LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tele2 en Telfort bedankt! Not....

Problemen met jouw aansluiting of met jouw provider van internetdiensten? Discussieer dan hier daarover.
ingvdh

Tele2 en Telfort bedankt! Not....

Ongelezen bericht door ingvdh »

Mijn moeder zit helemaal in tranen bij me, door allerlei listige regeltjes zit ze nu aan twee contracten vast omdat beide providers voet bij stuk houden en vinden dat ze recht hebben op haar geld. Schande!

Wat gebeurd er,

Mijn moeder (dik in de 70) zit al sinds jaar en dag bij Tele2, op zich prima, maar het draadloze modem heeft kuren en ze kreeg een mooie aanbieding in de bus voor Telfort incl 2 gratis decoders voor de TV en installatie.
Mooi dacht ze, dan heb ik 1 provider voor TV, internet en telefonie.
Ze belt Telfort en vraagt alles aan. Twee dagen later ligt de bevestiging op de mat. Oh ja, ziggo moet ze zelf even regelen, maar Tele2 nemen zij voor hun rekening qua opzeggen.

Telfort zegt keurig contract met Tele2 op, maar wat blijkt nu, in november is ze gebeld door Tele2 en die hebben haar een contract van 2 jaar aangesmeerd (als ze had geweten dat het 2 jaar was had ze nooit op het aanbod ingegaan maar het is gebeurd). Ze krijgt anderhalve week nadat ze Telfort heeft aangevraagd een brief van Tele2 dat opzeggen kan, als ze maar wel even de 19 maanden die nog open zijn volledig betaald (ruim €400, dat geld heeft ze helemaal niet). Probleem is dat ze de brief vrijdagavond pas leest want ze was een gezellig dagje uit. Moeder helemaal in de stress, die had nl geen idee dat het contract nog zo lang zou duren. Ik heb haar aangeraden Telfort dan maar te bellen om af te zien van het contract.

Vandaag heeft ze met Telfort gebeld, hun reactie, tja mevrouw, u bent te laat met opzeggen en u ziet nu minimaal een jaar aan ons vast incl alle kosten. De opzeg termijn van 7 dagen na het telefoontje, dat was vrijdag verstreken!

Nu slaat de paniek toe, het geld is een heel groot probleem, tevens moet ze dus betalen voor diensten die niet afgenomen worden, in het geval van Telfort is er zelfs nog geen enkele dienst verleend.

Het grote probleem is dus dat Tele2 heel laat de opzeggingsbrief verstuurde en ze daardoor niet op tijd was om Telfort af te zeggen. Leuke gang van zaken dus.
Ze heeft letterlijk huilend aan de lijn gezeten, maar er is geen enkele coulance mogelijk bij beide providers.

Mijn moeder is dus nu het complete vertrouwen in beide bedrijven kwijt, helemaal in de stress (hoe ga ik dit betalen) en ze begrijpt simpelweg niet waarom er geen enkel begrip voor de situatie is. Maar dan ook geen enkel begrip.

Volgens rechtsbijstand heeft Telfort niet aan haar zorgplicht voldaan, zij wisten dat er nog een langdurig contract met Tele2 was en zij hebben geen enkel moeite gedaan om dit te laten weten zodat ze actie heeft kunnen nemen.
Tele2 wacht wel erg lang met het sturen van een opzeggingsbrief met de mededeling of ze even een paar honderd euro wil storten en voila, ze zit shocking klem tussen twee bedrijven. Je zou haast denken (ik weet het bijna zeker) dat ze het erom doen.

Hoe kunnen beide bedrijven met droge ogen vertellen dat regels zijn regels gelden, maar dat ze zelf geen enkele moeite hebben gedaan haar te behoeden voor deze dubbele kosten.
Je zou op z'n minst verwachten dat beide bedrijven tijdig reageren in een dergelijke situatie.

Ik ben echt heel boos, mijn moeder is vooral heel teleurgesteld en verdrietig. Ze is best bereid in een tegemoetkoming, maar beide contracten volledig uitzitten ben betalen is niet mogelijk, en eerlijk gezegd druist ook tegen haar gevoel van rechtvaardigheid is, want er is immers nog geen dienst geleverd.
Een dubbelbestelde bank kan je iig nog verkopen, maar hier ben je echt aan de goden overgeleverd die geen enkele compassie hebben voor de situatie, die zij mede hebben veroorzaakt.

Dus, heeft iemand in een dergelijke situatie gezeten en hoe is dat toen opgelost.

nevermind

Re: Tele2 en Telfort bedankt! Not....

Ongelezen bericht door nevermind »

Volgens rechtsbijstand heeft Telfort niet aan haar zorgplicht voldaan, zij wisten dat er nog een langdurig contract met Tele2 was en zij hebben geen enkel moeite gedaan om dit te laten weten zodat ze actie heeft kunnen nemen.
Zo te lezen, hebben jullie het bij de rechtsbijstand gemeld, dus wordt van daar actie ondernomen, of niet?

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Punt is, dat hoe vervelend ook, beide bedrijven compleet in hun recht staan.
Het is aan uw moeder om in de gaten te houden wanneer een contract afloopt, het bedrijf is hier niet verantwoordelijk voor.
U ziet nu overal de schuld, behalve bij uw moeder.
Dat is begrijpelijk, uw bent haar dochter, maar geheel reëel is het niet vrees ik.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

nevermind schreef:
Er is bij mijn weten geen landelijk register waarin de looptijden van contracten opgeslagen worden. Uw moeder heeft toestemming gegeven voor de opzegging richting Tele2, het nakijken kan volgensmij niet, het benoemen had wel gekund, daarnaast zorgplicht ja, onderzoeksplicht bestaat ook nog, en daarin hoort ook het nakijken van lopende contracten. Uw moeder heeft een 2 jarig contract waarschijnlijk omdat dat per maand goedkoper was dan een 1 jarig contract. Mocht er in dat 2 jarige contract geen extra voordeel zitten ten opzichte van 1 jaar, is het 2e jaar ongeldig en onredelijk bezwarend. Dan valt de afkoopsom terug naar 7 maand in plaats van 19.

En wat heeft de rechtsbijstand verder nog voor actie genomen, behalve zeggen dat uw moeder gelijk heeft en de providers niet?

ingvdh

Waar ik met name boos over ben is het feit doordat de brief van Tele2 te laat kwam Telfort niet meer opgezegd kon worden.

Het klinkt allemaal erg leuk, maar mijn moeder is dik in de 70 en snapt het allemaal niet zo goed. Daar is handig gebruik van gemaakt, met name Tele2, door haar eerst een langdurig contract aan te smeren en vervolgens heel laat komen met een brief waardoor ze Telfort niet meer op kon zeggen.
Toen ze het nieuwe contract met Tele2 sloot was ze in de overtuiging dat het een herbevestiging was van haar oude contract wat al jaren liep. Ze wil geen langdurige contracten.

Alhoewel de opzegtermijn van Telfort is discutabel, wij gingen ervanuit dat het 7 dagen na bevestiging was, Telfort gaat van 7 dagen na het telefoongesprek uit. Ze was nl wel 7 dagen binnen de bevestiging van de brief geweest met opzeggen.

Misschien hebben de bedrijven gelijk, maar eerlijk gezegd mis ik de menselijk maat. Toe nou, een dag te laat en klaar, leven we tegenwoordig in een dergelijke maatschappij? Gaan we zo om met klanten? Is er dan geen enkele coulance mogelijk?
Ze is best bereid een tegemoetkoming te betalen, maar beide bedrijven willen de volle mep en dat vind ik niet reëel.

In mijn werk heb ik heel veel met contracten te maken, van veel grotere orde dan deze bedragen, het is mij nog nooit gebeurd dat een bedrijf zich zo star aan de regels vasthield. Er is altijd over te praten geweest, er is altijd een oplossing gevonden waar beide partijen mee konden leven. Dat mis ik hier, waarom kan het in het bedrijfsleven wel en met particulieren niet. Misschien ben ik daarom wel zo boos. Als particulier wordt je aan alle punten en komma's gehouden en in het bedrijfsleven gaat het er anders aan toe en is er veel meer mogelijk. Voor beide bedrijven is het bedrag een schijntje, voor mijn moeder is het heel veel geld.

Rechtsbijstand heeft alleen gezegd dat Telfort haar had moeten wijzen op het contract met Tele2 en dat dit voor problemen kon zorgen. Dat was een stukje zorgplicht dat ze verzuimt hebben. Verder hebben ze geen actie ondernomen. Mijn moeder heeft niet verder doorgevraagd, ze is echt helemaal van slag en kon niet echt meer helder nadenken.

berndv

ingvdh schreef:Daar is handig gebruik van gemaakt, met name Tele2, door haar eerst een langdurig contract aan te smeren en vervolgens heel laat komen met een brief waardoor ze Telfort niet meer op kon zeggen.
Wat als telfort pas heel laat het bericht naar Tele2 heeft gedaan? Er zijn hier 3 partijen, en heel eerlijk gezegd hebben alle 3 deels schuld hierin. En de leeftijd? Die doet er eigenlijk niet toe, hard gezegd, zolang uw moeder handelingsbekwaam is, is ze ongeacht de leeftijd verantwoordelijk voor haar eigen handelen.
ingvdh schreef: Alhoewel de opzegtermijn van Telfort is discutabel, wij gingen ervanuit dat het 7 dagen na bevestiging was, Telfort gaat van 7 dagen na het telefoongesprek uit. Ze was nl wel 7 dagen binnen de bevestiging van de brief geweest met opzeggen.
Dan moet dit in het telefoongesprek opgenomen zijn en bevestigd zijn, hier zal dan een bandopname van zijn. Zo niet, geldt de brief als bewijs van de overeenkomst. De termijn is trouwens 7 WERKdagen, en geen 7 dagen.
ingvdh schreef: Misschien hebben de bedrijven gelijk, maar eerlijk gezegd mis ik de menselijk maat. Toe nou, een dag te laat en klaar, leven we tegenwoordig in een dergelijke maatschappij? Gaan we zo om met klanten? Is er dan geen enkele coulance mogelijk?
Helaas staan de feiten nu eenmaal wel zo, en is er wetgeving op dat gebied waar bedrijven en consumenten zich aan moeten houden. Coulance is een gunst, geen recht. Ze hoeven niet coulant te zijn, dat mogen ze. Ze moeten zich aan de regels in de wet houden, en dat doen ze, voor zover ik kan zien.
ingvdh schreef: Rechtsbijstand heeft alleen gezegd dat Telfort haar had moeten wijzen op het contract met Tele2 en dat dit voor problemen kon zorgen. Dat was een stukje zorgplicht dat ze verzuimt hebben. Verder hebben ze geen actie ondernomen.
Als zij vinden dat ze zich niet aan hun zorgplicht hebben gehouden, laat ze dan actie ondernemen? Uw moeder betaald geen premie om te horen dat ze gelijk heeft, en vervolgens doen ze niets om het door hen geclaimde gelijk te halen.

kss

Ongelezen bericht door kss »

providers hebben onderling een overstapservice waarbij het einddatum van lopende contracten vermeld worden. omdat er sprake is van een telefonische verkoop van tele2, kan die bedenktijd worden opgerekt tot 3 maanden, daarbinnen kan nog worden opgezegd, ik neem aan dat telfort en tele2 hier onderling akkoord mee zijn gegaan, anders kwam de overstap namelijk niet tot stand.

ik denk dat het hoe-dan-ook schappelijk is dat tele2 gewoon kosteloos ontbindt, de 3 maanden dat je bij tele2 zit moeten wel in volle pond worden betaald, dus evt. kortingen over die periode moeten wel worden terug betaald.

berndv

kss schreef:omdat er sprake is van een telefonische verkoop van tele2, kan die bedenktijd worden opgerekt tot 3 maanden, daarbinnen kan nog worden opgezegd,
Die 3 maanden gelden alleen als de consument niet gewezen is op de bedenktermijn van 7 werkdagen, voor zover ik de Tele2 topics hier zo ken neemt Tele2 de overeenkomsten op, dus als er op die opname niet gewezen wordt op de bedenktermijn geld weliswaar normaalgesproken de termijn van 3 maand. Mits de consument geen gebruik maakt van de diensten onder de overeenkomst.

ingvdh

Ik ben niet goed in quoten, maar zal proberen zoveel mogelijk vragen te beantwoorden.

- het is zeker mogelijk dat Telfort pas laat de opzegging aan Tele2 heeft doorgegeven zodat die niet tijdig kunnen reageren. Achterhalen wanneer dat gedaan is weten we niet. Feit is wel dat de brief zodanig laat kwam dat opzeggen binnen de termijn niet mogelijk meer was.

- Mijn moeder weet niet in hoeverre ze in het telefoongesprek is gewezen op de 7 dagen termijn. Als het geldt vanaf het moment van bellen was zij 1 dag te laat, als we uitgaan van bevestiging had ze nog 1 dag over gehad.

- inderdaad, coulance is een gunst en geen recht, maar het recht gaat uit van billikheid en redelijkheid. Mij is altijd geleerd dat in het achterhoofd te houden bij het toepassen ervan.

- we zijn zeker bereid om een oplossing te vinden waarin beide partijen zich kunnen vinden, echter is er geen praten mogelijk omdat je niet verder komt van een callcenter.
Als dat is dat ze 3 maanden dubbel betaald is dat een optie, maar die mogelijkheid wordt niet geboden, ze moet beide contracten volledig uitzitten zonder dat ze van een van de contracten iets afneemt.

Ik denk dat de betonnen muur van callcentra het grootste probleem is waarom ze zo van streek is en ik ook overigens. Je loopt keer op keer tegen een muur op en er wordt wel geluisterd maar van meedenken geen sprake en van het zoeken naar een oplossing evenmin.

Iemand zei dat leeftijd in deze er niet toe doet, ik denk van wel, zij is van de generatie waar je kon vetrouwen op mensen en je dingen in alle redelijkheid kon oplossen naar beider tevredenheid.
De wereld van nu is veel harder ten opzichte van elkaar, er wordt je niets meer gegund. Zij is anders gewend dan is dit een zeer harde les in de wijze waarop we nu met elkaar omgaan.

Tele2 Webcare

Ongelezen bericht door Tele2 Webcare »

Beste ingvdh,

Ik vind het heel vervelend dat er problemen zijn ontstaan met het abonnement van je moeder. Lastig dat er onduidelijkheid is over de contractperiode en over de afmelding die is doorgegeven. Het spijt me dat jullie niet eerder tot een passende oplossing gekomen zijn en dat nu een situatie ontstaan is met dubbele abonnementskosten.

Vanuit Tele2 wil ik graag uitzoeken wat ik voor jullie kan betekenen! Kun je per email postcode/huisnummer, klantnummer en contactgegevens sturen naar [email protected] o.v.v. ingvdh/Tros radar? Graag ontvang ik ook een telefoonnummer waarop je bereikbaar bent om de situatie te bespreken.

Met vriendelijke groet,

Danielle van Tele2

ingvdh

Danielle, bedankt voor het reageren.

Het probleem is gelukkig opgelost, Telfort heeft besloten het contract niet in te laten gaan. Mijn moeder heeft besloten om het contract bij Tele2 uit te zitten.

Uiteindelijk bleek Telfort pas na 5 dagen Tele2 op de hoogte heeft gesteld waardoor er weinig tot geen tijd over was om nog op te zeggen.

Beide bedrijven zijn aangeschreven en hebben gereageerd op de brieven.

Moeder is opgelucht en een heel stuk wijzer.

Tele2 Webcare

Ongelezen bericht door Tele2 Webcare »

Beste ingvdh,

Ik ben blij om te lezen dat het is opgelost en je moeder hierdoor gelukkig niet met dubbele kosten opgescheept zit. Bedankt dat je het nog even laat weten.

Als ik nog iets voor je kan betekenen, dan hoor ik het graag!

Met vriendelijke groet,
Danielle van Tele2

devious

Ongelezen bericht door devious »

Jemig

als je nou eerst zelf wat aktie onderneemt en pas hier iets neerzet als het ook echt nodig is...
Na een week is het opgelost! Zonder interventie van iemand vanaf dit forum...

Overigens heeft leeftijd van iemand niets te maken met de insteek van de providers. Dat wordt hier vaak gedacht en gezegd, zelfs Danielle van Tele2 weet dat het een fabeltje is.

Gesloten