opzeggen bestelling internetprovider Caiway

Problemen met jouw aansluiting of met jouw provider van internetdiensten? Discussieer dan hier daarover.
jankek
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 okt 2022 15:21

opzeggen bestelling internetprovider Caiway

Ongelezen bericht door jankek »

In februari heb ik een bestelling gedaan voor aansluiting op internet glasvezel via Caiway. Bedenktijd 14 dagen. Ik wilde eigenlijk geen abonnement alleen aansluiting. Caiway vertelde dat dat niet kon. In juni hoorde ik dat dat wel degelijk mogelijk was. ( Via eev huis aan huis flyer) Caiway proberen op te zeggen, vertelden dat de bedenktijd wat verstreken. Op internet lees ik echter dat de wettelijke bedenktermijn pas ingaat ndat aale materialen ( dus aansluiting) echt is geleverd. Ook is er een rechtszaak over geweest waarin dat wordt bevestigd.

Hoe pak ik dit verder aan ? Ok opzeggen nu kan niet omdat het abonnement nog niet is ingegaan....

Moneyman
Berichten: 30300
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: opzeggen bestelling internetprovider Caiway

Ongelezen bericht door Moneyman »

De vraag is wat er precies overeengekomen is.

Je refereert aan de jurisprudentie, die bevestigt dat de bedenktijd gaat lopen als zowel de materialen (modem e.d.) is ontvangen en het internetabonnement actief is. Dat is echter niet één op één vergelijkbaar met jouw casus, waarin je daarnaast (zo lees ik het) opdracht hebt gegeven een aansluiting op glasvezel te realiseren. Als je nu wilt ontbinden of opzeggen, dan kan het zijn dat je inderdaad wel van je abonnement af bent, maar dat je een rekening krijgt voor de aansluiting op het glasvezel.

Bedenk ook dat het feit dat er in juni iets mogelijk is, niet betekent dat dat in februari ook al mogelijk was. Het kan zijn dat er eerst voldoende animo moest zijn voor aansluiting + abonnement (bij te weinig abonnementen is het immers niet lonend), en dat er later (toen er voldoende animo bleek te zijn) ook andere opties opengesteld zijn. Maar dat maakt niet dat jouw overeenkomst van vier maanden eerder ineens niet geldig is ofzo.

Vergelijk het met een aankoop van een auto: als die een paar maanden na aankoop ineens veel goedkoper of in een andere samenstelling leverbaar is, heb je ook geen recht op geld terug of aanpassing.

alfatrion
Berichten: 21938
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: opzeggen bestelling internetprovider Caiway

Ongelezen bericht door alfatrion »

jankek schreef:
19 okt 2022 15:32
Hoe pak ik dit verder aan ? Ok opzeggen nu kan niet omdat het abonnement nog niet is ingegaan....
Ik zou een brief sturen waarin jij je beroept op het herroepingsrecht. Ik ga er vanuit dat de overeenkomst op afstand is gesloten of er sprake is van colportage.
Moneyman schreef:
21 okt 2022 11:24
Je refereert aan de jurisprudentie, die bevestigt dat de bedenktijd gaat lopen als zowel de materialen (modem e.d.) is ontvangen en het internetabonnement actief is. Dat is echter niet één op één vergelijkbaar met jouw casus, waarin je daarnaast (zo lees ik het) opdracht hebt gegeven een aansluiting op glasvezel te realiseren.
Het betreft een overeenkomst die de levering van zowel diensten als zaken betreft: glasvezel, internet over die glasvezel, en een voor internet benodigde modem.
Artikel 6:230g lid 2 BW
Voor de toepassing van deze afdeling gelden voor een overeenkomst die zowel de levering van roerende zaken als het verrichten van diensten betreft, met uitzondering van artikel 230s lid 4, slechts de bepalingen die van toepassing zijn op consumentenkoop.

Methusalah
Berichten: 1214
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: opzeggen bestelling internetprovider Caiway

Ongelezen bericht door Methusalah »

jankek schreef:
19 okt 2022 15:32
Op internet lees ik echter dat de wettelijke bedenktermijn pas ingaat ndat aale materialen ( dus aansluiting) echt is geleverd. Ook is er een rechtszaak over geweest waarin dat wordt bevestigd.

Hoe pak ik dit verder aan ? Ok opzeggen nu kan niet omdat het abonnement nog niet is ingegaan....

Hoe kan de bedenktijd pas in gaan na het moment dat de aansluiting al is geleverd als het gaat om de aanvraag om die aansluiting aan te leggen? Dat klinkt niet echt logisch.

Maar je wil dus nu helemaal niets meer? Geen aansluiting en geen abonnement? Want ik heb geen flauw idee wat je nu precies wil annuleren. En is die flyer ook van Caiway dan?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: opzeggen bestelling internetprovider Caiway

Ongelezen bericht door sjohie »

Methusalah schreef:
21 okt 2022 13:53
jankek schreef:
19 okt 2022 15:32
Op internet lees ik echter dat de wettelijke bedenktermijn pas ingaat ndat aale materialen ( dus aansluiting) echt is geleverd. Ook is er een rechtszaak over geweest waarin dat wordt bevestigd.

Hoe pak ik dit verder aan ? Ok opzeggen nu kan niet omdat het abonnement nog niet is ingegaan....

Hoe kan de bedenktijd pas in gaan na het moment dat de aansluiting al is geleverd als het gaat om de aanvraag om die aansluiting aan te leggen? Dat klinkt niet echt logisch.

Maar je wil dus nu helemaal niets meer? Geen aansluiting en geen abonnement? Want ik heb geen flauw idee wat je nu precies wil annuleren. En is die flyer ook van Caiway dan?
Zoals ik het begrijp valt dit uiteen in twee delen, het realiseren van de fysieke huisaansluiting waar toestemming voor is gegeven, en het aangaan van een internetabonnement via die nieuwe kabel. Vaak wordt bij de realisatie van die aansluitingen een abonnement mee verkocht, daarom wil Caiway die kabel uiteindelijk de grond in leggen.

Vermoedelijk is het niet duidelijk geweest dat er Caiway de kabelaanlegger is, en Caiway de internetprovider. Een ok voor de eerste kan prima zonder ok voor de tweede, andersom niet.

Seinhuis
Berichten: 2386
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: opzeggen bestelling internetprovider Caiway

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Volgens mij gaat je bedenktijd in op de dag dat je de bestelling van de dienst hebt afgesloten. Ook www.consumentenbond.nl/juridisch-advies ... e-aankopen schrijft dit.

https://www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-d ... bedenktijd
Uw bedenktijd eindigt 14 dagen na de dag waarop u de overeenkomst sluit.

Bij een product gaat de bedenktijd in op het moment dat de product is geleverd, echter internet is een dienstverlening waarbij de datum van de bestelling geldt. Een product kan je aanraken, een dienstverlening kan je niet aanraken.

U kunt deze casus altijd voorleggen aan uw rechtsbijstandverzekering of www.juridischloket.nl. Ook kunt u naar www.degeschillencommissie.nl/over-ons/c ... ediensten/ voor een bindend uitspraak. Echter ik verwacht dat u de abonnement uit moet zitten.

Moneyman
Berichten: 30300
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: opzeggen bestelling internetprovider Caiway

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
21 okt 2022 13:23
Moneyman schreef:
21 okt 2022 11:24
Je refereert aan de jurisprudentie, die bevestigt dat de bedenktijd gaat lopen als zowel de materialen (modem e.d.) is ontvangen en het internetabonnement actief is. Dat is echter niet één op één vergelijkbaar met jouw casus, waarin je daarnaast (zo lees ik het) opdracht hebt gegeven een aansluiting op glasvezel te realiseren.
Het betreft een overeenkomst die de levering van zowel diensten als zaken betreft: glasvezel, internet over die glasvezel, en een voor internet benodigde modem.
Dat klopt helemaal. En wat betekent dat volgens jou?

De bedenktijd voor de overeenkomst tot het aanleggen van de kabelaansluiting is al verlopen, die van het glasvezelabonnement (+ modem) niet (want: daar gaat de termijn lopen nadat de aansluiting werkt). Alleen als al deze zaken in één totaal-overeenkomst zijn gevat, zou dat mogelijk anders zijn. Maar die kans acht ik nihil.

De vraag is dus wat TS nu wil (e, zoals ik al eerder schreef, wat er exact is overeengekomen).

16again
Berichten: 16165
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: opzeggen bestelling internetprovider Caiway

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
21 okt 2022 15:03
De bedenktijd voor de overeenkomst tot het aanleggen van de kabelaansluiting is al verlopen
Ik betwijfel of er zo'n overeenkomst is. Dat kost een flink bedrag, daarna heb je alleen een plug aan de muur.

De aanleg is zeer waarschijnlijk gewoon inbegrepen in de levering. Aanlegkosten smeert Caiway dan uit over x jaar abbonnementskosten.

Moneyman
Berichten: 30300
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: opzeggen bestelling internetprovider Caiway

Ongelezen bericht door Moneyman »

Wild guess, gebaseerd op mijn herinnering aan jaren geleden: het zijn twee afzonderlijke overeenkomsten, die in samenhang verkocht worden. Het één kan immers niet zonder het ander.

alfatrion
Berichten: 21938
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: opzeggen bestelling internetprovider Caiway

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
21 okt 2022 15:03
De bedenktijd voor de overeenkomst tot het aanleggen van de kabelaansluiting is al verlopen, die van het glasvezelabonnement (+ modem) niet (want: daar gaat de termijn lopen nadat de aansluiting werkt). Alleen als al deze zaken in één totaal-overeenkomst zijn gevat, zou dat mogelijk anders zijn. Maar die kans acht ik nihil.
Er is geen grond voor die conclusie. TS beklaagd zich over dat ze eigenlijk geen abonnement wilde, maar alleen een aansluiting. Vanuit de aanbieder is dat ook de meest logische handelswijze: "wij willen wel aansluiten, maar...." en anders krijg je te horen dat internet over glasvezel niet kan omdat er geen glasvezel ligt.

Moneyman
Berichten: 30300
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: opzeggen bestelling internetprovider Caiway

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
21 okt 2022 18:28
Moneyman schreef:
21 okt 2022 15:03
De bedenktijd voor de overeenkomst tot het aanleggen van de kabelaansluiting is al verlopen, die van het glasvezelabonnement (+ modem) niet (want: daar gaat de termijn lopen nadat de aansluiting werkt). Alleen als al deze zaken in één totaal-overeenkomst zijn gevat, zou dat mogelijk anders zijn. Maar die kans acht ik nihil.
Er is geen grond voor die conclusie.
Juist wel. Die sluit aan bij de OP én bij mijn eigen ervaring.

16again
Berichten: 16165
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: opzeggen bestelling internetprovider Caiway

Ongelezen bericht door 16again »

In topic start lees ik juist dat de aansluiting en het abonnement niet los leverbaar zijn. Dan is er geen sprake van 2 overeenkomsten.
Eigen ervaring:
Wervende folders in de wijk, en zodra minimum percentage werd gehaald, werd de hele wijk gratis aangesloten. Ook mensen die niet intekenden.
Heb je geen abonnement, dan krijg je elke 3 maanden weer reclame in de bus, over het moois dat op je adres beschikbaar is.

Moneyman
Berichten: 30300
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: opzeggen bestelling internetprovider Caiway

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
22 okt 2022 13:11
In topic start lees ik juist dat de aansluiting en het abonnement niet los leverbaar zijn. Dan is er geen sprake van 2 overeenkomsten.
Toch wel. Zoals ik al zei: twee afzonderlijke overeenkomsten, die alleen in samenhang verkocht worden.

alfatrion
Berichten: 21938
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: opzeggen bestelling internetprovider Caiway

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
22 okt 2022 15:19
16again schreef:
22 okt 2022 13:11
In topic start lees ik juist dat de aansluiting en het abonnement niet los leverbaar zijn. Dan is er geen sprake van 2 overeenkomsten.
Toch wel. Zoals ik al zei: twee afzonderlijke overeenkomsten, die alleen in samenhang verkocht worden.
Dat is één overeenkomst die in twee delen worden vastgelegd.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 22 okt 2022 15:40, 2 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30300
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: opzeggen bestelling internetprovider Caiway

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nee hoor. Vergelijk het met het kopen van een mobiele telefoon met een telefoonabonnement. ook dat zijn twee afzonderlijke overeenkomsten, maar worden (als je de telefoon voor die prijs wilt) alleen in samenhang verkocht. Zo was het hier ook, toen jaren geleden glasvezel werd aangelegd.

alfatrion
Berichten: 21938
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: opzeggen bestelling internetprovider Caiway

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
22 okt 2022 15:39
Vergelijk het met het kopen van een mobiele telefoon met een telefoonabonnement.
Precies. Dat is een van de voorbeelden van een gemengde overeenkomst uit de leidraad consumentenrechten.
Volgens de definitie in artikel 2, lid 5, is het criterium om een overeenkomst aan te merken als "verkoopovereenkomst" de overdracht van de eigendom van goederen aan de consument tegen betaling van de prijs daarvan. Als dus het hoofddoel van de overeenkomst de overdracht van de eigendom van bepaalde goederen is, moet de overeenkomst worden aangemerkt als een verkoopovereenkomst, ook als de verkoper eveneens diensten onder de overeenkomst zal leveren, zoals installatie, onderhoud of andere voorbereidende diensten, ongeacht de relatieve waarde van de goederen en diensten.

Enkele voorbeelden van overeenkomsten die zowel op goederen als diensten betrekking hebben en in de regel wegens hun hoofddoel moeten worden beschouwd als verkoopovereenkomsten:
- de aankoop van een nieuwe keuken en de installatie ervan in het appartement van de consument;
- de aankoop van specifieke bouwelementen, zoals ramen en deuren en hun installatie in het huis van de consument;
- de aankoop van een nieuwe mobiele telefoon, gekoppeld aan een abonnement op een elektronischecommunicatiedienst.
Bovendien, we hebben reeds het HR Jans/FCN (NJ 1999, 97). Tussen de levering van internet over glasvezel en de levering van de glasvezel bestaat een belangrijke samenhang. Om die reden brengt annulering van internet eveneens het recht om het glasvezel te annuleren. En aanvullende overeenkomsten op afstand worden automatisch beëindigd (art. 6:230q BW).

Echter, het kan hier zijn dat de modem in bruikleen wordt gegeven. (Bedenk ik mij ook pas nu.)

16again
Berichten: 16165
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: opzeggen bestelling internetprovider Caiway

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
22 okt 2022 15:19
16again schreef:
22 okt 2022 13:11
In topic start lees ik juist dat de aansluiting en het abonnement niet los leverbaar zijn. Dan is er geen sprake van 2 overeenkomsten.
Toch wel. Zoals ik al zei: twee afzonderlijke overeenkomsten, die alleen in samenhang verkocht worden.
1 handtekening = 1 overeenkomst.
De samenhang is niet meer dan: zonder aansluiting is geen signaal voor handen.
Denk je nu echt dat de werkelijke aansluitkosten in de contractduur van 1 jaar worden terugverdiend?

pvd01
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:51

Re: opzeggen bestelling internetprovider Caiway

Ongelezen bericht door pvd01 »

Er moet een levertijd in het contract staan. Zie ook


https://www.consuwijzer.nl/telefoon-int ... afgesloten

16again
Berichten: 16165
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: opzeggen bestelling internetprovider Caiway

Ongelezen bericht door 16again »

alfatrion schreef:
22 okt 2022 16:07
Volgens de definitie in artikel 2, lid 5, is het criterium om een overeenkomst aan te merken als "verkoopovereenkomst" de overdracht van de eigendom van goederen aan de consument tegen betaling van de prijs daarvan.
......Enkele voorbeelden van overeenkomsten die zowel op goederen als diensten betrekking hebben en in de regel wegens hun hoofddoel moeten worden beschouwd als verkoopovereenkomsten:

Echter, het kan hier zijn dat de modem in bruikleen wordt gegeven. (Bedenk ik mij ook pas nu.)
Volgens mij is er niemand, die internet afneemt om een modem te krijgen dan wel te huren.
Primair staan hier de te leveren diensten via dat modem, het modem in bezit krijgen is geen hoofddoel

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: opzeggen bestelling internetprovider Caiway

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

het gaat om een dienst wat mij betreft en om van die dienst gebruik te kunnen maken heb je apparaten nodig en glasvezel, bedenktijd gaat pas in op moment dat je de dienst uit kunt proberen, eerder niet.

laat alles aanleggen en afleveren, probeer de dienst uit, bevalt het niet zeg op....

Plaats reactie