UPC: Volkskrant slaat plank mis met decoder-verhaal
Gepubliceerd op donderdag 29 december 2005
(P7) Er klopt weinig van een artikel in de Volkskrant over een gewijzigde distributie van decoders door UPC.
Dat laat de voorlichter van UPC weten in een reactie op het citeren van het Volkskrant-artikel in Uit de pers van gisteren.
Het gaat om het artikel UPC eindigt omstreden methode dat volgens UPC op halve citaten en eigen aannames van de journalist is gegrondvest.
De Volkskrant schrijft: "Klanten van UPC kunnen nu zelf een ontvangstapparaat voor digitale televisie aanvragen. Hiermee sluit het kabelbedrijf een proefperiode af waarin tienduizenden abonnees in Amsterdam en Rotterdam ongevraagd een UPC MediaBox ontvingen. De Consumentenbond oordeelde dat deze methode opdringerig is."
Daar klopt geen jota van, aldus UPC: "In een advertentie boden we aan dat klanten ons nu ook zelf kunnen bellen indien ze een decoder willen ontvangen. Dat geldt vooral voor gebieden waar we wel met het netwerk voor digitale televisie klaar zijn, zoals Leeuwarden, maar nog niet iedereen de decoder aanbieden. Daar kunnen klanten die er snel bij willen zijn alvast bellen.
Verder gaan we gewoon door met aan de deur het aanbieden van de decoder aan iedere abonnee. Dat is in Amsterdam en Rotterdam al gebeurd en nu is Almere aan de beurt."
Consumentenbond
Abonnees krijgen de decoder in de maag gesplitst. UPC stuurt een brief en meldt dat ze op de stoep verschijnen met de doos onder de arm. Het digitale maandabonnement kost aanvankelijk 2,16 euro per maand meer dan het analoge abonnement.
Volgens de Volkskrant is deze methode door de Consumentenbond afgekeurd. UPC: "Dat is niet waar. We hebben nauw overleg met de Consumentenbond, bijvoorbeeld over klachten. Die zijn er heel weinig. We hebben ook met de Consumentenbond afgesproken dat we alle klanten die de decoder hebben aangepakt zullen opbellen binnen het halve jaar dat ze hem op proef hebben en zullen vragen of ze de decoder willen houden."
Ook de aantallen in genoemd artikel kloppen volgens UPC niet. De kabelaar beoogt niet in het eerste jaar de helft van de ruim 2 miljoen abonnees die digitaal kunnen kijken ook daadwerkelijk aan te sluiten, maar in de komende twee jaar.
De 60.000 'oude' digitale abonnees zijn inmiddels van de nieuwe MediaBox van Thomson voorzien. Hoeveel er verder zijn uitgezet kan of wil UPC niet zeggen: "het gaat in het nieuwe jaar met tienduizenden tegelijk, een massale operatie."
![Arrow :arrow:](./../images/smilies/icon_arrow.gif)