LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Wet koop op afstand
Wet koop op afstand
Op 6 januari van Ziggo mijn pakket ontvangen.
Vandaag opgebeld omdat ik mij wil beroepen op de wet koop op afstand. Errst 15 min wachten a 0,90 per minuut en vervolgens krijg je een medewerker eraan die alles probeert te spinnen.
Ziggo zegt nu doodleuk dat mijn pakket op 2 januari is geactiveerd en dat ik mij niet mee kan beroepen hierop.
Op 5 januari heb ik van ziggo een mail gehad waarin staat dat ik morgen, dus 6 januari mijn pakket krijg. De zesde is ook de dag dat ik hem heb aangesloten.
Heb tegen de medewerker gezegd dat het dus onwaar is dat ik mijn pakket al op de tweede heb geactiveerd; of dat ik niet de volledige twee weken bedenktijd heb gekregen, omdat dan Ziggo zelf iets heeft geactiveerd. Maar dit laatste zou niet kunnen aldus de medewerker, die vooral bleef benadrukken hoe prachtig mijn pakket is.
Mijn vraag, wat kan ik hier tegen doen? Een bedrijf dat gewoon liegt en mij afscheept met: 'sorry, maar hier staat gewoon 2 januari','terwijl ik de correspondentie van Ziggo, gemaild op 5 januari gewoon voor mijn neus heb liggen?
Ongelooflijk en walgelijk.
Moest maar een klacht mailen, omdat ik ook geen manager kon spreken of telefonisch een klacht kon indienen.
Bah bah bah. Laatste keer Ziggo ever.
Vandaag opgebeld omdat ik mij wil beroepen op de wet koop op afstand. Errst 15 min wachten a 0,90 per minuut en vervolgens krijg je een medewerker eraan die alles probeert te spinnen.
Ziggo zegt nu doodleuk dat mijn pakket op 2 januari is geactiveerd en dat ik mij niet mee kan beroepen hierop.
Op 5 januari heb ik van ziggo een mail gehad waarin staat dat ik morgen, dus 6 januari mijn pakket krijg. De zesde is ook de dag dat ik hem heb aangesloten.
Heb tegen de medewerker gezegd dat het dus onwaar is dat ik mijn pakket al op de tweede heb geactiveerd; of dat ik niet de volledige twee weken bedenktijd heb gekregen, omdat dan Ziggo zelf iets heeft geactiveerd. Maar dit laatste zou niet kunnen aldus de medewerker, die vooral bleef benadrukken hoe prachtig mijn pakket is.
Mijn vraag, wat kan ik hier tegen doen? Een bedrijf dat gewoon liegt en mij afscheept met: 'sorry, maar hier staat gewoon 2 januari','terwijl ik de correspondentie van Ziggo, gemaild op 5 januari gewoon voor mijn neus heb liggen?
Ongelooflijk en walgelijk.
Moest maar een klacht mailen, omdat ik ook geen manager kon spreken of telefonisch een klacht kon indienen.
Bah bah bah. Laatste keer Ziggo ever.
Re: Wet koop op afstand
Bij diensten begint de bedenktermijn op de dag dat je de dienst bestelt. Een internetabonnement is typisch een voorbeeld van een dienst. Als er meer dan 14 dagen zit sinds het moment van bestellen, dan ben je dus te laat. Dat zul je niet alleen bij Ziggo hebben, maar bij alle aanbieders.
Re: Wet koop op afstand
Volgens mij klopt dit gewoon niet. Ziggo stelt ook zelf dat mijn contract pas ingaat als de monteur alles heeft aangesloten.
Tevens heb ik een mail van ziggo waarin staat dat de levering vertraagd is en dat het contract later in zal gaan.
En ook de medewerker van ziggo beaamde dat het om het moment van aansluiting ging.
https://www.consuwijzer.nl/thema/koop-op-afstand
Tevens heb ik een mail van ziggo waarin staat dat de levering vertraagd is en dat het contract later in zal gaan.
En ook de medewerker van ziggo beaamde dat het om het moment van aansluiting ging.
https://www.consuwijzer.nl/thema/koop-op-afstand
Re: Wet koop op afstand
De link waarnaar je bewijst zegt letterlijk:
Koopt u geen product maar een dienst? Dan gaat de bedenktijd in op de dag nadat u de dienst bestelt.
Dat staat dus los van de ingangsdatum van de dienst of de aansluitdatum. Kijk anders bv ook even op
http://www.iusmentis.com/zakendoen/wetkoopopafstand/
om te zien wat daar over diensten staat.
Koopt u geen product maar een dienst? Dan gaat de bedenktijd in op de dag nadat u de dienst bestelt.
Dat staat dus los van de ingangsdatum van de dienst of de aansluitdatum. Kijk anders bv ook even op
http://www.iusmentis.com/zakendoen/wetkoopopafstand/
om te zien wat daar over diensten staat.
Re: Wet koop op afstand
Ok, heb er inderdaad overheen gelezen. Het zij zo.
Re: Wet koop op afstand
Wat was de reden om eerst iets te bestellen om het direct daarna weer te annuleren ?
Re: Wet koop op afstand
@Wha-ever,
U zegt ook dat u €0,90 per minuut moest betalen voor het bellen naar de klantenservice. Dat klopt ook al niet! Voor klanten van Ziggo is bellen naar 1200 gratis. Voor niet klanten kost het alleen het normale (lokale) tarief. Dus die €0,90 per minuut die u zegt te moeten betalen klopt ook al niet!
U zegt ook dat u €0,90 per minuut moest betalen voor het bellen naar de klantenservice. Dat klopt ook al niet! Voor klanten van Ziggo is bellen naar 1200 gratis. Voor niet klanten kost het alleen het normale (lokale) tarief. Dus die €0,90 per minuut die u zegt te moeten betalen klopt ook al niet!
Re: Wet koop op afstand
Ik heb zo'n 15 minuten gebeld met Ziggo en daar werd door mijn provider €0,52 cent extra voor in rekening gebracht. Zeker geen €0,90 per minuut, maar ook niet gratis.Boesta schreef:@Wha-ever,
U zegt ook dat u €0,90 per minuut moest betalen voor het bellen naar de klantenservice. Dat klopt ook al niet! Voor klanten van Ziggo is bellen naar 1200 gratis. Voor niet klanten kost het alleen het normale (lokale) tarief. Dus die €0,90 per minuut die u zegt te moeten betalen klopt ook al niet!
Re: Wet koop op afstand
goedemorgen, kosten voor bellen zijn er wel als je GEEN VASTE telefoon aansluiting hebt via ziggo, met vaste telefoon van ziggo bel je gratis 1200, in elk ander geval zijn er kosten aan verbonden.
Re: Wet koop op afstand
Ja maar geen 90 cent per minuut maar het tarief dat je ook betaald voor bellen naar een normaal vast nummer. Die kosten zijn afhankelijk van je telefoonieprovider en worden niet door Ziggo bepaald.jo-el schreef:goedemorgen, kosten voor bellen zijn er wel als je GEEN VASTE telefoon aansluiting hebt via ziggo, met vaste telefoon van ziggo bel je gratis 1200, in elk ander geval zijn er kosten aan verbonden.
Re: Wet koop op afstand
Datum ingang contract is niet relevant voor de bedenktermijn. Hiervoor geldt het moment waarop de bestelling is gedaan (en eventueel is bevestigd). De 14 dagen bedenktermijn gaat in de dag nadat die bestelling is gedaan.Wha-ever schreef:Volgens mij klopt dit gewoon niet. Ziggo stelt ook zelf dat mijn contract pas ingaat als de monteur alles heeft aangesloten.
Tevens heb ik een mail van ziggo waarin staat dat de levering vertraagd is en dat het contract later in zal gaan.
En ook de medewerker van ziggo beaamde dat het om het moment van aansluiting ging.
https://www.consuwijzer.nl/thema/koop-op-afstand
Re: Wet koop op afstand
Misschien Ziggo even een excuus briefje sturen? Of vind je het nog steeds walgelijk dat Ziggo zich gewoon aan de wet houdt?Wha-ever schreef:Ok, heb er inderdaad overheen gelezen. Het zij zo.
Re: Wet koop op afstand
@olaf79, ik zei ook alleen ,,kosten,,. had het niet over hoeveel o.i.d.,mvg
Re: Wet koop op afstand
Ziggo geeft zelf op haar website aan dat de bedenktijd pas ingaat op het moment dat het installatiepakket is ontvangen:
Als u het pakket op 6 januari heeft ontvangen, was u dus binnen de bedenktijd.
https://www.ziggo.nl/klantenservice/adm ... -omruilen/Voorwaarden: Je mag je aankoop kosteloos annuleren binnen 14 dagen nadat je het product van ons hebt ontvangen, dan wel in gebruik hebt genomen. Dit klinkt misschien een beetje ingewikkeld, met deze voorbeelden wordt het wat duidelijker:
Je ontvangt een installatiepakket: De 14 dagen bedenktijd start op de dag dat je het installatiepakket hebt ontvangen.
Als u het pakket op 6 januari heeft ontvangen, was u dus binnen de bedenktijd.
Re: Wet koop op afstand
Dit gaat over fysieke producten en niet over een dienst. Ziggo verkoopt bijvoorbeeld ook WIFI access point en internet-over-power doosjes.lordi schreef:Ziggo geeft zelf op haar website aan dat de bedenktijd pas ingaat op het moment dat het installatiepakket is ontvangen:
https://www.ziggo.nl/klantenservice/adm ... -omruilen/Voorwaarden: Je mag je aankoop kosteloos annuleren binnen 14 dagen nadat je het product van ons hebt ontvangen, dan wel in gebruik hebt genomen. Dit klinkt misschien een beetje ingewikkeld, met deze voorbeelden wordt het wat duidelijker:
Je ontvangt een installatiepakket: De 14 dagen bedenktijd start op de dag dat je het installatiepakket hebt ontvangen.
Als u het pakket op 6 januari heeft ontvangen, was u dus binnen de bedenktijd.
Re: Wet koop op afstand
Op de site staat (wellicht) tegenstrijdig info, zo staat er ook:lordi schreef:Ziggo geeft zelf op haar website aan dat de bedenktijd pas ingaat op het moment dat het installatiepakket is ontvangen:
https://www.ziggo.nl/klantenservice/adm ... -omruilen/Voorwaarden: Je mag je aankoop kosteloos annuleren binnen 14 dagen nadat je het product van ons hebt ontvangen, dan wel in gebruik hebt genomen. Dit klinkt misschien een beetje ingewikkeld, met deze voorbeelden wordt het wat duidelijker:
Je ontvangt een installatiepakket: De 14 dagen bedenktijd start op de dag dat je het installatiepakket hebt ontvangen.
Als u het pakket op 6 januari heeft ontvangen, was u dus binnen de bedenktijd.
enTot wanneer kan ik mijn bestelling annuleren?
Nadat je de bevestigingsbrief van Ziggo hebt gekregen, heb je 14 kalenderdagen bedenktijd. Dit is wettelijk bepaald. Binnen deze periode kun je zonder kosten afzien van de bestelling en hem terugdraaien. Het is dus handig om op tijd de apparaten van Ziggo te installeren, om te zien of je aanschaf je wel bevalt.
In de algemene voorwaarden staat:Na acceptatie van je aanvraag heb je 14 kalenderdagen bedenktijd.
Op 3 verschillende plekken wordt aangegeven dat bij de bevestiging van de overeenkomst de bedenktijd ingaat.4.6 Heeft u met Ziggo een overeenkomst op afstand of
buiten de verkoopruimte afgesloten (volgens artikel
7:230g van het Burgerlijk Wetboek) en wilt u hier toch
van afzien? Dan beëindigt u de overeenkomst per
telefoon, post of per e-mail. Of gebruik het speciale
herroepingsformulier op ziggo.nl. Dit mag u doen (voor
zover de wet u dat toestaat) binnen 14 kalenderdagen na
de bevestiging van de overeenkomst door Ziggo. Heeft
u de overeenkomst binnen 14 kalenderdagen beëindigd?
Dan vergoedt Ziggo u alle ontvangen betalingen waarop
u volgens de wet recht heeft. Dit beëindigingrecht
geldt niet als u er mee hebt ingestemd dat Ziggo direct
start met de uitvoering van de overeenkomst en dat u
de overeenkomst niet binnen 14 kalenderdagen kunt
beëindigen.
In je quote wordt overigens alleen gesproken van een product, bij een product gaat de bedenktijd inderdaad pas in bij ontvangst.
Re: Wet koop op afstand
TS heeft het over het ontvangen van een pakket via de post en dat is een fysiek product en daar geldt dus voor dat de 14 dagen bedenktijd pas ingaan op het moment dat je het installatiepakket hebt ontvangen.GJvdZ schreef:Dit gaat over fysieke producten en niet over een dienst. Ziggo verkoopt bijvoorbeeld ook WIFI access point en internet-over-power doosjes.
Overigens ben ik zelf een paar maanden geleden overgestapt op de Horizon Mediabox van Ziggo en toen van tevoren gevraagd wanneer de bedenktijd inging en het antwoord was: "De wettelijke 14 kalenderdagen bedenktijd gaan in wanneer u het pakket ontvangt. Binnen deze dagen kunt u alles kosteloos terugdraaien via de website of via de telefoon."
Re: Wet koop op afstand
Heeft TS een abonnement bij Ziggo afgesloten, dan gaat het om een dienst, dat een product nodig is om gebruik te kunnen maken van de dienst doet daar niet aan af.lordi schreef:TS heeft het over het ontvangen van een pakket via de post en dat is een fysiek product en daar geldt dus voor dat de 14 dagen bedenktijd pas ingaan op het moment dat je het installatiepakket hebt ontvangen.GJvdZ schreef:Dit gaat over fysieke producten en niet over een dienst. Ziggo verkoopt bijvoorbeeld ook WIFI access point en internet-over-power doosjes.
Overigens ben ik zelf een paar maanden geleden overgestapt op de Horizon Mediabox van Ziggo en toen van tevoren gevraagd wanneer de bedenktijd inging en het antwoord was: "De wettelijke 14 kalenderdagen bedenktijd gaan in wanneer u het pakket ontvangt. Binnen deze dagen kunt u alles kosteloos terugdraaien via de website of via de telefoon."
Heeft TS een product besteld (dus in principe levert Ziggo verder niks) dan geldt inderdaad de ontvangst als ingangsdatum van de bedenktermijn.
Bij de klantenservice werken (helaas) genoeg mensen die dit weleens door elkaar halen. Uitgangspunt blijft de overeenkomst + algemene voorwaarden.
Re: Wet koop op afstand
Jawel. Ziggo geeft zelf aan dat de herroepstermijn ingaat vanaf het moment dat het installatiepakket is ontvangen c.q. geinstelleerd. Daar heeft Ziggo zich dan ook aan te houden.Student90 schreef:Heeft TS een abonnement bij Ziggo afgesloten, dan gaat het om een dienst, dat een product nodig is om gebruik te kunnen maken van de dienst doet daar niet aan af.
Dat zou een misleidende handelspraktijk zijn waardoor de overeenkomst in zijn geheel te vernietigen is.Student90 schreef:Bij de klantenservice werken (helaas) genoeg mensen die dit weleens door elkaar halen. Uitgangspunt blijft de overeenkomst + algemene voorwaarden.
Re: Wet koop op afstand
Volgens mij haal je nu wel wat door elkaar....En ken je ook de regels voor een klantenservice niet. Het zij je vergeven.alfatrion schreef:Dat zou een misleidende handelspraktijk zijn waardoor de overeenkomst in zijn geheel te vernietigen is.Student90 schreef:Bij de klantenservice werken (helaas) genoeg mensen die dit weleens door elkaar halen. Uitgangspunt blijft de overeenkomst + algemene voorwaarden.