeg onmogelijk om je eigen VoIP account te gebruiken. Dat is verwerpelijk. In de basis is het een soort van koppelverkoop en daar zijn de meeste consumenten het wel over eens of dat wenselijk is!

Alpha

Ongelezen bericht door Alpha »

Ook bij mij niet een volwaardige internetaansluiting bij T-mobile.

Het blijkt dat T-Mobile de Voipdiensten van derden blokkeerd. In mijn geval bel ik al jaren met Budgetphone.
Met voipapparatuur achter het modem van T-Mobile lukt het niet om te registreren bij Budgetphone.

De blokkade wordt door T-Mobile ruiterlijk toegegeven! Onbegrijpelijk dat T-Mobile tot zoiets in staat is.

We hebben deze blokkade bij het ACM aangemeld.

sylvesterb

Alpha schreef: We hebben deze blokkade bij het ACM aangemeld.
Zinloos omdat T-Mobile het niet op de verbinding blokkeert (dit mag niet) maar de hardware die hun leveren niet geschikt is om een eigen VOIP verbinding over dezelfde poort die hun gebruiken.

Dit blokkeren mag, immers hoeft de hardware die ze leveren enkel geschikt te zijn voor de diensten die ze zelf leveren en niet die voor derden. Het staat je natuurlijk vrij om je eigen hardware te gebruiken (modem) die wel geschikt is voor eigen VOIP verbindingen.

Je klacht bij het ACM is dus zinloos. T-Mobile is wel verplicht jouw de juiste instellingen aan te leveren die je nodig hebt om een eigen modem aan te sluiten, deze zijn ook gewoon te vinden op Internet.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:Bij geen enkele aanbieder (KPN of welke dan ook) kunt u zelf in de modem.
Je roept maar wat. Ik kan in de modem komen van mijn provider en zo te zien wordt die ervaring ook door anderen bij andere providers gedeeld.

16again

sylvesterb schreef:Dit blokkeren mag, immers hoeft de hardware die ze leveren enkel geschikt te zijn voor de diensten die ze zelf leveren en niet die voor derden. Het staat je natuurlijk vrij om je eigen hardware te gebruiken (modem) die wel geschikt is voor eigen VOIP verbindingen.
Blokkeren is natuurlijk iets anders dan het modem geschikt maken voor diensten van derden. Dat eerste is natuurlijk niet toegestaan.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
Je roept maar wat. Ik kan in de modem komen van mijn provider en zo te zien wordt die ervaring ook door anderen bij andere providers gedeeld.
Zie andere reakties. Het modem wordt in bruikleen gegeven voor de diensten van de provider en niet voor andere diensten die niet tot het geleverde behoren.

sylvesterb

16again schreef:
sylvesterb schreef:Dit blokkeren mag, immers hoeft de hardware die ze leveren enkel geschikt te zijn voor de diensten die ze zelf leveren en niet die voor derden. Het staat je natuurlijk vrij om je eigen hardware te gebruiken (modem) die wel geschikt is voor eigen VOIP verbindingen.
Blokkeren is natuurlijk iets anders dan het modem geschikt maken voor diensten van derden. Dat eerste is natuurlijk niet toegestaan.
Het is ook niet echt blokkeren, het modem heeft de VOIP poort gereserveerd voor haar eigen VOIP functie die Tele2 gebruikt. deze kun je niet vrijgeven. Oplossing is gewoon de juiste hardware kopen maar dan is VOIP buster e.d. opeens niet meer zo goedkoop. Deze personen vergeten dat Tele2 wel het modem levert bij VOIP en dat moet ook betaald worden.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Je kletst uit je nek. Ik zit dagelijks bij verschillende providers in de modems, bij kpn, xs4all, ziggo, vroegere upc kun je gewoon als admin inloggen op het modem. Uiteraard kun je geen netwerk kritische instellingen wijzigen. Ik verwacht dat ook niet.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Vind overigens onterecht dit een halve internet verbinding te noemen en tevens onterecht hierdoor iedereen T-mobile thuis af te raden.

16again

sylvesterb schreef:Het is ook niet echt blokkeren, het modem heeft de VOIP poort gereserveerd voor haar eigen VOIP functie die Tele2 gebruikt.
Geen probleem dat de analoge poort op het modem niet gebruikt kan worden in combinatie met andere VOIP providers. Maar in dit topic lees ik ook dat ATAs niet werken achter sommige verbindingen, die vorm van blokkeren is onnodig, , technisch niet noodzakelijk en bij mijn weten wettelijk niet toegestaan.

sylvesterb

16again schreef:
sylvesterb schreef:Het is ook niet echt blokkeren, het modem heeft de VOIP poort gereserveerd voor haar eigen VOIP functie die Tele2 gebruikt.
Geen probleem dat de analoge poort op het modem niet gebruikt kan worden in combinatie met andere VOIP providers. Maar in dit topic lees ik ook dat ATAs niet werken achter sommige verbindingen, die vorm van blokkeren is onnodig, , technisch niet noodzakelijk en bij mijn weten wettelijk niet toegestaan.
De ATA's werken niet omdat de VOIP poort door het modem in gebruik wordt. Die poort staat dus afgesloten vanuit het modem. Je kunt dan wel een ATA erachter hangen maar dan is de poort voor VOIP nog steeds geblokkeerd.

Wettelijk mag de internet provider het VOIP verkeer niet blokkeren vanuit hun netwerk, dit doet Tele2 (of welke provider) niet. Er is geen enkele wet die zegt dat een provider het VOIP verkeer niet vanuit het modem mag "blokkeren".

Zelf de Fritzbox (die XS4ALL levert) blokkeer(de) het VOIP verkeer, verschil is echter dat je daar gewoon je VOIP account kon invoeren, omdat XS4ALL met een open VOIP server werkt waar je wereldwijd op kan inloggen. Bij Tele2 e.d. gaat het VOIP verkeer veelal via een appart VLAN op je verbinding.

16again

sylvesterb schreef:De ATA's werken niet omdat de VOIP poort door het modem in gebruik wordt. Die poort staat dus afgesloten vanuit het modem. Je kunt dan wel een ATA erachter hangen maar dan is de poort voor VOIP nog steeds geblokkeerd.
Ook al gebruikt de telefonie in het modem al de VOIP poort (=udp 5060) , dan is dit geen reden om andere devices die poort niet gelijktijdig te laten gebruiken.
Elke website gebruikt poort 80. En toch kan ik met meerdere website verbinden.

Gesloten