LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] UPC verlaagt snelheid op drukke uren
UPC verlaagt snelheid op drukke uren
Omdat het in de avonduren waarschijnlijk te druk wordt, heeft UPC besloten om verkeer dat niet van bekende poorten afkomt, te knijpen. In het kort komt het er op neer dat alleen websurfen nog snel gaat. Programma's als Kazaa, eDonkey, Passive FTP etc., werken op een veel lagere snelheid. De precieze methode die zij daarvoor gebruiken is mij niet bekend, de uitwerking wel.
Om een en ander duidelijk te maken heb ik een aantal dagen tests uitgevoerd. Hierbij download ik een bestand van een snelle FTP server. Om een bestand te versturen via FTP heb je de keuze uit een 'active' en 'passive' methode. De active methode wordt door UPC niet geknepen, aangezien de passive methode een willekeurige poort gebruikt, wordt deze wel geknepen. Het verschil tussen deze twee heb ik in een grafiek uitgezet. (overige grafieken)
Het is duidelijk te zien dat aan het eind van de middag de snelheid behoorlijk begint in te zakken. Zo rond 22:30 neemt de drukte af en gaat de snelheid omhoog.
Ook op Webwereld is gisteren een artikel verschenen over dit toch wel merkwaardige verschijnsel.
Conclusie: UPC biedt wel een heel aparte vorm van internet aan. De kosten van het Chello abonnement zijn de laatste jaren behoorlijk gestegen. Volgens UPC zijn deze verhogingen nodig om de kwaliteit en de prestaties op peil te houden. Het product moet uiteraard concurrerend blijven. Gezien de huidige markt en de verlaging in snelheid, is het product Chello Classic, zeker niet meer concurrerend. Andere providers kopen, indien dat nodig is, meer netwerkcapaciteit in. Bij UPC kiezen ze voor het gedeeltelijk knijpen van de verbinding. Doordat snelheidsmeters als bv. Speedtest.nl en de testserver van UPC poort 80 (web) gebruiken, valt het snelheidsverschil niet snel op.
Om een en ander duidelijk te maken heb ik een aantal dagen tests uitgevoerd. Hierbij download ik een bestand van een snelle FTP server. Om een bestand te versturen via FTP heb je de keuze uit een 'active' en 'passive' methode. De active methode wordt door UPC niet geknepen, aangezien de passive methode een willekeurige poort gebruikt, wordt deze wel geknepen. Het verschil tussen deze twee heb ik in een grafiek uitgezet. (overige grafieken)
Het is duidelijk te zien dat aan het eind van de middag de snelheid behoorlijk begint in te zakken. Zo rond 22:30 neemt de drukte af en gaat de snelheid omhoog.
Ook op Webwereld is gisteren een artikel verschenen over dit toch wel merkwaardige verschijnsel.
Conclusie: UPC biedt wel een heel aparte vorm van internet aan. De kosten van het Chello abonnement zijn de laatste jaren behoorlijk gestegen. Volgens UPC zijn deze verhogingen nodig om de kwaliteit en de prestaties op peil te houden. Het product moet uiteraard concurrerend blijven. Gezien de huidige markt en de verlaging in snelheid, is het product Chello Classic, zeker niet meer concurrerend. Andere providers kopen, indien dat nodig is, meer netwerkcapaciteit in. Bij UPC kiezen ze voor het gedeeltelijk knijpen van de verbinding. Doordat snelheidsmeters als bv. Speedtest.nl en de testserver van UPC poort 80 (web) gebruiken, valt het snelheidsverschil niet snel op.
Laatst gewijzigd door Epias op 09 okt 2003 06:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: UPC verlaagt snelheid op drukke uren
Ik weet niet welke aanbieder je hebt, maar dat klopt niet wat je zecht
heb nu al 4jaar chello en is nog nooit geknepen.
en nu ook niet haal gewoon de volle 192KB/ps 24u perdag 7dagen perweer 365dagen perjaar.
dus je lult gewoon uit je nek.
afz. Tevrede chello gebruiker al voor 4jaar
heb nu al 4jaar chello en is nog nooit geknepen.
en nu ook niet haal gewoon de volle 192KB/ps 24u perdag 7dagen perweer 365dagen perjaar.
dus je lult gewoon uit je nek.
afz. Tevrede chello gebruiker al voor 4jaar
Ik denk niet, dat Epias uit zijn nek ouwehoert.
Hij beweert, dat de informatie van Webwereld afkomstig is.
Webwereld zal dat echt wel uitgezocht hebben.
Of ontken je bij voorbaat elke wetenschappelijke bewering.
You have the right to remain silent.
Hij beweert, dat de informatie van Webwereld afkomstig is.
Webwereld zal dat echt wel uitgezocht hebben.
Of ontken je bij voorbaat elke wetenschappelijke bewering.
You have the right to remain silent.
Tijdens spitsuren op het internet is er niets aan de hand als je op een UPC (centrale) controller aangesloten bent die weinig gebruikers heeft.
Zit je daartegen op een controller aangesloten die een max. kent aan gebruikers en deze zijn allen online, dan gaat je snelheid down, is ook logisch (je moet op je beurt wachten) en dat kost tijd.
Als UPC nou ervoor zorgt dat er meer controllers komen en per controller minder users ingeklets worden dan zijn ze van hun traagheidprobleem af, maar ja die controllers kosten geld en dat is het werkelijke probleem.
Zit je daartegen op een controller aangesloten die een max. kent aan gebruikers en deze zijn allen online, dan gaat je snelheid down, is ook logisch (je moet op je beurt wachten) en dat kost tijd.
Als UPC nou ervoor zorgt dat er meer controllers komen en per controller minder users ingeklets worden dan zijn ze van hun traagheidprobleem af, maar ja die controllers kosten geld en dat is het werkelijke probleem.
Maakt niet uit welk tijdstip, altijd optimale snelheid, niks te klagen.
Elke dag op en top, die snelheid.
Elke dag op en top, die snelheid.
Leesblindheid komt ook in dit forum voor he Ge!
als je internet via de kabel deel je de kabel met anderen, het is algemeen bekend dat hoe meer mensen bij je in de buurt op chello zitten des te langzamer de verbinding.
De tijden die genoemd worden zijn daarbij ook nog eens de zogeheten "spitsuren" op internet.
Tussen vijf uur en 23.00 zitten de messte mensen in Nedrland op het net.
Als je dus in een wijk/plaats woont met veel aansluitingen waarbij veel gedownloaded en geinternet wordt kan het dus zijn dat je verbinding trager wordt.
Heeft niets met lijnen dichtknijpen te maken.
De tijden die genoemd worden zijn daarbij ook nog eens de zogeheten "spitsuren" op internet.
Tussen vijf uur en 23.00 zitten de messte mensen in Nedrland op het net.
Als je dus in een wijk/plaats woont met veel aansluitingen waarbij veel gedownloaded en geinternet wordt kan het dus zijn dat je verbinding trager wordt.
Heeft niets met lijnen dichtknijpen te maken.
Dat was toen, is nu nietmeer of heel stuk minder dat je acheruitgaat kwa snelheid.
en bij mij is de snelheid nog precies het zelfde als 3jaar terug.
BTW met adsl heb je het ook allen daar word het 1km verderop verdeelt, en bij kabel bij de wijkcentrale.
en bij mij is de snelheid nog precies het zelfde als 3jaar terug.
BTW met adsl heb je het ook allen daar word het 1km verderop verdeelt, en bij kabel bij de wijkcentrale.
Het lijkt erop dat men echt niet meer de moeitje neemt en alleen maar de korte ´spits/metro´ artikeltjes lezen om direct tot een conclusie te komen!
Het verhaal op WebWereld gaat erover (trouwens ook terug te vinden op Tweakers.net inclusief threads op GoT met metingen van allerlei personen) dat alleen op bepaalde poorten de snelheid tijdens piekuren geknepen worden (erg makkelijk te doen met Cisco management tools).
De mensen die zeggen dat ze nergens last van hebben zitten a: in een gebied waar men nog de oudere routers/switches gebruiken of alleen gebruik maken van de poortjes 80, 21, 119, en messenger ....
Games en andere toepassingen welke veel data versturen gebruiken veelal dynamische poorten of poorten buiten de standaard poorten zoals hierboven vermeld. Dit is het probleem wat geconstateerd lijkt te worden door veel mensen die vaak echt wel weten waar ze over praten want jan de surfer zal geeneens weten wat hij zou moeten monitoren als een bepaalde applicatie ineens enorme performance problemen ondervind, die zal de helpdesk bellen en genoegen nemen met de melding dat er geen problemen zijn op het netwerk momenteel, maar dat het wat drukker is.
Het verhaal op WebWereld gaat erover (trouwens ook terug te vinden op Tweakers.net inclusief threads op GoT met metingen van allerlei personen) dat alleen op bepaalde poorten de snelheid tijdens piekuren geknepen worden (erg makkelijk te doen met Cisco management tools).
De mensen die zeggen dat ze nergens last van hebben zitten a: in een gebied waar men nog de oudere routers/switches gebruiken of alleen gebruik maken van de poortjes 80, 21, 119, en messenger ....
Games en andere toepassingen welke veel data versturen gebruiken veelal dynamische poorten of poorten buiten de standaard poorten zoals hierboven vermeld. Dit is het probleem wat geconstateerd lijkt te worden door veel mensen die vaak echt wel weten waar ze over praten want jan de surfer zal geeneens weten wat hij zou moeten monitoren als een bepaalde applicatie ineens enorme performance problemen ondervind, die zal de helpdesk bellen en genoegen nemen met de melding dat er geen problemen zijn op het netwerk momenteel, maar dat het wat drukker is.
Mijn verbinding is niet langzaam. Alleen als er data van andere poorten afkomt wordt de zaak traag. Duidelijk te zien in de grafieken. Alle verklaringen die hier zijn gegeven gaan niet in op dit probleem.
Nee hoor, den Draayer. Misschien onduidelijk neergezet door mij.
Ik zit al jaren met internetradio, dus mijn pc staat dag en nacht aan in verbinding met het net (chello). Ik heb dus 24/7 streaming, daarbij heb ik kazaa aan staan, praktisch dag en nacht, voor de nieuwste hits.
Ik merk dus niks van een tragere verbinding tijdens spits of wanneer dan ook.
Ik zit al jaren met internetradio, dus mijn pc staat dag en nacht aan in verbinding met het net (chello). Ik heb dus 24/7 streaming, daarbij heb ik kazaa aan staan, praktisch dag en nacht, voor de nieuwste hits.
Ik merk dus niks van een tragere verbinding tijdens spits of wanneer dan ook.
Heb ook nergens last van. op mirc volle snelheid op kazaa volle snelheid, en met games ut2003 en counter-strike nergens last van geen lagg choke en een ping van 9ms.
Ge,
Dan heb je mazzel, en zit je zeker ergens op de veluwe, en heb je een controller helemaal voor je alleen.
Dan heb je mazzel, en zit je zeker ergens op de veluwe, en heb je een controller helemaal voor je alleen.
Klopt, den Draayer, ik zit inderdaad op de Veluwe. Maar ook hier is het verkeer via 't net veel. Dus ik heb het totaal niet voor mij alleen.
Maar ondanks dat, wel een perfecte verbinding, op elk tijdstip.
Maar ondanks dat, wel een perfecte verbinding, op elk tijdstip.
Die controllers op de Veluwe daar zijn onderbezet qua gebruikers, en verliesgevend voor UPC, dat kan ik niet van Nijmegen zeggen, hier zit alles propvol.(com21)
ik zie hier in de bovenstaande reactie snelheden staan waar ik gelijk voor over zou stappen. ik heb Casema internet en betaal OOK 50 euro per maand. voor internet wat VEEEEEEEL trager is dan UPC aanbiedt.
internet begint op geld te lijken hoe sneller het wordt hoe meer mensen lopen te klagen dat het te langzaam is.
internet begint op geld te lijken hoe sneller het wordt hoe meer mensen lopen te klagen dat het te langzaam is.
Wat Epias zegt klopt helemaal! Het klopt ook dat niet iedereen hier last van heeft. Een klein stukje historie: ik ben al vier klant van UPC inclusief Chello, voorheen Classic abonnement. Sinds augustus dit jaar heb ik mijn Classic abonnement omgeruild voor een Plus abonnement. Fantastisch, lekker snel downloaden...echt geweldig en zoals ik het toen zag, waar voor mijn geld. Drie weken later: downloaden gaat steeds langzamer. Ook ik ben toen maar eens gaan testen en wat blijkt: poorten worden geknepen, althans de zogenoemde "not known ports". Wanneer ik een file download van een snelle Surfnet ftp of linux distributie ftp met passive mode: 90 kbyte per sec. Met active mode: 280 kbye per sec! Vreemd, maar nog niets aan de hand toch? Gebruik gewoon active mode ipc passive mode! Laat ik nou Plus genomen hebben omdat ik graag internet wil delen, en laat nou net active mode maar doorgestuurd kunnen worden naar 1 pc. Het Chello Plus abonnement verliest plotseling haar nut, althans voor mij.
Contact opgenomen met Chello: "Nee hoor, niets aan de hand. Wij weten van niets!" Topics gestart op GoT en Chelloo.com en wat blijkt: er zijn wel degelijk veel mensen die hier last van hebben. Contact opgenomen met Coax, netjes bericht terug gekregen maar ben bang dat zij het verschil niet kunnen maken. Nou, dan ga ik over op ADSl. Demon DSLEXPRESS leek mij wel leuk en nog goedkoper dan Chello ook! Wil ik mijn abonnement opzeggen maar wat blijkt, ik zit er een jaar aan vast! Oftewel, Chello wijzigt haar instellingen c.q. beleid zonder klanten hierover op de hoogte te stellen. De fanatieke internet gebruikers zijn hiervan de dupe, normale internetgebruikers die een beetje surfen en chatten merken het niet eens. Ik heb in de afgelopen 4 jaar toch veel meegemaakt met Chello maar dit slaat echt alles!
Ik zet al mijn hoop op TROS Radar, dit is pure oplichterij!
Contact opgenomen met Chello: "Nee hoor, niets aan de hand. Wij weten van niets!" Topics gestart op GoT en Chelloo.com en wat blijkt: er zijn wel degelijk veel mensen die hier last van hebben. Contact opgenomen met Coax, netjes bericht terug gekregen maar ben bang dat zij het verschil niet kunnen maken. Nou, dan ga ik over op ADSl. Demon DSLEXPRESS leek mij wel leuk en nog goedkoper dan Chello ook! Wil ik mijn abonnement opzeggen maar wat blijkt, ik zit er een jaar aan vast! Oftewel, Chello wijzigt haar instellingen c.q. beleid zonder klanten hierover op de hoogte te stellen. De fanatieke internet gebruikers zijn hiervan de dupe, normale internetgebruikers die een beetje surfen en chatten merken het niet eens. Ik heb in de afgelopen 4 jaar toch veel meegemaakt met Chello maar dit slaat echt alles!
Ik zet al mijn hoop op TROS Radar, dit is pure oplichterij!
Dit is wel waar. ik heb dit probleem ook.
Dit zijn mijn verschillen:
Dit zijn mijn verschillen:
Active FTP
ftp> get 10mb.bin
200 PORT command successful
150 Opening BINARY mode data connection for 10mb.bin (10485760 bytes)
226 Transfer complete.
ftp: 10485760 bytes ontvangen in 69,33 seconden 151,25 kB/s
De active ftp is gedaan met Windows XP's ingebouwde ftp, en de passive ftp is gedaan met WS_FTP LE.
Passive FTP
receiving 10mb.bin as 10mb.bin (1 of 1)
Saving restart info for Xs4all - 10mb.bin
TYPE I
200 Type set to I
PASV
227 Entering Passive Mode (194,109,6,26,7,129).
connecting to 194.109.6.26:1921
- -
connecting to 194.109.6.26:1921
Connected to 194.109.6.26 port 1921
RETR 10mb.bin
150 Opening BINARY mode data connection for 10mb.bin (10485760 bytes)
Received 10485760 bytes in 205.9 secs, (49.73 KBps), transfer succeeded
226 Transfer complete.
Mister 4 jaar chello.
wat is je IP en in welke regio woon je?
Vooral de 213.xx.xx.xx reeks heeft problemen.
Ook de 62.xx.xx.xx is genoemd als probleem geval.
Dat chello knijpt is inmiddels al door vele tweakers (GOT) bewezen.
En dat chello er mee doorgaat ook. Als er nu al zulke problemen zijn
hoe wil chello dan ooit in 2004 met 10 mbit gaan werken.
Ik heb het vertrouwen in chello verloren na +10 telefoontjes
en mailen naar die zeer goede helpdesk.
Dat sommigen geen problemen hebben is nu nog geluk. Ik voorspel
dat als chello zoveel plus abbonees blijft werven hun netwerk helemaal
overbelast zal worden.
wat is je IP en in welke regio woon je?
Vooral de 213.xx.xx.xx reeks heeft problemen.
Ook de 62.xx.xx.xx is genoemd als probleem geval.
Dat chello knijpt is inmiddels al door vele tweakers (GOT) bewezen.
En dat chello er mee doorgaat ook. Als er nu al zulke problemen zijn
hoe wil chello dan ooit in 2004 met 10 mbit gaan werken.
Ik heb het vertrouwen in chello verloren na +10 telefoontjes
en mailen naar die zeer goede helpdesk.
Dat sommigen geen problemen hebben is nu nog geluk. Ik voorspel
dat als chello zoveel plus abbonees blijft werven hun netwerk helemaal
overbelast zal worden.