LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ongeldig contract!?

Problemen met jouw aansluiting of met jouw provider van internetdiensten? Discussieer dan hier daarover.
huh?

Ongeldig contract!?

Ongelezen bericht door huh? »

Hoi

Het volgende is er bij mij aan de hand. Mijn vader had een contract bij UPC voor de kabel tv. Hij is verhuisd en ik bleef in het huis wonen. Ik wil op een gegeven moment een internet-abonnement afsluiten. Ik bel UPC en volgens de man die ik aan de lijn had was het mogelijk om het contract van mijn vader op mijn naam over te zetten. Ik neem een easy-abonnement. De dag voor het pakket wordt gebracht zie ik een spotje op tv waarin wordt vermeld dat je easy 3 maanden gratis krijgt en geen aansluitkosten oid. hoeft te betalen.
De volgende dag komt de koerier. Hij geeft mij het contract en ik zie dat het op mijn vaders naam staat. Ik zeg tegen hem dat het contract op mijn naam moet staan omdat mijn vader hier niet meer woont. Hij zegt vervolgens tegen mij dat ik gewoon moet tekenen en wijzigingsformulieren bij UPC aan moet vragen.
Als de man weg is bel ik UPC. Ik krijg een dame aan de lijn die mij zegt dat ze de wijzigingsformulieren toe zal sturen. Enkele weken later krijg ik de rekening. Het contract blijkt nog steeds op naam van mijn vader te staan. Ook is het zo dat er geld van mijn vaders rekening is afgeschreven.
Ik bel vervolgens met UPC, blijkt dat een contractovername van vader op dochter niet mogelijk is. Ook blijkt dat die aanbieding die op tv was voor mij niet geldt omdat ik de telefonische afspraak een dag voor het spotje op tv kwam had gemaakt. Hij heeft mij beloofd een maand gratis internet te geven en dat ik voortaan met een acceptgiro kan betalen.


Mijn vragen: - Is het contract wel geldig als het op mijn vaders naam staat met gegevens van hem met mijn handtekening eronder?
-Is het niet zo dat een contract ingaat op het moment van tekenen? En dat ik dus wel binnen die nieuwe aanbieding val?


Als het zo blijkt te zijn dat het contract niet geldig is, en dat ze de gemaakte afspraken niet nakomen denk ik erover om naar de kantonrechter te stappen om het contract te ontbinden. Ze zijn qua klantvriendelijkheid en inlichting van nieuwe klanten erg nalatig geweest.
Omdat UPC de enige aanbieder van kabel tv en kabel internet is in mijn buurt, ben ik afhankelijk van hen. Ik moet na het ontbinden van dit contract dus een nieuw contract op mijn naam krijgen. Ik verwacht wat dat betreft geen problemen, omdat ik in geen geval nalatig of verkeerd bezig ben geweest.

Ik hoop dat iemand mij een antwoord kan geven.

Lada

Re: Ongeldig contract!?

Ongelezen bericht door Lada »

Dit is nou typisch UPC. Ze beloven van alles en doen niets, sterker nog ze naaien je nog een oor aan omdat je jezelf een dag te vroeg hebt aangemeld. Wat een service.
Vluchten, als het nog kan tenminste.

huh?

Re: Ongeldig contract!?

Ongelezen bericht door huh? »

Hoi

Is er een jurist o.i.d. die mij meer kan vertellen over de bovengenoemde kwestie?
Of is er een site waar ik meer informatie kan vinden?

Bij voorbaat dank.

Scriptkiddy
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 nov 2004 16:16

Re: Ongeldig contract!?

Ongelezen bericht door Scriptkiddy »

art. 6:217 lid 1 BW: "Een overeenkomst komt tot stand door een aanbod en de aanvaarding daarvan."

Het principe van overeenkomsten gaat inderdaad om de dag van aanmelding. Op het moment dat je aan de telefoon, of in een winkel zegt: "Ja, ik wil dat abonnement hebben.", ga je de overeenkomst al aan. Het tekenen van een contract is niet meer dan het aanmaken van een bewijsstuk voor beide partijen van de overeenkomst.
Je reageert immers op de jou, op dat moment, bekende aanbieding. Als een dag later blijkt dat er een nog voordeligere aanbieding komt, komt dat in principe voor risico van de koper.
Deze regeling is er namelijk voor de rechtszekerheid. UPC doet een aanbod van een abonnemet voor een bepaalde prijs, en jij accepteert deze. Nu weten beide partijen waar ze aan toe zijn. Prijsveranderingen achteraf blijvan dan buiten de overeenkomst.
Het omgekeerde is immers ook mogelijk. Jij neemt een abonnement, en een dag later is de aanbieding van UPC een stuk minder voordeling. Dan vind je het zeker nìet meer eerlijk dat de dag van tekenen geldt? ;-)

Scriptkiddy
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 nov 2004 16:16

Re: Ongeldig contract!?

Ongelezen bericht door Scriptkiddy »

Ik noem nog ff een voorbeeld voor de duidelijkheid:

Als je een kledingwinkel binnenloopt. Vervolgens pas je een aantal kledingstukken, en je zegt: "die en die wil ik hebben" (m.a.w.: accepteren van een aanbod). Daarna kijk je nog verder rond. Maar ondertussen krijg je wat ruzie met de verkoper over de prijs van weer een ander kledingstuk.
Je mag dan niet de winkel verlaten zonder te betalen voor die eerste 2 kledingstukken. Door het accepteren van het aanbod, ben je een overeekomst aangegaan. De verplichtingen die hieruit voorvloeien, zijn: de winkelier moet het kledingstuk leveren, en jij de prijs die overeengekomen is.

Omdat dit relatief eenvoudige handelingen zijn, en nagenoeg nooit porblemen opleveren, is hier geen contract vereist. Voor zogeheten duur-overeekomsten gebeurt dat wel. Maar nogmaals: het tekenen van een contract is veelal niet het moment waarop de overeenkomst gesloten wordt. Het is meestal het leveren van een bewijsstuk.

kath

Re: Ongeldig contract!?

Ongelezen bericht door kath »

ik heb een jaar geleden chello easy aangevraagd en toen is er bij mij chello classic aangesloten . upc heeft gelijk daarna een brief gestuurd dat ze een fout hebben gemaakt en dat het zo snel mogelijk hersteld zou worden . Daarbij zou ik een restitutie krijgen van teveel betaalde abonnementsgeld . tot op heden helemaal niks van ze gehoord. herhaaldelijk bellen resulteerde ook to geen resultaat. ik heb toen een brief gestuurd om ze op hun fout te wijzen en alsnog gevraagd om restitutie .Wat schetst dan mijn verbazing ,ik krijg een brief terug dat mijn abonnement wel wordt overgezet .En niks over terugbetaling . ik heb nooit gebruikt maakt van de snellere aansluiting, deze is door een fout van upc aangesloten.[/b]

neptunus1963
Berichten: 246
Lid geworden op: 06 nov 2004 14:41

Re: Ongeldig contract!?

Ongelezen bericht door neptunus1963 »

Wanneer ze naar de aankomende klanten zo lullig zijn, dat ze 1 dag voor het spotje je niet in aanmerking te laten komen voor dat welkomstgeschenk; is het gewoon een bedrijf waarbij je de rug zou toekeren en nooit meer lid van wilt worden!!

Kijk eens op: www.compuserve.com en ga eens niet naar de ADSL afdelen, maar naar de DSL afdeling; dan zie je dat je voor 54,= de snelheid krijgt als dat Chello Plus hebt. nou scheelt toch 25,= per maand en dat is 300,= per jaar. Toch geld en geen ergenis van UPC. En het werkt tien keer beter.

Neptunus

huh?

Re: Ongeldig contract!?

Ongelezen bericht door huh? »

Hoi

Bedankt voor de reacties tot nu toe. Ik heb echter nog geen antwoord op mijn eerste vraag: Ik vraag me namelijk af of het contract wel geldig is aangezien mijn handtekening onder de gegevens van mijn vader staat. Als u het verhaal nogmaals goed leest ziet u waardoor het komt dat ik toch heb getekend.

Groetjes

Gesloten