LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] KPN schrijft onterecht €1015 over 2 jaar af voor ADSL
KPN schrijft onterecht €1015 over 2 jaar af voor ADSL
Hallo,
Het probleem komt in het kort hierop neer:
Eind 2008 vroeg ik een ADSL aansluiting aan in het kantoorpand waar ik toendertijd woonde op anti-kraak basis. Nadat het modem tot 3 (!) keer toe niet werd afgeleverd op de afgesproken datum heb ik KPN opgebeld en de bestelling geannuleerd. Klantenservice verzekerde mij dat de bestelling geannuleerd was. Vervolgens ben ik naar de winkel gegaan en heb toen een dongel aangeschaft (à €35 per maand). Ook de ADSL verbinding zou €35 per maand hebben gekost.
Wat er daarna gebeurde is dat kpn elke 2 weken 35 euro afschreef; 35 euro voor de dongel en 35 euro voor de ADSL verbinding. Omdat ik met interbankieren vaak alleen naar de eerste pagina kijk was ik in de veronderstelling dat dit voor de dongel was. Later bleek dit dus niet zo te zijn, en schrijft KPN al ruim 2 jaar lang elke maand 35 euro ten onrechte van mijn rekening af. Toen kwam ik in de wereld van de KPN klantenservice terecht waarbij ik enorm onbeschoft behandeld werd. Continu werd ik doorverbonden en werd er vervolgens simpelweg opgehangen, waarna ik weer 15 minuten in de wachtrij werd gezet. Zodra ik dan mijn klacht kenbaar maakte kreeg ik opmerkingen als "ja ehh, ik beheer de portomonnee van KPN niet dus ik kan je niet helpen". Wel werd mij hier, op 18 februari, verzekerd dat het abonnement dan vanaf nu werd stopgezet.
Gefrustreerd plaatste ik berichten over KPN op facebook en twitter. 15 minuten nadat ik op twitter een bericht had gepost werd er contact met mij opgenomen door KPN webcare die mij later opbelde.
De helpdesk van KPN webcare heeft het voor mij uitgezocht en mij gezegd dat in hun systeem staat dat er inderdaad nooit een modem geleverd is en dat de verbinding nooit actief is geweest. Zij meldden mij dat ik een brief naar KPN moest sturen.
2 weken later kreeg ik een brief terug met de vraag of ik hen terug kon bellen omdat ze mij hadden gebeld maar er was niet opgenomen (gek genoeg heb ik nooit een gemiste oproep gehad...). In dit telefoongesprek erkende ze hun fout, maar weigerde mij meer dan 3 maanden te retourneren. In dit gesprek zeiden ze dat dit allemaal mijn eigen fout was en ik eerder naar hun toe had moeten komen. Hier ging ik niet mee akkoord.
1 maand later en KPN schrijft wederom 35 euro af voor de ADSL verbinding.
In totaal is dit nu al 29 maanden aan de gang, wat neerkomt op €1015. En nog steeds blijft KPN geld afschrijven van mijn rekening!!
Heeft iemand hier tips wat ik kan doen?
Met vriendelijk groet
Het probleem komt in het kort hierop neer:
Eind 2008 vroeg ik een ADSL aansluiting aan in het kantoorpand waar ik toendertijd woonde op anti-kraak basis. Nadat het modem tot 3 (!) keer toe niet werd afgeleverd op de afgesproken datum heb ik KPN opgebeld en de bestelling geannuleerd. Klantenservice verzekerde mij dat de bestelling geannuleerd was. Vervolgens ben ik naar de winkel gegaan en heb toen een dongel aangeschaft (à €35 per maand). Ook de ADSL verbinding zou €35 per maand hebben gekost.
Wat er daarna gebeurde is dat kpn elke 2 weken 35 euro afschreef; 35 euro voor de dongel en 35 euro voor de ADSL verbinding. Omdat ik met interbankieren vaak alleen naar de eerste pagina kijk was ik in de veronderstelling dat dit voor de dongel was. Later bleek dit dus niet zo te zijn, en schrijft KPN al ruim 2 jaar lang elke maand 35 euro ten onrechte van mijn rekening af. Toen kwam ik in de wereld van de KPN klantenservice terecht waarbij ik enorm onbeschoft behandeld werd. Continu werd ik doorverbonden en werd er vervolgens simpelweg opgehangen, waarna ik weer 15 minuten in de wachtrij werd gezet. Zodra ik dan mijn klacht kenbaar maakte kreeg ik opmerkingen als "ja ehh, ik beheer de portomonnee van KPN niet dus ik kan je niet helpen". Wel werd mij hier, op 18 februari, verzekerd dat het abonnement dan vanaf nu werd stopgezet.
Gefrustreerd plaatste ik berichten over KPN op facebook en twitter. 15 minuten nadat ik op twitter een bericht had gepost werd er contact met mij opgenomen door KPN webcare die mij later opbelde.
De helpdesk van KPN webcare heeft het voor mij uitgezocht en mij gezegd dat in hun systeem staat dat er inderdaad nooit een modem geleverd is en dat de verbinding nooit actief is geweest. Zij meldden mij dat ik een brief naar KPN moest sturen.
2 weken later kreeg ik een brief terug met de vraag of ik hen terug kon bellen omdat ze mij hadden gebeld maar er was niet opgenomen (gek genoeg heb ik nooit een gemiste oproep gehad...). In dit telefoongesprek erkende ze hun fout, maar weigerde mij meer dan 3 maanden te retourneren. In dit gesprek zeiden ze dat dit allemaal mijn eigen fout was en ik eerder naar hun toe had moeten komen. Hier ging ik niet mee akkoord.
1 maand later en KPN schrijft wederom 35 euro af voor de ADSL verbinding.
In totaal is dit nu al 29 maanden aan de gang, wat neerkomt op €1015. En nog steeds blijft KPN geld afschrijven van mijn rekening!!
Heeft iemand hier tips wat ik kan doen?
Met vriendelijk groet
Re: KPN schrijft onterecht €1015 over 2 jaar af voor ADSL
Storneren en een blokkade voor kpn bij je bank vragen.
Als je naar de bank gaat en je zegt dat het een onterecht incasso is,kunnen ze een jaar terug halen
http://www.incassomachtigen.nl/Consumen ... casso.aspx
Als je naar de bank gaat en je zegt dat het een onterecht incasso is,kunnen ze een jaar terug halen
http://www.incassomachtigen.nl/Consumen ... casso.aspx
Laatst gewijzigd door snepke op 11 apr 2011 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 420
- Lid geworden op: 19 nov 2010 11:34
Re: KPN schrijft onterecht €1015 over 2 jaar af voor ADSL
sorry hoor maar dit had je toch veel eerder kunnen zien? praat het van KPN niet goed hoor maar dit vind ik echt erg stom van je hoor
Re: KPN schrijft onterecht €1015 over 2 jaar af voor ADSL
Wat voor documenten heb ik nodig om dit bij mijn bank te laten terugvragen? Neem aan dat ze mij niet op mijn woord geloven, of wel?
@ Pareltje, Je hebt gelijk, het is ook stom. De verwarring kwam bij mij dat het precies hetzelfde bedrag is van mijn dongel en ik het daarom niet door heb gehad. (bij internetbankieren zie je alleen de laatste ~8 bij- en afschrijvingen en omdat de data steeds 2 weken tussen elkaar lag heb ik dat gemist)
@ Pareltje, Je hebt gelijk, het is ook stom. De verwarring kwam bij mij dat het precies hetzelfde bedrag is van mijn dongel en ik het daarom niet door heb gehad. (bij internetbankieren zie je alleen de laatste ~8 bij- en afschrijvingen en omdat de data steeds 2 weken tussen elkaar lag heb ik dat gemist)
-
- Berichten: 420
- Lid geworden op: 19 nov 2010 11:34
Re: KPN schrijft onterecht €1015 over 2 jaar af voor ADSL
volgens mij hoef je alleen met legitimatie naar je bank kunnen ze zo zien. Maare de storneringstermijn is 3 maanden dus facturen van voor die tijd kun je volgens mij nu niet terughalen
Re: KPN schrijft onterecht €1015 over 2 jaar af voor ADSL
http://financieel.infonu.nl/geld/5879-l ... oeken.html
Volgens mij kan het tot een jaar terug gehaald worden
Lees dit maar ook zoiets
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 36&t=77943
Volgens mij kan het tot een jaar terug gehaald worden
Lees dit maar ook zoiets
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 36&t=77943
Re: KPN schrijft onterecht €1015 over 2 jaar af voor ADSL
bedankt voor deze tips! Aangezien ik nooit schriftelijk toestemming heb gegeven voor het afschrijven van deze bedragen lijkt het mij dat ik erg sterk sta. Ik ga deze week even langs mijn bank om te kijken in hoeverre ze mij hier mee kunnen helpen. 1 jaar is in ieder geval al bijna de helft
Re: KPN schrijft onterecht €1015 over 2 jaar af voor ADSL
Tja ik hoef natuurlijk niet te vertellen dat je wel een beetje slordig geweest bent met je administratie.
Maar goed:
Ik zou zeggen begin eerst eens met het storneren van de betalingen die je wel zelf kunt storneren via je internetbankierenomgeving en blijf dit consequent volhouden. Let wel op dat je de goede betalingen storneert en niet die van de dongel. Voor je het weet is die afgesloten. Neem vervolgens contact op met de bank tot hoever zij kunnen terug gaan want dat weet ik niet.
Stuur een aangetekende brief naar KPN waarin je de zaak van a tot z uiteenzet. Vraag in die brief terugbetaling (binnen een redelijke termijn) van het ten onrechte betaalde bedrag wegens onverschuldigde betaling. Geven ze daaraan geen gehoor, stuur dan een ingebrekestelling waarbij je ze sommeert (binnen een redelijke termijn) alsnog aan de betaling te voldoen. Zet erbij dat je het verzuim al vaststeld op moment van het niet voldoen en dat je dan op andere wijze de vordering gaat proberen te innen met wettelijke rente en dat de kosten voor rekening van KPN komen.
Als particulier kun je ook een incassobureau inschakelen. (Niet iedereen weet dit maar het kan wel).
Wellicht kun je met bovenstaande iets doen, succes ermee. We vernemen graag hoe het afloopt.
Maar goed:
Ik zou zeggen begin eerst eens met het storneren van de betalingen die je wel zelf kunt storneren via je internetbankierenomgeving en blijf dit consequent volhouden. Let wel op dat je de goede betalingen storneert en niet die van de dongel. Voor je het weet is die afgesloten. Neem vervolgens contact op met de bank tot hoever zij kunnen terug gaan want dat weet ik niet.
Stuur een aangetekende brief naar KPN waarin je de zaak van a tot z uiteenzet. Vraag in die brief terugbetaling (binnen een redelijke termijn) van het ten onrechte betaalde bedrag wegens onverschuldigde betaling. Geven ze daaraan geen gehoor, stuur dan een ingebrekestelling waarbij je ze sommeert (binnen een redelijke termijn) alsnog aan de betaling te voldoen. Zet erbij dat je het verzuim al vaststeld op moment van het niet voldoen en dat je dan op andere wijze de vordering gaat proberen te innen met wettelijke rente en dat de kosten voor rekening van KPN komen.
Als particulier kun je ook een incassobureau inschakelen. (Niet iedereen weet dit maar het kan wel).
Wellicht kun je met bovenstaande iets doen, succes ermee. We vernemen graag hoe het afloopt.
Re: KPN schrijft onterecht €1015 over 2 jaar af voor ADSL
De aangetekende brief naar KPN was al verstuurd en de reactie daarop was dat ze niet meer dan 3 maanden terug willen betalen (dit komt neer op €105, zo'n 10% van het verschuldigde bedrag).
Hoe moet ik een ingebrekestelling opstellen? En wat is een redelijke termijn voor hen om het alsnog aan mij te betalen ?
Ik ben erg blij met de adviezen tot nu toe, bedankt!
Hoe moet ik een ingebrekestelling opstellen? En wat is een redelijke termijn voor hen om het alsnog aan mij te betalen ?
Ik ben erg blij met de adviezen tot nu toe, bedankt!
Re: KPN schrijft onterecht €1015 over 2 jaar af voor ADSL
Ja lekker van KPN is dat; maar 3 maanden te willen teruggaan. Volgens mij valt het onder een onverschuldigde betaling en die mag je van veel verder terugvorderen. Er is wel een verjaringstermijn voor maar weet van buiten niet hoe lang die precies is, kan 2 jaar zijn maar kan ook zomaar 5 jaar zijn.MCG1 schreef:De aangetekende brief naar KPN was al verstuurd en de reactie daarop was dat ze niet meer dan 3 maanden terug willen betalen (dit komt neer op €105, zo'n 10% van het verschuldigde bedrag).
Hoe moet ik een ingebrekestelling opstellen? En wat is een redelijke termijn voor hen om het alsnog aan mij te betalen ?
Ik ben erg blij met de adviezen tot nu toe, bedankt!
Hoe je die precies moet opstellen en wat een redelijke termijn is, durf ik je niet precies te zeggen. Je kunt eens via de Google wat voorbeeldbrieven proberen te zoeken of je kunt bij een wetswinkel / juridisch loket juridisch advies vragen.
Re: KPN schrijft onterecht €1015 over 2 jaar af voor ADSL
Hier boven "Radar Helpt"staan voorbeeld brieven.
Kijk of er wat voor je bij staat.http://www.trosradar.nl/index.php?id=vo ... pbrief_pi1
Kijk of er wat voor je bij staat.http://www.trosradar.nl/index.php?id=vo ... pbrief_pi1
Re: KPN schrijft onterecht €1015 over 2 jaar af voor ADSL
Nadat het modem tot 3 (!) keer toe niet werd afgeleverd op de afgesproken datum heb ik KPN opgebeld en de bestelling geannuleerd. Klantenservice verzekerde mij dat de bestelling geannuleerd was.
Heb je hier wel een schriftelijke bevestiging van gekregen.
Heb je hier wel een schriftelijke bevestiging van gekregen.
Re: KPN schrijft onterecht €1015 over 2 jaar af voor ADSL
Nee, maar er is ook geen bevestiging geweest dat het abonnement wel inging. Ikzelf heb niets ondertekend en geen machtiging afgegeven. Ook zijn er nooit schriftelijke facturen geweest.
Re: KPN schrijft onterecht €1015 over 2 jaar af voor ADSL
Het beste is om te proberen zoveel mogelijk van de onterecht afgeschreven bedragen terug te halen. Voor de rest zal het een lang (juridisch) gevecht worden, ben ik bang, want grote bedrijven zoals KPN hebben vaak een chaotische administratie en als er ergens iets misgaat wil niemand zijn nek uitsteken omdat iedereen wil overleven.
Wat ik adviseer is zorgen dat altijd alles op papier staat. Dus bij opzegging of ingaan van een abonnement vragen om een schriftelijke bevestiging. Daardoor staat u veel sterker als u het tot een rechtszaak zou laten komen.
Nu is het uw woord tegen dat van hen en als gewone burger heb je in Nederland dan vaak het nakijken.
Houd dus goed uw administratie in de gaten!
Succes.
Wat ik adviseer is zorgen dat altijd alles op papier staat. Dus bij opzegging of ingaan van een abonnement vragen om een schriftelijke bevestiging. Daardoor staat u veel sterker als u het tot een rechtszaak zou laten komen.
Nu is het uw woord tegen dat van hen en als gewone burger heb je in Nederland dan vaak het nakijken.
Houd dus goed uw administratie in de gaten!
Succes.
-
- Berichten: 1871
- Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27
Re: KPN schrijft onterecht €1015 over 2 jaar af voor ADSL
misschien dat je aan onderstaande brief iets hebt?
dit moet naar mijn menig meer dan voldoende en duidelijk zijn.
succes.
dit moet naar mijn menig meer dan voldoende en duidelijk zijn.
succes.
Ingebrekestelling
Betreft: Vordering ten onrechte betaalde facturen
Inzake: < jouw naam en klantnummer >
Geachte heer/mevrouw,
Na onderzoek kan ik u het volgende mededelen;
Geconstateerd is dat er onverschuldigde betalingen zijn afgeschreven ten bate van een niet bestaande internet aansluiting.
Hierover heeft u eerder al een brief mogen ontvangen waaruit een onbevredigend antwoord van uw kant is gekomen.
Ik stel u thans officieel in gebreke en stel u nog één maal in de gelegenheid het totaalbedrag van
€ 1050,- binnen veertien dagen na heden aan mij te voldoen door overboeking op onderstaand bankrekeningnummer.
Wanneer ik na het verstrijken van voormelde termijn geen betaling van u heb mogen ontvangen,
zal ik de vordering daadwerkelijk ter incasso aanbieden.
Ik wijs u op het gegeven dat dit aanzienlijke kosten met zich meebrengt en het incassobureau namens mij op vergoeding hiervan aanspraak zal maken.
Tevens attendeer ik u reeds nu voor alsdan op het gegeven dat wanneer het incassobureau namens mij genoodzaakt zal zijn de vordering in rechte aanhangig te maken, alle zeer hoge hiermee gepaard gaande (proces)kosten eveneens van u gevorderd zullen worden.
Ik vertrouw erop dat u het niet zo ver zal laten komen.
Vertrouwende u hiermede naar behoren te hebben geïnformeerd en in afwachting verblijf ik.
Hoogachtend,
<handtekening>
bankrekeningnummer xx.xx.xx.xxx
-
- Berichten: 9778
- Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41
Re: KPN schrijft onterecht €1015 over 2 jaar af voor ADSL
Naar de kantonrechter is niet nodig. Span een geschil aan tegen KPN bij de Geschillencommissie Elektronische Communicatiediensten.
http://www.sgc.nl
http://www.sgc.nl
Re: KPN schrijft onterecht €1015 over 2 jaar af voor ADSL
Ik zou liever mbv rechtsbijstand naar kantonrechter gaan of zelf een incassobureau inschakelen kan ook wonderen doen. Er zijn bureau's die ook procedures opstarten.Bob Schurkjens schreef:Naar de kantonrechter is niet nodig. Span een geschil aan tegen KPN bij de Geschillencommissie Elektronische Communicatiediensten.
http://www.sgc.nl
Re: KPN schrijft onterecht €1015 over 2 jaar af voor ADSL
Ik weet dat vele het niet met mij eens zullen zijn maar ik geen nu wel KPN gelijk!
Als je regelmatig zelf de afschriften print, ik doe het zelf elke 2 maanden zie je het wel dat er geen 2x maar 4x is afgeschreven.
En goed lezen waarvoor is ook nodig na een opzegging en bij dezelfde aanbieder een Dongel nemen voor zelfde prijs.
U is verantwoordelijk voor controle van jou bank en of je nog afschriften kreeg of online, dat U het niet uitprint is jou verantwoording.
Ik kreeg sinds Januari 2011 een ziektekostenverzekering er bij, het bleek om een handmatig ingevuld formulier te gaan wat moeilijk leesbaar was, en als ik niet had gereageerd was deze persoon gratis verzekerd geweest!
Maar mensen die 2 jaren lang €35,- dus €840,- te veel betalen en nu pas controleren, die zijn wel erg slordig of hebben geld teveel.
En waren de overige afschrijvingen dan wel goed???
Omdat U bewijs heeft dat er niets geleverd is of kon worden, maak je kans op het hele bedrag maar iets eerder was beter geweest.
Het grootste probleem is dat KPN geen systeem heeft hoe je dit soort fouten moet oplossen na zoveel tijd.
De aandeelhouders kregen al hun bonus wegens de winst dus gaat U die ook vergoeden..
De jaren 2008,2009 en 2010 zijn al afgesloten en nu wil U over die weer geld terug hebben, dat is erg lastig te boeken voor KPN dus het kan wel iets langer duren voor je het terug hebt.
Als je regelmatig zelf de afschriften print, ik doe het zelf elke 2 maanden zie je het wel dat er geen 2x maar 4x is afgeschreven.
En goed lezen waarvoor is ook nodig na een opzegging en bij dezelfde aanbieder een Dongel nemen voor zelfde prijs.
U is verantwoordelijk voor controle van jou bank en of je nog afschriften kreeg of online, dat U het niet uitprint is jou verantwoording.
Ik kreeg sinds Januari 2011 een ziektekostenverzekering er bij, het bleek om een handmatig ingevuld formulier te gaan wat moeilijk leesbaar was, en als ik niet had gereageerd was deze persoon gratis verzekerd geweest!
Maar mensen die 2 jaren lang €35,- dus €840,- te veel betalen en nu pas controleren, die zijn wel erg slordig of hebben geld teveel.
En waren de overige afschrijvingen dan wel goed???
Omdat U bewijs heeft dat er niets geleverd is of kon worden, maak je kans op het hele bedrag maar iets eerder was beter geweest.
Het grootste probleem is dat KPN geen systeem heeft hoe je dit soort fouten moet oplossen na zoveel tijd.
De aandeelhouders kregen al hun bonus wegens de winst dus gaat U die ook vergoeden..
De jaren 2008,2009 en 2010 zijn al afgesloten en nu wil U over die weer geld terug hebben, dat is erg lastig te boeken voor KPN dus het kan wel iets langer duren voor je het terug hebt.
Re: KPN schrijft onterecht €1015 over 2 jaar af voor ADSL
De verjaringstermijn is vijf jaar. Een incassobureau zou ik niet inschakelen omdat KPN niet meer dan drie maanden terug wil storten, daarom moet je naar de kantonrechter.